Ismeretlen ismerős - Hyundai Elantra 1,6 CRDi 7DCT Executive teszt
Az új Elantra maradt, ami volt: a Hyundai legnépszerűbb
globális modelljeként vonzó külsőt és a legmodernebb tartalmat kapott, aminek
nagy részéről a kelet-európai vásárlóknak le kell mondaniuk.
Kiváló autó volt a Hyundai Elantra 2011-ben megjelent ötödik
szériája, amely megjelenésével már bemutatóján megdöbbenést váltott ki. A
Folyékony Szobrászat összes létező elemével felruházott karosszéria szinte soha
véget nem érő íveivel gyönyörű volt, nem csoda, hogy a limuzinokat kedvelő
piacokon, így pl. Amerikában Év Autója címmel is jutalmazták. A világon
mindenhol ismert, a márka történetében elsőként 10 milliós példányszámot elérő
Elantra Európa nyugati felén azonban limuzinformája miatt nem is kapható, ami
sajnos a legújabb generáció Kelet-Európának szánt változatának egyes részleteiben
is visszaköszön.
A modell legújabb generációját éppen egy éve mutatták be
Koreában, amelyet a jövő hírnökeként köszöntöttek. Az új modellnek ugyanis
egyrészt sikerült úgy megtartania elődje értékeit, hogy közben egy egészen más,
sokkal elegánsabb stílussal is felruházta az Elantrát. Az előddel vállalt
hasonlóság annyira megtéveszti az autóra pillantót, hogy a teszthét ideje alatt
két különböző, szakértő forrásból (az egyik az Autónavigátor) is hallottam,
illetve olvastam az éppen nálam lévő autóról, hogy ez csak ráncfelvarrás, nem
új generáció.
Pedig de, az új generáció egyetlen eleme sem egyezik meg a
régebbi modellével. Az első kialakítás minden eddiginél meghatározóbb eleme
lett a krómkeretes hatszögletű hűtőmaszk, amelyek mellett a ködlámpákat is
magába foglaló L alakú légterelő idomban a légellenállás csökkentésére egy
különleges légáramvezető nyílást is kialakítottak, ahol a levegő a kerékdobok
irányába hagyja el az autót. A fényszórók sem annyira nyúlánkak, szűkebbre
szabott nyílásuk gonoszabb ábrázatot kölcsönöz az egyébként is vörösben pompázó
tesztautónak.
Oldalról nézve, az autó megőrizte elődje profilját annak
lendületes íveivel és kupésan ereszkedő tetővonalával, amely mögött a csomagtér
szinte eggyé olvad a hátsó ablakkal. A megoldás kétségtelenül szép és elegáns,
azonban gyakorlati szempontból némi hátránnyal is együtt jár, hiszen a hátsó
ajtót kinyitva annak a C oszlop felöli vége a kelleténél több fémet hoz
magával, szegycsonton vágva a gyanútlan utast. Ha ezen túllendült, akkor pedig
azzal kell szembesülnie, hogy a beszálláskor a fejére is vigyáznia kell, nehogy
beverje az ívesen ereszkedő tetőkeretbe.
Vigasztalhatná viszont a tudat, hogy bent legalább el fog
tudni férni, de sajnos csalódni fog, mivel már kb. 180 centi körüli utas feje
is eléri a tetőt, a 2 700
milliméteres tengelytávnak köszönhetően viszont legalább lábai bőségesen
elférnek az első üléstámla mögött. Az utazást a tesztautóban hátravezetett
légbeömlők, kartámasz és fűthető hátsó ülőlapok teszik még kényelmesebbé.
Mögötte a csomagtér ugyan hivatalosan csak 458 literes, ám a mindennapi
használathoz éppen elegendő, mindössze az idejétmúlt, zsanéros fedél vesz el
némi hasznos teret a raktérből.
A komfortra az elöl ülők sem panaszkodhatnak,
hosszában-széltében bőséges a helykínálat, az ülés remekül tart, a hosszában
állítható könyöktámasz pedig sokkal magasabb és ezzel jobb támasztékot nyújt,
mint korábban. Korábban már számtalan esetben panaszkodtam az elektromos
ablakok (legalábbis számomra) rossz elhelyezésére és itt sincs ez másképp: a
kényelmes üléshelyzetben az ajtópanel leggyakrabban kezelt ablakemelőinek
eléréséhez a szükségesnél hátrébb kell nyúlni. Mindez persze megszokható, de
pl. az i30 után mindenképpen feltűnő.
A vezető egyébként egy teljesen új műszerfalat láthat maga
előtt, amely a korábbiaknál lényegesen letisztultabb formát és funkciót kínál.
A Seat új Leonéra megszólalásig hasonlító, a vezető felé forduló műszerpultban a Hyundai új
szokásainak megfelelő hasonló műszeregység kapott helyet, amit már a Tucsonban,
illetve fotók alapján az új i30-ban is használnak. A célnak egyébként
tökéletesen megfelelő két körműszeres egység közepén fekete-fehér LCD panelen
jelennek meg a fontosabb információk, a fogyasztási és hatótáv-paraméterek
mellett pl. a rádió frekvenciája, amely viszont nem kap RDS jelet, így
funkciója eléggé értelmetlen.
Annál is inkább, mert a rádióállomás és az RDS üzenetek a
középkonzol tetején trónoló rádió-CD kijelzőjén is, amely ugyan érintőkijelzős,
ötcolos mérete és a körülötte elhelyezett nyomógombok viszont egyértelműen
jelzik, hogy ezt a helyet egy nagyobb, érintőkijelzős navigációnak szánták.
Ilyen azonban Magyarországon valamiért nem rendelhető, így az Elantra
választásakor többek között le kell mondanunk a korábban beharangozott Android
Auto és Apple CarPlay szolgáltatásairól is. Van viszont telefonkihangosító és a
kormány állásától függően segédvonalakat rajzoló tolatókamera is, amelynek képe
esőben viszont szinte használhatatlan, annyira eltorzítja a képet.
Az egyébként a kormány zsúfolt kapcsolótengeréről is
vezérelhető rádió alatt kapott helyet a klímaközpont, amely elrendezésében
ugyan hasonlít a nagyobb Tucsonéra, funkcióiban azonban egy olyan lényeges
ponton marad el tőle, amely akár az egész autó működésére is kihathat. A
szellőzés iránya ugyanis mindössze egyetlen kapcsolóval állítható, ráadásul
ebből kimaradt a kizárólagos szélvédő. Arra külön kapcsoló szolgál, amit
megnyomva az autó rendszere a légkondi kapcsolásával vadul párátlanításba kezd.
Ezért aki a szélvédőre akarja irányítani a levegőt, ilyenkor kikapcsolja a
klímát és a probléma látszatra megoldódik. Ám az autó ilyenkor is a párátlanításra
van programozva, ezért nem működik az alapból járó remek start-stop rendszer.
Az új Elantra egyik legnagyobb újdonsága, hogy végre hozzánk
is elért a dízelmotoros változat, amely megegyezik az i30-ban használt 136
lóerős CRDi változattal. A hozzá kapcsolt hétfokozatú, duplakuplungos automatával
ez a páros szinte verhetetlen. A három üzemmód közül (Eco, Normal és Sport) a
takarékosság miatt leggyakrabban az elsőt használtam, amelyben finoman, szinte
észrevétlenül váltott, nem volt egyáltalán felesleges motorpörgetés, a gázpedál
lenyomására minden eddiginél gyorsabban reagált. Ráadásul a fogyasztás is
kiugróan jó: országúton 100-as tempóban 4,3 litert, autópályán 130-nál 5,5
litert, míg városban 5,5-5,8 litert gurít le az autó. Ennél az én i30 kombim
sem eszik kevesebbet, ez pedig egy erősebb, automata autó.
A finom működés kihat az egész Elantra menettulajdonságaira,
amelyeken érezhető az új modell stabilabb, nagyszilárdságú acélt bőségesen alkalmazó
felépítése. Az autó még rossz minőségű falusi mellékutcákon is csendes marad,
egyetlen nyikkanást sem lehet hallani, ráadásul a tesztautó 17 colos felnijein
guruló 225/45-ös méretű abroncsaival is remekül rugózik, a teszthét alatt
egyetlen egyszer sem éreztem keménynek a beállítást.
A hatodik generációs Elantra kedvezményesen 4,7 millió
forintért már kapható, a legolcsóbb dízel felára pedig 600 ezer Ft. A Life
felszereltségben a szokásos teljes biztonsági ellátmány mellett többek között
klíma, négy elektromos ablak, elektromosan állítható, fűthető tükrök, kartámasz
és automatikus fényszórókapcsolás jár. A tesztautó a csúcsfelszereltségű
Executive volt, de a fentebb írt navigáció hiánya mellett még itt sem lehet
semmilyen vezetéstámogató rendszert, így pl. automatikus vészfékrendszert,
sávtartót, automatikus parkolási rendszert, mögöttes keresztforgalmat figyelő
rendszert rendelni. Egyedüliként holttérfigyelő rendelhető, de azt is csak
jelentős pluszköltséggel. A tesztautó ugyan halogén helyett xenon fényszórókat is kapott, ám nemhogy sebességhez igazodó fénycsóvát, de még kanyarfényt se kapott. Ezzel pedig jóval kevesebbet ad, mint az egy kategóriával nagyobb, jóval idősebb i40.
Dízelmotorjával, modern és kifinomult automatájával a hátsó
fejteret leszámítva bőséges térkínálatával és főként kilométerkorlát nélküli
ötéves garanciacsomagjával az új Elantra végre esélyt kapott arra, hogy ne csak
mellékszereplő legyen a kompakt limuzinok között, árával és felszereltségével
pedig akár a flottavásárlók között is elterjedhet. Csak ne akarjanak túl sok
kényelmi és vezetéstámogató extrát.
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!