Tökéletes átalakulás – Interjú az új Hyundai Kona Electric fejlesztőjével

A Hyundainál a Kona elektromos változata a teljes modellpalettával együtt mindössze öt év után megújult, amelynek tudatosan az elektromos változattól induló fejlesztéséről a Hyundai Motor egyik munkatársa beszélt. 

A Hyundai Kona Electric Dél-Koreában fekete báránynak számított, hiszen a korábbi verzióval előforduló néhány tűzeset jelentősen megtépázta a típus hírnevét, amelynek következtében 2020-tól gyakorlatilag nem volt kapható saját piacán, csak a globális piacokon volt elérhető. Most azonban a modell teljesen megújulva, olyan, az elektromos járművekre fókuszáló jövőorientált kialakítással tér vissza, amelynek részeként a legmodernebb meghajtóeszközöket és kényelmi felszereléseket kapott. A koreai Motorgraph magazin nemrég a Hyundai Motor fejlesztőjével, Yong-hoon Lee-vel beszélgetett az új Konáról:  

Azt hangoztatják, hogy az új Konát már a fejlesztési szakasz kezdetétől kifejezetten az elektromos járműmodellre fókuszálva fejlesztették ki. Igaz ez?

Való igaz, hogy az elektromos járművek hátsó ülésén viszonylag kevés a hely a karosszéria alá szerelt akkumulátor szerkezeti jellemzői miatt. Az új Kona esetében azonban már a fejlesztés kezdetétől egy elektromos járműmodellre gondolva készült. Az akkumulátor beépítési magasságának és a jármű magasságának optimalizálásával elegendő térdhelyet tudtunk biztosítani az utasok számára, hogy elég kényelmes legyen számukra. Ráadásul a középső alagút megszüntetésével a hátsó üléspadlót is teljesen síkká tettük a jobb felhasználhatóság érdekében.

Hogyan tudtak elérni nagyobb csomagteret a versenytárs modellekhez képest?

Azok az ügyfelek, akik hobbiterepjárókat, crossovereket keresnek, jobban értékelik a nagy csomagtartót. Az új Kona Electric esetében ki akartuk elégíteni az ügyfelek ezen igényeit és a jármű koncepciójának kidolgozásától kezdődően folyamatosan felülvizsgáltuk a csomagtér kapacitását befolyásoló különféle tényezőket. Az olyan fejlesztések révén, mint a hátsó ülések helyzetének optimalizálása és a vékony csomagtérburkolat alkalmazása, kategóriájában a legnagyobb (466 literes) rakteret sikerült kialakítani. Ezenkívül az is a modell erőssége, hogy a PE-rendszert a lehető legalacsonyabbra helyeztük, hogy ezzel is további rakteret (frunk) biztosítsunk.

Milyen fejlesztések történtek az elektromos hajtásláncon?

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy összességében sokat fejlődött. A hajtónyomatékot a reduktor áttételének növelésével és egy nagysebességű villanymotor alkalmazásával optimalizáltuk a gyorsulásérzet fokozása érdekében. Ráadásul emellett egyetlen feltöltéssel elegendő hatótávolságot (koreai ciklus szerint 417 km) biztosít. Ezen túlmenően a motorok, inverterek és reduktorok modularizálásával hatékony töltési rendszert építettünk ki, beépítettünk egy integrált töltési rendszert (ICCU), amely egyesíti a fedélzeti töltőket és az alacsony feszültségű átalakítókat, valamint egy VCMS-vezérlőt, amely a töltéssel kapcsolatos funkciókat kezeli. Megvalósítottuk a V2L funkciót is, amely 110–220 V-os általános tápellátást tud használni külön eszköz csatlakoztatása nélkül.

Milyen előnyei vannak a motorok, inverterek és reduktorok integrálásának?

A „minden az egyben” kialakítás a Hyundai Motor Group által gyártott következő generációs PE rendszer egyik jellemzője. Viszonylag kis méretének köszönhetően könnyen beépíthető különféle járműmodellekbe. Ezen túlmenően könnyű, valamint javítja a teljesítményt és a hatékonyságot. Különösen a következő generációs PE-rendszernél a meghajtó rész hűtési rendszerének optimalizálásával javítottuk a hűtési hatékonyságot, az általános hatékonyság pedig a motor és a reduktor közötti súrlódási veszteség csökkentésével javult.

Milyen technológiát használtak a töltési kényelem növelése érdekében?

Először is javítottuk az akkumulátorcellák energiajellemzőit és optimalizáltuk a töltésvezérlési logikát. Ezen keresztül a korábbi 54 perc helyett 43 perc alatt lehetséges az akkumulátor 10-ről 80 százalékra feltöltése. Ezenkívül a navigációhoz kapcsolódó „akkumulátor kondicionálás” funkciót is beépítettük. Mielőtt a jármű töltőállomáshoz érne, a rendszer az akkumulátor hőmérsékletét lehűti vagy előmelegíti azért, hogy az optimális töltési teljesítményt nyújtson. Ezen kívül egy LED lámpa is beépítésre került, hogy az ügyfél sötétben töltéskor könnyebben megtalálhassa a töltőportot, ráadásul az ajtó belsejében egy fűtőelemet is elhelyeztünk, amely a hideg télben, hóesésben is megakadályozza az ajtó befagyását.

Számos ügyfél találja kényelmetlennek a töltőcsatlakozó elülső elhelyezkedését.

Ennek az az oka, hogy a fedélzeti töltőt és a kisfeszültségű átalakítót integráló töltőrendszer (ICCU) a jármű elején található. Mivel a Kona számos hajtásláncot kínál, beleértve a belsőégésű motorokat, a hibridet és az elektromos hajtást, a kizárólag elektromos járművek tervezésének vannak korlátjai. Ebben a Kona eltér az IONIQ modellcsaládtól, amely az elektromos járművekre fejlesztett platformot használja. Ha a töltőcsatlakozó hátul van elhelyezve, nagyfeszültségű vezetékek haladnak át az autón, ami egyrészt növelnél a költségeket, másrészt a belső tér nagyságát is károsan befolyásolná.

A beépített multimédiás rendszer is az elektromos autók jellemzőihez igazodik?

Az elektromos járművekre optimalizált Blue Link szolgáltatással az akkumulátor kondicionáló funkciója már távolról is vezérelhető (koreai specifikáció!). Ezen túlmenően az elektromos járművek használatának kényelmesebbé tétele érdekében speciális funkciók, például a vezetési információk és az akkumulátor állapota, az elektromos járművek energiafolyamat-ábrája és a „pihenő” üzemmód külön widgetekként jelenik meg. Ezen túlmenően a vezeték nélküli szoftverfrissítések (OTA, Over-the-Air) minden modellben az alapfelszereltséghez tartoznak. Az olyan alapvető frissítések mellett, mint a navigáció, számos, a járműbe beépített elektromos jármű-specifikus berendezés is fejleszthetővé vált.

Más elektromos járművekhez képest melyek a Kona Electric egyedülálló előnyei?

A Kona Electric egy elérhető elektromos jármű. A csúcsmodellekhez (például az IONIQ 5-höz) képest viszonylag alacsony árfekvés jellemzi annak ellenére, hogy egy töltéssel elegendő hatótávot és bőséges opciókat kínál. A belsőégésű motorokat, hibridet és elektromos hajtásláncokat használó megosztott platform előnyeinek maximalizálása érdekében az elektromos járművekre jellemző specifikációk is jellemzik. Az első generációt jellemző durvább belső anyaghasználat is sokat fejlődött. A lehető legtöbb dolgot szerettük volna beépíteni egy belépő szintű elektromos járműbe.

Forrás: motorgraph.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei