A Hyundai szilárdtest-akkumulátorra nyújtott be szabadalmat
A Hyundai Motor Group a fejlett akkutechnológiák utáni kutatás egyik sarokköveként nemrég egy vadonatúj, úttörő hajlítható szilárdtest akkumulátorra adott be szabadalmi kérelmet az Egyesült Államokban.
Ez az innovatív kialakítás jelentős előrelépést jelent az elektromos járművek iparágában, amely mindazokat a hatékonysági és biztonsági szempontokat figyelembe veszi, amelyek a jelenleg forgalomban lévő hagyományos akkumulátortechnológiák során továbbra is fennállnak. Más szóval az autógyártó legújabb technológiája az akkumulátor stabilitásának és energiasűrűségének javítására irányul, így a Hyundai olyan jobb teljesítményű elektromos járműveket tud előállítani, amelyek még tartósabbak lesznek.
A 2023. december 28-án kiadott engedély szerint a szabadalmaztatott akkumulátor-technológia a cikk-cakk hajtogatási mintázat kialakításával újszerű kialakítást vezet be. Ez az egyedülálló szerkezet elsősorban az egységnyi területre vetített hatékonyság növelését célozza, ami jelentős előrelépés az akkumulátorokban általánosan használt hagyományos egymásra épített szerkezetekhez képest. Ez a kialakítás nemcsak a hatékonyságot növeli, hanem a tömeggyártásban is előnyt jelent, előrevetítve az elektromos járművek akkumulátorai gyártási költségeinek esetleges csökkenését.
A Hyundai szilárdtest-akkumulátorának egyik legfigyelemreméltóbb tulajdonsága, hogy szobahőmérsékleten (25°C) hatékonyan tud működni. Korábban a szilárdtest akkumulátoroknak magas, 60 °C feletti üzemi hőmérsékletre volt szükségük a hatékony működéshez. A Hyundai fejlesztése ezt a korlátot megszüntetve megnyitja az utat az elektromos járművek praktikusabb és még inkább felhasználóbarát alkalmazásai előtt. Ez az áttörés a fogyasztók még szélesebb köre számára növelheti az elektromos járművek vonzerejét és hozzáférhetőségét.
A Hyundai csoport ezenkívül ezen akkumulátorok energiasűrűségének növelésére is erőfeszítéseket tett. A nagyobb energiasűrűség a gyakorlatban az elektromos járművek nagyobb hatótávolságát jelenti, ami megoldja a potenciális elektromos járművek vásárlóinak egyik elsődleges aggodalmát – a hatótávparát. Ezenkívül a szilárd elektrolit használata ezekben az akkumulátorokban biztonságosabb alternatívát jelent a hagyományos lítium-ion akkumulátorokban használt folyékony elektrolitokhoz képest, ezáltal csökkentve a tűzveszélyt – ez kritikus szempont a járműbiztonság szempontjából.
A Hyundai szabadalma egy olyan szilárdtest-akkumulátorrendszert ír le, amelyben a nyomást minden cellában folyamatosan ugyanazon a szinten tartják, függetlenül a töltési és kisütési sebességtől. A szabadalom zárt túlnyomásos kamrában elhelyezett akkumulátorcellákat ír le. A cellákat izosztatikus nyomás alatt lévő folyadékkal töltik meg.
A kamra folyadékellátásának szabályozására túlnyomásos berendezést használnak és szenzorok segítségével határozzák meg a kamrában uralkodó nyomást és hőmérsékletet, míg a feszültségérzékelő az egyes cellák feszültségét méri. Egy csatolt vezérlő indítja el az egyes cellák feltöltését és kisütését, amennyiben a hőmérséklet és a nyomás a beállított tartományon belül van. A rendszer egy hőmérséklet-beállító eszközből is áll az optimális hőmérséklet fenntartása érdekében.
A Hyundai ezen fejlesztése több, mint egy előrelépés az akkumulátortechnológiában; ez egy sarkalatos váltás az elektromos járművek történetében. Ezen szilárdtest-akkumulátorok megnövekedett hatékonysága, fokozott biztonsága és alacsonyabb gyártási költsége világszerte felgyorsíthatja az elektromos járművek elterjedését. Ezzel a technológia összhangba kerül a tisztább, fenntarthatóbb közlekedési módok felé elmozdulással, a szénlábnyom csökkentésével és az éghajlatváltozás hatásainak mérséklésével kapcsolatos globális erőfeszítésekkel.
Ahogy a világ egyre inkább a fenntartható megoldások felé fordul, a Hyundai legújabb akkumulátortechnológiai innovációja pedig éppen ezért jelentős előrelépést jelent. Az olyan kulcsfontosságú kérdések megoldásával, mint a hatékonyság, az üzemi hőmérséklet, az energiasűrűség és a biztonság, a Hyundai nemcsak saját technológiai képességeit fejleszti, hanem hozzájárul a fenntartható és praktikus szállítási megoldások tágabb céljához is. Ez az összehajtható szilárdtest akkumulátor lehet az a katalizátor, amely az elektromos járműipart a hatékonyság és a megbízhatóság új korszakába vezeti.
Nem a Hyundai az egyetlen autógyártó, amely szilárdtest akkumulátorokkal kívánja megváltoztatni a villanyautók iparágát. A Toyota évek óta esküszik a technológia bevezetésére, az első szilárdtest-akkumulátoruk 2021-ben, majd 2022-ben jelent volna meg, ám mostanra úgy tűnik, a megjelenésre inkább 2030 környékén lehet számítani, ráadásul korlátozott mennyiségben lesz elérhető. A GM, a Volkswagen, a Ford, a Nissan, a Honda, a Mercedes-Benz és mások szintén dolgoznak a szilárdtest akkumulátor-technológián.
Forrás: thekoreancarblog.com, electrek.co