A vadonatúj Hyundai i20 N országúton és a Nürburgringen is bizonyít
Idén június 3 és 6 között a vadonatúj Hyundai i20 N is részt vett a Nürburgringen megrendezett 24 órás versenyen, ahol az i30 N és Fastback N, valamint a Veloster N után negyedik N modellként teljesítette a világ legkeményebb versenyét.
Az i30 N TCR és az Elantra N TCR modellekkel együtt versenyző i20 N a Nürburgring 24 órás debütálásakor összesítésben a 97. helyet szerezte meg. A pilóták – Marc Ehret, Kai Jordan, Markus Lungstrass és Guido Naumann – annak ellenére, hogy szombaton a javítások miatt ki kellett állniuk, megmutatták a Hyundai utcai modelljének erőteljess teljesítményét és megbízhatóságát.
Debütálása előtt az i20 N két prototípusa már komolyabb problémák nélkül befejezte tartóssági tesztjét Európában. 2019-ben az i20 N prototípusai vizes és száraz körülmények között összesen 481 kört tettek meg a Nordschleife körül. Ez a gyorsított tartóssági teszt akár 10 ezer kilométeres futásteljesítményt szimulált, amit a maximális teljesítmény 90–95 százalékával, mindössze öt-hat hét alatt végeztek el. 2020 és 2021 között az i20 N tesztfolyamatának prototípusai az európai vásárlók átlagos élettartamát szimulálva több mint 100 ezer kilométert tettek meg a közutakon a hideg Svédországban és a meleg Spanyolországban. Ez a Nordschleife több mint ezer kilométerével egészült ki.
A vadonatúj i20 N az i20 N versenyautóval tovább lépve jutott pályára a Nürburgring 24 órás versenyén. Az i20 N ezen módosított változata teljesen új megjelenést hozott, ugyanakkor ugyanazon az alapokon nyugszik, mint az utcai modell. A versenyautó és az utcai modell közötti tényleges különbségek minimálisak, ami azt mutatja, hogy az i20 N mekkora teljesítményt képes nyújtani.
Bármely nagyteljesítményű autónak, különösen, amely nyerni szeretne a Nürburgring 24 órás versenyén, egy erőteljes motor az alapja. A versenyautó és az utcai i20 N ugyanazzal az 1.6 literes T-GDI turbómotorral van felszerelve. Míg azonban az i20 N motorja 204 lóerős teljesítményt és 275 Nm maximális forgatónyomatékot nyújt, a versenyautó motorja 220 lóerőt teljesít.Ez a teljesítménynövekedés pozitívan befolyásolja az autó gyorsulását és maximális sebességét is. Mindkét autó hatfokozatú kézi sebességváltóval rendelkezik.
Az utcai i20 N amúgy is erős és jól vezethető felépítése biztosította, hogy a Nordschleife miatt semmit sem kell újrahangolni. Mindkét autó egyedi hátsó légterelővel rendelkezik, amely minden esetben javítja az aerodinamikát, emellett a turbómotor és a fékhűtés miatt nagy légbeömlőkkel is fel van szerelve. Ráadásul mindkét hűtőrács az összetéveszthetetlen kockás zászlót mintázza az N logóval együtt.
A versenyautó és az utcai modell ugyanazokkal a nagyteljesítményű vezetési tulajdonságokkal rendelkezik. A Rev Matching váltáskor garantálja az autó egyensúlyának minimális megzavarását, javítja a tartósságot és gyorsabb váltást tesz lehetővé. Az N Corner Carving Differential, egy mechanikus differenciálmű (m-LSD), jó vezethetőséget biztosít és egyedülálló kanyarélményt nyújt. Ezenkívül mindkét autó rajtautomatikával is fel van felszerelve, amely maximalizálja a tapadást és minimalizálja a kerekek elforgását, bár erre a 24 órás nürburgringi verseny startja miatt nem volt szükség.
A belső tér az a rész, ahol a két autó leginkább különbözik. A versenyautót súlyát optimalizálni kellett a legnagyobb csúcsteljesítmény elérése érdekében: könnyű biztonsági ketrecet szereltek be és eltávolították az utasülést. A hátsó üléspadon egy 100 literes tartályt helyeztek el, hogy megbirkózzon a Nordschleife versenytávjával. Az utcai i20 N modellben az utasok extra támasztékot nyújtó N sportüléseken ülhetnek integrált fejtámlával. A lyuggatott bőrrel és könnyen elérhető kezelőszervekkel rendelkező sportos N kormánykereket, valamint az N márkájú sebességváltó gombot az utcai változatból kölcsönözték.
A Hyundai azért fejlesztette ki nagyteljesítményű, szórakoztatóan vezethető N modelljeit, hogy ügyfeleinek megdobbanjon a szíve, valahányszor a volán mögé ülnek. Az i20 N Grin vezérlőrendszerrel felszerelve különféle vezetési módokat kínál a vezetési élmény testreszabásához, a különböző vezetési körülményekhez illeszkedő motor, ESC, kipufogóhang és a kormány paramétereinek optimalizálásával.
A lenyűgöző kanyarmanőverek során az i20 N stabilizálásához az elektronikus menetstabilizáló (ESC) rendszer a még sportosabb vezetési élmény érdekében három fokozatot kínál. Az oszlopra szerelt motoros szervokormány-rendszer (C-MDPS) nagy sebességnél stabilizálja a vadonatúj i20 N-t és alacsonyabb tempónál is azonnal reagál. A finomhangolt C-MDPS és az alacsony 12,0-es kormányzási áttétel – a normál i20 15,0 kormányaránnyal összehasonlítva – lehetővé teszi az i20 N számára, hogy a sportosabb vezetés érdekében közvetlen és pontos kormányzást biztosítson.
Az idén 49. alkalommal megrendezett legendás „Eifel maraton” teljesítése bizonyítja, hogy az i20 N versenypályára is alkalmas hot hatch. Másfelől az autó egy praktikus jármű a hétköznapi közlekedéshez is. Akár közúton, akár a versenypályán száguldozik, a vadonatúj i20 N mindig a vezetés izgalmát ígéri. Csakúgy, mint a Hyundai N többi modelljei – ideértve az i30 N-t, az i30 Fastback N-t és a vadonatúj Kona N-t – az i20 N modellt is az autósport ihlette. A nagyteljesítményű technológiák tesztelésekor és finomhangolásakor az ezen fejlesztési fázisokban elért ismereteket és technikákat később átadják N modelleknek és fordítva. Ez a megosztott szakértelem fokozza a vezetési élményt a Hyundai ügyfelei számára.
A sikeres i20 Coupe WRC raliautó végeredményben a vadonatúj i20 N-t és versenyautó-változatát is inspirálta. A technológiaátadás kétirányú megközelítése – az autósporttól az utcai modellig és egészen a Nürburgring számára kialakított egyedi modellig – biztosította, hogy az i20 N minden változata csúcsteljesítményt, fokozott aerodinamikát és a vezetés örömét nyújtja.
Forrás: hyundai.news