A Hyundai befejezi a benzines N modellek európai forgalmazását

A Hyundai Motor a villamosítási stratégiájának és jövőképének részeként a Kona N után az N sportmárka többi belsőégésű motoros változatát is kivezeti az európai piacról. 

Amikor a Hyundai még 2017-ben először piacra dobta első N szériás sportmodelljét, az i30 N változatát, azzal felforgatta a teljes hot hatch piacot. Itt van egy márka, amely addig a pontig soha nem készített igazán jó nagyteljesítményű autót, viszont hosszú idő után az egyik legszórakoztatóbb, legvonzóbb kompakt ferdehátú modellé vált. Aztán ugyanazt eljátszotta 2021-ben az i20 N megjelenésével, amely talán a RenaultSport Clio óta az egyik legfókuszáltabb, legracionálisabb forró ferdehátú volt a mezőnyben. 

Azt eddig is tudtuk, hogy ezen örömautók ideje – legalábbis Európában – meg van számlálva, hiszen a Hyundai elég határozottan elkötelezte magát a modellkínálata, így az N sportmárka villamosítása irányába, amelynek egyértelmű jele volt a Kona N kivezetése, de pl. az Egyesült Királyságban már az i20 N sem rendelhető egy ideje. Most pedig a Hyundai hivatalosan is megerősítette: Európában vége az i20 és az i30 N pályafutásának.   

„A belsőégésű motorral szerelt N szériás modellek európai piacra gyártása februártól leállt, összhangban azzal a kötelezettségvállalásunkkal, hogy 2035-re zéró károsanyag-kibocsátású modellsorozatot kívánunk felállítani ügyfeleink számára, miközben 2045-re 100 százalékban szén-dioxid-semlegesen kívánunk működni. A Hyundai Európában a nagyteljesítményű elektromos járművek úttörőjeként fejleszti a Hyundai N szériát. Ügyfeleink profitálni fognak a technológiai fejlesztésekből, amelyek a jövőben még vonzóbbá teszik az elektromos járműveket.” – áll a Hyundai közleményében, amit a sajtónak eljuttatott. 

Ezen új irányzat első gyümölcse a 641 lóerős IONIQ 5 N, amely minden tekintetben az egyik legmeggyőzőbb próbálkozás egy megfelelően élménydús elektromos jármű létrehozására. De bármilyen jó is az IONIQ 5 N, ezt a hírt elég nehéz megemésztenie az N szériás modellek jelenlegi rajongótáborának. Az i20 és i30 N látszólag a semmiből jött létre azért, hogy a Hyundait egy olyan márkává alakítsák, amelyre a vezetés szerelmesei azonnal felfigyeltek, mivel a nyers erő helyett a szórakozást és az elköteleződést helyezte előtérbe.

Mindenesetre szomorú nap lesz az európai piacon az a nap, amikor az utolsó készleten lévő Hyundai N modell is átadásra kerül, amivel egy korszak zárul le. És nemcsak a Hyundainál, hiszen a belsőégésű motoros, kézi sebességváltós hot hatchek száma is egyre fogyatkozik Európában. Egyelőre marad a Honda Civic Type R, a Toyota GR Yaris, az öregedő Abarth 595 és a Ford Focus ST – amely hamarosan szintén kihalásra van ítélve. 

A Hyundai nyilatkozata azt sugallja, hogy az N szériás páros egyelőre más piacokon, valószínűleg Ázsiában, illetve Ausztráliában él majd tovább. Erre utalnak a korábbi frissített N-szériás Hyundai i30-ról készült kémfotók is, amelyek azt sugallják, hogy a kizárólag a csehországi Nosovicében készülő i30 N, illetve a csak a török Izmitben készülő i20 N modellek exportra továbbra is itt készülnek majd. Ezenkívül az Elantra N példányai koreai gyártásból továbbra is eljutnak majd távolabbi úticéljukhoz – kivéve Európát. 

A Kona crossover N változatának forgalmazását is megszűntették, amikor az előző generáció összeszerelését tavaly befejezték és (egy korai pletykán túl) egyelőre semmi hír nincs arról, hogy a Hyundai az új, nagyobb méretű második generációs Konából is tervezne nagyteljesítményű változatot készíteni. Ez pedig azt jelenti, hogy Európában jelenleg kizárólag az IONIQ 5 N az egyetlen elérhető N-modell – bár az IONIQ 6 dögös változata sincs már túl messze.

Rövid pályafutás jutott tehát a briliáns i20 N és i30 N modelleknek ezen a gyorsan változó, egyre bonyolultabbá váló autóipari környezetben, de megmutatták, milyen jó és szórakoztató volt visszanyúlni az alapokhoz. 

Forrás: carthrottle.com

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését