A Hyundai hidrogénes tervei háttérbe szorulhatnak?
Annak ellenére, hogy a Hyundai Motor Group agresszíven igyekszik a környezetbarát járművek irányába, az elmúlt években semmi jele nincs annak, hogy áttörés következett volna be a hidrogénhajtás terén és ezt az új modellek bevezetésének határozatlan ideig késleltetése is jelzi.
Ahogyan arról már a korábbi hírek szóltak, iparági források szerint az autógyártó felfüggesztette a következő generációs Nexo üzemanyagcellás hobbiterepjáró gyártásának tervét, amelyet eredetileg a jövő év második negyedévében mutattak volna be. A világ első szériában készült üzemanyagcellás hobbiterepjáróját, a Hyundai Tucson/ix35 modellt követő Nexo 2018-ban debütált a nagy nyilvánosság előtt, de az autó a magas árak, a szállítási késések és az infrastruktúra hiánya miatt mérsékelt piaci sikert aratott.
A Hyundai kevesebb, mint 10 ezer darab Nexo modellt adott el az áprilist megelőző 12 hónapban, ami messze elmarad a tisztán elektromos IONIQ 5 crossover modell teljesítményétől. A dél-koreai autógyártó több mint 120 ezer IONIQ 5 járművet értékesített világszerte, ebből mintegy 33 ezer példányt helyi szinten, Dél-Koreában.
A források szerint az autógyártó luxusmárkája, a Genesis is határozatlan időre elhalasztotta első üzemanyagcellás modelljének piacra dobását, amely eredetileg 2025-ben debütált volna. Szerintük a késés azt sugallja, hogy a Hyundai problémákba ütközött az eddigieknél kisebb méretű és erősebb üzemanyagcellás hajtáslánc fejlesztése közben.
Az autógyártó 2040-es hidrogénvíziója szerint a vállalat 2023-ra befejezné a harmadik generációs üzemanyagcellás akkumulátor-rendszer fejlesztését, amely a második generációs modellhez képest 30 százalékkal kisebb, ennek ellenére teljesítménye kétszer akkor lenne. Az is a tervek között szerepelt, hogy felére csökkentik a rendszer árszintjét, hogy ezzel növeljék a termékek versenyképességét.
Ám ehhez a fejlesztéshez még nem sikerült áttörést elérni – nemcsak Koreában, hanem szerte a világon. „Legalább 10-20 évbe telne egy ilyen technológia kifejlesztése. Az előző Jae-in Moon kormányzat nyíltan támogatta a vállalatok hidrogén-üzemanyagcellás technológia irányába mutató fejlesztéseit, sőt a Nexo elnöki autóként is szolgált. Ez azonban elhamarkodott döntés volt, mert az infrastruktúra nem állt készen arra, hogy ezt támogassa” – mondta Pil-soo Kim, a Daelim Egyetem autómérnöki karának professzora.
A hidrogéntechnológiáról azt állították, hogy képes enyhíteni az autóalkatrész-gyártókra az elektromos járművekre való átállás kedvezőtlen gazdasági hatásait, minthogy a villanyautók a bonyolult erőforrások nélkül is működnek és kevesebb alkatrészt igényelnek. Ahhoz azonban, hogy a hidrogénüzemű autók gyártását ugyanolyan nyereségessé tegyék, mint a hagyományos autókét, az iparág egészének egyidejűleg át kell mennie egy átalakuláson és el kell kezdenie az ehhez szükséges alkatrészek tömeggyártását, ami csökkentené az autógyártás költségeit.
„Érett technológia és infrastruktúra nélkül a vállalatok nehezen tudják ezeket nyereséges üzleti modellként fejleszteni. Nem csoda, hogy az Egyesült Államokban és Európában az autógyártók nem gyártanak üzemanyagcellás autókat” – tette hozzá Kim. Jelenleg csupán két üzemanyagcellás modell kapható a világpiacon: a Hyundai Nexo és a Toyota Mirai. Az amerikai Stellantis dolgozik a Peugeot e-Expert és a Citroen e-Jumpy üzemanyagcellás változatán, de egyik sem került még piacra.
A technológiai fejlődés nyilvánvaló késedelme ellenére úgy tűnik, hogy a Hyundai egyelőre ragaszkodik hidrogénhez fűzött ambícióihoz. Legutóbbi személyzeti átalakítása során a vállalat a hidrogén-üzemanyagcellás akkumulátorfejlesztő csapatát független egységgé alakította, hogy a projektre összpontosítson. Arra a kérdésre válaszolva, hogy miért késik a projekt, a Hyundai Motor vezérigazgatója, Jae-hoon Chang januárban azt mondta, hogy a vállalat most magasabb célt tűzött ki a hidrogénüzemű járművek fejlesztése terén.
A szakértők azonban úgy vélik, az autógyártónak először a haszongépjárművekre kell helyeznie a hangsúlyt, mert az gazdaságosabb, még a meglévő hidrogéntechnológia használatával is. Az üzemanyagcellás teherautók legnagyobb előnye, hogy könnyebbek, mint az akkumulátorral terheltek. A töltési idejük is gyorsabb, körülbelül 10 perc, szemben az elektromos teherautók körülbelül egy órájával. A hidrogénüzemű teherautók egy feltöltéssel akár ezer kilométert is megtehetnek, míg az elektromos teherautók esetében ez ma legfeljebb 300 kilométer.
A Hyundai Motor tavaly elindította az iparág első Xcient hidrogénüzemű teherautójának sorozatgyártását és megkezdte a teherautó európai exportját. A kínai állami SAIC Motor és a német Daimler jelenleg hasonló modellek elkészítésén dolgozik.
Forrás: koreaherald.com