Körvonalazódnak a Hyundai 2028-tól készülő légijárműveinek paraméterei
A Hyundai Motor felelős képviselője szerint a vállalat a városi légi mobilitásnak (UAM) megfelelő platform létrehozását és 2028-tól személy- és teherszállító légi járművek bevezetését tervezi.
A Hyundai Motor UAM fejlesztési csapatának vezetője, Joong-hyun Lee a Szöulban megrendezett ADEX 2021 kiállításon megtartott prezentáció keretében jelentette be a vállalat légimobilitással kapcsolatos terveit. Eszerint a Hyundai a villanyautók E-GMP padlólemezéhez hasonlóan kizárólagos alapokat dolgoz ki a légijárművek számára, amelyekre épülve változatos modellek gyártását készíti elő. A tervek szerint olyan többcélú légijárműveket fognak készíteni, amelyek személy- és teherszállításra, sürgősségi betegszállításra lesznek alkalmasak.
A Hyundai Motor UAM járművei nyolc rotorral fognak rendelkezni és négy-öt utast szállítanak majd. Maximális repülési távolságuk körülbelül 100 km, miközben körülbelül 600 méteres magasságban akár 290 km/h-val lesznek képesek repülni. Továbbfejlesztett ultragyors töltőrendszerrel is el lesznek látva, amely akár 5 perc alatt feltölti a légi járműveket, ami elegendő lesz az utasok fel- és leszállásához. A Hyundai jelenleg az akkumulátoros elektromos mellett tanulmányozza az üzemanyagcellás légijárművek lehetőségét is.
Lee szerint a biztonság és a zaj fontos tényező lesz az UAM járművek elterjedésében. Hozzátette, vállalata a felelősségi szabályok és a biztosítási rendszer bevezetése előtt befejezi a járművek műszaki előkészületeit. „A cél az, hogy már az első generációs UAM légijárműveken is teljesen autonóm vezetési technológiát alkalmazzanak, de a pilóták beavatkozására lesz szükség az Egyesült Államok Szövetségi Repülési Hivatala (FAA) vagy az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) jóváhagyása előtt."
Dél-Korea legnagyobb autógyártó vállalatcsoportja, a Hyundai Motor Group egy elkülönült központot hoz létre a városi légi mobilitási üzletága számára Szöul belvárosában, Yongsanban, és azt tervezi, hogy amint a légi járművek készenállnak a felszállásra, tesztelési helyszíneket hoz létre. „Az a célunk, hogy 2028-ra az UAM technológiát a mindennapi élet részévé tegyük” – mondta Jaiwon Shin, a Hyundai Motor Group vezérigazgatója és városi légi közlekedési részlegének vezetője egy interjújában.
A fejlesztés gyorsítása érdekében az autóipari óriás úgy döntött, hogy UAM részlegét Yongsan irodájába helyezi át. Az áthelyezés időpontját egyelőre nem határozták meg. A részleg egyúttal tesztelési helyszíneket is keres a régióban. Shin szerint a vállalatnak gyártósorokat is tervez építeni az Egyesült Államokban vagy más stratégiailag fontos piacokon. „A kormányzatnak az a célja, hogy négy évvel később légi taxikat is kereskedelmi forgalomba hozzon. 2025-től külföldi vállalatok is beléphetnek repülőgépeikkel Koreába” – tette hozzá Shin. „A szolgáltatás lehetővé tétele és az utasok fel- és leszállása érdekében ’vertiportokat’ azaz leszállóhelyeket kell kialakítanunk."
A Hyundai Motor által az UAM járművekre meghatározott tervezett zajszintje 60-70 decibel (dB), ami megfelel a hétköznapi élet zajszintjének és alacsonyabb, mint a helikopterek 80 decibeles átlagos szintje. „Az UAM járműveket akkumulátorokkal szerelve csendesebbé teszik a motort. Nagyobb mennyiségben elhelyezett kisebb légcsavarok segítségével fog repülni, mint egy mai átlagos helikopter, amelynek jóval nagyobb propellerje zúgó zajt ad ki” – magyarázta Shin.
Úgy vélik, hogy az UAM járművek nyilvános elérhetősége csak akkor fog növekedni, ha a zajszintet a nagyvárosok átlagos szintjére tudják csökkenteni. Az amerikai Morgan Stanleyi befektetési bank jelentése szerint az UAM-piac a 2030-as 320 milliárd dollárról 2040-re 1,5 billió dollárra fog növekedni.
Forrás: businesskorea.co.kr, pulsenews.co.kr