A Hyundai tengervízzel hajtott hajót fejleszt
A Hyundai Motor egy olyan tengeri mobilitási platform fejlesztésébe fogott, amely 2023-ra képes lesz a tengervizet energiává alakítva meghajtani a hajótestet és ezzel kiváltan a környezetre káros dízelmotorokat.
A Hyundai Motor legfelső vezetője, Eui-sun Chung elnök jóváhagyásával megkezdett projekt iparági források szerint egy olyan 15-20 méter hosszú jacht kialakítására irányul, amelyet az autógyártó cég üzemanyagcellái hajtanak meg. A trimarán típusú jacht három hajótestből épül fel, amelyek mindegyikére olyan szerkezetet építenek be, amely képes lesz a tengervízből kinyerni a hidrogént. Ezután az üzemanyagcellák a kinyert hidrogén energiájával lesznek képesek meghajtani a hajó propellereit.
„A projektet Hak-soo Ha, a Hyundai Motor tervezési igazgatója vezeti, aki Eui-sun Chungnak közvetlenül jelenti az eredményeket” – mondta egy magas rangú iparági tisztviselő. „Attól függően, hogy mit teszünk a platform tetejére, az teherhajóvá, személyszállító hajóvá vagy hulladéklerakó hajóvá válhat. A projekt révén a Hyundai Motor a kis és közepes méretű üzemanyagcellás hajók szabványosítását célozza meg.”
Hak-soo Ha, az új tengeri mobilitási platform és a MobED – mobil excentrikus droid – tervezője, amely utóbbit a Las Vegasi CES kiállításon mutattak be. A négy nagy keréken megtámasztott lapos, téglalap alakú testtel rendelkező MobED különböző célokra is felhasználható lesz, beleértve a logisztikát, a fuvarozást és az utolsó mérföldes mobilitást is. Az iparági forrás szerint a tengeri mobilitási platform Ha munkájának a CES-en bemutatott folytatása lesz.
Pil-soo Kim, a Daelim Egyetem autómérnöki karának professzora elmondta, hogy az autógyártó tengeri mobilitási platformjának kereskedelmi forgalomba hozatala annak árától is függ. „Dél-Koreában több ezer 20-30 évesnél régebbi dízelhajó működik. Javíthatatlanok és szennyezik a környezetet. Van igény a cseréjükre, de majd meglátjuk, hogy a Hyundai Motor milyen olcsón tudja előállítani az új tengeri mobilitási platformot” – mondta Kim, majd hozzátette: „Az elektromos járművek vezetik a trendet és a Hyundai Motor hidrogénüzemű Nexo járművei a szükséges infrastruktúra kiépítésének költségei miatt nem jövedelmezőek. Emiatt az autógyártó hidrogénüzemű hajókat célzó iránya helyes.”
A hidrogénüzemű hajókat még nem hoztak kereskedelmi forgalomba, nemcsak a gazdasági megvalósíthatóság hiánya, hanem a technológiai kihívások miatt is. Az üzemanyagcellás hajók légellenállása több százszor nagyobb, mint az elektromos autóké. A hajók meghajtásához üzemanyagcellákat és sokkal nagyobb kapacitású akkumulátorokat kell beépíteni. Ez azonban nagyobb mágneses mezőt hoz létre, ami hibás működést okozhat az olyan alkatrészekben, mint az érzékelők és a chipek.
Forrás: koreaherald.com