A Hyundai szerint a jövő autói négykerekű életterek lesznek
A Hyundai globális dizájnfőnöke szerint a jövő autóinak belső kialakítása sokkal inkább a felhasználók otthonaihoz fognak hasonlítani, mint a most megszokott funkcionális belső terek.
„Nincs többé határ – a házunk élettere és az autónk belső tere nem sokban különbözik” – mondta Sang-yup Lee a Hyundai Motor alelnöke egy interjúban. „Minden összefügg majd mindennel.” Állítása szerint az a tény, hogy az elektromos motorok lényegesen kevesebb helyet foglalnak el, mint a fosszilis tüzelőanyaggal működő belsőégésű motorok, az autonóm vezetési technológia fejlődésével együtt forradalmasítja az autók formatervezését.
„A jövőben teljesen nyilvánvaló lesz, hogy az autó egy doboz bizonyos variációja lesz és inkább élettér lesz, nem pedig vezetési környezet" – magyarázta. „Tehát úgy látom, hogy egy autó a jövőben csak versenypályákon fog száguldani. A lovaglás régen közlekedési volt, manapság inkább sport és én azt látom, hogy itt szinte ugyanez történik."
Ez az eltolódás nagy hatással lenne arra, hogyan használjuk autóinkat, érvelt Lee, mivel egyesek akár aludhatnak is járművükben is ahelyett, hogy drága pénzért bérelnének szobát. „Biztos vagyok benne, hogy ez a jövőben befolyásolni fogja az emberek életmódját és életstílusát is" – mondta. „Immár nem kell lakást venni sokmillió fontért Londonban, csak egyszobás méretűt. És ha el akarunk menni a tengerpartra, rákattintunk egy ikonra, és az autó éjszaka elvisz oda, szóval mire felébredünk, már ott vagyunk – folytatta. „Vagy, ha szeretnénk élvezni a londoni életmódot, megnyomunk egy gombot, az autó elvisz Londonba és élvezzük a kocsmázást anélkül, hogy rengeteg bérleti díjat kellene fizetni."
Lee szerint amint az autók egyre inkább otthonként kezdenek működni, „kereken gördülő építészeti tárgyakká” válnak, és az építészek egyre nagyobb szerepet kapnak a tervezésben. Példaként a Thomas Heatherwick stúdiója által tavaly bemutatott Airo prototípust emelte ki. „Már nem autótervezőnek, hanem mobilitástervezőnek tartom magam” – tette hozzá Lee. „És nyilván amikor az autók életterekké válnak, az építészek sokkal többet kihozhatnak belőle, mint az autótervezők."
Lee a világ egyik legjelentősebb autótervezője, nyolc különböző országban 15 különböző márkával dolgozott együtt. Miután Dél-Koreában nőtt fel, a kaliforniai Art Center College of Design iskolájában tanult autótervezést. „Nem egy mély, gazdag autókultúrában nőttem fel” – magyarázta. „A 70-es évek elején Korea nagyon fejlődő ország volt, nem volt autókultúrája. Mindig is a kaliforniai változatos autókultúra inspirált."
A General Motorsnál a Corvette és a Camaro koncepcióinak vezető tervezője volt, utóbbit a Transformers című kasszasiker filmben Darázs alakváltó karaktereként használták. Később a Volkswagen csoport főtervezője lett, Audikon, Porschékon és Lamborghiniken dolgozott. Mielőtt 2016-ban visszatért szülőhazájába, Dél-Koreába, hogy 26 év külföldi tartózkodás után csatlakozzon a Hyundaihoz, a Bentley brit luxusautó-gyártó formatervezési vezetője volt és részt vett a Continental GT, a Flying Spur és a Bentayga modellek tervezésében. „Nem igazán mondhatom, hogy én terveztem ezeket az autókat" – tűnődött. „Ennél is fontosabb, hogy szenvedélyes izomautósokkal, szenvedélyes brit luxusautókkal, szenvedélyes német tervezőkkel dolgozhattam együtt, akik tulajdonképpen a család részeként fogadtak el."
Novemberben a Hyundai világra szóló feltűnést keltett, amikor bemutatta 1980-as években készült limuzinja, a Grandeur modernizált, teljesen elektromos változatát. „Ez a válasz valójában olyan volt, amire egyáltalán nem számítottunk” – ismerte el Lee. A megújult Grandeur a Hyundai Örökség sorozatának második iterációja, amely Lee szerint a korai modellekbe fektetett „szenvedélyt és energiát" hivatott kiemelni és megerősíteni a márka formai identitását. „Eredeti szándékunk az volt, hogy nyilvánosan elmondjuk, a Hyundainak is nagy öröksége van" - magyarázta. „Ha nem tiszteled a múltadat, nem tudod igazán meghatározni, hogy ki vagy a jelenben, és nincs elképzelésed a jövőről sem."
Az eredeti Grandeurt valójában a japán Mitsubishi tervezte, a Hyundai pedig továbbvitte a formát és saját márkajelzéssel gyártotta az autót – beleértve a nevet is. „Számomra gyakran az alkotásnál is fontosabb, hogyan értelmezik az alkotást - mondta Lee. „Tehát a Grandeur valójában a japán Mitsubishi ötlete volt, de az autó soha nem volt sikeres Japánban. Koreában viszont az autó a Grandeur nevet kapta. Ez kulturális kinyilatkoztatás volt: az igazi luxusautó-kultúra ezzel az autóval kezdődött. Tehát ez valójában egy nagyon fontos történelmi nyilatkozat itt Koreában és ezért lett a Grandeur olyan sikeres."
A Grandeur Pony Örökség Szériát követte a sorában, a frissített 1975-ös kupé, amelyet a legendás Giorgetto Giugiaro tervezett és aki a DMC DeLoreant és a Volkswagen Golf első generációját is megalkotta. Retro varázslatával és élvonalbeli technológiájával a Grandeur és a Pony Örökség Szériái Lee szerint egyaránt „a digitális és az analóg tökéletes egyensúlyát" testesítik meg. A kedvező fogadtatást követően csapata most azt fontolgatja, hogy minden évben bemutat egy Örökség Szériás modellt, amelyből körülbelül öt darab lehet, köztük a Stellar, a Hyundai első középkategóriás autója és a Santa Fe, a vállalat 2000-ben megjelent első hobbiterepjárója.
A megújított Grandeur és Pony meghatározó jellemzője a pixeles LED-es fényszórók. Ugyanez a jellegzetesség a 2020-ban bemutatott Prophecy és 45 koncepcióautón is megjelent, ahogy a Hyundai legújabb szériatermékein, az IONIQ 5 és az IONIQ 6 modelleken is felfedezhető. Ez a Hyundai Lee vezetésével irányított formatervezési stratégiájának egyik kulcsfontosságú aspektusára mutat rá. „Ha egy autógyártó vállalatra gondolunk, a formatervezés hagyományos módja alapvetően az úgynevezett Matrjóska baba, vagy a cookie-cutter dizájnmodell, ahol alapvetően minden betűtípus egyforma" – magyarázta.
Ám a Hyundai uralja a dél-koreai autópiac 80 százalékát – teszi hozzá Lee. Ha ezt a Matrjóska babatechnikát alkalmaznák, az ország összes autója szinte összemosódna. „Nincs lehetőségünk a családi megjelenésre, mert minden autó ugyanúgy nézne ki, ha ezt megtennénk. Tehát ezért nem csináljuk a Hyundainál ezt a technikát, az úgynevezett családi megjelenést" – folytatta. „Bizonyos értelemben [a Hyundai megközelítése] egy kicsit olyan, mint a sakk. A király, királynő, ló – mindannyian másképp néznek ki, mind másképp működnek, de együtt egy csapatot alkotnak."
Állítása szerint az ötlet az, hogy ha ránézünk egy Hyundai autóra, észrevehetjük a részleteket, például a pixeles lámpákat és a márka részeként azonosítjuk. Lee azt reméli, hogy az ilyen típusú formatervezési kísérletek megváltoztathatják a Hyundairól alkotott elképzeléseket. „Valljuk be, 5-10 évvel ezelőtt a Hyundait ár-érték arányos márkaként ismerték" – mondta. „Az ár-érték arány nyilvánvalóan nagyszerű kezdet, de érzelmi értéket akarunk igazán nyújtani az ügyfeleknek és jelenleg ezt tesszük – ez az oka annak, hogy mindenféle koncepciójárművel próbálkozunk."
A Hyundai az Uberrel közösen egy repülő taxin is dolgozik, amely a vállalat vezérigazgatója szerint az évtized végére fog landolni a városokban. Lee lelkesedik a projekt iránt – de a vállalat egyelőre nem hajlandó többet mondani róla. Lee a maga részéről úgy írja le magát, mint „a régi iskola követője az autók terén". Manapság egy szélesített karosszériás Porsche 964-et vezet. „Bárki megkérdezi, melyik dizájn a kedvencem, amin dolgoztam eddig, mindig azt válaszolom, éppen az, amelyiken most dolgozom a stúdiónkban” – összegezte.
Forrás: dezeen.com