Szeptemberben indul a Hyundai legkisebb crossoverének gyártása
A Hyundai Motor és a koreai Kwangju városának közös projektjeként megvalósult Gwangju Global Motors vállalat a szeptemberi szériagyártás előtt már megkezdte az AX1 mini crossoverének próbagyártását.
A dél-koreai kormányzat Jae-in Moon vezetésével 2017-ben a helyi munkahelyek teremtésére helyezte a fő hangsúlyt, amelynek érdekében különböző ösztönző intézkedéseket tettek. Ezen program egyik eredménye a 2019-ben létrejött befektetési megállapodás, amelynek értelében Kwangju városa 21, a Hyundai Motor 19 százalékos, míg a Gwangju Bank 12,32 részesedést szerzett. A Gwangju Global Motors (GGM) részesedéseinek fennmaradó hányadát helyi vállalatok, befektetők segítségével finanszírozták meg.
A GGM vállalatnál az átlagos éves fizetés körülbelül 35 millió koreai von (kb. 9,5 mFt), a munkaidő pedig heti 44 óra. Ezzel szemben a Hyundai Motor saját gyáraiban dolgozók maximális heti munkaideje 62 óra volt. (a koronavírus következményei miatti speciális túlóra engedéllyel)
A GGM először idén szeptemberben tervezi megkezdeni a sorozatgyártást. A gyár kapuin először a Hyundai Motor vadonatúj AX1 kódnév alatt fejlesztett típusának sorozatgyártású változata fogja elhagyni, amelyet elsősorban a hazai, koreai, valamint az indiai piacra szánnak. A mini crossover modell kisebb lesz, mint a Venue, de méretben még az európai piacra szánt Bayon crossovert is alulmúlja majd. Az autót egy 1.0 literes háromhengeres szívó, illetve egy turbófeltöltővel ellátott T-GDI motor fogja mozgatni.
A gyár ígéretet tett a helyi gazdaság élénkítésére is, így a járművekhez szükséges alkatrészeket helyi beszállítóktól rendelték meg, amelyek nem előre összeállított modulokban érkeznek meg, hanem azokat a gyár munkásai építik össze. Ebben a GGM jelentősen eltér más gyártóüzemektől, ahová a beszállítók modulokban küldik az egységeket. Mivel azonban a modell gyártását már eleve így tervezték, ez várhatóan nem jelenik majd meg az autó vételárában.
A gyár eredetileg egy 100 ezer darabos kapacitású üzem építését tervezte, ez azonban a jelenlegi helyzetben túlzottnak bizonyul. A koreai piacon a kisautók szegmense egyértelműen csökkenő tendenciát mutat: a kompakt kisautókból (Chevrolet Spark, Kia Picanto és Kia Ray) tavaly 15,4 százalékkal kevesebb fogyott, mint egy évvel korábban. Emiatt a GGM jelenlegi éves termelési tervét 70 ezer darabra módosította. A kisautót tervező és fejlesztő Hyundai Motor piackutatása során azonosította a megfelelő piaci szegmenst és mérlegelte az értékesítési lehetőségeket. A Hyundai szerint a 100 ezres termelési limit a jövőre nézve soha nem lehet túlzó.
Mivel a Hyundai Motor gyakorlatilag bérgyártásban veszi igénybe a Gwangju Global Motors szolgáltatásait, felmerülhet a kérdés, hogy vajon lehetséges-e, hogy más autógyártó másik modelljét is a gyártási programba vegyék. Ez a GGM vezetői szerint lehetséges, felkészültek a vegyes gyártás lehetőségére a futószalagoknál. Másfelől viszont a félvezetők hiánya miatt már nagyobb autógyártók is kénytelenek voltak időszakosan leállítani a termelést, ám a GGM szerint egyelőre minden terv szerint alakul, így szeptemberben elindulhat a sorozatgyártás.
Forrás: motorgraph.com