A Hyundai szerint 5 éven belül várható a villanyautók árparítása

A Hyundai Motor csehországi autógyára a korszak igényeinek megfelelően fokozatosan villanyautók gyártására tér át, amelynek részleteiről Martin Klíčník, a HMMC termelési részlegének vezetője beszélt egy interjú során. 

A Hyundai nošovicei autógyártó bázisa bővíti mérnökcsapatát, a részlegnek hamarosan több mint kétszáz alkalmazottja lesz. És jó okkal: a meglévő Kona elektromos autó mellé, amelyet a dél-koreai autógyártó helyben készít, további elektromos modellekkel egészülnek ki. „Amennyiben 2035-től csak elektromos autókat kívánunk értékesíteni, akkor nem lehet egyetlen modellel kielégíteni a piacot" - mondja Martin Klíčník, a nošovicei gyár termelési vezetője, az első olyan Dél-Koreán kívüli üzemről, ahol az autógyártó akkumulátoros elektromos autók teljeskörű gyártását kezdte meg 2020-ban.

Martin Klíčník 2007-ben csatlakozott a Hyundai Motor Manufacturing Czech minőségellenőrzési részlegéhez. Fokozatosan lépett előre az üzem hierarchiáján, az egyes részlegeket vezetve. Tavaly szeptember óta a nošovicei üzem termelési részlegéért felelős. 2013 óta pedig az új Hyundai modellek gyártására felkészüléssel foglalkozó csapat koordinátoraként is dolgozik.

Milyen célokat tűzött ki Önök elé a koreai cégvezetés tavaly? Sikerült Nošovicének teljesítenie azokat?

Több mint 340 ezer járművet gyártottunk, ami 12 ezerrel több, mint amit az év elején elterveztünk. A chipválság alábbhagyott, ugyanakkor rengeteg megrendelés érkezett hozzánk. A célokat bőven teljesíteni fogjuk.

Szóval végre találkozott a kereslet a kínálattal? Az elmúlt években azt tapasztaltuk a piacokon, hogy vagy nem gyártottak elég új autót és sok vásárlónak meg kellett elégednie a használtakkal, vagy éppen ellenkezőleg, több autó áramlott ki a gyárakból, mint amennyit a kereslet megkíván.

Így van, ez történt. Nem azt mondom, hogy az elosztói hálózatunkon az elmúlt években enyhébb lenne a nyomás, de az igaz, hogy a vásárlók a kezeink közül tépték ki az autókat. A tavalyi évet a stabilitás és az egyensúly jellemezte. De nagyon valószínű, hogy 2024-ben csökkenni fog az új autók iránti kereslet, és újra megváltozik a helyzetünk.

Egy korábbi interjúban a Toyota szintén csehországi üzemének vezetője, Martin Peleška azt nyilatkozta, hogy a piacon az összes márka újonnan szerzett megrendeléseinek nagyjából harminc százalékos csökkenése figyelhető meg. Szerinte az idén sokkal kevesebb autót kellene gyártani az üzemeknek. Ön is látja ugyanezt a tendenciát?

Az eddigi megrendeléseink alapján elmondható, hogy az idei év legelején is a tavalyihoz hasonló termelési szintet fogunk tartani. A legtöbb autót továbbra is Nagy-Britannia, Franciaország és Németország piacaira exportáljuk. Az európai kereslet dönti el, hány autót gyártunk idén.

Ugyanazon a gyártósoron egyszerre készítenek belsőégésű motorral szerelt autókat és tisztán elektromos autókat, vagyis a Kona modellt. Mekkora lesz az elektromos autók részesedése idén és milyen gyorsan fog ez növekedni a következő években?

Durván minden tizedik autó, amelyet előző évben gyártottunk, elektromos meghajtású volt. Tavaly a Kona modell tizenhárom százalékot tett ki, idén ez körülbelül tizenhét lesz. Nem számítunk arra, hogy a következő években nagyobb ugrás lesz, a növekedés fokozatos, évente öt százalék körüli lesz. A döntő tényező a vásárlók érdeke és az európai kormányzatok lépései lesznek – hogyan korlátozzák vagy növelik-e az elektromos autók vásárlásának támogatását. Természetesen nem kívánunk olyan autót gyártani, amit a vásárlók nem vesznek meg.

Hosszú távon azonban arra számítunk, hogy az Európai Unió stratégiája teljesül, azaz 2035 után nem adnak el belsőégésű motoros autókat. 2026-ban az Uniónak felül kell vizsgálnia a stratégiát, de én személy szerint nem számítok jelentősebb, csak részleges változásokra. A belsőégésű motorral szerelt autók teljes megszűnésére számítok, bár a Hyundainál nincs kitűzött év, amikor befejezzük ezek termelését. Jelenleg is készülnek új belsőégésű motoros modellek és természetesen elektromosak is.

Korlátozza Önöket az a tény, hogy egyszerre gyártanak belsőégésű motoros és elektromos autókat is?

Ez részben valóban korlátozza a termelést. Magát az akkumulátort csak a végső fázisban helyezzük be az autóba. Ha két elektromos jármű egyszerre kerülne a szerelőállásba, akkor le kellene állítani a sort, mert nem tudnánk egyszerre két elektromos autóba behelyezni az akkumulátort.

Tervezik-e az üzemben olyan beruházások megvalósítását, amelyekkel jobban felkészülhetnek az elektromobilitás korszakára?

Készülünk a gyártósor módosítására azért, hogy nagyobb számban, vagy csak kizárólag elektromos autókat lehessen gyártani. Az akkumulátor jelenlegi beépítési helyzete a termelés maximum harminc százalékában teszi lehetővé elektromos autó gyártását, a sor többi autójának belsőégésűnek kell lennie. A sor ezen részét 2020-ban vezettük be azért, hogy itt gyárthassuk a Konát, a Hyundai első Koreán kívül gyártott elektromos autóját és az első Csehországban gyártott tisztán elektromos autót. Akkoriban időben korlátozottak voltunk. Jelenleg a kiigazítás érdekében több lehetőségen is dolgozunk és idén ezek közül egyet ki is választunk. Magának a kiigazításnak vagy 2025-ben vagy később meg is kell történnie. A sor ezen módosításának köszönhetően többé nem korlátoz minket semmi.

Mit kell figyelembe venniük?

Leginkább azt, hogy milyen modelleket gyártunk majd a következő években és milyen akkumulátorokkal szerelik majd fel azokat az autókat. Rugalmas gyártósorra van szükségünk, hogy különböző modelleket tudjunk gyártani különböző akkumulátorokkal. Ma egy kiskocsin érkezik az akku, amit a manipulátorral együtt szerelési helyzetbe tesszük. Ezután a kezelő azt az autóhoz rögzíti, ez a munka pedig erősen megerőltető. Ezért szeretnénk ezt automatizálni. A kész akkumulátorokat a lengyelországi LG Energy Solution gyártja, annak végső összeszerelését a Hyundai Mobis itt a szomszédban végzi.

Tehát a Kona mellett hamarosan még több elektromos modell is fog készülni Nošovicében?

Ha 2035-től kizárólag elektromos autókkal akarunk kereskedni, akkor nem egyetlen modellel kell ellátnunk a piacot. Logikusan más modelleknek is érkezniük kell. Ezért bővítjük mérnöki csapatunkat, hogy a jövőben több új modellel is foglalkozhassunk. A gyártócsapatban jelenleg körülbelül 180 mérnök dolgozik, ami további huszonhat mérnökkel bővül.

Milyen modelleket lehetne gyártani Nošovicében? Mint pl. az IONIQ sorozat?

Ezt nem tudom kommentálni.

Az lehetséges, hogy az akkumulátorok nem úgy működnek, ahogy kellene?

Nem fogok hazudni Önnek és azt mondani, hogy soha nem tapasztaltunk problémát, miután az akkumulátort behelyeztük a járműbe. Az akkumulátor diagnosztika segítségével ellenőrzi önmagát. Ezzel egyidejűleg ellenőrizzük, hogy az összes akkumulátorcella megfelelő energiával vagy hőmérséklettel rendelkezik-e. Ha hibát észlelünk, leállítjuk az autót, leválasztjuk az akkumulátort és elkezdjük kivizsgálni, hol történt a hiba. Körülbelül 130 ezer elektromos Kona modellt gyártottunk már, de csak az akkumulátoregységeknél tapasztaltunk hasonló, többnyire elektronikai vagy vezetékezési problémákat.

Mi történik az akkumulátorral, ha problémákat észlelnek?

Eltávolítjuk, kivesszük az autóból és a szállító az ok felderítése után vagy teljesen eltávolítja, kicseréli az elektronika hibás részét, vagy a teljes modult cseréli, amiben a problémás akkucella található.

És akkor a megjavított akkumulátor visszakerül az új autóba?

Ha csak szenzor, egység vagy lokális probléma volt a cellánál, ami modulcserével megoldható, akkor a megjavított akkumulátor mehet vissza az új autóba.

Milyen a nošovicei üzem a Hyundai többi európai, ázsiai és amerikai gyárához viszonyítva?

Mi voltunk az első olyan üzem a csoporton belül, ahol egyszerre kezdtük el a belsőégésű és elektromos autók gyártását, ezért a kollégák hozzánk járnak tanulni. Jelenleg mi vagyunk az összehasonlítási alap. Másrészt a Hyundai ma már olyan üzemeket épít, amelyeket kezdettől fogva kizárólag elektromos autók gyártására terveznek.

És ezek a versenyek inspirációt jelentenek számunkra. Gyártósorunk újjáépítésekor a gyártásautomatizálás bevezetésével, a folyamatok egyszerűsítésével, a hatékonyság növelésével, az energiaköltségek és a vízfogyasztás csökkentésével követni fogjuk a példájukat. A szénsemlegességi tervek fokozatos teljesítése érdekében is. Nagyon sok olyan üzem van a vállalatnál, amely ebben a tekintetben előrébb jár – különösen az energiaköltségek és a vízfogyasztás tekintetében.

Radek Špicar, a cseh Ipari és Közlekedési Szakszervezet alelnöke arra figyelmeztetett, hogy a multinacionális konszern cseh üzemei a legnagyobb energiafogyasztók közé tartoznak. Ebből kifolyólag a legkevésbé kifizetődő a működésük a csoporton belül. Említette a drága energia hatását is, hogyan oldják ezt meg?

Keressük az energiafogyasztás csökkentésének módszereit. Létrehoztunk egy csapatot, amely a jövő stratégiájának kialakításáért felel. Mint minden autógyárban, itt is a fényezőműhelyünk a legigényesebb, itt történik a gázfogyasztás mintegy nyolcvan százaléka, az áramfogyasztás ötven százaléka. Más megoldásokat keresünk. Például a festéküzemben használt víz újrahasznosítása is segíthet.

Láthatjuk az egyes járművek árainak növekedését az elmúlt években. Milyen ütemben számít a belsőégésű és az elektromos autók árának növekedésére vagy csökkenésére?

Sajnos a szabályozások jelentősen megemelik a belsőégésű járművek árait is. Az elektromos modelleknél minden az akkumulátorok árától függ. Az akkumulátorok olcsóbbá válásával az elektromos autók is egyre megfizethetőbbé válnak. A gyártók versenye ezen a piacon gyorsan növekszik, úgy gondolom, hogy ez segít az árak leszorításában. A jelenlegi tanulmányok és becslések szerint az elektromos autók gyorsabban válhatnak olcsóbbá. Szóval meglátjuk. Úgy gondolom, hogy a belsőégésű motoros és a tisztán elektromos autók árai öt éven belül kiegyenlítődhetnek.

Nemrég tömeges elbocsátásokat kellett bejelenteniük, mert abbahagyták az elektromos autókban nem használt sebességváltók összeszerelését. Terveznek még hasonló leépítéseket?

Igen, valóban ezt jelentettük be, ám végül mégsem lesz tömeges elbocsátás, mindössze mintegy 23 alkalmazottal bontjuk fel a szerződést. Vannak, akiknek egészségügyi korlátai vannak, ezért hagyják abba. Másokat viszont átképeznek, hogy a sebességváltó-üzemből az gyártás más területén hasznosítsák tudásukat. További „leépítést” nem tervezünk, a présüzem, hegesztőüzem, fényezőüzem vagy összeszerelés nem függ a gyártott autók hajtásától.

Említette, hogy a chipválság az Önök számára elmúlt, miközben az ellátási láncok stabilizálódtak. Melyek a legnagyobb kihívások, amelyekkel idén szembe kell nézniük?

Ez minden bizonnyal az elektromos autók gyártásának jövedelmezősége lesz. Az elektronikai alkatrészek nagyon drágák, meg kell találnunk az ellátási láncok optimális felépítését a minél hatékonyabb gyártás érdekében. A csehországi energiaárak szintén kulcsfontosságúak lesznek. Ugyanakkor szkepticizmus és félelem tapasztalható a piacon azzal kapcsolatban, hogy milyen gyorsan fog növekedni az elektromos autók piaca. Nemrég beszélgettem a Volkswagennél dolgozó kollégáimmal, német mérnökökkel, akik büszkék belsőégésű motorjaikra. Hozzánk hasonlóan ők is feszülten figyelik, hogy az autógyártó vállalatok piaci részesedése hogyan fog drámaian megváltozni. Az elektromos autókra átállás jelentősen átalakíthatja a piacokat. De biztos vagyok benne, hogy nagyot fogunk tudni kiharapni az új tortából.

Milyen célokat tűzött ki a koreai cégvezetés erre az évre?

Elsősorban a legyártott autók minőségéről, hatékonyságáról és mennyiségéről volt szó, az idei év a tavalyihoz lesz hasonlítható. Néhány projektet úgy is el kell készítenünk, hogy ezek a beruházások zökkenőmentesen haladhassanak. Például a gyártósor említett rekonstrukciója. Ennek köszönhetően jobban fel leszünk készülve az elektromos autók korszakára.

Forrás: e15.cz

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését