Optimális választás - Kia Optima PHEV, SW és GT bemutató
Álmomban sem gondoltam volna, hogy a Kia rendezvényén
leginkább egy unalmasnak tűnő kombiért lelkesedek majd. Pedig így lett, de ne
szaladjunk ennyire előre.
A Hyundai i40 eddig kényelmes helyzetben volt. Még a limuzin
változat előtt, a 2011-es Genfi Autószalonon mutatták be az autót, annak is a
kombiját, a limuzinról csak később, valamikor májusban rántották le a leplet.
Már akkor a kombik voltak ugyanis a középkategória eladási éllovasai, a Kia
viszont eddig ragaszkodott a limuzinformához, így az i40-rokon Optima eddig
csak marginális szerepet játszhatott a piacon.
Ez azonban most gyökeresen megváltozik. A Kia Motors
Magyarország már az év elején bemutatta ugyan az Optima legújabb generációját,
most pedig a két új hajtáslánc mellett SW néven bevezetik a kombit is. Már a
bemutatóra menet viszont eldöntöttem, hogy akármi lesz, nem nagyon érdekel ez a
kombi, hiszen ilyen a Hyundainál is van, nem lehet valami nagy durranás.
Sokkal inkább érdekelt viszont a másik Optima újdonság, a
konnektorról tölthető változat, amely (akár a filmcsillagoknak) a vörös
szőnyegen állt mindjárt a fő attrakció Niro mögött. Az előddel ellentétben
mostantól kizárólag plug-in változatban készülő PHEV kétliteres, 156 lóerős
közvetlen befecskendezéses benzinmotort kapott, amelyhez egy 56 lóerős
elektromos motort kapcsoltak, így a rendszer összteljesítménye eléri a 205
lóerőt. A hozzá kapcsolt 9,8 kWh-s akkumulátor otthoni hálózatról 5 óra alatt töltődik
fel és 54 km-es tisztán elektromos hatótávot eredményez.
Mindez persze szépen mutat a katalógusban, de mit is tud
valójában? Szerencsére a sajtótájékoztató végén már zöld rendszámmal várt
minket a hófehér tesztautó, aminek kilincsét egymás kezéből kapkodták ki a
tesztelők. Legalább öt körrel később tudtam csak beülni a PHEV-be, de
meglepetésemre a fedélzeti kijelzőn még így is 7 kilométeres elektromos hatótáv
volt olvasható. Pedig előttem már több, mint másfél órát nyüstölték és
gondolom, nem éppen kíméletes üzemben.
A relatív elegendő akkutöltöttség miatt az elindulás, a
haladás egészen villanyautós, ami nem is csoda, hiszen az Optima PHEV akár 120
km/órás tempóval is képes lehet kizárólag elektromosan hajtani. Ezt persze
Telkiben és a környező dimbes-dombos, kanyargós utakon kevésbé tudtuk
kihasználni, de azért érezhető volt a lehetőség. Az emelkedőkön, illetve a
nagyobb kigyorsításoknál a benzinmotor finoman, alig észrevehetően indul be,
hogy a két hajtás együttes erővel küzdje le az akadályokat.
Megköszönve a tesztlehetőséget már éppen távozóban voltam,
amikor meghallottam, hogy a GT-t is ki lehet próbálni. GT, ugyan hol? Mit
kiderült, a szervezők egy fehér, kombikarosszériás GT modellt is elhoztak, amit
én előzőleg csak egy optikai GT Line csomagnak véltem. (Hiába, nem vagyok még
teljesen otthon a Kiában) Az autón ugyanis a nagy felniken, a mögöttük
kikandikáló Brembo féknyergeken, a kettős hátsó kipufogón és diffúzoron kívül csak a szerény GT felirat árulkodott az autó különlegességéről. Nosza,
kaptam a lehetőségen és bepattantam a vezetőülésbe.
A gyönyörű vörös bőrülések előtt a szokásos Optima műszerfal
és műszeregység fogadott, a kormány alját viszont lecsapták, így teremtve meg a
sportos hangulatot. A 245 lóerős, kétliteres turbós benzinmotor – amit
egyébként a Hyundai i30 N is megkap, 250+ lóerővel – beindítása után rögtön
SPORT üzemmódba kapcsoltuk a hatfokozatú automata váltókarját, mire az autó
hangja megváltozott, igazi sportautós gurgulázásba kezdett. Sajnos ez csak a
belső hangszórókból érkezett és nem a kipufogóból, de kikapcsolva így is elég
vérmes motorhang szűrődött az utastérbe.
Már az első métereken érezhető volt az a hatalmas erő, ami
az autóban lakozik, a gázpedál lenyomására pillanatok alatt ugrik az autó és
tűnnek el a kanyarok előtti száz méterek, amelyekbe beesve a kemény futómű
szorosan követi azok ívét. A gyors váltóval magabiztosan kiautózható a GT-ben
rejlő vadállat, mindössze annyi érezhető, hogy a kombi karosszéria miatt az
autó hátulja gyorsan (nagyon gyorsan) vett szűk kanyarokban könnyen kitörne, ha
ezt a menetstabilizáló engedné.
A kiöregedő Hyundai i40 felkötheti a gatyáját, az Optima
ugyanis különösen az új változatokkal nemcsak egyértelműen modernebb, de
egyúttal nagyon takarékos, környezetbarát vagy éppen sportos alternatívát is
nyújt, ami az anyacég középkategóriásáról egyre kevésbé mondható el. De nem
kell csüggedni, biztos vagyok benne, hogy már dolgoznak az utódon,(az új
Sonatából már létezik hasonlóan sportos és környezetbarát változat is) ami az
Optimát látva biztosan megkapja annak minden eszközét ahhoz, hogy újra a
reflektorfénybe kerüljön.
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!