Megvalósul a Hyundai üzemanyagcellás sporttanulmánya
A nemrég megtartott Hidrogén Hullám rendezvényen a Hyundai csoport egy nagyteljesítményű üzemanyagcellás sportautót is kiállított, amely hamarosan szériagyártásba is kerülhet.
Még 2019-ben történt, hogy a Hyundai csoport belső köreiben megjelent az FK1 kódnév, amely a csoport egyik márkájához köthető szigorúan titkos projekt elnevezéseként bukkant fel. Akkor nem lehetett még tudni, hogy ez a Hyundai, Kia vagy a Genesis márkához kapcsolható-e, most viszont a koreai Hidrogén Hullám rendezvény kapcsán megtudhattuk, hogy ez egy nagyteljesítményű üzemanyagcellás jármű, Albert Biermann a csoport fejlesztési vezetőjeként pedig azt is elárulta, hogy az autó valamikor a jövőben gyártásba is kerül.
A Hyundai Motor Group egészen 2040-ig előretekintő jövőbeli stratégiájának részeként bemutatott Vision FK egy hidrogén-plugin- hibrid sportkocsitanulmányként debütált, előrevetítve az üzemanyagcellás rendszerek felhasználásának új irányait, köztük a nagyteljesítményű sportautók szegmensében. A Vision FK sejtelmesen álcázott karosszériája alatt egy 500 kW, azaz 680 lóerős hajtáslánc található, amivel az autó kevesebb, mint 4 másodperc alatt gyorsul százra, miközben hatótávja akár 595 km is lehet.
Ez a tanulmány is követi a Hyundai legújabb azon elkötelezettségét, hogy 2035-re Európában minden modelljét teljesen elektromossá teszi, valamint része annak a szélesebb elkötelezettségnek is, amelynek értelmében a márka 2030-ban két új üzemanyagcellás hajtásláncot kíván piacra dobni. Ezzel együtt a Hyundai csoport szélesíteni kívánja az üzemanyagcellás rendszerek teljesítményét a csoport által működési területeire – ide tartozik a hajózás és a logisztika, amelyet új, önálló e-forgóvázak fognak kiszolgálni.
A Vision FK fejlesztését a Hyundai azzal a horvát villanyautó-specialista Rimac Automobilivel együttműködve végzik, amelynek 12 százalékát a Hyundai csoport birtokolja. A tanulmányautóban a Hyundai által tervezett és épített üzemanyagcellás csomagot a Rimac céggel közösen fejlesztett teljesen elektromos plug-in hajtáslánccal párosították. Egy jövőben gyártásba kerülő modell lenne az első, amely ilyen típusú hajtásláncot kapna – a Vision FK pedig Albert Biermann szerint tényleg a gyártósorokra fog kerülni.
„A Vision FK az egyik guruló laboratóriumi projektünk, amely mérnökeink számára kihívást jelent, hogy előre lépjenek, mivel ezen nagyteljesítményű akkumulátoros elektromos rendszerrel és egyben egy üzemanyagcellás rendszer kombinációjával rendelkező jármű összehangolása nagy kihívást jelent. E-GMP platformunk nem alkalmas ehhez a rendszerhez, ezért együttműködünk a Rimac vállalattal azért, hogy mindezt a csúcstechnológiát egy kompakt csomagként tudjuk a sportkocsiba helyezni. Sokat tanultunk eközben és felkészülünk a sportautók gyártására. Azt is megfontoljuk, hogy üzemanyagcellás sportautóinkkal az autósportban is résztveszünk.”
Egyelőre azt még nem lehet tudni, hogy mikor kerülhet forgalomba a Hyundai csoport új üzemanyagcellás-plug-in elektromos tanulmányautója, amelynek rejtőzködő festése alatt egy Kia Stinger karosszériája lapul. Amennyiben Kiaként lépne piacra, az viszont semmiképpen nem történhet meg 2028 előtt, ugyanis a Kia vállalat vezetői szerint az első üzemanyagcellás személyautójukra egésze addig várnunk kell.
A Kia ügyvezetője, Ho-seong Song a Hidrogén Hullám rendezvényen árulta el ezt, hozzátéve, hogy addig inkább a katonai piacot célozza meg a csoport üzemanyagcellás termékeivel. Ezek között nemcsak üzemanyagcellás rendszerű hajtáslánccal ellátott típusok szerepelnek, hanem üzemanyagcellás vészhelyzeti generátorokkal felszerelt járművek is. Miután ezen a piacon megjelentek, 2028-tól kívánnak megjelenni a személyautók piacán, ahol elsősorban többcélú járművekkel kívánnak részt venni.
A Kia várhatóan a katonaság részére készülő Mohave parancsnoki járművét, illetve a 2,5, illetve 5 tonnás teherautóit kívánja felhasználni üzemanyagcellás rendszereihez. Céljuk továbbá, hogy a jelenlegi dízelmotoros áramfejlesztőket, akkumulátorokat üzemanyagcellás rendszerekre cseréljék. Song szerint amikor üzemanyagcellás rendszert használnak, az energiát a helyszínen tudják előállítani, ami a hagyományos dízelgenerátorokkal szemben számos előnnyel jár. Többek között nincs zaj ás károsanyag-kibocsátás, vagyis kisebb a kockázat, hogy az ellenség felfedezi a bázist. A töltési sebesség is gyorsabb, ami terepen jobb manőverezhetőséget eredményez.
Forrás: thekoreancarblog.com