A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését
A Hyundai Motor bejelentette, hogy a dízel személyautók iránti kereslet zuhanásával befejezte két dízelmotorjának gyártását Ulszanban, amellyel együtt iparági források szerint idén két motoralkatrész-gyártó üzemét is bezárja.
Mivel a dízel személygépkocsik értékesítése a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak és a csökkenő keresletnek köszönhetően évente 30 százalékkal esett vissza Dél-Koreában, a Hyundai Motor nemrégiben befejezte két dízelmotorjának gyártását az ulszani üzemében. Az intézkedést követően jelenleg nincsenek dízelmotoros változatok a koreai autógyártók által értékesített limuzinok között.
Iparági források szerint a Hyundai Motor és a KIA vállalatok befejezték az „A motor” és a 2,0 literes „R motor” előállítását a gyártók közös ulszani motorgyártó létesítményében. Egy iparági bennfentes elmagyarázta, hogy a befejezés nem a motorok teljes kivezetését jelzi előre, hanem a csökkentett kereslet miatt a termelés leállítását jelenti.
Az „R motor”, amely a robusztus 200 lóerős teljesítményéről ismert, 2009-ben debütált a KIA második generációs Sorento modelljében. A dízelmotor később olyan nagyobb modellekben találta meg a helyét, mint a Santa Fe, a Tucson és a Genesis GV70. A dízelmodellek csökkenő jelenléte azonban a Hyundai Motor és a KIA zászlóshajóin keresztül az elmúlt évtizedben a kereslet csökkenését okozta. A két koreai márka által kínált modellek közül csak a koreai összeszerelésű Tucson modell rendelkezik jelenleg 2,0 literes dízelmotorral.
Az „A motor” egy 2,5 literes 4 hengeres dízelmotor, amelyet a hobbiterepjárókkban, például a Sorento modellben és a haszongépjárművekben, például a Hyundai Porterben használtak. Ezek iránt szintén csökkent a kereslet az utóbbi években, különösen azután, hogy a Porter dízelváltozata mellett megjelent az LPG autógázos verzió. Ezenkívül a 2024 januárjától érvénybe helyezett felülvizsgált levegőminőség-ellenőrzési törvény korlátozza az 1 tonnás teherautók mozgását a nagyvárosi területeken, a kedvező üzemanyagköltségek miatt hozzájárulva az LPG modellek keresletének növekedését.
A dízelmotoros járművek csökkenő kereslete a dízelmodellek gyártásának megszüntetését és a dízelmotorok gyártásának leállítását jelenti. A Hyundai Motor és a KIA jelenleg mindössze két darab dedikált dízelmotort termel: az „S motort”, amelyet elsősorban a KIA Mohave nagyterepjáróban használnak, miután a Hyundai Veracruz gyártását korábban már befejezték. A GM Korea is megszüntette a dízelmotorok előállítását, miután a középkategóriás Captiva modellt 2018-ban kivezették a piacról, míg a Renault Korea Motors az összes dízelmotort importálja a Koreában értékesített járművek számára.
Az elmúlt öt évben körülbelül tíz olyan eset volt, amikor a fontosabb járműmodellekből kivezették a dízelmotoros változatokat Koreában. A Hyundai Motor az ötödik generációs középkategóriás Santa Fe vadonatúj ötödik generációs modelljének bevezetésével kivezette a dízelváltozatot, valamint 2018-ban és 2019. során megszüntette a limuzinkínálatának dízel verzióit is, beleértve az Elantra, a Sonata és a Grandeur modelleket is. Még a Genesis G70 és G80 limuzinjai esetében is megszüntették a dízelváltozatokat is. Jelenleg csupán a Hyundai csoportból csak a Hyundai Palisade, a Genesis GV70, a Kia Sorento és Mohave kapható dízelváltozatban.
Iparági források szerint ezzel párhuzamosan a Hyundai csoport arra készül, hogy beszünteti két motoralkatrészeket előállító üzemének működését Ulszanban, az egyiket már 2024. januárban leállították, a másikat pedig októberben kívánják bezárni. A motoralkatrészek fémek kalapálásával vagy kívánt formába préselésével történő előállításához használt létesítmények 1991 óta, azaz 32 éve folyamatosan működnek.
A Hyundai Motor a létesítményekben dolgozó személyzet és az infrastruktúra átcsoportosítását fontolgatja. A vállalat illetékese szerint a Hyundai felülvizsgálja a létesítményekben gyártott kisméretű motoralkatrészek kiszervezését is.
Forrás: pulsenews.co.kr, en.yna.co.kr