Megvannak a Kia EV9 legfontosabb adatai és tulajdonságai
A Kia bemutatta első, három üléssoros, tisztán elektromos EV9 modelljét, amely friss gondolkodásmódot, új formákat és megújult technológiát hoz a szegmensbe, jelentősen felgyorsítva a márka fenntartható mobilitásszolgáltatóvá való átalakulását.
A Kia 'Egyesült ellentétek' formafilozófiája alapján az EV9 újraformálja az elektromos SUV fogalmát a természetes, és a modern elemek kiegyensúlyozott alkalmazásával. A formafilozófia ‘természetesen merész’ formapillére – a természet és az anyagi világ elemeinek kombinálásával – különösen fontos szerepet kapott az újdonság megjelenésének megalkotásakor.
„Az EV9 átírja a tradicionális SUV-gondolkodást, miközben a Kia formatervezési és mérnöki udásának csúcsát képviseli – mondta Ho Sung Song, a Kia elnöke. „Arra született, hogy a család valamennyi tagjának igényeit kielégítse, miközben jelentősen felgyorsítja a Kia fenntartható mobilitásszolgáltatóvá való átalakulását, nem csak fejlett elektromos szerkezete révén, de fenntartható, újrahasznosított anyagaival is.”
A Kia EV9 megjelenése egyszerre derűsen kortárs és nyugodt, tökéletesen illik egy új, fenntartható korszak kifinomult elektromos modelljéhez. A tengelytáv 3 100 mm, a keréktárcsák pedig 19, 20, vagy 21 colosak. A teljes hossz 5 010 mm, a szélesség 1 980 mm a magasság pedig 1 755 mm, így a megjelenés határozott, mai, ugyanakkor jellegzetes és egyedi.
Az EV9 orrkialakítását egyszerű, tiszta vonalvezetés és letisztult felületek jellemzik, egyszerre sugározva megbízhatóságot és nyugalmat. A hangsúlyos ‘digitális megvilágítású hűtőmaszk’ és a feltűnő függőleges fényszórók által meghatározott ‘digitális tigrisarc’ futurisztikussá formálja a megjelenést. A digitális tigrisarc fontos eleme a fényszórók melletti, karosszériába épített kockalámpa sor. Az EV9 LED-es ‘csillagtérkép’ nappali menetfényei új fényhatást rajzolnak kifinomult animált világítási módjukkal, amely már a Kia eljövendő elektromos modelljeinek digitális tigrisorrát vetíti előre.
A Kia az EV9 alapváltozatával egy időben a GT-Line modellt is bemutatta. Ennek lökhárítói, keréktárcsái és tetősínjei is mások, miközben a fekete különleges árnyalatai határozottan elkülönítik az alapmodelltől. A GT-Line ‘digitális megvilágítású hűtőmaszkja’ is eltérő, még több dinamizmussal és kifinomultsággal kiegészítve a karosszéria alapvonalait. Az EV9 légellenállási tényezője rendkívül kedvező, mindössze 0.28, amit a részletek finom áramlástani kialakításával és a Kia első, háromdimenziós külső padlóburkolatának alkalmazásával, az áramvonalas keréktárcsákkal, valamint az első lökhárító légterelő elemeivel értek el a fejlesztők. Ezek a finom részletmegoldások hatásosan működnek együtt a menettulajdonságok kiaknázásában és ezáltal a vezetési élmény fokozásában.
Az Kia EV9 igény szerint hat- és hétüléses változatban is elérhető, többféle második üléssor kialakítással. Így összesen négyféle 7 elrendezés alakítható ki a különböző használati módoknak megfelelően, például a töltés idejére, vagy kifejezetten pihenésre. Az első sor ülései kényelmesek, pihentető kialakításúak, a középső sor helyei – az akkumulátoros elektromos modellek piacán most először – négyféle kialakítást tesznek lehetővé: hagyományos háromüléses pad, alapkialakítás, pihenő, és két elforgatható, független ülés. Így minden felhasználási módhoz megtalálható a megfelelő konfiguráció.
A ‘pihenő’ második sori kialakítás lehetővé teszi az első és a második sor üléstámláinak egyidejű ledöntését például a töltés idején. Ugyanakkor az ‘elforgatható’ változatban a második sori helyek 180 fokban elfordíthatók, így kényelmesebb a beszélgetés a harmadik sorban utazókkal. A leghátsó sor utasainak is járnak USB portok és pohártartók is.
A Kia deklarált stratégiai célkitűzése, hogy a fenntartható mobilitás terén elért vezető szerep mellett 2045-re elérje a teljes széndioxid semlegességet is. Ez jelentősen túlmutat az akkumulátoros-elektromos hajtások általános és széles körű alkalmazásán, hiszen kiterjed az autóban használt anyagokra is. A Kia EV9 a márka első modellje, amely a Kia háromlépcsős fenntarthatósági stratégiája alapján született meg, kifejezetten azzal a céllal, hogy mellőzze a bőr használatát, bevezesse a tíz, majdan valamennyi új Kiára jellemző kötelező fenntarthatósági elemet, és fokozatosan növelje a természetes alapú anyagok (kukorica, cukornád, természetes olajok) használatát. A Kia célja, hogy az újrahasznosított műanyagok arányát gyártási folyamataiban 20 százalékkal növelje 2030-ig.
Az EV9 az akkumulátoros-elektromos hajtások széles választékával elérhető, valamennyi alapját a márka globális elektromos padlólemeze, az E-GMP szolgáltatja, és a Kia negyedik generációs akkumulátortechnológiáját használja. A 76.1 kWh kapacitású akku kizárólag a hátsókerék-hajtású (RWD) alapmodellhez elérhető, a nagyobb, 99.8 kWh-s azonban a hosszabb hatótávú hátsókerék-hajtású kivitelekhez (RWD Long Range) és az összkerékhajtású változatokhoz (AWD) társítható.
A hosszú hatótávú, hátsókerék-hajtású variáns (RWD Long Range) villanymotorjának teljesítménye 150 kW, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 350 Nm, így az EV9 mindössze 9.4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra (nem végleges adat). Az erősebb, 160 kW teljesítményű (350 Nm) motorral hajtott hátsókerék-hajtású modellváltozat állórajtos gyorsulási szintideje (0-100 km/h) 8.2 másodperc.
Az összkerék-hajtású (AWD) kiviteleket két elektromos motor mozgatja, egy elöl, egy pedig hátul hajt. Kombinált rendszerteljesítményük 283 kW, össznyomaték-csúcsuk pedig 600 Nm. Ezzel a nagyteljesítményű hajtáslánccal az EV9 mindössze 6.0 másodperc alatt gyorsulhat 0-ról 100 km/órára, ez a teljesítmény azonban még tovább is fokozható a Kia Connect Store-ban elérhető Boost funkció megrendelésével. Ennek használatával a forgatónyomaték maximuma eléri a 700 Nm-t, a gyorsulás szintideje pedig 5.3 másodpercre rövidül.
Az EV9 hosszú családi utazásokra is alkalmas. A hosszú hatótávú, hátsókerék hajtású változat (RWD Long Range) 19 colos keréktárcsákkal, a WLTP ciklus szerint akár 541 km megtételére is képes egyetlen feltöltéssel, miközben akkumulátorába nagyteljesítményű, 800 V-os ultragyors töltéssel akár 239 kilométernyi hatótáv táplálható, mindössze 15 perc alatt.
Az EV9 komoly előrelépés a teljes önvezetés irányába, s e fejlődés kulcseleme a Kia Highway Driving Pilot (HDP) nevű új rendszere, amellyel az újdonság bizonyos körülmények között 3-as szintű (Level 3) önvezetésre is képes. Összesen tizenöt érzékelő – köztük két LIDAR – pásztázza a jármű 360 fokos környezetét folyamatosan, így kerüli el a forgalmi veszélyhelyzeteket, miközben az ütközések elkerülésén túl az egyes szituációk önálló megoldására is képes.
A vezető munkájának intelligens és valós idejű támogatásával a Highway Driving Pilot (HDP) rendszer teljesíti a 3-as szintű (Level 3) önvezetés feltételeit is a világ egyes piacain. Ezen a szinten, megfelelő körülmények fennállása esetén az autó képes a teljesen autonóm közlekedésre, ami egyben azt is jelenti, hogy a vezetőnek nem kell feltétlenül mindig kontrollálnia az EV9 működését és haladását.
A Kia friss megközelítéssel viszonyul a családi hobbiterepjáró kategória újdonságainak fejlesztéséhez, s ennek fontos része a járművek egyes jellemzőinek folyamatos és igény szerinti változtatása, fejlesztése is. A Kia Connect Store-on keresztül az EV9 számos digitális jellemzője frissíthető, megváltoztatható anélkül, hogy a tulajdonosnak fel kellene keresnie a márkaszervizt. A ‘digitális megvilágítású hűtőmaszk’ például új világítási képekkel fejleszthető tovább ilyen módon. Az összkerék-hajtású modellváltozatok használói autójuk teljesítményét is fokozhatják ezzel a módszerrel: a Boost funkció megvásárlásával 100 Nm-nyi többletnyomaték szabadítható fel a hajtásláncban.
Valamennyi EV9 alapfelszerelése a külső elektromos hálózat irányába való elektromos energiaáramlást is lehetővé tevő V2L funkció. Így a beépített töltésszabályozó rendszer (ICCU) az autó akkumulátorának energiatartalmát más hálózatok irányába is képes továbbítani. Az EV9 esetében az elérhető külső elektromos teljesítmény maximuma 3.68 kW, ekkora teljesítménnyel nem csak laptopok, de akár egy hűtőszekrény is üzemeltethető.
A Kia Connect Store-ból a tulajdonosok beszerezhetik az autót a járműből az elektromos hálózat irányába történő energiaátadásra alkalmassá tevő funkciót (V2G)13 is, ezzel az akku energiatartalma akár értékesíthető is. A távirányítós parkolósegéd második generációja (RSPA 2) szintén digitális szolgáltatásként érhető el, akárcsak a zenei streaming.
Az EV9 fejlett vezetőtámogató-rendszerének (ADAS) része a távirányítós parkolósegéd második generációja (RSPA 2). Ennek révén az EV9 teljesen önálló parkolási manőverekre képes, a vezető bármilyen beavatkozása nélkül. A parkolás a járművön kívülről is elindítható, az autó okoskulcsán keresztül. A hátsó keresztirányú ütközést elkerülő asszisztens (RCCA) szintén az alapfelszerelés része, feladata, hogy megakadályozza a keresztirányban közlekedő járművekkel való ütközést tolatáskor.
A vezető munkáját támogató biztonsági asszisztensek listája hosszú, megtalálható rajta a holttérfigyelő rendszer (BCA), a sávtartó (LKA), és az intelligens sebességkorlátozás asszisztens (ISLA) is. A navigáció alapú intelligens sebességtartó (SCC) autópályán könnyíti meg a vezető dolgát, az autópályán vezetést támogató asszisztens (HDA 2) pedig támogatja a sávváltásokat, miközben arra is figyel, hogy a vezető fogja-e a kormányt.
A Kia kizárólag a legmagasabb szintű technológiákat kínálja az EV9 vásárlói számára annak érdekében, hogy kényelmük és biztonságuk minden körülmények között a legmagasabb szintű legyen. A különösen nagy torziós merevségű vázszerkezet, a világ első szabadalommal védett B-oszlop bekötési rendszere, a megnövelt biztonsági zónákkal és a megerősített küszöbelemekkel együtt azt szolgálja, hogy az EV9 kategóriaelső biztonságot kínáljon utasai számára. A hajtáslánci akkumulátort külön biztonsági struktúra védi, az utasok épségére pedig összesen tíz légzsák is vigyáz.
Az EV9 első hivatalos nyilvános bemutatkozására a Szöuli Mobilitási Kiállításon kerül sor, de az újdonság áprilisban, a New York-i Nemzetközi Autószalonon is megjelenik majd. Az EV9-cel a Kia új mércét állít az elektromos autók mezőnyében miközben forradalmasítja a stílusos és kényelmes utazás fogalmát. Ezt követően az EV9 a koreai piacon már 2023 második negyedévétől előrendelhető lesz, a forgalmazás pedig a világ bizonyos régióiban már az év második felében elindul.
Forrás: Kia Magyarország