Álomból valóság – Itthon vezethettük a Hyundai futurisztikus villanyautóját

A Hyundai hazai képviselete három tesztautóval is készült az IONIQ 5 hivatalos magyarországi premierjére, amelyet egy különlegesen szép és környezetbarát helyszínen tartottak meg a héten.

A Hyundai Motor még a 2019-es Frankfurti Autószalonon mutatta be különleges formatanulmányát, amelynek formavilága és éles vonalvezetése kísértetiesen hasonlított a dél-koreai cég első saját fejlesztésű Pony modelljére. A márka öröksége előtt tisztelgő koncepció „45” elnevezésével nemcsak az élek által bezárt szögeket volt hivatott jelezni, hanem az azóta eltelt 45 év előtt is tisztelgett. Persze senki sem gondolta akkor, hogy ez a látványos „show-car” valaha is ilyen formában megjelenhet az utakon, hiába mondogatták a gyáriak, hogy ez alapján készül a vállalat első új generációs villanyautója, mindenki csak mosolygott a bajusza alatt. 

Most pedig itt áll az IONIQ 5 előttem és nem hiszem el, amit látok. Itt áll ugyanis előttem ugyanaz a „45” tanulmány, amit eddig csak az autókiállítások képein láttam. Így élőben pedig brutálisan jól néz ki. Ívek, hajlítások a kerékjáratokon kívül szinte egyáltalán nincs, mintha minden elemet vonalzóval rajzoltak volna meg a tervezők. Persze ez nem csoda, az eredeti Pony is ilyen volt, de közben eltelt egy fél évszázad és ez ma már nem megszokott látvány. A Pony ráadásul egy kompakt ötajtós kisautó volt és képeken ugyanezt adja vissza az IONIQ 5 is, élőben viszont teljesen olyan, mintha egy legalább két méretaránnyal nagyobb matchboxot raknánk a gyűjteménybe. Az autó ugyanis 4,6 méteres hosszával a Tucsonon is túlnyúlik, míg 1,6 méteres magasságával és 160 centis hasmagasságával a hobbiterepjárók felé kacsingat. 

A futurisztikusan retro dizájn már az autó elején visszaköszön, ahol a tervezők megtartották a tanulmány kockaalakzatba rendezett pixeles menetfényeit, amelyek a jobban felszerelt változatokon az irányjelzők szerepét látványosan tudják betölteni. Ezzel a megoldással a Tucsonhoz hasonlóan a vaksötét éjszakában is messziről felismerhető lesz a közeledő IONIQ 5. A lámpák közötti hűtőmaszkot egy fényes fekete plexi szimbolizálja, míg alattuk egy masszív, élekkel szabdalt lökhárítót formáztak meg. A motorháztető kagylóhéjhoz hasonlóan az autó teljes szélességében, a kerékjáratoktól felnyitható, ahol ráadásul a hajtáslánctól függően 24, vagy 57 literes rekeszt is elrejtettek. Ez tökéletes tárolóhely lehet a töltőkábeleknek, vagy más apróságoknak. 

Az IONIQ 5 oldalról mutatja magát leginkább kompakt ötajtósnak, hiszen ugyanazt a formát követi, amit a 70-es években Giugiaro mester az olasz Italdesign stúdióban gyártott futószalagon a megrendelőknek, legyen az az olasz Lancia (Delta), a német Volkswagen (Golf I), vagy épp a koreai Hyundai (Pony). A viszonylag rövid motorháztetőt a mai szokásokhoz képest meredekebb szélvédő követi, majd a tetővonal enyhén ereszkedik, míg a hátsó szélvédő az elsővel hasonló szögben ereszkedve zárja le az autót és ezzel teljesen becsapva az érdeklődő tekinteteket. Élőben ugyanis látványosan nagyobb az autó, amit oldalról a tengelyek közötti szokatlanul hatalmas, kereken 3 méteres távolság is tovább nyújt. Ezzel együtt hatalmasak az ajtók, amelyeket az első sárvédőtől induló, már a tanulmányon is alkalmazott határozott él tör meg. Ez a rejtett kilincsek felett végigfutó éllel és a küszöbök feletti betétekkel együtt egy markáns „Z” mintát hoz létre, különlegessé téve az autó megjelenését.

Hátul sem kevesebb az érdekesség, hiszen itt is minden tele van élekkel és vonalakkal. Az első pixellámpa kockáiból bőségesen jutott hátra is, ezekből az apró kockákból egy széles sáv lett kicsempézve. Ebből éjjel oldalanként 2-2 körben világítanak a kiskockák, ezzel is rímelve az első fények formájára. A lámpák között természetesen büszkén hirdeti nevét, alatta pedig az első lökhárító vonalait másolták ide a tervezők. Ami még érdekesség, hogy hátsó ablaktörlőt hiába keresünk, a dizájnerek szerint a hátsó ajtó felső részébe helyezett légterelő nyílásai hatékonyan tisztítják meg az ablakot az esőtől. Nos, ez lehet, hogy valóban így is van, a nap végére viszont a menetpróbák útvonaláról összegyűjtött por gyönyörűen beterítette az autó hátsó szélvédőjét (is), ami ugyan még így is átlátható maradt, de azért többen örültünk volna a tisztább hátsó kilátásnak.   

Az alapfelszereltségű IONIQ 5 tesztautók széles ajtóihoz tartozó rejtett kilincseit kicsit szokatlan megragadni, előbb az első részét megnyomva tudunk hozzáférni a kipattanó markolathoz, ami egyértelműen megszokást igényel, de némi gyakorlás után könnyen elsajátítható. Bent elöl-hátul méretes a hely, a magamra beállított első ülés mögött kis túlzással még akár keresztbe is tudom tenni a lábam. Az anyagminőség jó, az ajtókon lévő könyöktámasz puha, ajtóbehúzóként pedig a támasz mögötti hosszú mélyedés szolgál. Szokatlan a logó nélküli kétküllős kormány, amely mögött a műszerfal mindössze 2 darab 12,25 colos képernyőből áll. A középső persze érintőképernyő és olyan széles, hogy menet közben a legtávolabbi piktogramot már csak kicsit nyújtózva értem el. A két ülés közötti nincs kardánbox, a menetváltót a kormány jobb oldalára helyezett bajuszkapcsoló helyettesíti. Ez szintén egy kis megszokást igényel, főleg attól, aki hagyományos kéziváltókhoz szokott. A csomagtér 527 literes, magas padlószintje miatt szemre nem tűnik ennyire nagynak, viszont elég hosszú, így ez akár reális is lehet.

Az importőr három egyformán Comfort alapfelszereltségű, a nagyobbbik (72,6 kWh, de létezik 58 kWh-s változatban is) akkus, hátsókerék-meghajtású tesztautót hozott el a menetpróbára, amelyek csak színárnyalatukban tértek el egymástól. Az útvonal a zebegényi Natura Hill szállodától egy igen szűk és meredek lejtővel indult, ahol mindjárt ki is próbálhattuk az IONIQ 5 4 fokozatú regeneratív fékezési beállításait, köztük az „i-Pedal” névre keresztelt egypedálos vezetést is. Ezt ugyan a meredek hegyoldalon még lábbal ki kellett egészíteni, lankásabb részeken viszont tényleg hatásosan lassította az autót a fékpedál érintése nélkül is. A menetpedál mélyre nyomásával elszabaduló 218 lóerő és 350 Nm hamar a tiltott sebességtartományba repíti az IONIQ 5 utasait, kikapcsolt menetstabilizálóval pedig néhány kanyarban egyes pilótáknak még az autó hátulját is sikerült megtáncoltatni. 

A nyugisabb szakaszokon aztán feltűnt az autó viszonylagos csendje, valamint kényelmes futóműhangolása, illetve a kormányzás pontossága is. Eközben néhányszor meghajtva, a hegytetőre visszakapaszkodva a fogyasztás sem szökött az egekbe, megállt 16-17 kWh/100 km-es szinten. Ilyen körülmények között és ezekkel az adatokkal a nagyakkus változat hatótávja tehát valahol 430-440 km között lehet, amit a nap végén a kilométerórák is igazoltak: az adott napon négy turnusban mentünk nagyjából 60 kilométert, azaz összesen 240 kilométert tettek meg az autók, miközben az autókban kb. 200 kilométer hatótáv maradt. Ez ugyan picit alatta marad a hivatalosnak vélt 481 km-es WLTP értéktől, de jótékonyan tudjuk be a nehezített próbakörülményeknek. 

Ahhoz persze rövid volt a menetpróba, hogy a töltési képességeket kipróbáljuk, aki viszont szeretett volna, az a kiállított fullextrás IONIQ 5-ről visszatáplálva akár egy kávéautomatából is kérhetett magának egy finom eszpresszót. A Hyundai viszont az új modell bevezetéséhez kapcsolódva azt is bejelentette, hogy a hazai Mobiliti töltőhálózattal együttműködésben létrehozta saját Hyundai e-card programját, amelyhez egy kedvezményes Hyundai díjcsomag is tartozik. Ezzel nemcsak a Mobiliti jelenleg is működő hazai töltőállomásait lehet igénybe venni, hanem az IONITY hálózat ultragyors villámtöltőit is, amely az új IONIQ 5 tulajdonosai számára egy évig díjmentesen vehető igénybe, a 280 forintos kWh-árnál lényegesen kedvezőbb, 110 Ft/kWh díj ellenében. A Hyundai e-card rendszerét pedig nemcsak a Kona Electric vásárlói, de a márkakereskedéseken keresztül hamarosan az összes meglévő és új villanyautós ügyfél számára is elérhetővé teszik és ahogy megsúgták, a Mobiliti is hamarosan hozzákezd a 350 kW-os ultragyors villámtöltők hazai telepítéséhez.      

A hazai autós újságírás krémjével beszélgetve egyöntetűen az a vélemény alakult ki, hogy a Hyundai az új IONIQ 5 modelljével ismét egy hatalmasat lépett előre a villamosítás útján, amely akkorára sikerült, amivel sikerült utolérnie a legkomolyabb konkurenseit is. Itt főként a német „népautó” márkacsoport került szóba gyakran, amelynek vezetése a szakértők szerint most foghatja igazán fejét, hiszen az IONIQ 5 annyival érettebb, jobban összerakott, természetesebb autó, hogy ezt nehéz lesz figyelmen kívül hagyni. Egy biztos: a listáron 15 (állami támogatás esetén 13,5) és 21 millió forint között kapható új autó minden maitól elütő, egyszerre retro és futurisztikus, mégis egyszerű formájával sokáig kakukktojásként fog kitűnni a többi új modell közül, amivel üde színfoltja lesz az utcaképnek. Már csak talán néhány harsányabb szín kellene hozzá.    

További fotók a Dönci Hyundai-Kia Blogja oldalán ITT található.           

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését