A Hyundai új technológiával javít tovább a villanyautói hatékonyságán
A Hyundai Motor és a Kia vállalatok bemutatták az „Active Air Skirt” (AAS) technológiát, amely a nagysebességű haladás során minimalizálja a keletkező aerodinamikai ellenállást, hatékonyan javítva ezzel az elektromos járművek hatótávolságát és menetstabilitását.
Az elektromos járművek korszakában kiélezett verseny folyik az egyetlen feltöltéssel elérhető legjobb hatótáv eléréséért, így a járművek és az aerodinamika közötti viszony fokozottan fontossá vált. Ezenkívül az aerodinamikai hatékonyság nemcsak a teljesítményre, hanem a menetstabilitásra és a szélzajra is jelentős hatással van. Erre válaszul a gyártók különféle megoldásokat fejlesztenek a járműveik légellenállási együtthatójának (Cd), vagyis a jármű mozgásával ellentétes irányban ható levegő ellenállási együtthatójának csökkentésére.
A Hyundai Motor Group által kifejlesztett AAS rendszer egy olyan technológia, amely a lökhárító alsó részén a beérkező levegő áramlását szabályozza és hatékonyan alakítja a jármű kerekei körül keletkező turbulenciát azáltal, hogy a nagysebességű haladás során a jármű sebességének megfelelően változtatja a működését.
Az AAS az első lökhárító és a jármű első kerekei közé kerül beépítésre és normál működés közben rejtve van, azonban 80 km/óra feletti sebességnél, amikor az aerodinamikai ellenállás nagyobb lesz, mint a gördülési ellenállás, működésbe lép, 70 km/óra alatt pedig újra elrejtőzik. Az aktiválási és kikapcsolási sebességek különbségének oka, hogy bizonyos sebességtartományokban megakadályozzák a gyakori működést.
Ezenkívül az AAS azért csak az abroncsok elülső részét fedi le ahelyett, hogy teljesen lefedné a teljes jármű elejét, a Hyundai Motor Group elektromos járművekhez készült E-GMP platformjának jellemzőivel függ össze. Ennek az az oka, hogy hatékonyabban javítja az aerodinamikai teljesítményt, ha csak az abroncs előtti részét fedi, mivel a platform padlója sík. Ez a funkció a jármű leszorítóerejének növelésére is szolgál, ezáltal javítva a jármű tapadását és nagysebességű stabilitását.
Az AAS 200 km/óra feletti sebességnél is képes működni. Ez az alsó részen lévő gumianyag beépítésének köszönhető, amely nagysebességű haladás közben csökkenti a külső tárgyak beszívásának és sérülésének kockázatát és biztosítja a tartósságot.
A Hyundai Motor és a Kia bejelentette, hogy az AAS rendszert tesztelték és a légellenállási együtthatót (Cd) 0,008-cal sikerült leszorítani, ami egy Genesis GV60 modell esetén az AAS beépítésével 2,8 százalékkal javította a légellenállást . Ez egy olyan adat, ami további nagyjából 6 km-rel növeli meg az autó hatótávját. A Hyundai Motor és a Kia ezen technológiához kapcsolódóan több szabadalmat nyújtott be Dél-Koreában és az Egyesült Államokban és azt tervezik, hogy a tartóssági és teljesítményteszteket követően a sorozatgyártást is fontolóra veszik.
„Ez a technológia várhatóan az olyan modellekre lesz nagyobb hatással, mint a hobbiterepjárók, amelyek esetén nehéz javítani az aerodinamikai hatékonyságot” - mondta Sun Hyung Cho, a Hyundai Motor Group alelnöke és Karosszériafejlesztési csoportjának vezetője. „A továbbiakban is arra törekszünk, hogy az aerodinamika fejlesztésével javítsuk az elektromos járművek menetteljesítményét és stabilitását."
Eközben a Hyundai Motor és a Kia különféle technológiákat, például hátsó légterelőket, aktív légterelőket, kerék légfüggönyöket, kerékjárat-szűkítőket és leválasztó csapdákat alkalmaz azért, hogy a versenyképes légellenállási együtthatókat elérjék. A Hyundai IONIQ 6, amely ilyen technológiai fejlesztéseket alkalmaz, 0,21-es Cd-értékével az egyik legjobb a globális autópiacon.
Forrás: hyundai.news