Készül a Hyundai Staria elektromos változata?
Június végén az egyik dél-koreai autós újságíró egy különleges, álcázott tesztautót pillantott meg a főváros utcáin, amely formájából és kialakításából ítélve egy elektromos meghajtású Hyundai Staria lehet.
A Hyundai még 2021-ben dobta piacra a H-1 kisbuszt leváltó Staria modelljét, amely különleges, futurisztikus kialakításával mutatta a formai utat az időközben megjelent Grandeur, Sonata, majd Kona előtt. Az autó előbb 2, 7 vagy 11 személyes prémium kisbuszként jelent meg, majd a kínálathoz később 9 személyes kisbusz, illetve zárt kisáruszállító is csatlakozott. A meghajtásról eddig egy 2.2 literes dízel és egy 3.5 literes benzinmotor gondoskodott, amelyek közül Európába csak az előbbi dízelváltozatot hozták be. Ez azonban hamarosan újabb taggal bővülhet.
A most lencsevégre kapott tesztjármű frontrésze szinte teljese megegyezik a már piacon lévő Staria változataival, mindössze egyetlen különbség, hogy a takaróponyva mögött egy töltőport is felfedezhető az autón. A jármű hátul egy zárt dobozfelépítménnyel rendelkezik, beépített sínnel, ami arra utal, hogy az oldalán tolóajtót alkalmaztak. A hátsó lámpa ugyanolyan pixel grafikával rendelkezik, mint a meglévő Starián, és mivel egy-egy kamera az első maszkra és oldaltükrök aljára is került, így várhatóan a térhatású parkolómonitor funkció is bekerül az autóba.
A prototípus belső tere is teljesen megegyezik az eddig megismert modell berendezésével. A kormány mögött elöl fent került beépítésre a digitális műszerpult és azzal egy magasságban, középen találjuk a digitális érintőkijelzőt, míg alatta a gombokkal működő „Shift-by-Wire” sebességváltó is a mostani modellből lehet ismerős. Rakodóhely van elöl bőven, azonban az első ülések mögött egy fal került beépítésre.
Iparági szakértők úgy gondolják, hogy ez az autó válthatja a Hyundai csoport meglévő 1 tonnás kisteherautóit, azaz például a Porter és a Bongo modelleket. A koreai Földügyi-, Közlekedési és Tengerügyi Minisztérium ugyanis tavaly bejelentette, hogy a kisteherautók esetében is jelentősen szigorítani készül az ütközésbiztonsági előírásokat.
A Porter és a Bongo „kabinos” kialakítású modellek, amelyben a motor a vezető alatt helyezkedik el és baleset esetén az ütközés a vezető és az utas lábát közvetlenül veszélyeztetik, így a biztonsági szintjük nagyon alacsony. (nem véletlen, hogy ezek a típusú modellek közel két évtizede eltűntek Európából) A koreai kormányzat konkrétan azt jelentette be, hogy a jövő évtől alkalmazza a megerősített balesetvédelmi előírásokat és ehhez a gyártóknak sürgősen alkalmazkodniuk kell.
A Staria 2021-es piacra dobásakor a Hyundai Motor bejelentette, hogy 2023 körül hidrogénüzemű modellt tervez bemutatni a kisbusz alapjain, elektromos változatot pedig nem terveznek az autóból. Úgy tűnik azonban, hogy mivel a saját fejlesztésű üzemanyagcellás rendszer következő generációja bizonyos nehézségek miatt késik, így a Staria üzemannyagcellás változatának projektjét félrerakták és a fókuszt az elektromos modellre helyezték át.
Egyelőre semmit nem lehet tudni a leendő Staria EV modelljének technikai paramétereiről, sem arról, hogy a modell mikor jelenik meg és vajon a Hyundai csak Dél-Koreában, vagy esetleg azon túl is értékesíteni kívánja majd.
Forrás: motorgraph.com