Rozsdamentes hibrid Koreából - Kia Niro bemutató


Immár Magyarországon is kapható a Hyundai csoport első kompakt hibridje, de a Kia Niro hazai premierjén más környezetbarát és sportos modellekkel is gazdagodott a kínálat.

Kevés olyan dolog van, amelyben a Hyundai csoport elmondhatja magáról, hogy valamilyen technológiában elsők között van a világon. A Veloster kupénak ugyan egyedülálló módon jobb oldalon két ajtaja van és persze ott van az üzemanyagcella fejlesztésében elért sikerük, ám ezek még mindig csak marginális sikert, illetve sokkal inkább különcséget jelent, mint forradalmat.


A Hyundai csoporthoz tartozó Kia Niro modellje – amelynek elnevezése állítólag a német Nicht Rostend, azaz rozsdamentes kifejezésből ered – azonban valahol mégis elsők közé számít. Ugyan kisterepjárót már szinte valamennyi globális konkurens kínál és a hibridtechnológiát is egyre több márka fedezi fel magának, kizárólag hibrid hajtáslánccal, eleve így építve azonban csak a Niro kapható. És első lett abban az értelemben is, hogy beelőzve az anyacég helyi képviseletét, az Ioniq előtt elsőként lépett a magyar piacra.  


Kívülről nem is térhetne el jobban a két autó egymástól. Amíg a Hyundai Ioniq modellje egyértelműen a Toyota Prius riválisa kíván lenni és ezt külsejében is hangsúlyozza, addig a Niro egy modern szabadidő-autó ruháját öltötte magára, elölről az évtizedes szokást követő tigrisorr motívumot hordozza, de a Kia sportossága mellett a lendületesre rajzolt első légterelők, valamint a motorházfedél ívelése is a légellenállást hivatottak fokozni. Ez utóbbinak a magas hasmagasság ugyan nem tesz jót, de a hűtőmaszk formájával, az alsó burkolatokkal, az elrejtett kipufogóvéggel és a szintén sportosságot sugárzó méretes hátsó légterelővel igyekeztek a tervezők minimálisra csökkenteni a zavaró turbulenciákat.


Oldalról a Niro szintén tipikus Kia, a krómozott szegélyű ablakívek rajzolatát nagyobb terepjáró modelleken már láthattuk. Az oldalnézet eleganciáját egyébként a 16-os mellett csomagban rendelhető 18 collos könnyűfém felnik tovább hangsúlyozzák, amelyek ugyan elsőre nem tűnnek jó választásnak a magyar utakra, ám a menetpróba során kellemesen csalódtunk, nem is annyira ráz, mint ahogyan várná az ember. Hátul a lökhárító rajzolata ugyanazt a sportos lendületet viszi tovább, mint elöl, a lámpatestek pedig fényképekről engem leginkább a kilencvenes évek modellfrissített Seat Ibizájára emlékeztettek, ám ez a valóságban az összhatás miatt már egyáltalán nem volt feltűnő.


A 4 355 milliméteres hosszra épített 2 700 milliméteres tengelytáv már előre sejteti a tágas belső teret, ami a próbán valóban kellemes meglepetést szerzett. Elől-hátul meglepően kényelmesen el lehet férni, egyáltalán nem tűnik fel, hogy egy Tucsonnál, pardon Sportage-nál kisebb modellben üldögélünk éppen. Az utastérben felhasznált műanyagok hozzák a ma elvárható szintet, mindössze a csillogóan fehér betétek keltenek idegen hatást. Hiába, itt is látszik, hogy a Toyota Prius volt a mérce.


A Niro ugyanarra a padlólemezre és technikára épül, mint a Hyundai még idén bemutatkozó Ioniq modellje. Az autót egy 1,6 literes benzines motor és egy elektromotor kettőse felváltva vagy egymást kiegészítve mozgatja összesen 141 lóerős rendszerteljesítménnyel. Ezzel a Niro ugyan papíron 162 kilométer/órás végsebességre képes, ám ahogyan megtudtam, az autó könnyedén eléri saját órája szerinti 180 km/órát is. Egyébként is sokkal fontosabb a tekintélyes 265 Nm nyomaték, amely viszont a dízeleknél kicsit magasabb szinten, 2 400-as fordulaton jelentkezik.


A crosoveresen magas üléspozíció miatt könnyű a beszállás, az első meglepetés pedig mindjárt akkor éri az embert, amikor ráadjuk a gyújtást. A műszerfalon ugyanis örömmel fedezi fel az ember, hogy az autó magyarul kommunikál, vagyis az egyes üzenetek, mint pl. a takarékos, normál és sportos stílus arányai végre valahára magyar nyelven is elérhetőek. Ugyanígy a középső központi érintőkijelzőn is magyarul követhető nyomon többek között az éppen aktuális energiaáramlás, fogyasztás és más fontos paraméter.    


A Niro vezetése egyébként semmi különlegeset nem tartogat még azoknak sem, akik először ülnének ilyen autóba. Én ugyan szerencsétlenségemre elsőként indultam el a tesztautóval, emiatt a hideg motor azonnal beindult, de már az első körforgalomhoz közeledve át is váltott elektromos üzemre, amit onnan kihajtva elég hosszan meg is tartott. Az átmenet egyébként alig érzékelhető, ráadásul a hatfokozatú duplakuplungos automata is finoman tette a dolgát, kigyorsításoknál pedig nincs semmilyen visító hang, mint az eddig ismert hibrideknél.
  

Tekintetbe véve az autó divatosságát, technológiai színvonalát, a Kia Niro árazása egyáltalán nem túlzó. Az alap LX változat akciós ára ezer híján 7 millió Ft, míg a gazdagabb EX változatért se kérnek többet 7,6 millió Ft-nál. Ráadásul a technika mellé nem egy kicsontozott autót ad a Kia, hiszen alapáron jár többek között a teljes biztonsági pakk (6 légzsák, menetstabilizáló, keréknyomás-ellenőrző) mellett a sávtartó rendszer, az automata világítás, a LED hátsó lámpa, a 16 colos alufelni, a 4 elektromos ablakemelő. az automata légkondi, a fűtött tükrök, a kormányról vezérelhető rádió és a sebességszabályzó rendszer is.  Krómozott ajtókilincseiről és fekete külső tükreiről kívülről is felismerhető EX szinten már 7 colos érintőkijelzős navigáció, sebességkorlátozó táblafigyelő, első-hátsó parkolóradarok, bőrkormány és sebességváltókar, bőr-szövet üléskárpit is velünk utazik.


Dicséretes, hogy a biztonságot és kényelmet további csomagokkal még tovább lehet fokozni, már az LX szinten is rendelhető az Advanced Driving Assistance (fejlett vezetőasszisztens rendszer) csomag, amely automata vészfékrendszert és távolságtartó tempomatot kínál, EX szinten pedig mindezekhez társul a holttérfigyelő, a keresztirányú forgalmat figyelő rendszer is. Az LX Kényelem csomagjában tolatóradar, fűthető első ülések és kormánykerék, bőrkormány és sebességváltó kapható, míg az EX Komfort pakkja fűtött első-hátsó üléseket, fűtött kormányt kínál. A kizárólag az EX-hez kérhető Prémium csomagban pedig már olyan tételek találhatóak, mint a nagyobb, 8 colos kijelzős navigáció, xenon fényszórók, automata parkolórendszer, kulcsnélküli rendszer, vezeték nélküli mobiltöltő, 220 voltos csatlakozó és 18 colos alufelnik.


A Kia Niro személyében egy valóban kiegyensúlyozott, minden igény kielégítésére alkalmas versenyző mutatkozott be a hibridek piacán, hogy megtörje vagy legalább megszorongassa elsősorban a nagy rivális Toyota hibridjeit. Emellett persze az is egyértelművé vált, hogy nem lesz könnyű dolga az Ioniqnak sem, amelyet talán még idén sikerül itthon vezetni. Kíváncsian várjuk!

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését