Ismeretlen ismerős - Hyundai Elantra 1,6 CRDi 7DCT Executive teszt


Az új Elantra maradt, ami volt: a Hyundai legnépszerűbb globális modelljeként vonzó külsőt és a legmodernebb tartalmat kapott, aminek nagy részéről a kelet-európai vásárlóknak le kell mondaniuk.

Kiváló autó volt a Hyundai Elantra 2011-ben megjelent ötödik szériája, amely megjelenésével már bemutatóján megdöbbenést váltott ki. A Folyékony Szobrászat összes létező elemével felruházott karosszéria szinte soha véget nem érő íveivel gyönyörű volt, nem csoda, hogy a limuzinokat kedvelő piacokon, így pl. Amerikában Év Autója címmel is jutalmazták. A világon mindenhol ismert, a márka történetében elsőként 10 milliós példányszámot elérő Elantra Európa nyugati felén azonban limuzinformája miatt nem is kapható, ami sajnos a legújabb generáció Kelet-Európának szánt változatának egyes részleteiben is visszaköszön.


A modell legújabb generációját éppen egy éve mutatták be Koreában, amelyet a jövő hírnökeként köszöntöttek. Az új modellnek ugyanis egyrészt sikerült úgy megtartania elődje értékeit, hogy közben egy egészen más, sokkal elegánsabb stílussal is felruházta az Elantrát. Az előddel vállalt hasonlóság annyira megtéveszti az autóra pillantót, hogy a teszthét ideje alatt két különböző, szakértő forrásból (az egyik az Autónavigátor) is hallottam, illetve olvastam az éppen nálam lévő autóról, hogy ez csak ráncfelvarrás, nem új generáció.


Pedig de, az új generáció egyetlen eleme sem egyezik meg a régebbi modellével. Az első kialakítás minden eddiginél meghatározóbb eleme lett a krómkeretes hatszögletű hűtőmaszk, amelyek mellett a ködlámpákat is magába foglaló L alakú légterelő idomban a légellenállás csökkentésére egy különleges légáramvezető nyílást is kialakítottak, ahol a levegő a kerékdobok irányába hagyja el az autót. A fényszórók sem annyira nyúlánkak, szűkebbre szabott nyílásuk gonoszabb ábrázatot kölcsönöz az egyébként is vörösben pompázó tesztautónak.     


Oldalról nézve, az autó megőrizte elődje profilját annak lendületes íveivel és kupésan ereszkedő tetővonalával, amely mögött a csomagtér szinte eggyé olvad a hátsó ablakkal. A megoldás kétségtelenül szép és elegáns, azonban gyakorlati szempontból némi hátránnyal is együtt jár, hiszen a hátsó ajtót kinyitva annak a C oszlop felöli vége a kelleténél több fémet hoz magával, szegycsonton vágva a gyanútlan utast. Ha ezen túllendült, akkor pedig azzal kell szembesülnie, hogy a beszálláskor a fejére is vigyáznia kell, nehogy beverje az ívesen ereszkedő tetőkeretbe.


Vigasztalhatná viszont a tudat, hogy bent legalább el fog tudni férni, de sajnos csalódni fog, mivel már kb. 180 centi körüli utas feje is eléri a tetőt, a 2 700 milliméteres tengelytávnak köszönhetően viszont legalább lábai bőségesen elférnek az első üléstámla mögött. Az utazást a tesztautóban hátravezetett légbeömlők, kartámasz és fűthető hátsó ülőlapok teszik még kényelmesebbé. Mögötte a csomagtér ugyan hivatalosan csak 458 literes, ám a mindennapi használathoz éppen elegendő, mindössze az idejétmúlt, zsanéros fedél vesz el némi hasznos teret a raktérből.  


A komfortra az elöl ülők sem panaszkodhatnak, hosszában-széltében bőséges a helykínálat, az ülés remekül tart, a hosszában állítható könyöktámasz pedig sokkal magasabb és ezzel jobb támasztékot nyújt, mint korábban. Korábban már számtalan esetben panaszkodtam az elektromos ablakok (legalábbis számomra) rossz elhelyezésére és itt sincs ez másképp: a kényelmes üléshelyzetben az ajtópanel leggyakrabban kezelt ablakemelőinek eléréséhez a szükségesnél hátrébb kell nyúlni. Mindez persze megszokható, de pl. az i30 után mindenképpen feltűnő.


A vezető egyébként egy teljesen új műszerfalat láthat maga előtt, amely a korábbiaknál lényegesen letisztultabb formát és funkciót kínál. A Seat új Leonéra megszólalásig hasonlító, a vezető felé forduló műszerpultban a Hyundai új szokásainak megfelelő hasonló műszeregység kapott helyet, amit már a Tucsonban, illetve fotók alapján az új i30-ban is használnak. A célnak egyébként tökéletesen megfelelő két körműszeres egység közepén fekete-fehér LCD panelen jelennek meg a fontosabb információk, a fogyasztási és hatótáv-paraméterek mellett pl. a rádió frekvenciája, amely viszont nem kap RDS jelet, így funkciója eléggé értelmetlen.


Annál is inkább, mert a rádióállomás és az RDS üzenetek a középkonzol tetején trónoló rádió-CD kijelzőjén is, amely ugyan érintőkijelzős, ötcolos mérete és a körülötte elhelyezett nyomógombok viszont egyértelműen jelzik, hogy ezt a helyet egy nagyobb, érintőkijelzős navigációnak szánták. Ilyen azonban Magyarországon valamiért nem rendelhető, így az Elantra választásakor többek között le kell mondanunk a korábban beharangozott Android Auto és Apple CarPlay szolgáltatásairól is. Van viszont telefonkihangosító és a kormány állásától függően segédvonalakat rajzoló tolatókamera is, amelynek képe esőben viszont szinte használhatatlan, annyira eltorzítja a képet. 


Az egyébként a kormány zsúfolt kapcsolótengeréről is vezérelhető rádió alatt kapott helyet a klímaközpont, amely elrendezésében ugyan hasonlít a nagyobb Tucsonéra, funkcióiban azonban egy olyan lényeges ponton marad el tőle, amely akár az egész autó működésére is kihathat. A szellőzés iránya ugyanis mindössze egyetlen kapcsolóval állítható, ráadásul ebből kimaradt a kizárólagos szélvédő. Arra külön kapcsoló szolgál, amit megnyomva az autó rendszere a légkondi kapcsolásával vadul párátlanításba kezd. Ezért aki a szélvédőre akarja irányítani a levegőt, ilyenkor kikapcsolja a klímát és a probléma látszatra megoldódik. Ám az autó ilyenkor is a párátlanításra van programozva, ezért nem működik az alapból járó remek start-stop rendszer.


Az új Elantra egyik legnagyobb újdonsága, hogy végre hozzánk is elért a dízelmotoros változat, amely megegyezik az i30-ban használt 136 lóerős CRDi változattal. A hozzá kapcsolt hétfokozatú, duplakuplungos automatával ez a páros szinte verhetetlen. A három üzemmód közül (Eco, Normal és Sport) a takarékosság miatt leggyakrabban az elsőt használtam, amelyben finoman, szinte észrevétlenül váltott, nem volt egyáltalán felesleges motorpörgetés, a gázpedál lenyomására minden eddiginél gyorsabban reagált. Ráadásul a fogyasztás is kiugróan jó: országúton 100-as tempóban 4,3 litert, autópályán 130-nál 5,5 litert, míg városban 5,5-5,8 litert gurít le az autó. Ennél az én i30 kombim sem eszik kevesebbet, ez pedig egy erősebb, automata autó.


A finom működés kihat az egész Elantra menettulajdonságaira, amelyeken érezhető az új modell stabilabb, nagyszilárdságú acélt bőségesen alkalmazó felépítése. Az autó még rossz minőségű falusi mellékutcákon is csendes marad, egyetlen nyikkanást sem lehet hallani, ráadásul a tesztautó 17 colos felnijein guruló 225/45-ös méretű abroncsaival is remekül rugózik, a teszthét alatt egyetlen egyszer sem éreztem keménynek a beállítást.
  

A hatodik generációs Elantra kedvezményesen 4,7 millió forintért már kapható, a legolcsóbb dízel felára pedig 600 ezer Ft. A Life felszereltségben a szokásos teljes biztonsági ellátmány mellett többek között klíma, négy elektromos ablak, elektromosan állítható, fűthető tükrök, kartámasz és automatikus fényszórókapcsolás jár. A tesztautó a csúcsfelszereltségű Executive volt, de a fentebb írt navigáció hiánya mellett még itt sem lehet semmilyen vezetéstámogató rendszert, így pl. automatikus vészfékrendszert, sávtartót, automatikus parkolási rendszert, mögöttes keresztforgalmat figyelő rendszert rendelni. Egyedüliként holttérfigyelő rendelhető, de azt is csak jelentős pluszköltséggel. A tesztautó ugyan halogén helyett xenon fényszórókat is kapott, ám nemhogy sebességhez igazodó fénycsóvát, de még kanyarfényt se kapott. Ezzel pedig jóval kevesebbet ad, mint az egy kategóriával nagyobb, jóval idősebb i40.    



Dízelmotorjával, modern és kifinomult automatájával a hátsó fejteret leszámítva bőséges térkínálatával és főként kilométerkorlát nélküli ötéves garanciacsomagjával az új Elantra végre esélyt kapott arra, hogy ne csak mellékszereplő legyen a kompakt limuzinok között, árával és felszereltségével pedig akár a flottavásárlók között is elterjedhet. Csak ne akarjanak túl sok kényelmi és vezetéstámogató extrát. 

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei