A Hyundai IONIQ 5 N Goodwoodban új mércét állít a nagyteljesítményű villanyautók és a vezetési élmény terén
A Hyundai IONIQ 5 N a Goodwood Sebességfesztiválon tartotta világpremierjét, amely az N sportmárka elektromos jövőjének az első lépcsője, új lehetőséget kínálva a sportos vezetésért rajongó ügyfelek számára, hogy villamosítsák autózás iránti szenvedélyüket.
Az új modellel folytatódik a Hyundai azon hagyománya, hogy egymással párhuzamosan kínál kiváló minőségű mobilitási megoldásokat és vezetőközpontú N modelleket. Az N márka 2014-ben tért vissza a rali világbajnokságba, majd azt ezt követően elért, számos bajnoki cím olyan győztes génekkel vértezte fel a Hyundai márkát, amely a nagyteljesítményű N modellekben ölt testet. Ez a lendület most a villamosítással folytatódik, amint a díjnyertes E-GMP platformra épülő IONIQ 5 tökéletes kiindulási alapot biztosít az N márka első nagyteljesítményű elektromos modelljéhez.
Az IONIQ 5 N a Hyundai Motor abszolút technológiai szakértőjévé emeli a Hyundai N márkát, amelynek fejlett technológiáiból idővel a Hyundai összes elektromos típusa részesülhet, elősegítve a Hyundai azon stratégiai céljának megvalósulását, hogy növelje a márka általános versenyképességét. Az IONIQ 5 N ennek a stratégiai átállásnak az első lépcsőfoka, amelyet később további elektromos N modellek követnek majd.
„A Hyundai N márka az élharcosa a Hyundai Motor technológiai vezető szerepre törekvésének.” – mondta Jaehoon Chang, a Hyundai Motor elnök-vezérigazgatója. „Az N márka a technológiai know-how és a motorsport-tapasztalatok győztes kombinációjára alapozva új mércét teremt a járműteljesítmény terén. Ennek legfrissebb gyümölcse az IONIQ 5 N, amely új fejezetet nyit a sportos elektromos járművek történetében. A jármű megteremtésében szerepet játszó, kulcsfontosságú fejlesztések még inkább megerősítik a Hyundai versenyképességét, és ez a márka összes leendő típusára érvényes. Pontosan ez az N márka létezésének a célja.”
Az IONIQ 5 N az alapmodell elektromos, globális moduláris platformját (E-GMP) az N márka motorsportból származó technológiáival és a villamosított „gördülő laboratóriumokon” (pl. RM20e, RN22e és N Vision 74) keresztül szerzett tapasztalatával kombinálta. Ennek köszönhetően a legteljesebb mértékben kiaknázhatták az elektromos járműben rejlő teljesítmény-tartalékokat, és biztosították, hogy az maradéktalanul megvalósítsa az N márka három teljesítmény-oszlopát: a kanyarbetyár viselkedést, a versenypálya-alkalmasságot, és a mindennapi használati értéket.
„Az IONIQ 5 N azért született, hogy a létező legmodernebb technológiákat felhasználva a vezetési élmény új szintjét valósíthassuk meg. Az IONIQ 5 N bevezetésétől kezdve az N márka arra törekszik, hogy üzemanyagtól függetlenül biztosítsa az N-re jellemző, élvezetes vezetési élményt – legyen az benzines, elektromos vagy hidrogén üzemű.” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai Motor N márkáért és motorsport részlegért felelős alelnöke. „Hogy ezt megvalósíthassuk, rajongóinkra gondosan odafigyelve hangoltuk be az első, tisztán elektromos N modellt, hogy legigényesebb ügyfeleink számára is biztosíthassuk az elektromos vezetés élményét.”
Az IONIQ 5 N „kanyarbetyár” képességeinek megalapozásaként nem kevesebb mint 42 kiegészítő hegesztési ponttal és 2,1 méternyi extra ragasztóanyag felhasználásával növeltük a nyers karosszéria szilárdságát. A villanymotor és az akkumulátor rögzítési pontjait megerősítettük, növeltük az első és hátsó segédvázak oldalirányú merevségét. A rali világbajnokságban szerzett tapasztalatokat felhasználva megalkotott integrált féltengelyeket (IDA) alkalmaztunk elöl és hátul. Ezeket megerősítettük, hogy elviseljék a villanymotorok nagyobb forgatónyomatékát, míg a 21 colos kovácsolt alumínium keréktárcsák alkalmazásával csökkentettük a rugózatlan tömeget.
A még közvetlenebb kormányreakciók és -visszajelzés érdekében az IONIQ 5 N kormányoszlopát megerősítettük, ami fokozott szilárdságot eredményezett. Ezen túlmenően a modell egyedi N hangolású, fogaslécre ható elektromos kormányszervót (N R-MDPS) kapott, rövidebb kormányáttétellel és fokozott visszajelzéssel. Mindezen fejlesztések közvetlenebb, részletgazdag visszajelzést adó kormányozhatóságot eredményeztek, ami a magabiztos vezetés egyik alapfeltétele.
Az N Pedál azért született, hogy az elektromos járművek eredendően nagy tömegéhez és méretéhez alkalmazkodva valósítsuk meg a Hyundai bajnok i20 N WRC versenyautóiban megismert, közvetlen vezethetőséget. Az IONIQ 5 N-ben alkalmazott, intelligens, szoftveres funkció késlekedés nélküli ráfordulást és közvetlen gázreakciókat eredményez. Az i-Pedál regeneratív fékrendszerhez hasonló technológiát alkalmazó N Pedál a takarékos üzem helyett a villámgyors, lélegzetelállító kanyarvételt részesíti előnyben. A rendszer lassító erőt alkalmazva markáns átterhelést ér el, így a jármű precízebben léphet be a kanyarba.
Az N Drift Optimalizáló funkció számos járműfunkció valós idejű szenzoradatok alapján történő, összehangolt vezérlésével tartja fenn a driftszöget. Az integrált Torque Kick driftfunkció a belsőégésű motorral szerelt, hátsókerék-hajtású autóknál alkalmazott kuplungrúgást szimulálja olyan helyzetekben, ahol a drift gyorsabb indítására van szükség. A funkciót a kifinomult elektronikus vezérlő technológia teszi lehetővé.
Az N Nyomatékelosztás funkció a hajtóerő első és hátsó tengely közötti eloszlását variálja szabadon, 11 beállítható fokozatban. A hátsó tengelyen elektronikus részlegesen önzáró differenciálmű (e-LSD) segít optimalizálni a kanyarvételi képességet, az irányíthatóságot. A kiegészítő kerékszenzorok, valamint a fokozott mértékű csillapítást biztosító, megnövelt méretű lengéscsillapítók alkalmazásának köszönhetően az elektronikusan szabályozott felfüggesztés szélesebb menetdinamikai tartományt fed le.
A versenypálya-alkalmasságot továbbfejlesztett teljesítmény-elektronikai rendszer, hatékonyabb akkumulátor-hűtés, valamint N Brake Regen fékenergia-visszanyerés fokozza. A Hyundai N nagyteljesítményű elektromos járművét számos műszaki fejlesztés emeli magasabb szintre. A villanymotorok maximális fordulatszáma eléri a 21 000/percet; a legnagyobb teljesítmény az N Grin Boost funkciót aktiválva 478 kW / 650 LE. Ezt az a kétfokozatú, nagyobb hatásfokú inverter teszi lehetővé, amely fokozott teljesítményt nyer ki az új, 84 kWh kapacitású akkumulátorból.
A versenypálya-használatot számos exkluzív funkció támogatja. Az N Grin Boost 10 másodpercre megnöveli a motorteljesítményt, így fokozva a gyorsítóképességet, míg az N Rajtautomatika három fokozatban szabályozott tapadással biztosítja a lehető legdinamikusabb rajtot, így a vezető a profi autóversenyzőkhöz hasonlóan indulhat el álló helyzetből. A Track SOC (Versenypálya töltöttségi szint) automatikusan kiszámítja a körönkénti energiafelhasználást.
Az IONIQ 5 N új mércét állít az extrém versenypálya-használatra optimalizált hőgazdákodás terén. Az IONIQ 5 N-nél a versenytársakhoz képest kisebb mértékben érvényesül a túlzott hőterhelésből fakadó teljesítményvesztés. Az autó megnövelt hőcserélő felülettel, jobb motorolaj- és akkumulátor-hűtővel felszerelt, fokozott teljesítményű akkumulátor hőszabályozási rendszert alkalmaz. Az akkumulátor és a villanymotor hűtőköre külön radiátort kapott, így az IONIQ 5 N a lehető legtovább elkerülheti a túlmelegedésből adódó teljesítménycsökkenést intenzív versenypálya-használat előtt, illetve annak során.
A pályahasználatot megelőzően a vezető az N Akkumulátor Előkondicionálás funkciót alkalmazva a tervezett felhasználástól függően úgy állíthatja be az akkumulátorcellák hőmérsékletét, hogy azok a lehető legjobb hatásfokon működjenek. A gyorsulás (drag) üzemmódot választva ez rövid ideig tartó maximális teljesítmény-kifejtést jelent, míg a versenypálya (track) üzemmód a lehető legalacsonyabb hőmérsékletet állítja be, hogy minél több gyors kört tehessünk meg az autóval.
Az N Race funkcióval az elektromos modell még inkább alkalmassá tehető a tartós versenypálya-használatra: ilyenkor a pilóta közvetlenebb módon befolyásolhatja az autó energia-felhasználását. Az N Race a motorsportból átemelt szemléletet alkalmazva a legteljesebb mértékben mozgósítja a rendszer teljesítmény-tartalékait, ezzel az elképzelhető legjobb köridőket biztosítva. A beállítások ilyen szintű módosításához a hagyományos hajtásláncok esetében szerelőkre és speciális eszközökre volna szükség, az IONIQ 5 N vezetője azonban néhány gombnyomással áthangolhatja autóját.
Az N Race funkciót alkalmazva a vezető választhat a hosszú és rövid távú használat között. Az előbbi (Endurance) üzemmód a lehető legjobb hatótávolságot biztosítja a versenypályán. Ennek érdekében korlátozza a hajtáslánc csúcsteljesítményét, így a rendszer lassabban melegszik fel. Ezzel szemben a rövid távú futamokra (Sprint) optimalizált beállítás rövidebb időtartamokra biztosítja a maximális teljesítmény-kifejtést. Ennek köszönhetően a vezető pontosan megvalósíthatja energetikai stratégiáját, és biztosíthatja a tervezett menetdinamikai célok elérését támogató, optimális teljesítmény-tartományt.
Az IONIQ 5 N a Hyundai legnagyobb teljesítményű fékrendszerét alkalmazza. Az N fékek elöl 400 mm-es tárcsákat alkalmaznak négydugattyús monoblokk nyergekkel, míg hátul 360 mm-es féktárcsákat találunk. Ezek a fékek új fejlesztésű, kistömegű anyagokból épülnek fel, hatékony hűtésükről optimalizált légáramlás gondoskodik. Ezen túlmenően, míg a fékenergia-visszanyerő (regeneratív) rendszert általában az energiafelhasználás csökkentésére szokás alkalmazni, az IONIQ 5 N esetében úgy értelmeztük újra a működését, hogy jobb lassítóképességet biztosítson. A regeneratív fékrendszer a fékerő elsődleges forrása, amihez szükség esetén a mechanikus fékek is hozzájárulnak, így versenypálya-használat esetén sem kell tartani a fékrendszer fáradásától.
A Nürburgring Nordschleifén szükséges, intenzív fékteljesítmény elérése érdekében a Hyundai N mérnökei kifejlesztették az N Brake Regen rendszert. Ez a kifejezetten az IONIQ 5 N modellre méretezett regeneratív fékrendszer minden hasonló megoldásnál nagyobb: akár 0,6 g mértékű lassításra alkalmas önmagában az N Brake Regen funkciót használva. A rendszer az ABS működése során is aktív marad, ilyenkor 0,2 g negatív gyorsulásra képes. Az elektromos jármű viszonylag nagy tömege miatt felmerül a fékerő csökkenésének a veszélye, ezt azonban a regeneratív fékhatás maximalizálásával lehet semlegesíteni, hiszen a mechanikus fékeknek így kisebb fékerőt kell kifejteniük. Az N Brake Regen és a hidraulikus fékek harmonikusan összehangolt működésének köszönhetően a vezető semmit nem észlel a két rendszer közötti átmenetből. Ezen túlmenően a rendszer támogatja a ballábféket, azaz a vezető versenypályán egyszerre taposhatja a gáz- és fékpedált.
Hétköznapi használatra alkalmas sportautóként az IONIQ 5 N magával ragadó váltási érzetet és abból fakadó, érzelemdús vezetési élményt kínál, köszönhetően az integrált N e-shift és N Active Sound + funkcióknak. Az N e-shift jóvoltából a vezető maga szabályozhatja a teljesítménykifejtést, míg az N Active Sound + rendszer az elektromos járművekre jellemző, futurisztikus hangzás mellett a belső égésű motorral szerelt sportautók motor-, illetve kipufogóhangját is képes szimulálni, így fokozva a vezetés élményét. Ez a két rendszer együtt olyan, a belső égésű motorral szerelt autóktól megszokott hanghatásokat, illetve terhelésváltásokat biztosít, amelyek még intenzívebbé teszik a vezetés élményét.
A sportos vezetők gyakran kritizálják az elektromos járműveket, mert azok nem biztosítanak kellő visszajelzést pilótájuknak. A Hyundai N mérnökei ezért fejlesztették ki az N Active Sound+, illetve N e-shift rendszereket, hogy részletgazdag visszajelzést biztosítva segítsék elő az IONIQ 5 N még pontosabb irányítását. Az N márka kiemelt hangsúlyt fektet a teljesítmény pontos adagolhatóságára, ezért az N Active Sound+ eltér az elektromos járművekhez korábban kidolgozott hanghatásoktól.
Az N e-shift rendszer a belsőégésű motorral szerelt N sportautók nyolcfokozatú duplakuplungos sebességváltójának (DCT) működését szimulálja. Ezt a villanymotor nyomatékleadásának szabályozásával, illetve a kapcsolást követő rántás szimulálásával éri el. Az eredmény egy olyan pontosabb, interaktív vezetési élmény, amely az átlagos elektromos autók helyett a benzinmotoros sportkocsikat idézi.
Az N Active Sound+ és N e-shift funkciók együtt magával ragadóbb, izgalmasabb érzékszervi élményt biztosítanak a vezető számára, ezzel fokozva a vezetés örömét. A rendszer tíz (nyolc belső és kettő külső) hangszórót alkalmaz, amelyek három különböző hangzástematikát kínálnak. Az 'Ignition' (gyújtás) tematika az N márka kétliteres turbómotorjainak a hangját idézi, míg az ‘Evolution’ az RN22e gördülő laboratórium által ihletett, sportos hanghatást biztosít. A harmadik, ‘Supersonic’ elnevezésű tematikához a dupla sugárhajtóműves vadászrepülőgépek adtak ihletet; ez a beállítás változó hangerővel kíséri a kanyarvételt. Az N Active Sound+ funkció szerepe, hogy a vezető a hanghatások alapján pontosan fel tudja mérni a teljesítmény-kifejtés pillanatnyi mértékét.
Az IONIQ 5 N egy további, csak Európában elérhető funkciója az N Road Sense, amely a kanyargós útszakaszt jelölő jelzőtábla észlelésekor automatikusan felajánlja a vezetőnek, hogy aktiválja az N üzemmódot. Így a pilóta maximálisan kiélvezheti a vezetés minden pillanatát.
Az alapkivitelű IONIQ 5 modellhez hasonlóan az N variáns is rendelkezik járműből-a-fogyasztóra (V2L) funkcióval, amely lehetővé teszi, hogy a vezető a nagyfeszültségű hajtóakkumulátorban tárolt elektromos energiát felhasználja különféle eszközök (pl. elektromos kerékpárok, kemping-felszerelések vagy háztartási gépek) működtetésére, akár a jármű lekapcsolt állapotában.
Az IONIQ 5 N megjelenését olyan sportos optikai részletek teszik ellenállhatatlanabbá, mint a kontrasztos fekete idomok vagy a hátsó légterelő szárny, amely nem csak az alapmodellre is jellemző, dinamikus karaktert hangsúlyozza ki, de versenypályán a vezethetőséget is javítja. Az N modell karosszériájának arányaiban is eltér az alapkivitelű IONIQ 5-től. 20 mm-rel alacsonyabb, a szélesebb abroncsok miatt a kerékíveknél 50 mm-rel szélesebb, a modell hosszúsága pedig 80 mm-rel nőtt, köszönhetően a hangsúlyosabb diffúzornak.
Elöl az N maszk tűnik fel: a grafikus orrkialakítás valós funkcióval bíró rácsozattal, légfüggöny funkcióval és csappantyúkkal szolgálja a hatékonyabb hűtést. Az első lökhárító alsó részén körbefutó légterelő perem egyrészt az ültetett futóműre, másrészt az autó sportos karakterére emlékeztet. A fekete lökhárítóborítás alján látható 'világító narancssárga' részlet – amellyel kizárólag az elektromos N modelleken találkozhatunk – az oldalsó kötények mentén folytatódik, hamisítatlan versenyhangulattal vértezve fel az IONIQ 5 N-t. Ezt a hatást erősítik a kiemelkedő rugózási komfortot és vezethetőséget biztosító, versenypályán is kiválóan tapadó, 275/35 R21 méretű Pirelli P Zero abroncsokkal szerelt, 21 colos kovácsolt alumínium keréktárcsák is.
Hátul az N márkára jellemző, látványos légterelő szárny, a narancssárga betétekkel díszített diffúzor, illetve a légkivezető nyílás együtt biztosítanak optimális aerodinamikai teljesítményt, egyszerre erősítve az IONIQ 5 N sportos alkalmasságát és agresszív megjelenését. A légterelő szárnyban kapott helyett a szintén csak az N modellekre jellemző, háromszögletű harmadik féklámpa. A csomagtérajtó alatt egyedi N lökhárító-borítást találunk: a fekete felületet kockás zászló mintázatú, fényvisszaverő grafika díszíti. A hátsó szélvédő ablaktörlőt kapott.
Az IONIQ 5 N utastere az N márka termékeitől megszokott környezetet mutatja, olyan N-specifikus részletekkel, mint a kormánykerék, az ülések, a küszöbvédő betétek vagy a fém pedálok: minden az optimális versenypálya-használatot támogatja. Az újonnan tervezett N kormánykeréken első ízben jut hangsúlyos szerephez az N márkalogó. Az itt elhelyezett, a vezető igényei szerint elrendezett N gombokról állítható be a kívánt üzemmód.
Ezek az üzemmódok testre szabhatók, mindegyik gombhoz különféle kombinációk társíthatók, így a pilóta a legteljesebb mértékben kiaknázhatja az IONIQ 5 N élvezetes vezethetőségét. A három óránál található N Grin Boost gomb ösztönösen elérhető, azonnali hozzáférést biztosít a maximális gyorsítóképességhez. Az N e-shift és N Pedál funkciók aktiválására szolgáló füleket optimálisan helyezték el, azokat a vezető ujjaival könnyen eléri.
Az IONIQ 5 N középkonzolját megint csak a versenypálya-használatra optimalizálták: az eltolható kartámasz mellett térdpárnázatot, valamint sípcsontvédő elemet is kapott. A padlókonzol meghosszabbítása merevebbé teszi a szerkezetet, ami ugyancsak elősegíti a sportos vezetést. A mindennapi használat követelményeit szem előtt tartva USB-C töltőaljzat, vezeték nélküli telefontöltő, valamint pohártartók is találhatók ugyanitt.
Az N ülések hangsúlyos párnázatukkal még az éles kanyarvétel során fellépő, intenzív oldalirányú gyorsulások esetén is határozottan tartják a testet, így a pilóta minden körülmények között stabil, optimális testhelyzetben vezethet. Az N kagylóülések mintegy 20 mm-rel mélyebben helyezkednek el, mint az alapkivitelű ülések: ezeket kifejezetten az intenzív versenypálya-alkalmasságot kereső ügyfelek számára fejlesztettük ki. Az üléseket elöl és hátul egyaránt az N embléma díszíti, elöl köszöntő világítással. A kagylóülés kétszínű kivitele a hátsó üléseken is megjelenik.
Az N modellekre jellemző vezetési stílushoz igazodva az IONIQ 5 N pedáljait úgy alakítottuk ki, hogy a motorsport jellegű felhasználás során (túlkormányzottság, drift), mindkét pedál egyidejű használata esetén se csússzon le róluk a vezető lába. A lábtámasz elősegíti a mindenkori stabil üléshelyzet fenntartását, akár intenzív lassítás során is. Új, kockás zászlót idéző dizájn – az IONIQ 5 parametrikus pixel világításának motorsport hangulatú átirata – látható a küszöbbetéteken, a fém pedálokon és a lábtámaszon, rávilágítva az N márka motorsportban gyökerező szellemiségére.
A normál IONIQ 5-höz hasonlóan az IONIQ 5 N fedélzetén is fenntartható anyagokkal találkozunk, az újrahasznosított papírból készített ajtóbetétektől kezdve a cukornád alapú bio-PET szöveteken át az újrahasznosított PET-palackokból készített fonalakig, a cukornád alapú bio-TPO anyagoktól a környezetbarát feldolgozású bőrkárpitozásig. Az IONIQ 5 N ezek mellett újrahasznosított gumiabroncsokból kinyert festékanyagot, valamint újrahasznosított Alcantara ülésszövetet is kínál.
Az IONIQ 5 N áll a figyelem középpontjában, amint az N márka idén első ízben vesz részt a Goodwoodi Sebességfesztiválon. Az N márka kifejezetten erre az alkalomra épített standján több jármű is helyet kap, az i20 N WRC-től kezdve az N Vision 74 és RN22e tanulmányautókon át a frissen leleplezett IONIQ 5 N-ig. Ugyanitt számos programmal is várják a közönséget, a verseny-szimulátoroktól kezdve a fotólehetőségekig.
Az N márka goodwoodi jelenlétének fénypontja az exkluzív 'N pillanat’ lesz, amelyre az elmaradhatatlan goodwoodi hegyi felfutó keretében kerül sor. Az N pillanat felvonultatja az N márka versenyautóit és gördülő laboratóriumait, hogy aztán az esemény fénypontjaként bemutatkozzon az új IONIQ 5 N, valamint az IONIQ 5 N Drift Spec koncepciójármű, amelyet itt láthat először a világ. Mindezeken túl az erdei raliszakaszon egy 2023-as specifikációjú i20 N WRC is részt vesz.
Műszaki adatok |
IONIQ 5 N |
|
Villanymotorok teljesítménye |
Elöl |
166 kW / 226 LE |
Hátul |
282 kW / 383 LE |
|
Összteljesítmény |
448 kW / 609 LE |
|
Maximális teljesítmény |
478 kW / 650 LE (Elöl: 175 kW, 238 LE / Hátul: 303 kW, 412
LE) |
|
Akkumulátor |
Kapacitás |
84 kWh |
Töltés |
Töltési teljesítmény |
350 kW |
Töltés időtartama |
10 - 80%: 18 perc |
|
Méretek |
Hosszúság |
4715 mm |
Szélesség |
1940 mm |
|
Magasság |
1585 mm |
|
Tengelytáv |
3000 mm |
|
Abroncs |
Pirelli P Zero 275/35R21 |
|
Fékrendszer |
Elöl |
4 dugattyú, 400 mm |
Hátul |
1 dugattyú, 360 mm |
|
Regeneratív fékrendszer |
Lassítás |
0,6 g (0,2 g az ABS működése során) |
0 – 100 km/óra |
3,4 mp (Boost) |
|
Végsebesség |
260 km/óra |
|
Hatótávolság |
A regionális piaci bevezetéskor lesz
elérhető |
|
Karosszériaszínek |
Performance Blue matt, Performance Blue,
Abyss Black gyöngyház, Cyber Gray metálfény, Ecotronic Gray matt, Ecotronic
Gray, Atlas White matt, Atlas White, Gravity Gold matt, Soultronic Orange
gyöngyház |
|
Beltéri színek |
Fekete, Performance kék díszítő
részletekkel |
Forrás: Hyundai Hungary