Az új Hyundai IONIQ 6 az 1930-as évek áramvonalas stílusát idézi

A vadonatúj Hyundai IONIQ 6 olyan autó lett, amely ugyan első ránézésre a modern világot testesíti meg, formáihoz azonban az IONIQ 5-höz hasonlóan a régmúlt időkből vették az inspirációt.  

A Hyundai legújabb IONIQ 6 elektromos autójáról múlt héten mutatott először néhány külső és belső fényképet. A beszámolókhoz fűzött olvasói kommentárok között azonnal megjelentek azok a vélemények, amelyek szerint az autó nem több, mint a Mercedes CLS, az Audi TT, vagy a Porsche 911 koreai „másolata”. Azon túl, hogy egy Hyundait az említett prémium és sportkocsikkal összevetni nem is olyan rossz referencia, felmerül a kérdés: a fenti ikonikus modellek vajon nem ugyanonnan vették az inspirációt, ahonnan a Hyundai tervezői?   

Az IONIQ 6 leleplezéséhez kapcsolódóan a Hyundai számos fontos európai autós újságírót invitált meg egy titkos londoni helyszínre, ahol nemcsak megmutatták nekik a világpremier előtt álló modellt, de arra is lehetőséget kaptak, hogy a Hyundai azon vezető tervezőivel is beszélgessenek, akik többek között az IONIQ 6 formatervezésében is részt vettek. Ennek keretében a Top Gear magazin Simon Loasby-vel, a Hyundai stílusáért felelős főtervezővel, míg az Auto Express a Hyundai globális vezető formatervezőjével, Sang-yup Lee-vel készíthettek interjút.  

Loasby az interjúban beavatta az érdeklődőket az autó formatervezésének titkaiba, amelynek ihletét az 1920-as és 1930-as évek „streamliner”, azaz áramvonalas autótervezési korszakából merítették. Az IONIQ 6 semmihez sem hasonlítható összképének megalkotásakor olyan modellek jelentettek ihletet, mint a Stout Scarad és a Phantom Corsair, amelyek áramvonalas filozófiáját igyekeztek közel egy évszázaddal később újraépíteni. Ez a formanyelv nemcsak egy nagyon egyedi megjelenésű járművet eredményezett, de a légellenállási hatékonyságot is olyannyira javította, hogy az autó légellenállási együtthatója mindössze 0,21 lett.

Loasby azt is elmagyarázta, hogy a tervezőcsapat keményen dolgozott azon is, hogy az autó alacsonyabbnak tűnjön, mint amilyen valójában. Ezt a merész karaktervonalak használatával, valamint a matt fekete panelek és szoknyák kialakításával érték el, amelyek nem is véletlenül újrahasznosított abroncsokból készültek. Ez egyben azt a célt is szolgálja, hogy így csökkentették a fém arányát az autó megjelenésében. 

A Hyundait az IONIQ elektromos almárka termékeinek megalkotása során sem szeretne matrjóska baba stílusú megközelítést alkalmazni, ezért az IONIQ 6 megjelenésében, stílusában nagyon különbözik a tavaly bemutatott IONIQ 5-től. Ennek ellenére van néhány közös formatervezési pont, amelyek közül a leginkább figyelemre méltó a Hyundai pixel LED fények bőséges használata. Ezek olyan stílusjegyek, amelyek mind nappal, de főként éjszaka már messziről jelzik a forgalomban, hogy egy Hyundai közeledik. 

Loasby szerint arra is sok időt fordítottak, hogy az IONIQ 6 belső terét nagyon fényűzővé és nyitottá tegyék, amit a Hyundai „élettérként” ír le. Az egyik olyan kulcsfontosságú terület, amelyre sok időt fektettek, az a komplex hangulatvilágítási rendszer és a digitális oldaltükrök beépítése, amelyek - ellentétben az IONIQ 5-nél alkalmazott megoldással – a műszerfal külső széleire kerültek beépítésre.

Sang-yup Lee, a Hyundai globális formatervezési vezetője a fentieket annyival egészítette ki, hogy az autó ismerős formavilágát a 2020 márciusában bemutatott Prophecy tanulmány vetítette előre, amelynek szériaváltozatára ugyanúgy ráillik a Streamliner becenév, ahogyan a múlt századbeli formai elődjeire is.    

Az új IONIQ 6 4 855 milliméteres hosszával 220 milliméterrel, mint az IONIQ 5 és 161 milliméterrel hosszabb, mint az egyértelműen megcélzott Tesla Model 3 vetélytárs. Habár a 6-os hosszabb, mint testvére, 1 880 milliméteres szélessége és 2 950 milliméteres tengelytávja közel azonos az IONIQ 5-tel, ami egyértelműen a két elektromos modell közös felépítésére utal. Mindkettő a Hyundai E-GMP platformjára épült, így bár az IONIQ 6-ról még nem állnak rendelkezésre műszaki részletek, hasonló akkumulátorválasztékot feltételezhetünk: 58 kWh vagy 77,4 kWh, amihez hátsó- és négykerék-meghajtású változat is várható.

IONIQ 6 prototípusok a dél-koreai utakon

Az IONIQ 6 sima formája a crossover-stílusú IONIQ 5-nél valószínűleg valamivel nagyobb hatótávot is jelent, vagyis a nagyobb akkumulátoros verzióktól nagyjából 510 kilométeres értéket várhatunk el. A forma alapvetően nem sokat változott a Prophecy tanulmányhoz képest, legalábbis SangYup Lee szerint. „A tetőt kicsit megemeltük, de egyébként igyekeztünk ragaszkodni a koncepcióhoz” – mondta.

„Ez egy sakkos megjelenés" – mondta Lee az IONIQ 6 formavilágáról. „Minden autónak megvan a maga sajátos megjelenése, de akárcsak a sakktáblán lévő figurák, egy család részét képezik.” Lee szerint van azonban egy olyan formatervezési jellemző, amely minden IONIQ modellben megtalálható lesz: „Vannak hasonlóságok a fénytechnikában.” Ahogyan Loasby is utalt rá, a „Parametrikus” pixellámpák ezúttal csomagtartó teljes szélességében és a megemelt hátsó légterelőn megjelenve még extravagánsabbá teszik a „kacsafarok” stílusú hátsót. Elöl a LED pixelfények elsősorban a fő fényszórókra korlátozódnak, ahol a lenyűgöző részletek között egy kis IONIQ 6 típusjelzést is elrejtettek. A fényszórók alatti fekete csík végigfut az autó teljes szélességében, és elrejti a számtalan biztonsági érzékelő egy részét.

IONIQ 6 prototípusok a dél-koreai utakon

A motorháztető szélvédőbe és a tetőbe vezető ívei az Audi TT-re emlékeztetnek, míg a hátsó része a Porsche 911-hez hasonlít, ám ha igazságosak akarunk lenni, akkor ezek is a 30-as évek áramvonalas autóiról merítették az inspirációt. „Nem akartuk ezt az autót hagyományos limuzinnak építeni” – mondta Lee, habár azt ő maga is elismeri, hogy ez egy négyajtós modell csomagtartóval, de kupé vonalakkal. A kiugró kilincsekkel és a hagyományos türkök helyett alkalmazott kamerákkal a felületek rendkívül simák – bár valószínűleg kapható lesz hagyományos külső tükrökkel is. 

Hasonlóan egyszerű, de stílusos megjelenést kölcsönöz a belsőnek az (IONIQ 5-nél lényegesen vékonyabb, elegánsabb keretbe csomagolt) egyetlen egységes kijelzőpanel, amely valójában két darab 12, 3 colos infotainment- és műszeregységet foglal magába – az elvárt csatlakozási lehetőségekkel együtt. „Egy tudatos selyemgubót akartunk létrehozni” – mondta Lee – „Mint egy személyes stúdió. Nem használtunk fénycsöveket, hanem különböző felületekre vetítjük a fényt, ami a vezető hangulatától függően változik.”

Ez különösen az ajtópaneleken vehető észre, ahol finom, csíkos fényhatást használnak a prémium érzet fokozása érdekében. „Gondoskodtunk arról, hogy lapos, jól használható felületek legyenek belül” – mondta Lee. „És levettük a Hyundai emblémát a kormányról – mert miért kéne feltétlenül jelvény a kormányon? Ehelyett nálunk fények vannak, amelyek reagálnak a hangfelismerés funkcióra és mutatják az autó töltési szintjét.

Az ablakemelők kapcsolóit a középkonzolon helyezték el, így az ajtópanelek karcsúbbak és egyszerűbbek lehetnek. A vezető könyökénél egy fedeles szemetest alakítottak ki, míg a középkonzol alatt és a fiókos kesztyűtartóban megfelelő nagyságú tárolóhely is rendelkezésre áll. A műszerfal mindkét végén egy-egy „szárny” található, amelyekben a képernyők az oldalkamerák képét jelenítik meg, míg a központi szellőzőnyílások alatt külön fizikai gombok szolgálnak a fűtés, szellőztetés és információs és szórakoztató egység működtetésére.

Az intelligens belső részletek prémium hangulatot kölcsönöznek az autónak, miközben az üléseken és az utastérben őségesen használtak környezetbarát bőrt vagy újrahasznosított anyagokat. A padlószőnyeg a tengerekből kihalászott hálókból készül, de még a felhasznált festékanyagok is környezetbarát forrásból származnak. 

A lecsapott tető ellenére az IONIQ 6 egy rendes négyüléses jármű, meglepően tágas fejtérrel és a lapos padlónak köszönhetően még egy ötödik utas számára is megfelelő hely marad a hátsó sor közepén. A teljes bemutató még kicsit várat magára, amikor a teljes műszaki részleteket és felszereltséget is megismerhetjük. A gyártás és a forgalmazás Dél-Koreában már a nyáron megkezdődik, de arra számíthatunk, hogy az első autók talán már valamikor az év vége előtt, vagy 2023 elején érkezhetnek meg Európába. 

Forrás: carscoops.com, autoexpress.co.uk

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei