Rozsdamentes hibrid Koreából - Kia Niro bemutató
Immár Magyarországon is kapható a Hyundai csoport első kompakt hibridje, de a Kia Niro hazai premierjén más környezetbarát és sportos modellekkel is gazdagodott a kínálat.
Kevés olyan dolog van, amelyben a Hyundai csoport
elmondhatja magáról, hogy valamilyen technológiában elsők között van a világon.
A Veloster kupénak ugyan egyedülálló módon jobb oldalon két ajtaja van és
persze ott van az üzemanyagcella fejlesztésében elért sikerük, ám ezek még
mindig csak marginális sikert, illetve sokkal inkább különcséget jelent, mint
forradalmat.
A Hyundai csoporthoz tartozó Kia Niro modellje – amelynek
elnevezése állítólag a német Nicht Rostend, azaz rozsdamentes kifejezésből ered – azonban
valahol mégis elsők közé számít. Ugyan kisterepjárót már szinte valamennyi
globális konkurens kínál és a hibridtechnológiát is egyre több márka fedezi fel
magának, kizárólag hibrid hajtáslánccal, eleve így építve azonban csak a Niro
kapható. És első lett abban az értelemben is, hogy beelőzve az anyacég helyi
képviseletét, az Ioniq előtt elsőként lépett a magyar piacra.
Kívülről nem is térhetne el jobban a két autó egymástól.
Amíg a Hyundai Ioniq modellje egyértelműen a Toyota Prius riválisa kíván lenni és
ezt külsejében is hangsúlyozza, addig a Niro egy modern szabadidő-autó ruháját
öltötte magára, elölről az évtizedes szokást követő tigrisorr motívumot
hordozza, de a Kia sportossága mellett a lendületesre rajzolt első légterelők, valamint
a motorházfedél ívelése is a légellenállást hivatottak fokozni. Ez utóbbinak a
magas hasmagasság ugyan nem tesz jót, de a hűtőmaszk formájával, az alsó
burkolatokkal, az elrejtett kipufogóvéggel és a szintén sportosságot sugárzó méretes
hátsó légterelővel igyekeztek a tervezők minimálisra csökkenteni a zavaró
turbulenciákat.
Oldalról a Niro szintén tipikus Kia, a krómozott szegélyű
ablakívek rajzolatát nagyobb terepjáró modelleken már láthattuk. Az oldalnézet
eleganciáját egyébként a 16-os mellett csomagban rendelhető 18 collos könnyűfém
felnik tovább hangsúlyozzák, amelyek ugyan elsőre nem tűnnek jó választásnak a
magyar utakra, ám a menetpróba során kellemesen csalódtunk, nem is annyira ráz,
mint ahogyan várná az ember. Hátul a lökhárító rajzolata ugyanazt a sportos
lendületet viszi tovább, mint elöl, a lámpatestek pedig fényképekről engem
leginkább a kilencvenes évek modellfrissített Seat Ibizájára emlékeztettek, ám
ez a valóságban az összhatás miatt már egyáltalán nem volt feltűnő.
A 4 355 milliméteres hosszra épített 2 700 milliméteres
tengelytáv már előre sejteti a tágas belső teret, ami a próbán valóban kellemes
meglepetést szerzett. Elől-hátul meglepően kényelmesen el lehet férni,
egyáltalán nem tűnik fel, hogy egy Tucsonnál, pardon Sportage-nál kisebb
modellben üldögélünk éppen. Az utastérben felhasznált műanyagok hozzák a ma
elvárható szintet, mindössze a csillogóan fehér betétek keltenek idegen hatást.
Hiába, itt is látszik, hogy a Toyota Prius volt a mérce.
A Niro ugyanarra a padlólemezre és technikára épül, mint a
Hyundai még idén bemutatkozó Ioniq modellje. Az autót egy 1,6 literes benzines
motor és egy elektromotor kettőse felváltva vagy egymást kiegészítve mozgatja
összesen 141 lóerős rendszerteljesítménnyel. Ezzel a Niro ugyan papíron 162
kilométer/órás végsebességre képes, ám ahogyan megtudtam, az autó könnyedén
eléri saját órája szerinti 180 km/órát is. Egyébként is sokkal fontosabb a
tekintélyes 265 Nm nyomaték, amely viszont a dízeleknél kicsit magasabb
szinten, 2 400-as fordulaton jelentkezik.
A crosoveresen magas üléspozíció miatt könnyű a beszállás,
az első meglepetés pedig mindjárt akkor éri az embert, amikor ráadjuk a
gyújtást. A műszerfalon ugyanis örömmel fedezi fel az ember, hogy az autó
magyarul kommunikál, vagyis az egyes üzenetek, mint pl. a takarékos, normál és
sportos stílus arányai végre valahára magyar nyelven is elérhetőek. Ugyanígy a
középső központi érintőkijelzőn is magyarul követhető nyomon többek között az
éppen aktuális energiaáramlás, fogyasztás és más fontos paraméter.
A Niro vezetése egyébként semmi különlegeset nem tartogat
még azoknak sem, akik először ülnének ilyen autóba. Én ugyan
szerencsétlenségemre elsőként indultam el a tesztautóval, emiatt a hideg motor
azonnal beindult, de már az első körforgalomhoz közeledve át is váltott
elektromos üzemre, amit onnan kihajtva elég hosszan meg is tartott. Az átmenet
egyébként alig érzékelhető, ráadásul a hatfokozatú duplakuplungos automata is
finoman tette a dolgát, kigyorsításoknál pedig nincs semmilyen visító hang,
mint az eddig ismert hibrideknél.
Tekintetbe véve az autó divatosságát, technológiai
színvonalát, a Kia Niro árazása egyáltalán nem túlzó. Az alap LX változat
akciós ára ezer híján 7 millió Ft, míg a gazdagabb EX változatért se kérnek
többet 7,6 millió Ft-nál. Ráadásul a technika mellé nem egy kicsontozott autót
ad a Kia, hiszen alapáron jár többek között a teljes biztonsági pakk (6
légzsák, menetstabilizáló, keréknyomás-ellenőrző) mellett a sávtartó rendszer,
az automata világítás, a LED hátsó lámpa, a 16 colos alufelni, a 4 elektromos
ablakemelő. az automata légkondi, a fűtött tükrök, a kormányról vezérelhető
rádió és a sebességszabályzó rendszer is.
Krómozott ajtókilincseiről és fekete külső tükreiről kívülről is felismerhető
EX szinten már 7 colos érintőkijelzős navigáció, sebességkorlátozó
táblafigyelő, első-hátsó parkolóradarok, bőrkormány és sebességváltókar,
bőr-szövet üléskárpit is velünk utazik.
Dicséretes, hogy a biztonságot és kényelmet további
csomagokkal még tovább lehet fokozni, már az LX szinten is rendelhető az
Advanced Driving Assistance (fejlett vezetőasszisztens rendszer) csomag, amely
automata vészfékrendszert és távolságtartó tempomatot kínál, EX szinten pedig
mindezekhez társul a holttérfigyelő, a keresztirányú forgalmat figyelő rendszer
is. Az LX Kényelem csomagjában tolatóradar, fűthető első ülések és
kormánykerék, bőrkormány és sebességváltó kapható, míg az EX Komfort pakkja
fűtött első-hátsó üléseket, fűtött kormányt kínál. A kizárólag az EX-hez
kérhető Prémium csomagban pedig már olyan tételek találhatóak, mint a nagyobb,
8 colos kijelzős navigáció, xenon fényszórók, automata parkolórendszer,
kulcsnélküli rendszer, vezeték nélküli mobiltöltő, 220 voltos csatlakozó és 18
colos alufelnik.
A Kia Niro személyében egy valóban kiegyensúlyozott, minden
igény kielégítésére alkalmas versenyző mutatkozott be a hibridek piacán, hogy
megtörje vagy legalább megszorongassa elsősorban a nagy rivális Toyota
hibridjeit. Emellett persze az is egyértelművé vált, hogy nem lesz könnyű dolga
az Ioniqnak sem, amelyet talán még idén sikerül itthon vezetni. Kíváncsian várjuk!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!