Crossoverként élhet tovább a Hyundai i30?
Korábban már szó volt arról, hogy a Hyundai i30 kompakt modell lehet a következő áldozat a vásárlók hobbiterepjárók felé elmozdulásának, amit most egy magas rangú Hyundai vezető is megerősített.
Európa egykori legnépszerűbb Hyundai modellje, az i30 kompakt nehéz idők elé néz. Noha a jelenlegi Hyundai i30 a ráncfelvarrást követően továbbra is népszerű a kompakt vásárlók körében – és nem tervezik a modell kivezetését egyhamar a bemutatótermekből –, nagyon könnyen elképzelhető, hogy nem kap utódot.
A ma forgalmazott harmadik generációs Hyundai i30 modell először 2017-ben jelent meg a piacon, 2020-ban pedig az életciklusa közepén egy ráncfelvarrást is kapott. Ez pedig azt jelenti, hogy az elkövetkező két éven belül egy teljesen új modellgenerációnak kellene érkeznie, ám úgy tűnik, ezek a tervek egyelőre megrekedtek.
A Hyundai egyik magas rangú globális vezetője egy interjújában elárulta, a vállalat jelenleg válaszút előtt áll és hamarosan eldönti a dél-koreai márka egyik legnépszerűbb típusának sorsát. „A kompakt ferdehátúak piaca nagyon szűkül, határozottan lassul" – mondta Albert Biermann, a közelmúltig a Hyundai nagyteljesítményű divíziójának járműfejlesztési vezetője egy nemzetközi médiaeseményen Németországban.
„Meddig tartjuk meg a Hyundai i30 modellünket? Nem lehet egyetlen választ adni a globális kérdésre. Ebben a pillanatban nehéz ezt megmondani. Nem ismerem a döntés jelenlegi állását. De kétségtelenül a különböző regionális piacokon más kihívások és különböző stratégiák vannak.”
Biermann azt is mondta, hogy a Hyundai i30 egyes országokban fennmaradhat, másokban nem, megjegyezve, hogy pl. Oroszországban, Dél-Amerikában, Ausztráliában és Európa egyes területein még mindig népszerű – nem így az Egyesült Államokban, ahol a kompakt ferdehátúak piac hanyatlóban van.
A Hyundai magas rangú vezetője szerint az összes autógyártó vállalat mérnöki erőforrásait jelenleg az elektromos autók és az autonóm technológia gyorsított fejlesztésére fordítják – és azon modellek, amelyek eladásai komoly visszaesésben vannak, veszélyben lehetnek. „Bizonyos piacokon szükség van egy elektromos járműre ebben a szegmensben, aztán ott van a hobbiterepjárók versengése, tehát mindenki a kompaktoktól vesz el gyártási mennyiséget.” – mondta Biermann. – „Ez egy kemény kihívás.”
A Hyundai i30 egyik napról a másikra a veszélyeztetettek listáján találta magát, mivel a vásárlók ízlése egyre jobban eltávolodik a kompakt kategóriától – és fennáll annak a veszélye, hogy más, a bemutatótermekből már eltűnt vagy eltűnőben lévő kompakt ferdehátú modellek sorsára jut. A korábbi kedvencek közül pl. a Ford már bejelentette Focus kivezetését, de várhatóan a Renault Megane is erre a sorsra jut az elkövetkező években.
Ha a Hyundai i30 ferdehátú helyet ad egy új, még meg nem nevezett Hyundai crossovernek – vagy egy olyan emelt hasmagasságú kompakt ferdehátúnak, mint pl. amilyen a Toyota Corolla Cross, a Mazda CX-30 vagy a Subaru XV –, hiánya olyan riválisoknak ad majd több teret, mint a Toyota Corolla és a Volkswagen Golf, amelyek így egy nagyobb szeletet tudnak kiszakítani az egyre szűkülő piaci szegmensből.
Mindeközben továbbra sem világos, mi történhet a Kia Ceed modellel – a Hyundai i30 testvérmodelljével –, amennyiben a Hyundai elhagyná a kompaktok piacát. A Kia valószínűleg ugyanezzel a dilemmával néz szembe a Ceed jövőjével kapcsolatban, azonban a kompakt ikrek a lemezek alatt kissé eltérő idővonalon mozognak. Másrészt a Kia időben lépett azzal, hogy a kompaktból egy emelt hasmagasságú XCeed crossover változatot is készített, amelyből látványosan több fogy, mint a típus összes többi változatából.
A Hyundai számára az egyik lehetőség az, hogy a jelenlegi Hyundai i30 kompakt erős faceliftjével vagy új karosszériával, de jelenlegivel azonos műszaki tartalommal jelenik meg és csak bizonyos piacokon, pl. Európában kerül forgalomba. Ez ugyan elég szokatlan húzás volna a Hyundaitól, de egyáltalán nem példa nélküli: az európai piacon stratégiai modellként 2009-ben bevezetett ix20 kisebb-nagyobb ráncfelvarrásokkal pontosan 10 évig, 2019-ig fennmaradt a Hyundai európai kínálatában.
Egy másik lehetőség az, hogy a Hyundai globálisan megszünteti az i30 kompakt modellsorozatát és erőforrásait a mai járművekhez hasonló arányokkal rendelkező kompakt hobbiterepjárók felé irányíthatja. Ezzel teret (és gyártási kapacitást) engedne pl. a Kona következő generációs modelljének, amely a jövő évben a mostaninál lényegesen nagyobb (kompakt) karosszériával lép színre.
Bárhogy is legyen: árulkodó tény, hogy amíg a Kona és az i30 szinte egyszerre jelent meg 2017-ben, a Kona új generációjának prototípusai már javában járják a világ tesztútvonalait, miközben nyoma sincs egy hagyományos kompakt ferdehátú modellnek látszó prototípusoknak.
Forrás: drive.com.au/