Bepillantás a Hyundai tervezők digitális világába

A Hyundai járműfejlesztési részlege úgy profitál az új digitális világból, hogy a Hyundai döntéshozói immár virtuális valóság (VR) szemüvegeiken keresztül avatarként dolgoznak a digitális modelleken és így vitatják meg a jövő modelljeinek kialakítását.

A VR szemüveges, két kezében kontrollerrel rendelkező férfi úgy néz ki, mint egy videojáték-tesztelő, ám a valóságban a Hyundai Technical Center Europe tervezője az a németországi Rüsselsheimben. És minden mozdulata egy jelzést hoz létre a képernyőn. Az új Hyundai SEVEN tanulmányautól vázlata gyorsan megjelenik a monitoron – gyakorlatilag a korábban használt papírlap helyett. A bitek és bájtok új világa alapjaiban változtatja meg az autók létrehozásának folyamatát.

„Egy új modell első tervezési szakasza korábban fél évig tartott. Most körülbelül egy hónapot takarítunk meg” – magyarázza Thomas Bürkle, a Hyundai Europe vezető tervezője. De az időmegtakarítás nem az egyetlen előnye az új digitális technológiának. Mivel a piszkozatok végső soron adathalmazok, a koreai autógyártó kreatív részlege éjjel-nappal dolgozhat. Amikor a német Hyundai tervezői egy hosszú munkanap után befejezik a munkát, a kaliforniai Irvine-ban, majd a koreai Namyang-ban dolgozó kollégáik veszik át az irányítást.

Amíg korábban a tonnányi tömegű és milliókba kerülő agyagmodelleket kézzel készítették és a világ minden tájára kellett átszállítani, hogy a vezetőség döntéseket hozhasson, ma már csak az adatokat küldik oda-vissza. Ahelyett, hogy az agyagmodellt szikével és kaparóval gondosan kijavítanák, a változtatási kérelmeket számítógépes grafika segítségével szinte pillanatok alatt elbírálják. 

Mindez pénzt takarít meg, felgyorsítja a fejlesztési folyamatot és jelentősen csökkenti a széndioxid egyensúlyt. Agyagmodellek nélkül azonban nem megy. Ezeket viszont ma már elektronikus adatok alapján gépi marással készítik és már nem kézzel modellezik. Bürkle szerint az analóg és a virtuális munka aránya jelenleg 20-80 százalék.

Már nem három kontinensen, hanem egy helyiségben zajlanak a megbeszélések a vezetőséggel vagy a különböző tervezési részlegekkel. A mennyezeten 46 kamera, a falon pedig egy hatalmas monitor található. A videófal csúcstechnológiát képvisel: natív felbontása 8K, belső frissítési gyakorisága 7680 Hz és a két képpont közötti mindössze 0,8 milliméteres távolságával a világ legjobbja és ily módon borotvaéles képek készíthetők.

A Hyundai a világ minden táján dolgozó tervezői kapcsolatban állnak egymással. Az ilyen találkozókon való részvételhez szükséges felszerelés elfér egy kis hátizsákban. Nem kell más, mint egy gyors WiFi hálózat, egy laptop és egy VR szemüveg. Egy kaliforniai Hyundai tervező elmesélte, hogyan ült földönkívüli ruhájában egy Starbucks előtt és vett részt egy ilyen találkozón: „A járókelők tágra nyílt szemekkel néztek rám, és azon tűnődtek, mit csinálok én ott."

A globális, virtuális együttműködés ezen új formája korábban elképzelhetetlen lehetőségeket nyit meg. Mostantól három tervező ülhet egyszerre a vezetőülésben, hogy egy részletet ugyanabból a szemszögből tárgyaljanak meg – függetlenül attól, hogy Európában, Ázsiában vagy az Egyesült Államokban tartózkodnak. Ez azt jelenti, hogy a fontos döntéseket rövid hivatalos csatornákon keresztül lehet meghozni. Egy e-mail vagy egy telefonhívás elég ahhoz, hogy találkozzanak az autóban.

Előzetes beszkennelés után a karosszéria mellett a belső szövetek és egyéb felületek is rendkívül valósághűen jeleníthetők meg. A szín és a textúra egy gombnyomással változtatható. „Régebben új mintákat kellett rendelnünk" – mondja Thomas Bürkle. „A digitalizálás egyik legnagyobb előnye számunkra ezért a fejlesztés hatékonyságának növekedése. A mérnököket sokkal gyorsabban tudjuk az autóhoz engedni, mint korábban." 

A szorosabb integráció természetesen általánosságban is növeli a fejlesztési ütemet és olyan dolgok valósulhatnak meg, amelyek virtuális tervezés nélkül nem valósultak volna meg – ilyen például az IONIQ 5-ben megjelent lehajtható lábtámaszú business class ülés vagy a csúsztatható középkonzol. Mint minden új technikai vívmánynak, ennek az érmének is van egy árnyoldala. „Nőtt az időnyomás” – mondja a Hyundai európai dizájnfőnöke. – „És nekünk időben teljesítenünk kell.”

Forrás: blick.ch

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését