Készül a Kia első pickup kisteherautója
A Hyundai Motor Group hosszas előkészítés után tavaly a Hyundai Santa Cruz modelljével lépett be a platós kisteherautók szegmensébe, amelyet a kémfotók tanúbizonysága szerint hamarosan a Kia saját modelljével fog követni.
Nemrég egy különös álcázott tesztjármű jelent meg Dél-Korea útjain, amelynek kialakítása, illetve leplezetlen márkajelzése egyértelműen arra utal, hogy a Kia megkezdte első platós, azaz pickup kisteherautójának országúti tesztelését. A jármű formavilága, különösen a fényszórók, a hűtőmaszk leginkább a koreai gyártó Mojave hobbiterepjárójára emlékeztet, így az online médiában gyorsan a Mojave Pickup elnevezéssel illették.
A sok helyütt felbukkanó találgatásokkal ellentétben a tényleges autó egy teljesen eltérő modell lesz, mint a Mojave. A Koreában leginkább a Ssangyong Rexton Sports ellenfelének szánt, belső körökben TK1 projektnéven ismert jármű bemutatását eredetileg 2022-re tervezték, a fejlesztés azonban az ellátási lánc problémái és a gyártó létesítmények túlterheltsége miatt megakadt.
A koreai utakon elcsípett járművet valóban a Mojave karosszériájába bújtatták, ám ez még csak egy ún. tesztöszvér, amely megjelenésében egyelőre még nagyon távol áll a végleges szériamodelltől. Erre utal a TK1 projektnév is, amelynek semmi köze a HM gyári kódnév alatt futó Mojave terepjáróhoz. Egyszóval a fejlesztés korai stádiumában lévő, tervezésében még nem véglegesített modellről van szó, amelyet az új modell alvázára épített Mojave karosszériájával fedtek el. Korábban a Genesis GV80 technikáját a Santa Fe karosszériájával tesztelték, amíg a végleges karosszéria el nem készült.
Dél-koreai források szerint egy Mojave alapú platós kisteherautó tervezéséről még nem született döntés. A Kia egyik illetékese annyit árult el: „Igaz, hogy az öszvérteszt folyamatban van, de úgy tudom, hogy egyes formaterveket előzetesen már kiértékeltek, de a végső döntés még nem született."
A koreai sajtó szerint a tesztjárműben a Mojave modell esetén használt karosszériavázra épített alvázat alkalmaznak. A Tucsonra épülő Hyundai Santa Cruz monococque szerkezettől eltérően a Kia változatban a fejlesztők leginkább tapadás és a terepjáróképesség fokozására összpontosítottak. A Kia illetékese azt is hozzátett, hogy egy olyan közepes méretű platós kisteherautóban gondolkodnak, amely nagyobb lesz, mint a Santa Cruz. „Tudjuk, hogy egyes régiókban, például Ausztráliában szükség van ilyen kisteherautókra és különféle járműváltozatokat szeretnének, így például egyfülkés és duplakabinos modelleket járműveket."
A hajtáslánc valószínűleg a Mohave modellben is használt 3.0 literes V6-os dízelmotor lesz, amely azonban más lesz, mint, amit a Genesis GV80-ban alkalmaznak. Ennek az az oka, hogy a karosszériakeret méretei kevésbé alkalmas az elhelyezésére, mint a monocoque alváz esetében. A jelenlegi motor egy olyan erőforrás, amely ugyan megfelel a legutóbbi Euro 6 előírásnak (Euro 6d), de ennek károsanyag-kibocsátását több mint 90 százalékkal kellene csökkenteni, íhgy az iparág szerint nehéz lesz a jövőben dízelmotorokat gyártani, ráadásul a mostani koreai kormányzat azt ígéri, hogy hivatali idején belül, azaz 2027 márciusa előtt Koreában is bevezeti az Euro 7 normát.
Ennek eredményeként egyesek azt feltételezik, hogy az új modellt legkorábban valamikor 2024 körül fogják piacra dobni. Még ha 2025-ben be is vezetik az Euro 7-et, a korábban bevezetett járművek türelmi ideje általában 1-2 év, így az új modell nagyjából 3 évig értékesíthető maradna. A Hyundai Motor Group azt is tervezi, hogy 2027 körül leállítja a dízelmotoros járművek gyártását.
Ettől eltekintve nagy a valószínűsége annak, hogy az exportpiacokra gondolva az új Kia platós kisteherautóját benzinmotorral is meg lehet majd rendelni. A Kia projektelnevezési rendszerében (Soul, SK3) „K” betűvel ellátott járművek jellemzően az észak-amerikai piacra koncentrálnak. Figyelembe véve az amerikai piaci keresletet és a helyi termelést, feltételezhető, hogy benzines hajtáslánc elsősorban ezen a piacon lesz elérhető.
Emellett tervezik egy elektromos jármű bevezetését is. A Kia a márciusi online Befektetői napon bejelentette, hogy 2024-ben egy tisztán elektromos kisteherautót is be fog mutatni, és bár konkrét bejelentés még nem történt, az iparág arra számít, hogy a hwaseong-i gyár a hazai és Észak-Amerikán kívüli exportpiacokra, miközben a benzinmotoros amerikai modellt az Egyesült Államokban, Georgiában található Kia gyárban fogják előállítani.
Forrás: motorgraph.com