Így dekarbonizálják Svájcot a Hyundai üzemanyagcellás teherautói 1. rész

Csendes, környezetbarát teherautó, amely különböző káros kipufogógázok helyett mindössze vízgőzt bocsát ki magából. Ez a Hyundai Xcient Fuel Cell, amelyről most a típus egyik első svájci vásárlója beszél.

Tavaly októberben a Hyundai Motor 10 darab Xcient Fuel Cell teherautója a világ első szériagyártású üzemanyagcellás teherautóiként érkezett a svájci Luzernbe. Ez volt az első helyszín, ahová a járművek megérkeztek Svájcba, miután a Hyundai Motor bejelentette, hogy 2025-ig összesen 1 600 üzemanyagcellás, nagy teherbírású teherautót szállít a svájci H2 Energy hidrogénenergia-vállalattal közösen létrehozott Hyundai Hydrogen Mobility részére.

A világ első, Svájcba exportált üzemanyagcellás teherautóit hét szupermarket-hálózat és logisztikai vállalat részére szállították le, amelyek a H2 Mobility Switzerland Association tagjaiként vehették át a járműveiket. A teherautókat azóta különféle logisztikai helyszíneken állították üzembe, hogy Svájcon belül a napi szükségleti és a friss termékeket szállítsák. A környezetbarát hidrogénenergia ökoszisztéma kialakításának elismeréséért a Hyundai Motor hidrogén-üzemanyagcellás nehéz tehergépjármű-projektje tavaly novemberben elnyerte a „2020 Truck Innovation Award” díját a SOLUTRANS nemzetközi haszongépjármű-kiállításon.

Nyolc hónap telt el azóta, hogy az Xcient üzemanyagcellás teherautókat Svájcba exportálták. Mit gondolnak a tényleges európai felhasználók a teherautóról, amely a környezetbarát teherautók piacvezetője? Elsőként Daniel Balmer, a H2 Mobility Switzerland Association tagja és a svájci legnagyobb fogyasztói szövetkezet, a Migros Kelet-Svájc közlekedési logisztikai vezetője, majd a második részben Jörg Ackermann, a H2 Mobility Switzerland Egyesület elnöke mesél az Xcient Fuel Cell teherautók üzemeltetésével kapcsolatos tapasztalataikról.

Először is legyen szíves, mutassa be pár szóban a Migros vállalatot. 

Daniel Balmer: A Migros a H2 Mobility Switzerland Association és Svájc vezető értékesítési szövetkezetének alapító tagja, országszerte mintegy 600 szupermarkettel. Cégünk erőssége, hogy fejlett digitális logisztikai rendszer alkalmazásával a legtöbb folyamatban bevezette a logisztikai automatizálást. Jelenleg a multimodális szállítás keretében környezetbarát járművekre cseréljük flottánkat azzal a céllal, hogy Svájc széndioxid-mentessé váljon.

A kelet-svájci Migros napi logisztikája elég jelentős tételt képvisel. Körülbelül 8 ezer raklap általános árut szállítunk naponta, beleértve azonnali kiszállítást igénylő friss terméket, a szállítási távolság pedig megközelíti a napi 17 500 kilométert. Miközben ekkora logisztikai mennyiséget dolgozunk fel, a Migros a dekarbonizációs cél elérése érdekében elősegíti az innovációt a közlekedésben. Például a 100 százalékban hidroelektromos energiával üzemeltetett vasúti szállítást igyekszünk kibővíteni és az áruszállító teherautókat környezetbarát járművekre cserélni. Ezen trend részeként vezettük be szállítási rendszerünkbe a Hyundai Xcient üzemanyagcellás teherautóit, a biogázzal üzemelő teherautókat és az akkumulátoros elektromos teherautókat.

Miután a koreai Xcient üzemanyagcellás teherautók megérkeztek Luzernbe, a Migros megkapta az egyiket, és elsőként kezdte meg annak üzemeltetését. Jelenleg összesen három darab üzemanyagcellás teherautó üzemel a kelet-svájci Migrosnál, és továbbiak a Migros szervezet más egységeiben, amelyekkel különböző körülmények között szereznek üzemi tapasztalatokat Svájc síkságaitól egészen az Alpokig.

Svájc úthálózatának környezete nagy magasságú hegyvidéki területekből áll. Milyen az üzemanyagcellás teherautók tényleges vezetési élménye?

A Migros teherautók útvonalai között magas hegyek és alpesi területek találhatók. A szállítási célállomások egyikének számító Gossau régió például 622 méteres tengerszint feletti magas magassággal és erős havazással járó terület. Szállításokat tervezünk az Alpok régiójába is, amely 1 720 méteres magasságot ér el.

Az Xcient üzemanyagcellás teherautó még ezeken a hegyvidékeken is nagyon jól teljesít. Különösen azért, mert maximális teljesítménye 350 kW (kb. 476 lóerő), így teljes terheléssel is könnyedén felkapaszkodhat a meredekebb dombokon is. Ezenkívül még télen, amikor a hőmérséklet nulla alá süllyed, nem tapasztaltunk semmilyen romlást az üzemanyagcellás rendszer teljesítményében. Az elektromos járművek esetében a legnagyobb gond a hatótáv csökkenése alacsony hőmérsékleten. Az Xcient üzemanyagcellás teherautó olyan helyzetekre is alkalmas, ahol hosszú távú szállításra van szükség a teljesítmény romlása nélkül.

