Dupla randin ismerkedtünk a Hyundai villamosított újdonságaival

A Hyundai magyar képviselete itthon is bemutatta a régen várt tisztán elektromos IONIQ 6 Streamliner limuzint, valamint a kompakt Kona crossover második generációját, amiket a Drivingcamp vezetéstechnikai központ körpályáján ki is próbálhattunk. 

A tisztán elektromos IONIQ márka 6 Streamliner limuzinját a Hyundai már csaknem egy éve, tavaly júliusban mutatta be a nagyközönségnek, így éppen itt volt az ideje, hogy az autó első példányai megérkezzenek hazánkba is. Persze ahogyan nálunk is várták az autót, úgy az egész világon is hatalmas az érdeklődés a koreai márka első elektromos szedánja iránt, így ennek is köszönhető, hogy az autó csak most jutott el hozzánk. Ugyanez a helyzet a tavaly év végén leleplezett Konával is, amelynek első itt bemutatott példányai még nem is a hazai PR flotta tagjai lesznek. 

Az eseményre természetesen én is elektromos autóval érkeztem és ahogyan befordultam a sajtóbemutatónak otthont adó Drivingcamp Hungary parkolójában kialakított töltőállomáshoz, máris szembe találtam magam az előző hétvégén a Hungaroringen kiállított IONIQ 6-tal. A Niro EV töltőre dugása után persze körbenéztem az autót, amely ebben a vörös színben igazán jól mutatja áramvonalas formatervét, élőben mutatva meg igazán azt a konzisztens hatékonyságra törekvő gondolkodásmódot, ami az autó tervezése mögött áll. Így élőben áll ugyanis össze mindaz, ami a képeket nézve nem, vagy nem teljesen jön át.

A hagyományos, mégis különc limuzinból egy vagány mattszürke példány a sajtótájékoztatónak otthont adó teremben is várt minket, amelynek több száz pixelből összeállított fényorgiáját természetesen gondosan beizzították, így a lapos cseppforma limuzin első mátrix-LED lámpáit és a teljes hátsó felületen végigvonuló fényhidat kiegészítve az utastér kettős fényű hangulatvilágításában is gyönyörködhettünk. A modell legmegosztóbb részlete természetesen a hátsó, amely kettős szárnymegoldásával a valóságban vagánynak, sportosnak hat és egyben végtelenül hatékonnyá is teszi az IONIQ 6-ost. 

Kívülről az autó – ezeken a pixeleken túl – egyáltalán nem emlékeztet a platformján osztozó IONIQ 5 dobozosságára, belül viszont a műszerfal és a műszeregység ugyanazt az egyszerű, vonalzóval rajzolt mintát követi, mint a már megismert 5-ösben. Mindössze némi keretet tettek a műszerfal karimájára, amitől az egész egy kicsit elegánsabbá vált. Érdekes megoldás a megemelt középkonzol hídja, amely a szokásos mobiltöltő-USB csatlakozó, illetve vezérlőgombok mellett az ablakemelő kapcsolóit is magában foglalja. Alatta egy méretes tárolórekesz is található, míg az ablakemelők szokásos helyét, az oldalajtók belső oldalát a tervezők inkább kimélyítették, így teremtve még több teret az utastérben. Amiből egyéként sincs hiány, elöl-hátul kényelmesen elférni, az én 178 cm-es magasságomhoz hátul még a tető lejtése ellenére is elegendő fejtér van.

A terem másik (kezdetben) sötét sarkában lapult a nap másik Hyundai újdonsága, a Kona kisterepjáró második generációjának hibrid tagja, amely méreteivel már sokkal inkább kompaktnak, mint kisterepjárónak számít. Ez különösen akkor volt szembetűnő, amikor mellétették a most kifutó generáció egy példányát. Kis crossoverként a Bayon marad a kínálatban, míg a Kona szintet lépve méretben és szolgáltatásokban az immár mindössze 12 centivel nagyobb Tucsonhoz közelít. A Kona formáiban ugyan felfedezhető az előd szellemisége, ám sokkal sarkosabb, modernebb, felkapcsolt első és hátsó horizontlámpáival pedig futurisztikusabb benyomást kelt, így illeszkedve a Hyundai jelenlegi típuskínálatához.

Külső megjelenésében az új Kona sarkokba kitett első és hátsó lámpatesteivel hasonló formát villant, mint a konszerntárs Kia Niro, amelyhez 4 355 mm-esre nyúlt hosszával egyre inkább közelít. Csakúgy, mint a 2 660 mm-es tengelytávjával, ami az előző generációhoz képest méretesebb utas- és csomagteret is jelent egyben, így akár már családi autónak is alkalmassá válik az autó. Belül az IONIQ modellcsaládhoz hasonló letisztult műszerpult fogadja a vezetőt két 12,3 colos digitális képernyővel és az elektromos márkához hasonlóan a kormányoszlopra szerelt váltónak köszönhetően a középkonzol méretes tárlórekeszeivel. A nagyobb tengelytáv mellett a keskenyebb első üléseknek köszönhetően hátul tényleg jobban elférni és a duplafenekű raktérben a csomagoknak is láthatóan több hely jut. 

Miközben rácsodálkoztunk a régi és az új Kona közötti különbségekre, körülöttünk gyűltek az emberek, majd elkezdődött a sajtótájékoztató. Ezen megtudtuk, hogy a Kona ugyanazokkal a motorokkal kerül forgalomba, mint az előd, vagyis az alap egyliteres, 120 lovas T-GDI mellett lesz egy 1.6 T-GDI is 198 lóerős teljesítménnyel, utóbbi összkerékhajtással is választható lesz. A villamosított kínálatot a most kiállított hibrid nyitja 141 lóerővel és 6DCT automatával, míg a tisztán elektromos új Kona várhatóan kétféle hajtáslánccal az év végén érkezik. Fontos újdonság a Kona „életében”, hogy augusztustól a teljes típuskínálat, tehát nemcsak az elektromos, hanem a többi változat is a csehországi gyárban készül Európának. Az árlista még nem nyilvános, az új Kona várhatóan valamivel 9 mFt felett indul majd.

Az IONIQ 6 modellből kezdetben csak a 77,4 kWh-s nagyakkus, 325 lóerős, a tükörkamerákat is beleértve minden földi jóval ellátott összkerekes modellváltozat érkezik és a kezdő 20 darabos visszaigazolt szállított mennyiség közel felét már el is adták annak ellenére, hogy az autó akciós vételára is 25 millió forint. Ebből még ennél is több autó érkezésére számítanak még az idén, később pedig alacsonyabb felszereltséggel, hátsókerék-meghajtású konfigurációban nagyjából 23 millió forint, az 53 kWh-s alapkivitel pedig akár 20 millió alatti indulóárral is érkezhet – persze ez függ majd a gazdasági környezet alakulásától is. 

Emellett sok érdekes infó is elhangzott még a tájékoztató során, például arról is, hogy kis híján az új, faceliftes i10 is befutott volna a rendezvényre, de ősszel várható az új, szintén frissített i20 is, jön a Bayon frissítése és végre a különleges Staria kisbusz magyarországi lehetséges bevezetéséről is hallhattunk. A legnagyobb durranás azonban a júliusi Goodwood fesztiválon bemutatkozó IONIQ 5 N bmutatása lesz, amiről annyi pluszinfót megtudtunk, hogy 430 kW-os (585 LE) teljesítménnyel és 84 kWh-s akkuval rendelkezik, amivel 3,5 másodperc alatt fogja tudni a 0-100 km/órás tempót. Külsőleg is jellegzetes kiegészítőket, többek között 21 colos felniket kap az új N modell, amit emellett 15 mm-rel le is ültetnek.       

A száraz adatok után következett a puding próbája, az evés – helyett inkább a vezetés. A tanpálya 5-ös modulja egy különböző kanyarulatokkal, bukkanókkal és bójákkal nehezített körpálya, ahol próbára tehettük az autók gyorsulását, kanyarodási képességeit és persze fékjeit is. Felvezető autóként a kifutó hibrid Kona haladt elöl, volánjánál Csörgő László instruktor diktálta a tempót, majd a két fekete Konát közrefogva a vörös IONIQ 6 haladt, a sort pedig stílusosan egy i30 N Fastback DCT zárta. Az autókban 2-2 utas foglalt helyet, akik 2 kör után váltották egymást, majd újabb két kört követően ültek át egy másik tesztautóba. 

Beosztás nem volt, így az újságírók maguk választhattak, melyik autót szeretnék kipróbálni és olyan is volt, hogy valaki autócserénél inkább „kiszállt”. Így kerültem fotózás közben elsőként egy új Kona hibrid utasülésébe, majd a volánja mögé. Az autó derekasan vitte az elődjénél nagyobb kasztnit, bár a hibridrendszer még Sport üzemmódban is megküzdött a hirtelen gázadásokkal és érezhető késlekedéssel, vonakodással válaszolt a vezető jobb lábának parancsaira. Láthatóan nem ez a körpálya volt a hibrid Kona fő terepe, ennek ellenére a karosszéria szépen követte a sofőr parancsait, a futómű még a sodrósabb ívekben is stabilan követte a kormány parancsait és a fékek is simán tűrték a kegyetlen nyúzást. 

Jónéhány körrel és vezetőpárossal később a program végén végre sikerült az IONIQ 6 pilótafülkéjébe is bejutnom, ráadásul úgy, hogy magam lehettem és Csörgő Laci sem diktálta előttem a tempót, viszont mögöttem az Autósvilág.com újságírója az i30 N-nel ügetett a sarkamban. Legalábbis próbált volna, de a 325 lóerőhöz tartozó 605 Nm-es azonnali nyomaték egyenesekben félelmetes lendülettel ruházza fel ezt a családi limuzint, amihez szerencsére a fékeket is hozzáigazították, így a bójákat már kellő tempóban kerülgethettem. Ilyen terhelésváltásoknál viszont nagyon érezni a villanyautó kéttonnás tömegét, de az akkuk miatt alacsony súlypont miatt ezeket a manővereket is élvezetesen lehet teljesíteni.

Az IONIQ 6-ot végül én vittem ki a körpályáról és állítottam le úgy, hogy benne még a többórás nyúzást követően is 300 kilométer feletti hatótáv maradt. Az i30-ban ugyanekkor már csak 30 kilométerre elég nafta volt. Ennyivel akár még én is hazavihettem volna, de várt még ránk egy finom ebéd, utána pedig én az élményekkel, a Niro EV pedig elektronokkal teljesen feltöltődve indulhattunk haza. Amikor kikanyarodtunk a Drivingcamp kapuján, a visszapillantómban még láttam, ahogy az i30 a Hyundai-os srácokkal épp a sokadik lendületes körüket kezdik. Vajon eljutottak még a legközelebbi benzinkútig? 

A meghívást és az élményeket a Hyundai Hungary Kft-nek köszönhettem. 

Az eseményről készült összes fényképet itt találjátok: KATT!

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei