Bepillantás az új Hyundai i30 ausztrál tesztprogramjába


A Hyundai Motor globális tesztprogramjának részeként az új i30 hőtűrő képességeinek vizsgálatát Ausztrália nyári forróságában végezték el, amelynek részleteibe most mi is bepillantást nyerhetünk.  

A Hyundai Motor vadonatúj, még bevezetés álló modelljeit Ausztrália legforróbb részén, Új- Dél-Wales vörös homokos országútjain teszteli, ahol legutóbb az új i30 próbáit végezte el a koreai gyártó mérnökcsapata. Ilyenkor a régió kisvárosa, Cobar néhány tucat koreai mérnökkel gazdagodik, akik mellett ausztrál segítők kisebb csapata is segíti a fejlesztés egyik utolsó fázisát.


A fejlesztők célja egyértelmű: biztosítani kell, hogy az új i30 a vásárlók minden elvárását teljesítse. Ausztrália már régóta a Hyundai globális tesztprogramjának egyik kulcsfontosságú helyszíne, ahol a nemzetközi piac számtalan adottsága egyszerre megtalálható. Vannak rossz minőségű utak, nagy távolságok és kíméletlen időjárási körülmények, amelyek jól jönnek egy új modell fejlesztése során. Ám most a Hyundai legfontosabb modellje, az új i30-nak kell itt bizonyítania.


A most kifutó i30 hatalmas siker lett Ausztráliában (is), ahol az importőr kedvezményeinek köszönhetően időről időre megveri riválisait, ám a mostani generáció értékarányosságán túl már nemigen tud labdába rúgni az újabb konkurenciával szemben. Idősödő szívómotorjaival és hagyományos automata váltóival gazdaságosság terén egyre kevésbé tud lépést tartani a modernebb erőforrásokkal ellátott Volkswagen Goffal és Ford Focusszal, így a fejlesztőknek nagyon igyekezniük kellett az új generációval.  


Az új modellben már kisméretű turbómotorok és hétfokozatú duplakuplungos automata váltóművek dolgoznak, amely mellett teljesen átalakult a külső stílus és belső tér is, így pedig már egy szintre kerülhet versenytársaival is. Ezt azonban a tesztprogram résztvevői nem láthatják, az autót ugyanis kívül-belül vastag álcázás védi az avatatlan pillantásoktól. Ráadásul az oldalablakokra egy olyan figyelmeztető tábla is került, amelyek szerint az autó „üzleti titok”, vagyis az autó engedély nélküli fotózása „szigorúan büntetendő”.


A forróság mellett az ausztrál Cobar városkája nem egy turistaparadicsom, ezért itt a legkisebb az esélye annak, hogy valaki kémfotót készít az itt tesztelt autókról. Ellentétben az Egyesült Államokkal, amelynek legforróbb pontjain hemzsegnek a kémfotósok, akik komoly összegeket hagynak a Halál Völgye moteljeiben azért, hogy a sokáig várt felvételeiket eladhassák a globális autós médiának.


Az autóipari mérnökök viszont azt szeretik, ha hagyják őket dolgozni, különösen akkor, ha az adott autó bemutatása még jó néhány hónappal vagy évvel odébb van. Főként bizalom kérdése, ha egy vállalat beengedi a médiát és megmutatja nekik egy adott modell fejlesztésének titkait, amit néhány hónapja a Hyundai is megtett, így most mi is bepillantást nyerhetünk az új i30 fejlesztésének titkaiba.


Hee-Loong Wong, a Hyundai Australia termékfejlesztési igazgatója elárulta, hogy sok prototípus már több mint egy évvel a hivatalos bemutató előtt Ausztráliába érkezik. „Általában akkor érkeznek, amikor az autó bemutatója nagyjából egy-másfél éves időtávra van. Ezeket az autókat kézzel készítik és nagyjából 250-300 ezer dollárt érhetnek – nemcsak maga a karosszéria, de a motor és a váltó is ennyit ér.” – magyarázza. „Egy kísérleti autó két-három hónappal később készül el, majd következik az előszériás, majd a sorozatgyártás. Ha megnézik, minden Hyundai erőforrás valamilyen úton még egy-másfél évvel a gyárts előtt eljut Ausztráliába.”


A helyiek által „Wongy”-ként becézett Hyundai vezető szerint a vállalat ausztrál fejlesztőcsapata jelentős mértékben fejlődött az elmúlt években. „A helyi tesztelés még a 90-es évekre nyúlik vissza, amikor elkezdtük a saját erőforrásaink fejlesztését – de ez jóval kisebb léptékű volt, nyaranta egy-két autóval” – meséli. Amióta 2003-ban a Hyundai Motor átvette az ausztrál tevékenységet, a tesztelés intenzitása és az autók mennyisége évente növekszik. Most évente legalább 20 új jármű érkezik, amely csak Hyundai, most nem beszélünk a Kiáról. Ezeken négy-öt mérnökcsapat dolgozik, a csapatokban átlagosan 17 emberrel. A fejlesztőműhely vezetője néha éppen ezért nagyon ideges, mert annyira zsúfolt lesz a műhely.”    


A Hyundai tesztpogramja igen változatos. Futómű és kezelhetőségi vizsgálatokon belül hosszú utakon tesztelik az autókat, amelyek eredményeit letöltik az autó rendszeréből és elemzést követően többször megismétlik, eltérő beállításokkal. „Bedrótozzák az autókat és innen egészen Alice Springsig a legrosszabb utakon haladnak, amiket csak találnak” – mondja Wong. „Aztán letöltik az adatokat, görgőpadra teszik az autót és újra és újra szimulálják az utakat.”


Ez a tesztelési eljárás lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy különböző rugókat és lengéscsillapítókat próbáljanak ki próbapadon és azokat a való életben is előforduló helyzetekben teszteljék. De semmi sem helyettesítheti a nyílt országutakat, éppen ezért szinte az összes nagy autógyártó extrém időjárási körülmények között is vizsgálja az autók és erőforrások képességeit, mielőtt azokat a nyilvánosság számára elérhetővé tennék.  


A futómű mellett az egyik legfontosabb az erőforrások képességeinek vizsgálata. a Hyundai erőforrás-fejlesztői a maximális teljesítmény mellett a megbízhatóságra és a környezetvédelemre is nagy hangsúlyt fektetnek. A 40 fokot is meghaladó külső hőmérséklet hatalmas igénybevételt jelent a motornak és a hűtőrendszernek, de emellett a klíma, az erőátviteli, a kipufogórendszer és egyéb más felszerelések is nagy nyomás alatt dolgoznak.   


A motorfejlesztő csapatot Seung-mook You vezeti, akinek csapata tucatnyi érzékelőt helyezett el az új generációs i30-ban. Ezekkel együtt az autó nem néz ki túl jól: számítógépek, kábelek, mikrofonok és hőmérséklet-jeladók hálózzák be az utasteret – ám mindennek megvan az oka.


You csapata az üzemanyag-fogyasztásra és a vezethetőségre koncentrál. A négyfős csapat egyik tagja vezeti az autót, míg a többi mérnök élőben követi az autó üzemanyagrendszeréből és gyújtásrendszeréből érkező adatokat, de emellett többek között figyelik a turbófeltöltőt, a kipufogót és a szelepvezérlést is.


Közösen több mint ezer kilométert autóznak el így Ausztrália távoli részei felé, ahol nagyjából egy hétre megszállnak és különböző körülmények között beautózzák a környéket. „A teljes vezetési és teszttávolság akár a 20 ezer kilométert is meghaladhatja” – mondja You, amjd hozzáteszi: „Aztán a tartóssági tesztelés további 300 ezer kilométert is igénybe vehet.”


A csapat néhány pótalkatrész visz magával, de állandó támogatást kapnak a Hyundai ausztrál részlegétől. A koreai Namyang fejlesztőközpont gyors prototípuskészítési gyakorlatának köszönhetően extrém körülmények között légipostával akár egy nap alatt is odaérhetnek az adott modellhez készített pótalkatrészek. Wong szerint ez általában évente két alaklommal fordul elő.


You csapata általában munkaidejük egy részét Dél-Koreában, Észak-Amerikában, míg és Európában töltik, mielőtt az ottani nyár időszakában Ausztráliába érkeznének. „Amikor az északi féltekén tél van, általában a nyári hőségtesztekre Ausztráliába látogatunk” – mondja You. „Ausztrália továbbra is nagyon fontos és kiemelt helyszín az északi félteke téli időszakában lefolytatott nyári tesztelésekhez.”


A tesztcsapat kifejezetten forró és piszkos körülményeket keres az autók teszteléséhez. Az új i30 belső terét ugyan rászabott takaróelemek védték, az mindenesetre látszott, hogy az autó egy hagy központi kijelzőt kap majd, amely a Mazda 3 és Audi A3-aséhoz hasonlít leginkább. A kormánykerékbe sokkal kisebb, kompaktabb légzsák került, a fő műszeregységet pedig teljesen átalakították.


Az i30-ban elhelyezett számtalan vezeték és érzékelő épp egy manuális váltóval szerelt prototípusban méri az adatokat, amelynek turbómotorja jóval agilisabban mozgatja a karosszériát, mint a mostani erőforrások. Erőlködés nélkül viszi az autó előre, kihasználva a turbómotor nyomatékát, de emellett csendes is, ez pedig nagy előnyt jelenthet a Focus, Golf és más kategóriatársaival szemben.


Ugyan a Hyundai képviselők nem sokat árultak el a készülő i30-ról, az autó jelentős előrelépést jelent a mostani generációhoz képest. Az új autó fejlesztésének központja nem az ausztrál Cobar városkája, sokkal inkább a németországi Nürburgring versenypályája, ahol a Hyundai európai tesztközpontjában nagysebességű teszteken is vizsgázott az i30. Ezek alapján biztosan állíthatjuk, hogy a Hyundai új i30-as modellje teljes mértékben felkészült a piaci bevezetésre, a leendő vásárlók pedig a legjobb minőséget, megbízhatóságot, tartósságot kapják új autójuktól.    

Forrás: drive.com.au 

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei