A Hyundai a világ harmadik legnagyobb autógyártója
A dél-koreai Hyundai csoport leginkább környezetbarát modelljeinek amerikai és európai népszerűségének, valamint a Genesis prémiummárka eladási eredményeinek köszönhetően tavaly a világ harmadik legnagyobb autógyártójává lépett előre.
A Hyundai Motor Group mára a világ harmadik legnagyobb autógyártójává vált, megelőzve ezzel a General Motors és a Stellantis vállalatokat. Ez 47 év, vagyis a Hyundai első önálló saját modellje, a Pony gyártásának megkezdése óta az első alkalom, amikor a Hyundai Motor és a Kia összesített eladási eredményei a világ autógyártásának három legnagyobb szereplője közé emelik a cégcsoportot.
A Hyundai Motor Group még 2000-ben a 10. helyen lépett be a világ 10 legnagyobb autógyártója közé, 2010-ben pedig már az 5. helyen állt, megelőzve ezzel az amerikai Ford autógyártó vállalatot is. A dél-koreai autóóriás ekkortájt diverzifikálta járműkínálatát azért, hogy megfeleljen a globális fogyasztók preferenciáinak, majd az évtized közepétől kezdődően megbízható elektromos járműveket kezdett bemutatni.
A vállalat 2015-ben külön luxusmárkaként bevezette prémium Genesis modellcsaládját is, amely azóta is a világ prémium autóinak piacát célozza meg. A Hyundai Motor, a Genesis, illetve a Hyundai testvérvállalataként a Kia az autógyártó fejlett technológiáinak elismeréseként a J.D. Power 2022 amerikai Tech Experience Index (TXI) felmérésének első helyezettje lett.
Az egyes autógyártó csoportok befektetői tájékoztatási adatai szerint a HMG 2022-ben 6 millió 845 ezer autót adott el világszerte, ezzel a harmadik helyen áll a 10 millió 483 ezer darabot értékesítő japán Toyota és a 8 millió 481 ezer darabos eredményt elért német Volkswagen csoport mögött. A negyedik helyen a Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetség végzett 6 millió 157 ezer darabos eladással, ezt követi az amerikai General Motors 5 millió 939 ezer darabbal és a Stellantis N.V., amely az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles és a francia PSA Group egyesülése 5 millió 839 ezer darabbal.
Amíg más autógyártók termelése 2022-ben a félvezető chipek globális hiánya miatt visszaesett, a Hyundai csoport volt az egyetlen olyan vállalat, amelynek eladási eredménye a világ 5 legnagyobb autógyártója közül egyedüliként emelkedni tudott. A HMG eladásai 2,7 százalékkal nőttek 2022-ben az egy évvel korábbihoz képest, miközben a Toyota eladásai 0,1 százalékkal, a Volkswagené 1,1 százalékkal, a Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance-é 14,1 százalékkal, a GM-é pedig 5,7 százalékkal csökkentek. A Hyundai 2022-ben a valaha volt legmagasabb, 10,8 százalékos piaci részesedést érte el az észak-amerikai piacon, míg az európai piacon szintén rekord 9,4 százalékot ért el.
A Hyundai emellett a délkelet-ázsiai piacon is gyorsítja terjeszkedését. A vállalat Indonéziában tavaly a piac hídfőállásaként egy autógyárat nyitott. Az Indonéz Autóipari Szövetség (GAIKINDO) által március 15-én közzétett indonéz autóipari adatok szerint februárban a Hyundai IONIQ 5 elektromos járművéből 213 darabot értékesítettek februárban, ami az indonéziai elektromos járművek eladásainak 55 százalékát tette ki. Az adatok azt mutatták, hogy mintegy négyezer ügyfél várja Hyundai elektromos autóinak megjelenését.
Március 13-án a Hyundai indiai leányvállalata bejelentette, hogy a vállalat 1996-os indiai piacra lépése óta első alkalommal egy idegen tulajdonban lévő autógyár megvásárlásával törekszik bővülni Indiában. A vállalat célja, hogy éves termelését körülbelül 900 ezer darabosra növelje és a jelenlegi piacvezető Maruti Suzuki vállalatot is felülmúlva a világ negyedik legnagyobb autópiacának élére kerül.
A HMG továbbra is kihívások előtt áll a 3. helyezésének megőrzéséhez az idei évben, mivel a magas kamatok, az infláció és az árfolyam miatt a kereslet tovább lassulhat. Az Egyesült Államok inflációcsökkentési törvénye és az Európai Unió kritikus nyersanyagokról szóló törvénye is olyan tényezők, amelyek a helyi termelés bővítése érdekében nyomást gyakorolnak a vállalatra. „A HMG jelentős előrelépést tett végre a globális értékesítésben” – mondta Pil-soo Kim, a Daelim Egyetem autómérnöki professzora. „További feladatuk, hogy leküzdjék a gazdasági recesszió és a kereskedelmi protekcionizmus kihívásait."
A Hyundai és a Kia idén 7,52 millió járművet kíván eladni, ami 9,6 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
Forrás: ajudaily.com, pulsenews.co.kr, koreajoongangdaily.joins.com