A Hyundai az utolsó simításokat végzi az IONIQ 5 N pályaképességein
A Hyundai Motor a kemény kihívásnak számító németországi nürburgringi versenypályán éppen az N sportmárka első tisztán elektromos IONIQ 5 N modelljének teljesítményének utolsó tesztjeit végzi, mielőtt az autó júliusban bemutatásra kerülne.
Az IONIQ 5 N esetében a Hyundai Motor az Elektromos-Globális Moduláris Platformját (E-GMP) az N motorsportban kifejlesztett technológiáival és szakértelmével ötvözte azért, hogy maximalizálja a villanyautó nagyteljesítményű képességeit és biztosítsa, hogy az elkészült jármű mindenben megfeleljen az N márka három N teljesítménypillérének: Kanyarvadász, Versenypályás képesség és Hétköznapi sportkocsi.
Mindezek elérése érdekében a Hyundai Motor egyesítette a dél-koreai Namyang fejlesztőközpont és a Nürburgringen található Európai Tesztközpont erősségeit, amely a németországi Rüsselsheimben működő Hyundai európai fejlesztési központjának kiterjesztése, ahol a márka európai tervezői és mérnöki csapatai dolgoznak. A Hyundai N mérnöki csapata a teljes munkaidőben a pályán történő jelenléte révén hatékonyabban és gyakrabban tudja értékelni és fejleszteni járművei tartósságát és menetdinamikáját.
„A Nürburgringen minden N modellt N-edik fokig csiszolnak, így az első nagyteljesítményű, tisztán elektromos N modellünknek is itt kell bizonyítania” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company alelnöke és N Brand & Motorsport vezetője. „Az IONIQ 5 N most fejezte be 10 ezer km-es tartóssági tesztjét a Nordschleifén, ami egy fontos mérföldkő és bizonyítja a jármű nagy álló- és versenypályás képességeit. És mindezek ellenére most megkezdtük a második 10 ezer km-es tesztünket is, amivel feszegetjük az IONIQ 5 N határait."
A Hyundai N sportmárka már régóta használja a Nürburgring Nordschleife (North Loop) pályát a motorsportban kifejlesztett technológiák N márkás járműveiken történő bevezetéséhez és az IONIQ 5 N az elektromos járművekre jellemző egyedi műszaki kihívások ellenére sem kivétel ez alól. Az elektromos járművekből maximális teljesítmény kinyerése szigorú hőkezelési követelményeket igényel a belsőégésű motoros autókhoz képest és ehhez fejlett szoftvermegvalósítás szükséges. Ez azt jelenti, hogy minden hardverfrissítést a fejlett szoftver alapú teljesítménynövelések tovább erősítenek.
Az IONIQ 5 N hűtéssel történő hőkezelésére különös gondot fordítanak, mivel az elektromos járművek hűtése sokkal nagyobb kihívást jelent, mint benzines elődeinél. A megnövelt hűtési terület N-specifikus hatékony radiátorcsomagolással, továbbfejlesztett motorolaj-hűtővel és akkumulátorhűtővel teszi teljessé az belsőégésű járművekhez hasonló hardverfejlesztéseket. Ezeket a hardveres hűtési technikákat tovább erősítik az olyan új hőkezelési megoldások, mint például az N akkumulátor előkondicionálás és az N Race funkció.
Az N Akkumulátor-előkondicionálás az akkumulátorcellák hőmérsékletét előre beállítja a leghatékonyabb hőmérsékletre. Az akkumulátor előkondicionálási funkciója két üzemmódban is működhet: „Drag” és „Track” a különböző vezetési helyzetekhez igazodva. „Drag” üzemmódban az optimális hőmérsékletet a maximális teljesítmény azonnali kihasználásához állítja be, míg a „Track” módban a lehető legtöbb versenykör megtételéhez a lehető legalacsonyabb akkumulátorhőmérsékletet optimalizálja.
Az N Race közvetlenebb ellenőrzést biztosít a pilótáknak az autó energiafelhasználása felett, előnyben részesítve a „Sprint” vagy az „Endurance” vezetést. A „Sprint” az IONIQ 5 N alapértelmezett állapota, amely igény szerint a vezető számára a teljes teljesítményt biztosítja. Ezzel szemben az „Endurance” egy olyan beállítás, amely maximalizálja az IONIQ 5 N hatótávolságát a versenypályán. Ezt a hirtelen teljesítményugrások korlátozásával érik el, ami lassítja a hőmérséklet-emelkedést és növeli az állóképességet.
Az N Akkumulátor előkondicionálás és az N Race az N márka motorsport-alapú megközelítésének közvetlen eredménye, amely a járművezetőket segíti az energiafogyasztás stratégiájában a teljesítmény vagy a hosszú élettartam maximalizálása érdekében. Míg az ilyen típusú beállítások megváltoztatásához általában egy csapat szerelőre és felszerelésre van szükség, az IONIQ 5 N néhány gombnyomással kínálja ugyanezt.
A motorok regeneratív fékezése és a hidraulikus fékek együtt biztosítják az elsődleges fékerőt, amelyek szükség esetén további fékezőerőt is biztosítanak. A Hyundai N mérnökei kifejezetten az IONIQ 5 N számára egy egyedülálló regeneratív fékrendszert terveztek, amely akár 0,6 G lassítóerőt kínál – ez iparági vezető adat – önmagában a regeneratív fékezés révén. A regeneratív fékezés még az ABS aktiválása esetén is bekapcsolva marad, akár 0,2 G lassítóerővel.
Az IONIQ 5 N hidraulikus fékjeit új, könnyűszerkezetes anyaggal és optimalizált hűtési légáramlással ellátott nagyobb, 400 mm-es átmérőjű tárcsák egészítik ki. A csökkentett függés a tárcsafékektől egy belsőégésű motoros autóhoz képest növeli azok élettartamát is. A regeneratív és a hidraulikus fékek zökkenőmentes együttműködése észrevehetetlen átmenetet hoz létre a vezető számára.
Számos autórajongó nyíltan hangoztatta elégedetlenségét amiatt, hogy sok elektromos jármű volánja mögött hiányzik a vezetői visszajelzés. Ezért az N mérnökei kifejlesztették az N Active Sound + és az N e-Shift rendszert azért, hogy jobb visszajelzést adjon a vezetőnek és ezáltal pontosabban tudja a jármű dinamikus viselkedését kezelni. Az N márka egyedülálló hangsúlyt fektet a precíz vezetői visszajelzésekre, ami megkülönbözteti az elektromos járművek hangjának korábbi iterációitól.
Az N Active Sound+ egy 10 hangszórós (nyolc belső, két külső) rendszerből áll, amely három különböző hangtémát biztosít a vezetők számára: Ignition, Evolution és Supersonic. Az Ignition a belsőégésű N modellek 2.0 turbómotorját szimulálja pop és bumm hangeffektusokkal, míg az Evolution egy N jelzésű elektronikus hangzás, amelyet az N 2025 Vision Gran Turismo Concept és az RN22e ihletett. A Supersonic pedig egy vadászgépet szimulál, hogy egy pilóta érzését keltsék a vezetőkben. Minden hangbeállítás személyre szabható a vezetők számára, hogy egyedileg szabhassák az igényeiknek megfelelően.
Az N Active Sound+ rendszerrel szorosan együttműködik az N e-Shift funkció, hogy szimulálja a benzines N autók nyolcfokozatú duplakuplungos (DCT) sebességváltóját. Az N e-Shift a motor nyomatékának szabályozásával sebességváltást szimulál és egyben a váltások közötti lökésérzetet is szimulálja. A cél az, hogy a sofőrök zökkenőmentesen használhassák a benzines N autók által kidolgozott vezetési technikákat és még inkább olyan magával ragadóbb vezetési élményt nyújtsanak, amely közelebb áll a benzinesekhez, mint az elektromos járművekhez.
A nürburgringi teszttel összefüggésben az N sportmárka bemutatta a „Hyundai N | IONIQ 5 N kedvcsináló – 3. epizód flimjét, amely az IONIQ 5 N versenypályás képességére összpontosít. A film azt mutatja be, ahogy az IONIQ 5 N intenzív állóképességi teszten megy keresztül az ikonikus Nürburgring Nordschleifén, és eléri 10 ezer km-es tesztelési mérföldkövét. Az IONIQ 5 N a tervek szerint további 10 ezer km-es tartóssági tesztet hajt végre a gyártás megkezdése előtt, hogy a jármű fokozott mechanikai tartósságát, valamint az intelligens szoftver zökkenőmentes működését is megerősítse.
Az IONIQ 5 N a Goodwood Festival of Speed-en fog debütálni, ezzel a Hyundai N sportmárka első alkalommal vesz részt ezen az ikonikus eseményen. Az IONIQ 5 N július 13-án esedékes bejelentésének, valamint a közönség érdeklődését célzó egyéb tevékenységeknek egy dedikált Hyundai N stand ad majd otthont. Ezen kívül több N jármű, köztük a hidrogénüzemű N Vision 74 is részt vesz az ikonikus hegyi felfutáson.
Forrás: .hyundai.news