A Hyundai cseh üzeme fokozatosan áll át villanyautók gyártására

A dél-koreai Hyundai vezetőségének nagy tervei vannak a márka egyetlen Európai Unión belüli üzemével: az autógyártó úgy építi át nošovicei üzemét, hogy az jóval több elektromos autót, vagy ha arra van igény, kizárólag csak elektromos hajtású autót tudjon előállítani. 

A Hyundai Motor jelenleg a csehországi Nošovice mellett gyártja a Tucson, i30 és a Hyundai első Dél-Koreán kívül gyártott tisztán elektromos modelljét, a Kona Electric típusát. A belsőégésű motorral szerelt autókat ugyanazon a gyártósoron szerelik össze, mint az elektromos Konákat, így az elektromos autók aránya korlátozott, nem lehet több harminc százaléknál. Egy több százmillió-milliárd koronás beruházásnak köszönhetően ez a határ jócskán növekedhet – mondta Martin Klíčník, az üzem termelési vezetője egy exkluzív interjúban.

Ő és csapata jelenleg több olyan lehetőségen is dolgozik, amellyel a gyártósort újjá lehetne építeni. „Ezek közül egy lehetőséget jövőre kiválasztunk. Magának a kiigazításnak 2025-ben, vagy később kell megtörténnie" – mondja Klíčník. A gyártósor átalakítási munkái nem zavarhatják meg a termelés folyamatát, így azoknak a szokásos nyári és karácsonyi leállások során fokozatosan kell megtörténniük. A Hyundai 2023. során körülbelül 340 500 járművet gyártott Nošovicében, a tisztán elektromos járművek aránya pedig évről évre növekszik – az elmúlt évben minden tizedik itt gyártott jármű elektromos volt, 2023-ban tizenhárom, idén mintegy tizenhét százalékra emelkedik ez az arány. A gyártósor jelenlegi elrendezése azonban korlátozza az üzemet, így az elektromos autók gyártása a termelés legfeljebb harminc százalékát tudja kitenni, a többinek belsőégésű motoros autónak kell lennie.

Mivel a Nošovicében készülő új autók többsége a legnagyobb európai piacokra, Németországba, Franciaországba vagy Nagy-Britanniába kerül, a gyártás kizárólag elektromos autókra történő átállása döntő fontosságú az autógyártó vállalat számára. A tervek szerint 2035-től ugyanis nem lehet új belsőégésű motorral szerelt autókat értékesíteni az Európai Unió piacain.

Az üzem által előállított elektromos autókhoz a lengyel LG Energy Solution vállalattól vásárolja az akkumulátorokat. A készülő autó akkumulátorának beszerelése csak a gyártás utolsó fázisában történik. Jelenleg ezt úgy valósítják meg, hogy a több száz kilogramm súlyú akkumulátort egy automata szállítószalag hozza összeszerelési helyzetbe. Azt mechanikusan megemelkedik és alulról kapcsolódik a karosszériához. Az utolsó „csavarhúzást" minden esetben egy ember végzi el. A tervezett beruházás egy része magában foglalhatja a termelés ezen részének teljes robotizálását és automatizálását is.

Jelenleg a nošovicei Hyundai üzem egyetlen elektromos modellje a Kona Electric változata, ám az akkumulátorral működő modellek választéka a jövőben várhatóan bővülni fog. Ezért a továbbfejlesztett gyártósornak sokkal rugalmasabbnak kell lennie ahhoz, hogy különböző típusú akkumulátorokkal felszerelt különböző modelleket lehessen előállítani rajta.

„Amennyiben 2035-től kizárólag elektromos autókkal kívánunk foglalkozni, akkor nem egyetlen modellel kell ellátnunk a piacot. Logikusan más modelleknek is érkezniük kell. Éppen ezért mérnöki csapatunkat is bővítjük azért, hogy a jövőben több új modellel is foglalkozzanak. A termelési csapatnak körülbelül 180 mérnöke van, ami további huszonhat fővel bővül" – teszi hozzá Klíčník. Amióta a Hyundai 2008-ban a Hyundai megkezdte termelését a Morva-sziléziai régióban, több mint 4,3 millió autó került innen a világpiacra. 

A Hyundai jelenleg egyike annak a két autógyártónak, amelyek elektromos autókat gyártanak Csehországban. A másik a cseh Škoda Auto, amelynek Mladá Boleslavban található üzemében az Enyaq modellek gördülnek le, amelyből 2023. októberéig több mint százhatvanezer példányt szállított ki. December óta Mladá Boleslavban egy új termék is készül: a tisztán elektromos Elroq kompakt SUV. A jövőben a Škoda a legnagyobb méretű elektromos autóját is Csehországban kívánja gyártani, a Space néven érkező körülbelül 4,9 méteres autó a kínálat csúcsa lesz.

A Toyota a harmadik autógyártó a Cseh Köztársaságban, de a kolini gyár még nem készít tisztán elektromos autókat. A helyi gyártás jelenleg az Aygo X és Yaris modellből áll. A japán autógyártó egyelőre nem adott ki közleményt arról, hogy a jövőben készülnek-e itt elektromos autók, és ha igen, mely elektromos modellek gyártását tervezik. A Toyota cseh vezérigazgatója, Martin Peleška korábban annyit mondott, hogy az autógyártónak érdekében áll a kisautók gyártását folytatni, így később a kisebb hatótávú, alacsonyabb áron elérhető kisméretű elektromos autókat gyártani itt.

Forrás: e15.cz

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei