Jövőre már Németországban is elérhető lesz a Hyundai üzemanyagcellás kamionja
A Hyundai első 30 darab üzemanyagcellás Xcient Fuel Cell teherautói már jövőre forgalomba kerülnek Németország területén, amelyre az energiaszolgáltatók mellett a beszállítók is felkészülnek.
A koreai Hyundai Motor tervei szerint az első Hyundai Xcient Fuel Cell teherjárművek jövőre kerülnek forgalomba Németországban. Svájcban a Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), a Hyundai Motor és a svájci H2 Energy közös vállalata már 45 darab ilyen teherautót adott bérbe fuvarozó cégeknek és más vállalatoknak.
„Németország áll a listánk élén" – mondta Patrick Huber, a HHM üzletfejlesztési vezetője egy szimpóziumon, „Abból indulunk ki, hogy 2022-ben piacra tudjuk dobni az első 30 teherautót Németországban” – tette hozzá Huber. Ebben segítenek a német szövetségi kormányzat által az klímabarát haszongépjárművek általános programja keretében most közzétett finanszírozási irányelvek. A flottaüzemeltetők a dízel teherautók költségeihez viszonyítva a többletköltségek 80 százalékának kompenzációjára számíthatnak. Huber egyelőre nem tudta számszerűsíteni, hogy a helyi vállalatoknak milyen mélyen kell a zsebükbe nyúlniuk az üzemanyagcellás teherautóért. A Hyundai célja 250 000 eurós vételár és a töltőállomásokon a hidrogén (H2) kilogrammonkénti körülbelül 4,40 euró árának elérése. „Ezt el kell érnünk annak érdekében, hogy a dízel költségeivel paritásban legyünk” - mondta.
Svájcban az Xcient működése költségsemleges az ügyfelek számára. Ennek oka a használatarányos fizetési modell, azaz egy olyan havi átalány alkalmazása, amely fedezi az összes költséget – legyen az üzemanyag, karbantartás, biztosítás. „A sofőrt leszámítva minden benne van" – magyarázta Patrick Huber. A megfelelő átalányösszeg a flotta méretétől és futásteljesítményétől függ. Az a tény, hogy a klímasemleges tehergépkocsi Svájcban a költségek tekintetében lépést tud tartani a dízelmotorral, a helyi útdíj (HVF) alóli mentességnek és annak is köszönhető, hogy a dízel ára magasabb, mint Európa más részein.
A HHM szerint az eddigi 45 jármű már 1,5 millió kilométert tett meg és több mint 1 200 tonna széndioxidot takarított meg a hagyományos teherautókhoz képest. A HHM azt tervezi, hogy 2023-ra körülbelül ezer ilyen teherautó lesz közúton, 2025-re pedig 1 600 teherautóval számolnak. Ennek előfeltételei két új gyártóüzem felállításával jöttek létre. 2018-ban a Hyundai bejelentette, hogy csaknem hétmilliárd eurót fektet be az üzemanyagcellás technológiába.
A HHM szerint a svájci cég időközi eredményei pozitívak. „A flottakezelőktől kapott visszajelzések nagyon jók, nincs panaszunk és még nem kellett üzemanyagcellákat sem cserélnünk" – mondta Huber. Egy teljesen megpakolt, 4x2 méretű pótkocsi hűtőfelépítménnyel együtt körülbelül 400 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik. A vállalatok képesek ezt kezelni. „Egyetlen ügyfél sem vett jelentkezett még nálunk, akinek nagyobb távolságra lenne szüksége egy tank üzemanyaggal" – magyarázta. Ezért meglepett, hogy a bevált európai gyártók inkább a hatótávra összpontosítanak. „Ezer kilométert és még többet szeretnének. Nem látjuk ennek szükségét."
Ugyanakkor Huber azt is bejelentette, hogy az első, háromtengelyes, akár 42 tonnáig terhelhető teherautó hamarosan Svájcba érkezik. Jelenleg 4x2 tengelyes teherautók vannak forgalomban, amelyek össztömege 36 tonna. Az Xcient modellek mindegyike két, egyenként 90 kW-os üzemanyagcellás rendszerrel, 350 kW-os villanymotorral és 72 kWh-s akkumulátorral rendelkezik. A teherautók összesen 31 kilogramm hidrogént tudnak felvenni 350 bar nyomáson, és így érik el az említett 400 kilométeres hatótávolságot.
Németország esetében azonban továbbra is szükség van a megfelelő töltőhálózatra. A HHM képviselője, Huber szerint a teherautók számára készült hidrogén töltőállomás már hét-nyolc járművel is gazdaságosan üzemeltethető. Az alpesi országban jelenleg nyolc darab, teherautók számára alkalmas hidrogén töltőállomás található. A potenciális energiaszolgáltatók már készenállnak – legalábbis a H2 Mobility Germany szervezete szerint, akik jelenleg a 93 németországi hidrogén töltőállomás közül 88-at üzemeltetnek. Ebből kilenc teherautóra és 350 barra alkalmas, amint azt Benjamin Jödecke, a berlini cég üzletfejlesztési vezetője is elmondta a szimpóziumon.
Az állami finanszírozású társaság mögött olyan energiacsoportok állnak, mint az Air Liquide, a Linde, az OMV, a Shell és a Total, valamint a Daimler és a Hyundai járműgyártók. „Töltőállomásainkat 350 barra kell alkalmassá tennünk" – magyarázta Jödecke, és megerősítette, hogy felkészültek a Hyundai németországi piacra lépésére. „Gondoskodnunk kell arról, hogy az első járműveket Németországba hozzuk, és megfelelő világítótornyokat állítsunk fel, hogy ez a technológia velünk érvényesülhessen."
Általánosságban elmondható, hogy meg kell kezdeni a hidrogénhálózat kiépítését a teherautók számára, mivel az EU Bizottságának javaslata szerint 2030-ig 150 kilométerenként hidrogén-töltőállomásokat kell felállítani a haszongépjárművek számára (TEN-T törzshálózat). A H2 Mobility munkatársa, Jödecke az üzemanyagcellás járművek iránt érdeklődő közlekedési és logisztikai cégekhez is fordult, hogy vegyék fel a kapcsolatot szervezetével. „Ahol szükség van hidrogén töltőállomásokra, ott felépítjük és üzemeltetjük azokat" – magyarázta. A H2 Mobility moduláris felépítésű, így képes a rendszer méretét a követelményekhez igazítani. Ugyanakkor fontos, hogy a meglévő, személygépkocsikhoz tervezett töltőállomásokat is alkalmassá tegyék a teherautók fogadására.
A Bosch autóipari beszállító és Bosch Engineering részlege is készül a hidrogénkorszakra. „A távolsági szállítás különösen érdekes ágazat az üzemanyagcellák számára" – mondta Harald Fischer, a Heilbronn körzetben található abstatti Bosch Engineering Europe South értékesítési munkatársa. A „jelenleg alig mérhetőről” 15 százalékra növekszik az üzemanyagcellás haszonjárművek aránya a közepes és nehéz tehergépkocsik között világszerte. „Ez a feltételezés arra késztette a Bosch vállalatát, hogy világszerte befektessen az üzemanyagcellák gyártásába” – magyarázta Fischer.
Forrás: eurotransport.de