Így dekarbonizálják Svájcot a Hyundai üzemanyagcellás teherautói 2. rész

Csendes, környezetbarát teherautó, amely különböző káros kipufogógázok helyett mindössze vízgőzt bocsát ki magából. Ez a Hyundai Xcient Fuel Cell, amelyről most a svájci H2 Mobility Egyesület vezetője beszél.

(Az előző rész folytatása)

Tudna mesélni a H2 Mobility Switzerland Association létrehozásának hátteréről?

Jörg Ackermann: A H2 Mobility Switzerland Association szövetséget a Coop, Svájc legnagyobb kereskedelmi forgalmazója és energiaszolgáltatója kezdeményezte. Svájc vezető kereskedelmi forgalmazójaként a Coop elég felelősnek érezte magát a környezetszennyezésért, és tisztában volt a szállítási folyamatok széndioxid-kibocsátási súlyosságával. Ennek a problémának a megoldására célul tűztük ki a házon belüli dekarbonizációt 2023-ig és felfigyelni a hidrogén technológiára, amelynek nagy lehetőségei vannak a szállításban és a logisztikában. Például zárt hidrológiai ciklusú energia felhasználásával felépítettünk egy kis mobilitási rendszert és partnerként részt vettünk a svájci ESORO hidrogén üzemanyagcellás teherautó prototípus-fejlesztésében is.

Azóta a svájci nagy energia- és szállítóvállalatokkal közösen egy teljes értékű hidrogén-ökoszisztéma kiépítése érdekében megalapítottuk a svájci H2 Mobility Egyesületet. Összesen hét vállalat, köztük a Coop, alapította eredetileg az egyesületet, amelyhez további 14 vállalat csatlakozott az országos hidrogén üzemanyagellátó hálózat bővítése céljából. Jelenleg összesen 21 vállalat vesz részt az egyesületben.

Milyen céllal hozták létre az egyesületet és milyen tevékenységeket folytat jelenleg?

Az egyesület célja a hidrogénellátó infrastruktúra kiépítése Svájcban. És ezen keresztül a hosszú távú cél Svájc CO2-kibocsátásának csökkentése. Ezenkívül a hidrogén üzemanyagcellás járművek károsanyag-kibocsátás nélküli terjesztésének előmozdítására és a hidrogénenergia fejlesztéshez szükséges környezet megteremtésére összpontosítunk.

Jelenleg a tagvállalatoknak joguk van kedvezményes alapon megvásárolni a Hyundai Xcient üzemanyagcellás teherautóit. Azok a tagvállalatok, amelyek már használják ezeket az üzemanyagcellás teherautókat, közvetlenül megtapasztalták azok előnyeit teljesítményük és környezetbarátságuk szempontjából és fontolgatják további teherautók vásárlását. Mivel Svájc viszonylag kicsi ország, gyorsan alkalmazkodni tud a változásokhoz. Emellett nincs saját autóipara, ezért úgy gondolom, hogy a magánszektorban aktív az együttműködés. Ha a tagvállalatok együttműködnek a hidrogénenergia felhasználásának növelésében, akkor hamarosan egy karbonmentes hidrogénalapú társadalomba is át lehet térni.


Milyen politikát folytat a svájci kormány a környezetbarát teherszállítás ösztönzésére?

Svájcban a környezetbarát teherszállításra való áttérést olyan politikák ösztönzik, mint például a környezetbarát járművekre vonatkozó közúti adómentességek. Közúti adót vetnek ki például a fosszilis üzemanyagot használó, legalább 3,5 tonna össztömegű teherautókra. A környezetbarát haszongépjárművek, például az üzemanyagcellás teherautók azonban mentesek a közúti adó alól és továbbra is kedvezményeket élveznek.

Tudna mondani nekünk valamit a Svájc teljes területén üzemelő Xcient üzemanyagcellás teherautók jelenlegi állapotáról?

Jelenleg összesen 46 darab Xcient üzemanyagcellás teherautó működik Svájcban. E járművek teljes futásteljesítménye eddig meghaladta a 750 ezer kilométert. Egyes területeken a napi útvonal elérheti akár az 650 kilométert is. Az eddig összegyűjtött statisztikák szerint elemzésünk azt mutatja, hogy a széndioxid-kibocsátás hozzávetőlegesen több mint 585 tonnával csökkent.


Hány darab hidrogén-üzemanyagtöltő állomás épült eddig Európában?

Jelenleg Európában gyorsan növekszik a hidrogén üzemanyagtöltő állomások száma. A hidrogén-ellátó infrastruktúra jelenlegi állapotát Európában mutató H2.LIVE (https://h2.live/en) adatai szerint Európában jelenleg összesen 145 hidrogéntöltő-állomás működik és további 44 hidrogén-üzemanyag-állomás a tervek szerint a jövőben épül meg. Ha a jövőben Európában mintegy 200 hidrogén-üzemanyagtöltő állomás épül, akkor azok olyan hidrogén-infrastruktúrát hoznak létre, amelyet nemcsak a haszongépjárművek, hanem a személygépjárművek is kényelmesen használhatnak.

Hogyan látja az üzemanyagcellás teherautók jövőbeli kilátásait Svájcban?

Svájc magas célokat tűzött ki és ehhez különféle törvényeket fogadott el annak érdekében, hogy lehetővé váljon a fosszilis tüzelőanyagokról zöld energiára való áttérés. Ezen túlmenően, mivel az elektromos motorok fokozatosan felváltják a belsőégésű motorokat, az autóipar is jelentős változások előtt áll. A nagyszabású szállítási szolgáltatásokat nyújtó H2 Mobility Switzerland Egyesület tagjai mindenkinél jobban részt vesznek ebben a változásban. A tagvállalatok folyamatosan útmutatást nyújtanak arról, hogy a jövőbeni versenyképesség és fenntarthatóság biztosításához milyen környezetbarát szállítási módszerekre van szükség. Az üzemanyagcellás teherautók gyorsan feltölthetőek és nem termelnek károsanyagokat, ezért a tagvállalatok nagyon magas elvárásokat támasztanak az üzemanyagcellás teherautókkal szemben.


A svájci közlekedési és logisztikai vállalatok meg vannak győződve arról, hogy az üzemanyagcellás haszongépjárművek rendelkeznek a legnagyobb potenciállal a különböző alternatív energiájú járművek között. A tagvállalatok viszont nem állnak meg csupán az üzemanyagcellás teherautók bevezetésénél. Nagy az elvárás a hidrogén energiaforrással szemben, amely nagy potenciállal rendelkezik a jövőben, és úgy vélik, hogy a hidrogén lesz a kulcs a környezetbarát energiára való áttéréshez. A hidrogénenergia legnagyobb előnye a kiváló tárolhatóság, ami fontos szerepet fog játszani a környezetbarát energia korszakában. Számos disztribúciós vállalat már közvetlenül tapasztalja az Xcient üzemanyagcellás teherautók használatának előnyeit és úgy gondolom, hogy a nyári üzemeltetés sikeres befejezése esetén az Xcient üzemanyagcellás teherautók iránti kereslet tovább fog növekedni.


Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei