A Hyundai csoport felvázolta a hidrogénalapú társadalom legújabb vízióját
A Hyundai Motor Group a Dél-Koreában megrendezett „Hidrogén Hullám” elnevezésű rendezvényen bemutatta egészen 2040-ig terjedő azon elképzeléseit, amelyekkel a hidrogént népszerűsíteni kívánja.
A Hidrogén Hullám globális online fórumán a Hyundai csoport bemutatta a hidrogén népszerűsítésére irányuló 2040-ig terjedő terveit a közlekedési és más ipari ágazatokban várható új technológiák és mobilitási megoldások bevezetésével. Továbbra is hangsúlyozva a tiszta, fenntartható energia minden típusú mobilitás iránti úttörő elkötelezettségét, a Hyundai csoport példátlan terveket tett közzé, amelynek keretein belül az összes új haszongépjármű-modell villamosítását 2028-ig minden modellre meg fogják valósítani – beleértve az üzemanyagcellás elektromos vagy akkumulátoros hajtásláncokat, valamint az üzemanyagcellás rendszerek alkalmazását. A merész stratégia a csoportot a haszongépjármű-ágazat élvonalába emeli, ezzel elősegítve az ipar átalakítását és a fenntartható tiszta jövő megvalósítását.
„A Hyundai Motor Group elképzelése az, hogy hidrogénenergiát az élet és az ipar minden területén felhasználja, például otthonainkban, munkahelyeinken és gyárainkban” – mondta Eui-sun Chung a Hyundai Motor Group elnöke. „A cél az, hogy a hidrogént mindenki számára, mindenben és mindenhol könnyen fel lehessen használni. Praktikus megoldásokat szeretnénk felajánlani az emberiség fenntartható fejlődése érdekében, és ezekkel az áttörésekkel célunk, hogy 2040-ig segítsünk egy világméretű hidrogénalapú társadalom kialakításában.”
Az első üzemanyagcellás autó 1998-as kifejlesztése óta a Hyundai csoport a hidrogén jövőjére készül. 2013-ban bemutatták a Tucson Fuel Cell (ix35 Fuel Cell) modellt, amely megnyitotta az utat az üzemanyagcellás autók tömeggyártása előtt. Aztán 2018-ban a vállalat piacra dobta a következő generációs üzemanyagcellás Nexo hobbiterepjáróját, majd 2020-ban a világ első nagy teherbírású üzemanyagcellás Xcient teherautóját. Két évtizede az üzemanyagcellák technológiájának folyamatos fejlesztésével a Hyundai csoport üzemanyagcellás technológiáit a járművek szélesebb körű alkalmazásaira is kiterjeszti, beleértve a további mobilitási megoldásokat és a különböző energiafelhasználásokat is.
A Hidrogén Tanács, a világ vezető energetikai, közlekedési, ipari és befektetési vállalatok globális vezérigazgatói kezdeményezése szerint a hidrogénenergia 2050-re a globális energiaszükséglet 18 százalékát teszi ki, piaci értéke pedig eléri a 2,5 milliárd dollárt. A hidrogénenergia térnyerése szintén hozzájárul a széndioxid-kibocsátás évi több mint hatmilliárd tonnás csökkentéséhez, miközben több mint 30 millió új munkahelyet teremt. A Hyundai Motor Group jövőképe szerint 2040-re a hidrogénenergiát nemcsak közlekedés, hanem az iparágak és ágazatok szélesebb területeire is fel kívánják használni. A csoport célja, hogy a hidrogénenergiát mindenki számára elérhetővé tegye.
A Hidrogén Hullám rendezvénye során a Hyundai csoport megosztotta azon terveit, amelyekkel proaktív módon képes a hidrogénmegoldásokon keresztül reagálni az éghajlatváltozásra, kezdve a haszongépjármű-ágazattal, amely nagyobb mennyiségű széndioxidot bocsát ki, és hosszabb hatótávot igényel a személygépjármű-ágazathoz képest. Mindezek eredményeként a vállalat olyan vadonatúj haszongépjárműveket, például buszokat és nehéz tehergépjárműveket dob piacra a globális piacon, amelyek üzemanyagcellás elektromos, illetve akkumulátoros elektromos hajtáslánccal rendelkeznek. A Hyundai csoport 2028-ra várhatóan az első olyan globális autógyártóvá válik, amely üzemanyagcellás rendszerét minden haszongépjármű-modelljére kiterjeszti.
A Hyundai már megkezdte az Xcient Fuel Cell, a világ első sorozatban gyártott üzemanyagcellás nagy teherbírású teherautójának jelentősen javított változatának előállítását. A Xcient Fuel Cell modellre épülő kamion is fejlesztés alatt áll, amelyet 2023-ban fognak bevezetni. A Hidrogén Hullám alatt a csoport bemutatta a „Trailer Drone” koncepciót is, amely egy hidrogénüzemű, kettős e-forgóváz konfigurációval ellátott konténerszállító rendszer, amely képes teljesen autonóm módon működni.
A csoport hidrogénüzemű haszongépjárművek fejlesztésével elősegíti a koreai tömegközlekedési és logisztikai rendszerek teljes körű átállását a hidrogénalapú megoldásokra – amivel mércét állít a világ számára. Ezenkívül a Hyundai fejlett, új generációs üzemanyagcellás technológiáival teljes mértékben újjáéleszti a globális haszongépjármű-piacokat, beleértve Európát is, amely jelenleg évi 400 ezer új teherautót igényel. A Hyundai 5-7 méteres üzemanyagcellás PBV-t (Célalapú jármű – Purpose Built Vehicle) fejleszt a globális kishaszon-járműpiac számára, amelynek mérete 2030-ig várhatóan évi 7 millió darabosra növekszik.
Az üzemanyagcellás rendszereket nemcsak olyan járművekben fogják felhasználni, mint a Nexo, az ElecCity busz és az Xcient Fuel Cell teherautó, hanem 2040-ig különféle más felhasználási területeken is alkalmazhatóak lesznek, beleértve a nagyteljesítményű sportautókat, a városi légi mobilitást és a robotokat, a repülőgépeket és a hajókat. Ezen alkalmazások eredményeként a Hyundai csoport az energiaszektor minden területére kiterjeszti az üzemanyagcellás rendszerek és technológiák használatát, beleértve az épületek, a városi energiaforrások és az erőművek áramellátását és fűtését is.
Ennek elérése érdekében a Hyundai 2023-ban új generációs üzemanyagcellás rendszerének bevezetését tervezi, amely alacsonyabb árakat és jelentősen javított tartósságot és teljesítményt nyújt nagyobb termelési darabszámok mellett. A folyamatos kutatás-fejlesztési eredmények révén a csoport mérnökei az elmúlt 20 évben drasztikusan csökkenteni tudták az üzemanyagcellák költségeit. Az ár versenyképességének biztosításával a Hyundai csoport célja, hogy 2030-ra elérje az akkumulátoros elektromos járművekhez hasonló árszintet. A csoport az üzemanyagcellás rendszerek folyamatos technológiai innovációjával, valamint különböző üzleti területeken más szervezetekkel és kormányzatokkal való szoros együttműködéssel a hidrogéntermelés méretgazdaságosságát kívánja elérni.
A Hidrogén Hullám ideje alatt a Hyundai csoport új üzemanyagcellás rendszereket mutatott be, beleértve a harmadik generációs üzemanyagcellás rendszer új prototípusát – a Nexo rendszer nagyobb teljesítményű, hatékonyan csomagolt utódját – amelyet 2023-ban terveznek piacra dobni. A jelenleg még fejlesztés alatt álló harmadik generációs üzemanyagcella csomag a Nexo jelenlegi rendszerének utódja lesz. A rendezvényen a Hyundai csoport bemutatta a harmadik generációs üzemanyagcellák kétféle teljesítményváltozatát: 100 kW és 200 kW. A 100 kW-os köteg mérete elképesztő mértékben, 30 százalékkal csökkent, vagyis 70 százalékkal kisebb lett, mint a jelenlegi generációs köteg, így könnyebben alkalmazható különböző járműtípusokban és más alkalmazásokban. A 200 kW-os változatot haszonjárművekhez tervezték, míg méreteiben a jelenlegi Nexo rendszeréhez hasonló, teljesítménye azonban megduplázódott.
A 2018-ban piacra dobott második generációs üzemanyagcellás rendszer esetében a vállalat 5 ezer üzemórát és 160 ezer kilométer futásteljesítményt garantált, ami hasonló a belsőégésű motorral szerelt járművek garanciájához. A harmadik generációs üzemanyagcellák fejlesztésének célja a tartósság 50-100 százalékos javítása. A haszongépjárművek tartós rendszerélnek üzemidejét 500 ezer kilométeresre sikerült bővíteni. Ezenkívül a harmadik generációs üzemanyagcellák ára drámaian csökken – az előrejelzések szerint akár 50 százalékkal is – ami kulcsfontosságú tényező lesz az akkumulátoros elektromos járművekhez viszonyított költségparitásának eléréséhez 2030-ra.
A rugalmasság és a modularitás középpontba állításával a harmadik generációs rendszer különféle alkalmazási formákban is elképzelhető. Az új „Power Unit Module” 500 kW-tól 1 MW-ig terjedő teljesítményt kínál 100 kW-os moduláris egységek egymásra helyezésével, amely ideális vészhelyzeti áramellátó rendszerként szolgálhat nagy hajók vagy informatikai vállalatok számára. A rendezvényen bemutatásra került egy innovatív üzemanyagcellás „Full-Flat System” is, amely 25 cm-re csökkenti az üzemanyagcella kötegének magasságát, lehetővé téve olyan különféle alkalmazásokhoz, például PBV-k, MPV-k, buszok és villamosok számára, ahol a rendszert a jármű karosszériájának felső vagy alsó részéhez rögzíthetik. A Hidrogén Hullám rendezvényen a csoport bemutatta a jövőbeli hidrogén-mobilitásról alkotott jövőképét számos járműalkalmazásra kivetítve, köztük a vészhelyzeti mentéstől az autonóm konténerszállításig és a nagyteljesítményű sportkocsikig.
A termelési, tárolási és szállítási kényelem fontos tényező lesz az üzemanyagcellás technológia széles körű elterjedése és alkalmazása szempontjából. A csoport az üzemanyagcellás rendszerek számára létrehozott HWTO márkája alatt új innovatív koncepciókat mutat be a hordozható, hidrogén-utántöltő létesítmények számára. Ilyen a Tréler Drón koncepció, amely egy olyan hidrogénüzemű konténerszállító rendszer, amely teljesen autonóm módon képes közlekedni. A menetprofilhoz igazított intelligens elhelyezésű hidrogéntartályok számával a rugalmas és hatékony Tréler Drón több mint 1000 km-re elegendő hatótávolságot biztosít egyetlen feltöltéssel, amivel összehasonlíthatóvá válik a meglévő konténerszállító rendszerekkel.
A Tréler Drón önvezető képességeit nem a személygépkocsik számára fejlesztett technológia ismételt felhasználásával sikerült elérni. A konténerszállítási lehetőségek és a konténerszállító terminálok működésének egyedi követelményei azt hozták magukkal, hogy a csoport mérnökeinek teljesen újra kellett gondolniuk a konténer manőverezési módját. Ennek eredményeként a mérnöki csapat kifejlesztette a „Üzemanyagcellás e-Forgóváz”-at.
A „forgóváz” kifejezés a vasútiparból származik. A vasúti forgóvázak olyan kerekek, amelyek minden vonatkocsi alatt megtalálhatóak. Az üzemanyagcellás e-Forgóváz a konténer alatt kapott helyet, akárcsak a sínvázas forgóváz és teljesen zárt rendszert alkot az üzemanyagcellás meghajtással és teljesen független négykerekű kormányzással. A Tréler Drón koncepcióhoz két üzemanyagcellás e-Forgóváz szükséges, amelyek oldalirányú mozgásuk révén példátlan manőverezhetőséget tesznek lehetővé. A Tréler Drón a kikötőkben és a szűk városi környezetben is önállóan mozoghat. A hatékonyságot tovább növeli a „fürt mód”, amely lehetővé teszi, hogy több Tréler Drón együtt, szinte vonatszerű konfigurációban mozogjon. Az üzemanyagcellás e-forgóváz nem kizárólagosan csak a Tréler Drónhoz készült, viszont olyan széles értékláncot szolgálhat ki, mint a földi logisztika, az építőipar, a tűzoltás, vagy akár a katasztrófavédelmi feladatok. Többcélú platformot kínál, amely sokféle célra alakítható – mindezt kibocsátásmentes és autonóm működésben.
Az üzemanyagcellás technológia ugyanúgy alkalmazható akár nagyteljesítményű járművekhez is. Ebből a megfontolásból a Hyundai csoport most bemutatta a Vision FK elnevezésű, hidrogénüzemű hibrid sportkocsit. A 500 kW (680 LE) feletti maximális teljesítménye mellett a Vision FK koncepció kevesebb, mint négy másodperc alatt gyorsul 0-100 km/óra sebességre. Az üzemanyagcellás energiaátalakító és a nagyteljesítményű, hátsókerék-meghajtású, plug-in hajtáslánc kombinálásával a Vision FK több mint 600 km hatótávolságot is képes elérni.
A Mentődrón egy olyan új mobilitási megoldás koncepciója, amely üzemanyagcellás e-Forgóvázával kombinálva egy repülő drónt alkot, így a kritikus helyzetekben, pl. tűzoltáskor, vagy éltmentés esetén távolról és önállóan is működtethető. A Mentődrón a helyben történő fordulási manőverek és a „rákjárás” érdekében független kormányzási rendszerrel rendelkezik. A küldetéseket a gépkocsi külső felületeire szerelt drónok által továbbított képeken keresztül is elvégezheti és egyetlen feltöltéssel 450-500 km-es hatótávolsággal rendelkezik.
A H Mozgó Állomás egy olyan nagy teherbírású jármű, amely üzemanyagcellás járművek töltésére alkalmas. Ez a hordozható hidrogénutántöltő állomás biztosítja a kényelmet és a töltési lehetőségeket olyan helyszíneken, ahol a korlátozott a hidrogénhez hozzáférés. A Vészhelyzeti Hidrogéngenerátor Jármű pedig áramellátást képes biztosítani a járművekhez, hogy sürgős segítséget nyújtson a távoli, nehezen megközelíthető helyszíneken. A hordozható elektromos járműtöltő egyidejűleg egyfázisú 220 V-os és 3 fázisú 380 V-os tápegységet is kínál.
A globális közösség felelős tagjaként a Hyundai Motor Group a jövőben is folytatja a hidrogénmobilitás fejlesztését, az üzemanyagcellák gyártási rendszerének bővítését és a globális hidrogénalapú társadalom infrastruktúrájának kialakítását. „A környezeti katasztrófák mértéke és gyakorisága folyamatosan növekszik, ami most vörös kóddal figyelmezteti az emberiséget. A csoport a klímaváltozás leküzdésére a hidrogénenergiában rejlő hatalmas lehetőségein keresztül erőteljes és pragmatikus megoldásokat kíván kínálni" – zárta szavait Euisun Chung, a Hyundai Motor Group elnöke.
Forrás: hyundai.news