Kerekítési többlet - Hyundai Kona (FL) 1.0 T-GDI Premium Edition teszt
Hosszú évek után végre van újra Hyundai kereskedés Szegeden, akiktől elsőként a látványosan megújult Kona kisterepjáró tesztautójukat kértem kölcsön egy hosszú hétvégi ismerkedésre.
A 2017-es bemutatása óta a Konának igazi svájcibicska szerepe van a Hyundainál. Létezik benzines, dízel, van lágyhibrid, fullhibrid és akár teljesen elektromos változata is. A bemutató óta viszont eltelt három év, így az autógyártó nekiugrott és némileg átszabta a Kona fizimiskáját, sőt ráadásként még egy nagyteljesítményű N sportmodellt is hozzácsapott a kínálathoz. Viszont már az alapmodell is izgalmas átalakuláson ment keresztül, így a Hyundai Szeged jóvoltából egy hosszú hétvégére a tesztautójuk nálam vendégeskedhetett.
A Kona már eredeti változatában is meghatározó jelenség volt, ami a félidős ráncfelvarrással sem sokat veszített fényéből. Megmaradtak a Hyundainál elsőként a Konán bevezetett osztott lámpaegységek, ahol a felső részen a hosszan elnyúló LED nappali menetfények (a korábbi egy izzóssal szemben) immár teljes terjedelmükben átvették az irányjelző szerepét is. Alattuk a korábbi kockaforma fényszórók kikerekedtek, ívesebbekké váltak, így téve frissen lendületessé a formát. A lámpák között a kaszkád hűtőmaszk a mostantól teljesen műanyagozott alsó résszel leginkább homokórára hasonlító formát öltött, így az egész frontrész a korábbinál is robusztusabb benyomást kelt.
Az átalakított frontmaszk az oldalnézetet is meghatározza, így az összhatás leginkább egy cápa áramvonalas orrát juttathatja eszünkbe. Tovább haladva az oldalrész szinte teljesen változatlan maradt, ami nem is feltétlenül nagy baj. Így legalább megmaradtak azok a jellegzetes oldalívek és hajlítások, mint amilyen az első sárvédőről lekanyarodó, majd az első ajtólemezen ismét feléledő és az övvonalon végigfutó ív, amit a kerékjáratok és a küszöbvonal vastagított műanyagozása egészít ki. A ráncfelvarrás elengedhetetlen kiegészítőjeként újraformált keréktárcsákat is hozott, amik frissebbé teszik a Kona megjelenését.
A tervezők az új Kona hátsóját is igyekeztek felfrissíteni, ám itt jól láthatóan elég korlátozottak voltak a lehetőségek. Emiatt aztán a hátsó lámpák a korábbival formára, betétre gyakorlatilag teljesen csereszabatosnak tűnnek. Alattuk viszont az alsó, indexet és ködlámpát/tolatólámpát tartalmazó lámpacsoportot ugyanúgy kikerekítették, mint elöl. A műanyag elemek a hátsó lökhárítókon is átvették az uralmat, itt nyoma sincs már fényezésnek és az ezüstbetét alakja is némileg átalakult.
Az ajtókat kinyitva az első meglepetés mindjárt az ajtópanelen feltűnik: van kárpit a könyöklő mellett! Ez pedig nem szokványos mostanában a Hyundainál, így mindenképpen jó pont a Konának. A kormány, a kapcsolók, a váltó nagyjából teljesen ugyanolyan formájúak, mint voltak, a fejlődés leginkább a kormány mögött érzékelhető. Ide ugyanis a Hyundai beépítette ugyanazt a 10,25 colos digitális műszeregységet, amit korábban már az új i20, a Tucson, illetve a Santa Fe is megkapott, ugyanazzal a négyféle témával, funkciókkal és beállításokkal. Érdekes viszont, hogy amíg az új i20-ban itt már a táblafelismerő is megjelenik, a Konánál ez csak a navicsomaggal együtt, súlyos pluszpénzért lehetséges.
Mellette középen viszont egy kicsit elszúrták a tervezők, amikor vélhetően a rendelhető nagy, 10,25 colos panelbe úgy illesztették be a 8 colos érintőképernyőt, hogy a funkciógombokat a kijelző alá száműzték, miközben a két oldalán méretes üres, funkció nélküli helyek maradtak. Ez az alapáron járó Display Audio rendszer ugyan nem kínál beépített navigációt, tolatókamerát viszont igen (miközben a tolatóradar csak magasabb szinten jár) és vezeték nélküli Android Auto vagy Apple Carplay kapcsolattal akár navigálásra is alkalmassá válik. Élőben fel sem tűnt, de a korábbi fotókat összevetve az is látszik, hogy a belsőépítészek a váltókulissza formáját is teljesen átalakították.
A Kona 4,2 méteres hosszával B kategóriás SUV-ként vagy inkább crossoverként mégis viszonylag tágas belső teret kínál. A pont 2,6 méteres tengelytávjával akár 180 centis felnőttek is elférnek egymás mögött, az 1,8 méteres szélességből adódóan mindössze a hátul középen ülőnek nem lesz felhőtlen a mosolya utazás közben. Az osztott hátsó ülésekkel bővíthető csomagtér névleges alapmérete 374 liter, ami a szövetpadló felett valójában inkább csak olyan 330 körüli lehet, alatta viszont a pótkerék helyén egy mély üregben mindössze a defektjavító készletet találjuk.
A tesztautóban a kínálat egyliteres, háromhengeres alapmotorja dolgozott, ami a Kona esetében 120 lóerős teljesítményre és 172 Nm nyomatékra képes. A jellegzetes felépítésének köszönhetően hidegen kicsit kerregősen feléledő erőforrás hamar bemelegszik és levetkőzi modortalanságát, de kigyorsításoknál előtűnő morgó hangja végig megmarad. Ez könnyen megszokható és megbocsátható neki, különösen a könnyed vezethetősége miatt. A hatfokozatú váltó pontos megvezetésével együtt már alacsony fordulaton is elég lendületünk van a gyorsításokhoz, nem érdemes magasra pörgetni a motort, így dízelesen, nyomatékból vezethetővé válik a Kona. Ezzel együtt nem is fogyaszt sokat, a teszthétvége (főként városi és országúti) teljes átlaga 5,8 liter/100 km-re adódott. Fontos hozzátenni, hogy az autó 700 kilométerével még erősen bejáratós volt.
Amilyen változatos a Hyundai Kona kínálata, olyan széles határok között mozognak a vételárai is. A legolcsóbb Life alapkivitelt ezzel az egyliteres T-GDI motorral már kicsivel 6 millió forint alatt el lehet hozni, míg a Hyundai Szeged tesztautója a 6,7 millió forintos Premium Edition kivitel volt. Ezért az árért persze többek között már 16 colos alufelnik, esőérzékelő, tolatóradar, 10,25 colos Supervision műszeregység, automata klíma is jár, amit az Edition csomag első ülés- és kormányfűtéssel és full LED fényszórókkal egészít ki. Akinek ez nem lenne elég, az akár közel 200 lóerős 1.6-os turbómotorral, 136 lóerős 1.6-os dízellel és összkerékhajtással is kérheti a Konát, vagy a környezetvédelem jegyében az Ioniq méltán híres hibridrendszerével, illetve a most újrainduló állami támogatással tisztán elektromos hajtással is választhatja az autót. Nem beszélve a nagyteljesítményű Kona N sportmodellről, amely már itthon is megrendelhető.
A Kona tehát szebb, modernebb és jobban felszerelt lett a facelift során, amivel újult erővel támad a kiskategóriás crossoverek népes táborában, ahol a Hyundai szokásos 5 éves kilométerkorlát nélküli garanciájával igen jó esélyekkel indul. Aki kedvet kapott egy tesztvezetésre, az a Hyundai Szegednél többek között akár ezt az autót is kipróbálhatja.