Így nyúzzák a Hyundai csoport autóit a kaliforniai forróságban
A Hyundai Motor Group új modelljeinek számtalan kemény próbán kell átesniük, mielőtt az ügyfelekhez kerülnének és ezek közül csak az egyik a kaliforniai forróságban elvégzett terheléses minőségbiztosítási tesztprogram.
Még november közepén is nehezen kapni levegőt, amikor a hőmérő délben már bőven 30 fok fölé kúszik, miközben a Hyundai és Kia mérnökei az új modellek prototípusaival 30 ezer mérföldes (48 ekm) tesztprogramjukat végzik. A program célja, hogy még ilyen nehezített körülmények között is biztosítsák az autók csendes és kényelmes menetkényelmét, valamint megvizsgálják, hogy a hűtési rendszer, illetve a külső és belső anyagok mennyire állnak ellen a közvetlen napfénynek.
Amikor egy új modell bevezetésre kerül, az autógyártók azzal a típussal már mindent kipróbáltak. Biztosnak is kell lenniük új modelljük minőségében, hiszen az ügyfelek a világ különböző tájain a legrosszabb minőségű utakon és a legkegyetlenebb időjárási viszontagságok között fogják használni autóikat. Ahhoz, hogy az autók ezeknek a strapáknak is ellenálljanak, a gyártók extrém hőségben vizsgálják a modellek tartósságát, hőtűrő képességét és hűtőrendszerének teljesítőképességét is.
A Hyundai csoportnak az amerikai Kalifornia államban van a „California Proving Ground (Kaliforniai Tesztpálya – CPG)” létesítménye, amit „Mojave Teszközpont”-ként is ismernek. A 2004 októbere óta működő helyszínen az év 365 napján zúgnak a motorok, hiszen évente 300 jármű fordul meg itt azért, hogy extrém körülmények között kipróbálva a tökéleteshez közeli minőséget és biztonságot kínáljon leendő ügyfelei számára.
A koreai Namyang kutatóintézetnél tízszer nagyobb, 1 770 hektáros hatalmas területen van egy nagysebességű körpálya, ahol a járművek stabilitását és szélzaját mérik. Emellett 11 féle durva felületű utat is létrehoztak, ahol különböző felületek mellett gödröket, árkokat is létrehoztak a rossz minőségű utak szimulálására. Létezik egy hosszabb, 61 kilométeres emelkedős tesztpálya, ahol az automatikus sebességtartó funkcióit ellenőrzik. Ezek tökéletes terepet jelentenek az új modellek karosszéria-tartósságának és erőforrásainak zavartalan hőségtűrő próbáihoz.
Ennek ellenére a Hyundai és Kia új modelljeit nemcsak itt teszik próbára, rájuk vár még a világ legforróbb sivatagja, amit nem véletlenül neveznek a Halál-völgyének. A Hyundai CPG létesítményének egyik nagy előnye, hogy a halál-völgyéhez is közel fekszik, ahol elvégezhetik az új Hyundai és Kia modellek végső próbáit. Amíg más gyártók a hőségtűrő tesztekhez kénytelenek repülőgépekkel ideszállítani az új autóik prototípusait, a Hyundai csoport mérnökeinek mindössze 3 órát kell autózniuk ahhoz, hogy elérjék a Halál-völgyét és értékeljék az autók teljesítményét.
„Számos sivatag van az Egyesült Államokban, ahol még telefonálni is nagyon nehéz” – mondja Jong-woo Kim, a Hyundai-Kia Motors HATCI Járműtesztelési részlegének vezetője. „Ha egy ilyen helyszínen lerobban az autó vagy baleset történik, az nagy gondot jelenthet. A mi célunk az, hogy olyan járműveket fejlesszünk, amelyek még ilyen száraz körülmények között, magas hőmérsékleten is biztonságosan működnek. Ebből a szempontból a CPG és a Halál-völgye tökéletes helyszínt jelent ahhoz, hogy a legapróbb minőségi problémát is észrevegyük.”
Júliusban, augusztusban az átlaghőmérséklet még a 49 fokot is meghaladja a Halál-völgyében, miközben a talaj hőmérséklete akár a 90 fokot is elérheti. Ezen a magas hőmérsékleten lejtmenetben a féktárcsa felforrósodhat, a motor leállhat és a kormánykerék is beakadhat. Eközben a 86 méterrel tengerszint alatti területről a tesztautók egészen 2 ezer méteres tengerszint feletti magasságokig kapaszkodnak fel, ami jelentősen megterheli az autókat, beleértve az üzemanyagtartályban képződő gőzt, a felforrósodó hűtővíz miatt csökkentett teljesítményszintet. Éppen ezért remek hely az autók teljesítőképessége határainak tesztelésére, amelynek munkáit az állandóan úton lévő fejlesztőmérnökök egyetlen napszemüveggel felfegyverkezve végeznek.
Egyikük elmesélte, milyen teszteken kell keresztülmenniük a prototípusoknak ahhoz, hogy megfeleljenek leendő használóik minden igényének.
Észak-Amerikában csak akkor értékesíthető egy adott modell, ha azt legalább 30 ezer mérföldes (48 280 km) gyorsított tartóssági és 100 ezer mérföldes (kb. 160 ezer km) országúti tartóssági tesztnek vetették alá. A hűtési és légkondicionáló rendszerek teljesítőképessége esetén a sorozatgyártás csak akkor kezdődhet meg, ha a jármű sikeresen elvégezte a Hyundai és Kia Teszt- és Fejlesztési Eljárását (Test & Development Procedure – TDP). Számos mérnök és hivatásos vezető a nap 24 órájában azon dolgozik, hogy az autó részegységeit javítva megfeleljenek ezeknek a szigorú feltételeknek. Legutóbb épp egy újonnan fejlesztett erőforrás hőmérsékleti károsodását és ezzel összefüggésben annak tartóssági problémáit kellett megoldanunk. Ugyanakkor arra is szakítunk időt, hogy a fényszórók, lökhárítók és beltéri anyagok mattulására, fakulására is megoldást keressünk.
A CPG bázishoz közel van a Halál-völgye, ahol a világ autógyártói tesztelik autóik hőtűrő képességét. Mennyiben más a CPG területén végzett teszt, mint a Halál-völgyében?
A Halál-völgyében az átlaghőmérséklet 5-10 fokkal magasabb, mint a CPG területén. A távolság 3 órányi, de a hőmérséklet mellett a magasság is nagyobb. A völgyben leginkább a motor hűtőrendszereit és a légkondicionáló teljesítőképességét vizsgáljuk, valamint mérjük a külső és belső anyagok hőmérsékletét is. Ha az autók ezt az extrém igénybevételt is sikeresen túlélik, biztosak lehetünk benne, hogy a szériagyártmány vásárlói is elégedettek lesznek vele.
A Hyundai csoport téli teszteket ugyanúgy végez, mint hőtűrő teszteket. Vannak nehézségek a kétféle tesztprogram összehangolásában?
A Halál-völgyében a hőmérséklet meghaladja a +45 fokot, míg a téli tesztek során nem ritkán -40 fokig sűllyed a hőmérséklet. Különösen a gumiból vagy műanyagból készült alkatrészek között vannak olyanok, amiknek megvan a maguk optimális hőmérsékleti tartománya. Az olyan részegységek, amelyekkel itt nincs gondunk, hidegben gyakran eltörnek vagy nem működnek. A legnehezebb feladat olyan járművet fejleszteni, ami minden extrém környezetben tökéletesen működik.
Volt valami különösen emlékezetes pillanat a tesztelések során?
Néhány éve egy elektromos autót fejlesztettünk. El kellett mennem a Halál-völgyébe értékelni az autó teljesítményét, de akkoriban a villanyautóknak még elég kicsi volt a hatótávja, az odavezető úton pedig nem volt egyetlen töltőállomás sem. Így aztán emlékszem, hogy egy trélerre kellett felraknunk az autót, elmentünk a Halál-völgyébe, ott lepakoltuk az autót, majd a teszteket követően eljátszottuk ugyanezt. Nehézkes és kényelmetlen volt, de gyakran eszembe jut, amikor manapság egy jóval fejlettebb elektromos autót kell értékelnünk.
Forrás: hmgjournal.com