Az új Hyundai IONIQ 5 N sportautójával valami teljesen új kezdődik

Újságírók egy szűk köre már vezethette a Hyundai idén bemutatkozó IONIQ 5 villanyautójának legsportosabb változatát, amely sokkal inkább a BMW M5 szellemiségét hordozza, mint az eddigi N sportmodellek játékosságát.

„Ha csak 400 voltos autója van, akár otthon is maradhat" – mondta Albert Biermann, a Hyundai korábbi kutatás-fejlesztési vezetője, jelenleg műszaki tanácsadója válaszként arra a kérdésre, hogy a BMW i4 M50 miért nem képes egyetlen kört megtenni a versenypályán teljesítményromlás nélkül. körben romlás nélkül. Biermann szerint az i4 elektromos hajtásláncának kétszer olyan keményen kell dolgoznia, mint az IONIQ 5 N 800 voltos rendszerének. Az alap IONIQ 5 ugyanazzal a 800 voltos architektúrával és nagy hatásfokú szilícium-karbid inverterekkel rendelkezik. Ez egy hatékony és nagyteljesítményű platform, amelyet az N fejlesztőcsapata alapvetően az N verzióhoz kapott. Az N többé kevésbé egy olyan projekt, amely felszabadítja a struktúrában rejlő lehetőségeket.

„És nekik nincs meg a mi szilícium-karbid inverterünk!” Biermann úgy folytatta okfejtését, hogy az autónak kétszer annyit erőfeszítés kell, ami sokkal több hőt termel és mindent elhasznál. Biermann azt állítja, hogy amíg az i4 egyetlen kört sem képes megtenni a Virginia International Raceway pályáján anélkül, hogy ne veszítsen jelentősen teljesítményéből, az IONIQ 5 N valamivel több, mint két kört tud megtenni a Nürburgring Nordschleifén, mielőtt gyengülni kezd. Az egyetlen másik nagyteljesítményű elektromos jármű, amely 800 voltos rendszerrel rendelkezik, a Porsche Taycan, de Biermann szerint annak sincs olyan hatékony invertere, mint amivel a Hyundainál dolgoznak.

Mindez furcsa helyzetbe hozza az IONIQ 5 N modelljét. Az N modellek mindennél jobban szórakoztató kis szedánok és forró ferdehátúak, amelyek a súlyukhoz képest hatalmasat ütnek és nagyjából 300 lóerővel rendelkeznek. Ez az IONIQ 5 N viszont nagyjából ennek dupláját, vagyis „körülbelül 600” lóerőt tudja, legalábbis ahogy a Hyundai szakemberei elmondták a svédországi Arjeplogban működő téli tesztbázisukon. Szerintük ez egy egészen újfajta termék, több szempontból is. Ez lesz az első összkerekes N modell és az első N, ami elektromos. Ez az első N ekkora teljesítménnyel. Biermann azt is elárulta, utoljára még a BMW-nél dolgozott összkerékhajtású modellen, ami az X5 M volt. Tréfásan azt is hozzátette, az is nagyjából ilyen súlyú volt. 

Úgy tűnik, hogy az IONIQ 5 N nagyjából fél generációval megelőzi versenytársait és az egyetlen olyan elektromos autó, amely – ha igaz, amit Biermann a nordschleife-i köreiről mond – túléli azt a fajta pályanapi nyüstölést, amelyet a belsőégésű teljesítményű autóktól elvárunk. Ez nem egy olyan lendületes hothatch, amit a Hondákkal és Toyotákkal kell összemérni. Ez olyasmi, mint az M5, amikor az 1980-as években először megjelent. Jelenleg nincs olyan szériagyártású jármű, mint az IONIQ 5 N.

És ez Arjeplog befagyott tavának jegén is bebizonyosodott. Ahogy Cris Nigemeier instruktor elárulta, van néhány szűkülő kanyarulat az útvonalon, ahol az IONIQ 5 kiválóan képes driftelni. Mindössze annyi szokatlan, hogy eközben viszonylagos csend van: csak a kerekek hangja hallható a jégen, a pilóta pedig a kormányba kapaszkodik. Váltani úgysem kell, erő pedig van bőven. 

Eközben meglepően hitelesen üvölt a hangrendszerből a négyhengeres, mígnem a digitális műszer 6000-es fordulatszámon – sajnos még mindig durrogás nélkül – a limiterben a piros területen landolt. Egy rántás a kormánykerék flepnijén, ami egyébként a rekuperációt vezérli és egy szimulált váltórántással beugrik a következő virtuális fokozat. A nyomaték és a teljesítmény nem robbanásszerű, ahogy az az e-autókra jellemző, sokkal inkább felépül, miközben a mutató ismét a limiter felé szalad. Ez mind a vezetés élvezetét fokozza.

Így fagy össze a tó jegén mindaz, amit eddig nehéz volt elképzelni. Persze a Hyundai első elektromos N modellje nem az első próbálkozás a korai márkától. Hiszen az N sportmárka csapata évek óta részt vesz az elektromos túraautó-bajnokság ETCR versenyében, és ha körülnézünk a Hyundai csoport háza táján, máris utcán van a testvérmárka Kia EV6 GT. Mivel az N-részleg még semmilyen adatot nem árult el az IONIQ 5 N-ről, az EV6 GT alapján minimum 585 lóerőre és 740 Nm rendszerteljesítményre számíthatunk. A kétmotoros N modellnek minimum 3,5 másodperc alatt kell 100 km/órára sprintelnie és a végsebessége 250 km/óránál is több kell legyen. 

És ez a Hyundai IONIQ 5 szinte minden trükköt tud, amit a többi N modellben szeretünk: az ESP korlátait lazítani, az elektronikus differenciálművet zárni és növelni a kormányzás intenzitását. Van Sport és még élvezetesebb Sport Plus mód, amit a kormányon található N gombbal aktiválhatunk. Természetesen a vezetési üzemmód is tetszés szerint összeállítható, de a 2,2 tonnás szerkezet sokkal többre is képes. Természetesen az 5 N összkerékhajtású járműként a pálya- és versenyprogramot aktiválva az érintőképernyő csúszkáival elölről hátra tolható az erőelosztás. Ezáltal a teljesítmény nem fix, hanem megosztható a tengelyek között. Extrém esetekben az IONIQ 5 N akár első- vagy hátsókerék-hajtású járműként hajthat vagy akár sodródhat

Az adaptív felfüggesztés egyébként lágyra van állítva, különben túlságosan rázkódna, és az adaptív lengéscsillapítókból még hiányzik a szükséges finomhangolás. Szintén még nem áll készen a sorozatgyártásra az „N-Pedal" hangolása, amely a jövőben még agresszívebb regenerációt tesz lehetővé, mint az egypedálos hajtás, amely így tehermentesíti az első tengely 400 mm-es tárcsáival felszerelt fékrendszerét, amikor az autót a versenypályán hajszolják. Igen, mert a Nordschleifén az elektromos N már 10 ezer kilométert tett meg, így biztosan állíthatják, hogy egymás után két gyors kört kell az autónak túlélnie. 

A Hyundai IONIQ 5 N tehát jóval több, mint egy újabb túlerős elektromos jármű. Mesterséges belsőégésű motorhanggal és autentikus váltási érzéssel, valamint számtalan N- és összkerékhajtási beállításával, beleértve a komplex adaptációt is, egyetlen dologra törekszik: a régi iskola vezetési élményét nyújtani egy teljesen új hajtással!

Forrás: auto-motor-und-sport.deroadandtrack.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését