Bepillantás az új Hyundai i30 ausztrál tesztprogramjába
A Hyundai Motor globális tesztprogramjának részeként az új
i30 hőtűrő képességeinek vizsgálatát Ausztrália nyári forróságában végezték el,
amelynek részleteibe most mi is bepillantást nyerhetünk.
A Hyundai Motor vadonatúj, még bevezetés álló modelljeit Ausztrália
legforróbb részén, Új- Dél-Wales vörös homokos országútjain teszteli, ahol legutóbb
az új i30 próbáit végezte el a koreai gyártó mérnökcsapata. Ilyenkor a régió
kisvárosa, Cobar néhány tucat koreai mérnökkel gazdagodik, akik mellett
ausztrál segítők kisebb csapata is segíti a fejlesztés egyik utolsó fázisát.
A fejlesztők célja egyértelmű: biztosítani kell, hogy az új
i30 a vásárlók minden elvárását teljesítse. Ausztrália már régóta a Hyundai
globális tesztprogramjának egyik kulcsfontosságú helyszíne, ahol a nemzetközi
piac számtalan adottsága egyszerre megtalálható. Vannak rossz minőségű utak,
nagy távolságok és kíméletlen időjárási körülmények, amelyek jól jönnek egy új
modell fejlesztése során. Ám most a Hyundai legfontosabb modellje, az új
i30-nak kell itt bizonyítania.
A most kifutó i30 hatalmas siker lett Ausztráliában (is),
ahol az importőr kedvezményeinek köszönhetően időről időre megveri riválisait,
ám a mostani generáció értékarányosságán túl már nemigen tud labdába rúgni az
újabb konkurenciával szemben. Idősödő szívómotorjaival és hagyományos automata
váltóival gazdaságosság terén egyre kevésbé tud lépést tartani a modernebb
erőforrásokkal ellátott Volkswagen Goffal és Ford Focusszal, így a
fejlesztőknek nagyon igyekezniük kellett az új generációval.
Az új modellben már kisméretű turbómotorok és hétfokozatú
duplakuplungos automata váltóművek dolgoznak, amely mellett teljesen átalakult
a külső stílus és belső tér is, így pedig már egy szintre kerülhet
versenytársaival is. Ezt azonban a tesztprogram résztvevői nem láthatják, az
autót ugyanis kívül-belül vastag álcázás védi az avatatlan pillantásoktól.
Ráadásul az oldalablakokra egy olyan figyelmeztető tábla is került, amelyek
szerint az autó „üzleti titok”, vagyis az autó engedély nélküli fotózása „szigorúan
büntetendő”.
A forróság mellett az ausztrál Cobar városkája nem egy
turistaparadicsom, ezért itt a legkisebb az esélye annak, hogy valaki kémfotót
készít az itt tesztelt autókról. Ellentétben az Egyesült Államokkal, amelynek legforróbb
pontjain hemzsegnek a kémfotósok, akik komoly összegeket hagynak a Halál Völgye
moteljeiben azért, hogy a sokáig várt felvételeiket eladhassák a globális autós
médiának.
Az autóipari mérnökök viszont azt szeretik, ha hagyják őket dolgozni,
különösen akkor, ha az adott autó bemutatása még jó néhány hónappal vagy évvel
odébb van. Főként bizalom kérdése, ha egy vállalat beengedi a médiát és
megmutatja nekik egy adott modell fejlesztésének titkait, amit néhány hónapja a
Hyundai is megtett, így most mi is bepillantást nyerhetünk az új i30
fejlesztésének titkaiba.
Hee-Loong Wong, a Hyundai Australia termékfejlesztési
igazgatója elárulta, hogy sok prototípus már több mint egy évvel a hivatalos
bemutató előtt Ausztráliába érkezik. „Általában akkor érkeznek, amikor az autó
bemutatója nagyjából egy-másfél éves időtávra van. Ezeket az autókat kézzel
készítik és nagyjából 250-300 ezer dollárt érhetnek – nemcsak maga a
karosszéria, de a motor és a váltó is ennyit ér.” – magyarázza. „Egy kísérleti
autó két-három hónappal később készül el, majd következik az előszériás, majd a
sorozatgyártás. Ha megnézik, minden Hyundai erőforrás valamilyen úton még
egy-másfél évvel a gyárts előtt eljut Ausztráliába.”
A helyiek által „Wongy”-ként becézett Hyundai vezető szerint
a vállalat ausztrál fejlesztőcsapata jelentős mértékben fejlődött az elmúlt
években. „A helyi tesztelés még a 90-es évekre nyúlik vissza, amikor elkezdtük
a saját erőforrásaink fejlesztését – de ez jóval kisebb léptékű volt, nyaranta
egy-két autóval” – meséli. Amióta 2003-ban a Hyundai Motor átvette az ausztrál
tevékenységet, a tesztelés intenzitása és az autók mennyisége évente növekszik.
Most évente legalább 20 új jármű érkezik, amely csak Hyundai, most nem
beszélünk a Kiáról. Ezeken négy-öt mérnökcsapat dolgozik, a csapatokban
átlagosan 17 emberrel. A fejlesztőműhely vezetője néha éppen ezért nagyon
ideges, mert annyira zsúfolt lesz a műhely.”
A Hyundai tesztpogramja igen változatos. Futómű és
kezelhetőségi vizsgálatokon belül hosszú utakon tesztelik az autókat, amelyek
eredményeit letöltik az autó rendszeréből és elemzést követően többször
megismétlik, eltérő beállításokkal. „Bedrótozzák az autókat és innen egészen
Alice Springsig a legrosszabb utakon haladnak, amiket csak találnak” – mondja Wong.
„Aztán letöltik az adatokat, görgőpadra teszik az autót és újra és újra
szimulálják az utakat.”
Ez a tesztelési eljárás lehetővé teszi az autógyártók
számára, hogy különböző rugókat és lengéscsillapítókat próbáljanak ki
próbapadon és azokat a való életben is előforduló helyzetekben teszteljék. De
semmi sem helyettesítheti a nyílt országutakat, éppen ezért szinte az összes
nagy autógyártó extrém időjárási körülmények között is vizsgálja az autók és
erőforrások képességeit, mielőtt azokat a nyilvánosság számára elérhetővé
tennék.
A futómű mellett az egyik legfontosabb az erőforrások
képességeinek vizsgálata. a Hyundai erőforrás-fejlesztői a maximális
teljesítmény mellett a megbízhatóságra és a környezetvédelemre is nagy
hangsúlyt fektetnek. A 40 fokot is meghaladó külső hőmérséklet hatalmas
igénybevételt jelent a motornak és a hűtőrendszernek, de emellett a klíma, az
erőátviteli, a kipufogórendszer és egyéb más felszerelések is nagy nyomás alatt
dolgoznak.
A motorfejlesztő csapatot Seung-mook You vezeti, akinek
csapata tucatnyi érzékelőt helyezett el az új generációs i30-ban. Ezekkel
együtt az autó nem néz ki túl jól: számítógépek, kábelek, mikrofonok és
hőmérséklet-jeladók hálózzák be az utasteret – ám mindennek megvan az oka.
You csapata az üzemanyag-fogyasztásra és a vezethetőségre
koncentrál. A négyfős csapat egyik tagja vezeti az autót, míg a többi mérnök élőben
követi az autó üzemanyagrendszeréből és gyújtásrendszeréből érkező adatokat, de
emellett többek között figyelik a turbófeltöltőt, a kipufogót és a
szelepvezérlést is.
Közösen több mint ezer kilométert autóznak el így Ausztrália távoli részei felé, ahol nagyjából
egy hétre megszállnak és különböző körülmények között beautózzák a környéket. „A
teljes vezetési és teszttávolság akár a 20 ezer kilométert is meghaladhatja” –
mondja You, amjd hozzáteszi: „Aztán a tartóssági tesztelés további 300 ezer
kilométert is igénybe vehet.”
A csapat néhány pótalkatrész visz magával, de állandó
támogatást kapnak a Hyundai ausztrál részlegétől. A koreai Namyang
fejlesztőközpont gyors prototípuskészítési gyakorlatának köszönhetően extrém
körülmények között légipostával akár egy nap alatt is odaérhetnek az adott
modellhez készített pótalkatrészek. Wong szerint ez általában évente két
alaklommal fordul elő.
You csapata általában munkaidejük egy részét Dél-Koreában, Észak-Amerikában,
míg és Európában töltik, mielőtt az ottani nyár időszakában Ausztráliába
érkeznének. „Amikor az északi féltekén tél van, általában a nyári
hőségtesztekre Ausztráliába látogatunk” – mondja You. „Ausztrália továbbra is
nagyon fontos és kiemelt helyszín az északi félteke téli időszakában
lefolytatott nyári tesztelésekhez.”
A tesztcsapat kifejezetten forró és piszkos körülményeket
keres az autók teszteléséhez. Az új i30 belső terét ugyan rászabott
takaróelemek védték, az mindenesetre látszott, hogy az autó egy hagy központi
kijelzőt kap majd, amely a Mazda 3 és Audi A3-aséhoz hasonlít leginkább. A
kormánykerékbe sokkal kisebb, kompaktabb légzsák került, a fő műszeregységet
pedig teljesen átalakították.
Az i30-ban elhelyezett számtalan vezeték és érzékelő épp egy
manuális váltóval szerelt prototípusban méri az adatokat, amelynek turbómotorja
jóval agilisabban mozgatja a karosszériát, mint a mostani erőforrások. Erőlködés
nélkül viszi az autó előre, kihasználva a turbómotor nyomatékát, de emellett
csendes is, ez pedig nagy előnyt jelenthet a Focus, Golf és más
kategóriatársaival szemben.
Ugyan a Hyundai képviselők nem sokat árultak el a készülő
i30-ról, az autó jelentős előrelépést jelent a mostani generációhoz képest. Az új
autó fejlesztésének központja nem az ausztrál Cobar városkája, sokkal inkább a
németországi Nürburgring versenypályája, ahol a Hyundai európai
tesztközpontjában nagysebességű teszteken is vizsgázott az i30. Ezek alapján
biztosan állíthatjuk, hogy a Hyundai új i30-as modellje teljes mértékben
felkészült a piaci bevezetésre, a leendő vásárlók pedig a legjobb minőséget,
megbízhatóságot, tartósságot kapják új autójuktól.
Forrás: drive.com.au
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!