Így készülnek a Kia legjobban kinéző formatervei

A dél-koreai Kia az utóbbi időkben egyedi formaterveivel nemcsak az autókiállítások koncepciói között, de az ezekből készült szériamodellek között is sokkolja a közönséget. Ezeket a terveket a Kia dizájnjáért felelős formatervezője, Karim Habib alkotta. 

A Milánói Dóm székesegyházának felállítása hat évszázadba telt. Most a bolygó harmadik legnagyobb templomaként nyúlik a magasba és az egyik legszebb épület, amely megért ennyi fáradozást. Egy autó tervezése persze nem ugyanaz, mint egy vallási nevezetesség megformázása, de még így is időigényes folyamat. Karim Habib, a Kia Design alelnök vezetője ezt túlságosan is jól tudja. Habib hosszú karriert futott be az autótervezés területén. Éveket töltött a BMW-nél és a Mercedes-Benznél, illetve volt egy kis mellékszál az Infinitinél, mielőtt a Kia felé vette az irányt.

Ő az az ember, aki részben felelős a Kia vitatott új logójáért is. Hamarosan a Kia gyár futószalagjairól legördülő összes autó megjelenését egyedi dizájnszemlélete alakítja majd. Ismerjük korábbi munkáit, mint a Carnival, a K5 és a megújult Sorento. De a Kia felvillanyozása Habibot leginkább formatervezési szempontból izgatja.

„Számomra, mint tervezőnek, az a csodálatos dolog az elektromos autók dizájnjában, hogy nagy kerekekkel kell rendelkezniük, mert az autók nehezebbek” – mondja. „Hosszú tengelytávnak kell lennie, mert a lehető legtöbb akkumulátorra van szükség a kerekek között. És a túlnyúlások is rövidek, mert nincs motor az első tengely előtt. Tehát ha ezzel kezdjük, akkor ezek az olyan alapvető összetevők, amelyeket korábban csak a prémium gyártók engedhettek meg maguknak."

Karim egy kanapén beszél, mindössze néhány kilométerre Milánó szívétől, Olaszországban, a Dóm közelében. Ez a Design Hét, egy olyan esemény, amelyet a Kia – és Karim – rendkívül fontosnak tart a Kia formatervezése szempontjából. A stílusra koncentráló rendezvényen ez a legjobb módja annak, hogy a hozzáértő vásárlókat a legújabb termék elé állítsa.

Itt a Kia közelebbi pillantást enged az érkező EV3 modelljére – egy apró szubkompakt villanyautóra, amely nem nagyobb, mint a jelenlegi Seltos. Az első EV3 koncepciót októberben mutatták be, de ez már majdnem készen áll a sorozatgyártásra. A Kia szerint nagyjából olyan közel van a szériagyártáshoz, amennyire csak lehet, de még mindig prototípusnak nevezhető. A belső tér még mindig nincs teljesen kész. Vizuálisan hasonlít a frissített EV6-hoz és még közelebb áll a legújabb EV9-hez. Csak kisebb. 

Az EV3 egyedülálló képet ad a Kia „Ellentétek Vonzása” dizájnnyelvéről, amelyet Karim segítségével dolgozták ki közel öt évvel ezelőtt. Míg más autógyártók – például vállalati unokatestvéreik a Hyundainál – ódzkodnak a több modellt felölelő családi formaterv megteremtésétől, Karim úgy véli, hogy a márka ismertsége rendkívül fontos a Kia számára. Azt akarja, hogy ha egy zsúfolt parkolóban rámutat az autóira, akkor azokat Kiákként ismerjék fel.

"A folytonosság nagyon fontos. Kisebb márka vagyunk, mint a Hyundai, ezért fontos számunkra, hogy elismerjenek minket bizonyos értékek és tapasztalatok alapján, amelyeket akkor kapnak, amikor a Kiához érkeznek" – magyarázza. „Tehát a termékpaletta az, ami megváltoztatja ezt a felfogást, de továbbra is szeretnénk, hogy legyen egy közös nevező, ami az alap. És nyilvánvaló, hogy a dizájn a márka értékeit illusztrálja – a márkát tárgyként képviseli. Ezért van az, hogy ez a következetesség fontos számunkra."

Az EV3 a Kia formanyelvének eddigi legfrissebb változata. A vékony, függőleges LED világítási elemek letisztult, modern megjelenést kölcsönöznek a kisterepjárónak, míg a dobozos forma (amely túlságosan általánossá válik az autótervezésben) vitathatatlanul még jobban működik a kisebb crossovereken, mint például a három üléssoros EV9-en.

Ugyanez mondható el az utaskabinról is. Tiszta, egyszerű vonalak vesznek körül két 12,3 colos kijelzőt és néhány fizikai gombot (például hangerőszabályzót), amelyeket környezetbarát anyagok, például gyapjú és műbőr szegélyeznek. A Kia valóban minden elektromos autójában felhagy a bőranyagok használatával és a cég más környezetbarát anyagokat is keres. Ilyen a gombabőr például.

Karim olyan kifejezéseket használ az EV3 kapcsán, mint a „szigorúság" és a „hitelesség". És bár az apró méretű elektromos autó egyáltalán nem tűnik masszívnak, ihletet adó terepjárókra, például Land Cruiserekre, Land Roverekre és Jeepekre hivatkozik. Karim szerint az ötlet az, hogy a Kia elektromos járművei ugyanolyan relevánsak maradjanak, mint a mai hobbiterepjárók. 

Nyilvánvalóan a hobbiterepjárókra a Kia is nagy hangsúlyt fektet. A vállalat rengeteget értékesít belőlük. Az EV6 volt az első fecske, amivel a márka ténylegesen elektromosság világába merült és az EV9 – még gyerekcipőben járva is – óriási sikernek bizonyul. Hamarosan az EV3 az első megfizethető árú elektromos crossoverként fog megérkezni Amerikába, ahol a Kia körülbelül 30 ezer dolláros (kb. 10,8 mFt) indulóárat tervez.

De a Kia emellett továbbra is törődik a teljesítménnyel. Tavaly októberben az EV3 mellett az EV4 limuzin koncepcióját is bemutatták. Ez a modell szintén gyártásba kerül (az EV3-at követően) és Karim ott is szeretné megőrizni a márka „Ellentétek Vonzása" dizájnnyelvét. De sokkal inkább a teljesítményre helyezve a hangsúlyt.

"Az EV4 koncepcióval szintén megvannak ezek a dizájnelemek. Ha vízszintes fényszórók vannak a sarkoknál, az automatikusan szélesebbnek mutatja az autót" – magyarázza. „Tehát ezeknek a függőleges fényszóróknak a felszerelése egy kis kihívás, nem voltunk biztosak benne, hogy keskenyebbnek vagy magasabbnak fogja mutatni az autót. De sikerült elég alacsonyan elhelyeznünk őket ahhoz, hogy még mindig szép dinamikus formát kapjon. Ez ugyan néhány kihívással jár, de úgy gondolom, hogy megtaláljuk a módját annak, hogy jól működjön."

A Kia EV4 lehet a következő Stinger – vagy a Polestar 2 és a Tesla Model 3 Performance modellekhez hasonló, valamivel kisebb sportlimuzin. Akárhogy is, a Kia éles dizájnnyelvének egy változatát viseli majd, amely megtalálható az EV3 és az EV9 villanyautókon is. Bár ez biztosan nem lesz „kivágás-beillesztés” munka sem. „Úgy hiszem, a formatervezési elv ugyanazon az elven alapul, de a kivitelezésnek másnak kell lennie" – mondja Karim.

Mint mindenhez, a jó formák tervezéséhez is idő kell. Karim és a Kia is ezt hiszi. A formatervezési reneszánsz közepette pedig, amely a következő évtizedbe, és remélhetőleg jóval tovább is lendítheti a vállalatot, a Kia nem tervezi, hogy siettesse a jövőjét.

Forrás: motor1.com

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését