Villanyautókkal bővül a Hyundai N sportmárkája
A Hyundai Motor képviselői a Kona N sportmodell online premierjén és az azt követő sajtótájékoztatón a márka jövőjével kapcsolatban egyaránt utaltak az N márka villamosítási irányzatára is.
A Hyundai azon kevés autógyártó egyike, amely a benzines és dízelmotorok mellett hibrid, konnektoros hibrid, akkumulátoros elektromos és üzemanyagcellás hajtásláncokkal is kínálja modelljeit. A nagyteljesítményű N sportmárka azonban eddig kizárólag a 2.0 literes benzines turbómotorra hagyatkozott, ez azonban a jövőben jelentősen átalakul és az N márka jövőjében a környezetbarát hajtásláncok is nagyobb szerepet kapnak.
„A Hyundai Motor Group saját E-GMP villanyautó-platformja hatalmas lehetőségeket rejt magában” – mondta Thomas Schemera, a Hyundai Motor termékfejlesztési vezetője a Kona N és az n márka jövőjét bemutató filmben, ahol egy kivetítőn jelent meg, amit a történet szerint N-Man nézett. Sajnos a pilóta telefonja „éppen akor” csörrent meg és némította le a filmet, amikor Schemera azt mondta: „Az E-GMP platformra épülő első N szériás elektromos modell pedig…” Így a konkrét autótípust nem tudtuk meg.
Ez már nem az első olyan eset, amikor az E-GMP platformra épülő nagyteljesítményű modell terve szóba kerül. Albert Biermann, a Hyundai csoport fejlesztési részlegének vezetője még 2020 decemberében, az E-GMP világpremierjén kihangsúlyozta, hogy a padlólemez akár 600 lóerővel is meg tud birkózni. Később a Kia EV6 GT modell 584 lóerős teljesítménnyel mutatkozott be és mindössze 3,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet.
Schemera arról is beszélt, hogy a filmben, hogy a Hyundai Motor „mozgó laboratóriumaként” emlegetett RM20e elektromos sportkoncepció lehet a fejlesztés kiindulópontja. A 2020-as Pekingi Autószalonon debütált középmotoros, hátsókerék-meghajtású RM20e modellt a Hyundai szerint azért fejlesztették ki, hogy a motorsportban megszerzett technológiai tapasztalatokat egy N-szériás járműben valósítsák meg.
A Hyundai nagyteljesítményű N márkájának vezetői azt is elárulták, hogy egy üzemanyagcellás szupersportautón dolgoznak, amelynek gyártásáról még viszont nem született döntés. „Akár akkumulátoros elektromos, akár üzemanyagcellás hajtásról van szó, mi készen állunk az új hajtásláncokkal kapcsolatos kísérletezésre” – mondta Biermann, aki a hidrogénnel működő üzemanyagcellás szupersportautóval kapcsolatos felvetésekre annyit mondott: „Meglátjuk, hogy a guruló laboratóriumunk hogyan fejlődik tovább.”
A Hyundai már egészen azóta kísérletezik az üzemanyagcellás hajtású szupersportautóval, amióta az ikonikus Gran Turismo videojátékhoz kapcsolódóan egy tanulmányt készítettek és azt a 2015-ös Frankfurti Autószalonon bemutatták. A Le Mans versenyautókat idéző tanulmány a Hyundai leírása alapján két 500 kW teljesítményű üzemanyagcellájával 884 lóerős teljesítményre volt képes.
A Hyundai vezetői megerősítették, hogy az üzemanyagcellás szupersportautó számos prototípusát – egy már létező modell alapjain – tesztelték már, ám azt nem árulták el, milyen kategóriájú autón dolgoztak. Annyit azonban elmondtak, hogy amennyiben valóban arról születik döntés, hogy az üzemanyagcellás sportmodell gyártásba kerül, a meglévő platformot mindenképpen módosítani kell. „Az első prototípusaink egy meglévő platformra épültek, de ha úgy döntünk, hogy tényleg elkészítünk egy nagyteljesítményű üzemanyagcellás modellt, a meglévő platformot még jobban át kell alakítanunk. Ez azonban nem annyira könnyű munka, sok módosítást kell végrehajtani” – mondta Biermann.
Amikor az üzemanyagcellás szupersportautó sorozatgyártású megvalósíthatóságáról érkezett kérdés, egy másik magas rangú vezető a következőt mondta: „Vajon tényleg középmotoros sportkocsit kellene árulnunk? Meg kell néznünk a márkát. Jelen pillanatban nem vagyunk biztosak abban, hogy ez lenne a megfelelő modell a jövőre nézve. Hitvallásunk az, hogy a nagyteljesítményű modelljeinket elfogadható áron kívánjuk elérhetővé tenni a lelkes rajongók számára, így egy ilyen szupersportautó abban az árkategóriában… erről még nem született döntés.”
Biermann azt is hozzátette, hogy az üzemanyagcellát elsősorban „a teljesítmény és a hatótáv növelésére” használhatják egy jövőbeli nagyteljesítményű modell esetében. „Még nem döntöttünk arról, szeretnénk-e egy nap üzemanyagcellás sportkocsit árulni. Jelenleg sok tesztet végzünk, pár prototípusunk az utakat rója. Szeretnénk bemutatni az üzemanyagcellás rendszerek alkalmazási lehetőségeit. Talán az üzemanyagcellát nem is fő energiaforrásként, hanem hatótáv növelésre használhatjuk.”
Forrás: drive.com.au, thekoreancarblog.com