További teljesítményértékelést végzünk jelenleg a nyári vezetési körülmények között is. Nyáron úgy gondolom, hogy a raktér hűtési teljesítménye fontos értékelési tényező lesz. Gondosan megvizsgáljuk, hogy a magas hőmérséklet hogyan befolyásolja az üzemanyagcellás rendszer hőtermelését és megvizsgáljuk a villanymotorok és akkumulátorok teljesítményének változását. Sőt, a hűtési igények emelkedésével növekvő hidrogénfogyasztás szintén fontos mutató lesz a nyári teljesítmény értékeléséhez.

Mit gondol, mi az az Xcient üzemanyagcellás teherautók előnyei a korábban használt dízel teherautókkal szemben?

A dízel teherautókhoz képest a legnagyobb előny, hogy környezetbarátak és nagyon csendesek. Zajtalanságával tökéletes lakóövezetekben történő kora reggeli vagy éjszakai szállításhoz és kipufogógáz helyett vízgőzt bocsát ki. Hihetetlenül környezetbarát! További előny a könnyű használat. Ha 32 kilogramm hidrogénnel töltjük fel, az körülbelül 400 kilométerre elegendő. A hidrogén töltését egyszerű gyakorlással bárki könnyedén és kényelmesen elvégezheti. A távolsági szállítás így egy rövid, 8-20 perces töltési idővel lehetséges. (Ez a külső tartály hőmérsékletétől függően változik.) A töltési idő valamivel hosszabb, mint a dízelé, de ez nem jelent nagy problémát. A jármű teljesítménye is kielégítő. A teljes terhelés mellett is nagy nyomaték áll rendelkezésre. Az Xcient üzemanyagcellás teherautó még pótkocsival is kiváló gyorsulást biztosít meredek hegyi utakon és autópályákon is.

Mi az előnye az üzemanyagcellás teherautóknak a biogázas vagy az akkumulátoros elektromos teherautókhoz képest, amelyek szintén környezetbarát teherautók, és egyszerre érkeztek a Migroshoz?

Mivel mindegyik technológiának különféle előnyei vannak, a Migros különféle környezetbarát szállítási módszereket vezet be. Az akkumulátoros elektromos teherautók például sűrűn lakott területeken, például városokban jól használhatók. A biogázüzemű teherautók és az üzemanyagcellás teherautók nagy távolságokat képesek megtenni, ezért hegyi területekre és távolsági szállításra alkalmasabbak. Az üzemanyagcellás teherautók legnagyobb előnye a rövid töltési idő. Mivel a töltési idő rövid, ezért a nap 24 órájában, minden korlátozás nélkül működhet, ami szerintem a kelet-svájci működés legfontosabb eleme.

Mennyire van kiépítve Svájcban a hidrogént ellátó infrastruktúra? Ha nincs elegendő infrastruktúra, hogyan kezelik a töltési problémákat?

Svájcban jelenleg hét hidrogén üzemanyagtöltő állomás működik. Természetesen ez nem elegendő, de mivel az üzemanyagcellás teherautók egy töltéssel megtehető hatótávja kiváló, a töltéssel még nem merült fel probléma. Jelenleg a járművek számának, a jármű menetidejének és útvonalának , illetve az üzemanyagtöltő állomások és a hidrogéntermelés helyének meghatározásával igyekszünk javítani a járművek feladatainak hatékonyságát azért, hogy az üzemeltetés során ne legyenek kellemetlenségek.

Mivel ez még mindig a korai szakaszban tart, minden szállító vállalat a járművek rugalmas üzemeltetésére összpontosít, de a jövőben a hidrogén üzemanyagtöltő állomások száma fokozatosan növekszik. A Migros azt is tervezi, hogy különféle területeken együtt fog működni a H2 Mobility Switzerland Association tagvállalataival, hogy sikeresen kiépítsék a hidrogén üzemanyagcellás teherautók svájci üzemeltetési rendszerét.

Van valamilyen utolsó megjegyzése?

Nagyon büszke vagyok arra, hogy a Migros a világon az elsők között vezethette be az Xcient üzemanyagcellás teherautókat a logisztikai üzletágba. Különösen azt szeretném kihangsúlyozni, hogy azok a sofőrök, akik a járműveket az utakon vezetik, nagyon pozitívan reagáltak az Xcient üzemanyagcellás teherautók vezetési jellemzőire, teljesítményére és csendességére. Így meg lehetett erősíteni a hidrogén technológia fejlesztésének és bővítésének lehetőségét is. Remélem, hogy a közeljövőben létrejön egy olyan hidrogén-ökoszisztéma, amely magában foglalja a hidrogénautó technológiát, a hidrogénelőállítást és a dekarbonizációhoz szükséges hidrogénüzemanyag infrastruktúráját is.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei