Állva maradtak az orosz Hyundai üzem gyártósorai
A Hyundai Motor Group a jelenlegi helyzetben az alkatrészhiányra hivatkozva határozatlan ideig meghosszabbította az orosz szentpétervári üzemének leállását, miközben a csoport folyamatos nyomás alatt áll a meghirdetett bojkotthoz csatlakozás miatt.
A Hyundai két hete állította le a csoport Szentpéterváron található üzemének gyártósorait, amelyet akkor átmenetiként jelentettek be, azonban múlt héten mégis úgy határoztak, hogy a gyár március 9-re tervezett újraindítását bizonytalan ideig elhalasztják. A gyártó a globális logisztikai zavarok miatt kénytelen volt meghosszabbítani a leállást. „Jelenleg az üzem újraindításának időpontja nincs eldöntve" – szólt a közlemény.
Eközben az orosz autópiac február végére teljesen befagyott, ami az eladások alakulásán azonnal meg is látszott. Az Európai Vállalkozások Szövetsége (AEB) közölte, hogy Oroszországban az autóeladások 4,8 százalékkal, 114 349 darabra estek vissza februárban az előző év azonos időszakához képest. Különösen az első számú szereplő, az orosz Lada márka eladásai zuhantak 21 százalékkal, míg a hatodik Volkswagené 18 százalékkal.
A Kia összesen 15 001 darabot adott el az orosz piacon februárban, ami 9 százalékos csökkenés 2021 azonos hónapjához képest. A Kia átlagos havi eredménye 2021-ben több mint 17 000 darab volt. A 2022. január-februári összesített eladások 13 százalékkal 27 322 darabra csökkentek. A Hyundai februárban 17 361 autót adott el, ami 1 százalékos csökkenést jelent tavalyhoz képest. Az év első két hónapját tekintve 25 117 Hyundai fogyott, ami viszont 1 százalékos növekedés 2021 azonos időszakához képest.
Márciusi adatok persze még nem állnak rendelkezésre, az azonban bizonyos, hogy a Hyundai orosz képvislete a hétvégén jelentős áremelkedéseket jelentett be, amivel az új modellek ára rekordmagasságba szökött. A legkisebb mértékben az Elantra, a Creta és a Tucson modellek árai 14,4 - 23 százalékkal emelkedtek, de a népszerű Solaris kompakt is 16-24 százzalékkal drágult. A csúcstartó a Palisade modell, amelynek árcéduláján a korábbinál 30 százalékkal magasabb összeg szerepel.
A Hyundai csoport befektető partnerként a kalinyingrádi Avtotor vállalatnál is rendelkezik kisebb gyártókapacitással, ott a Hyundai és a Kia az orosz piacra szánt különböző modelljei, pl. a Kia Ceed, Picanto, K5, Cerato, Seltos, Stinger, Soul mellett február 21. óta az új Sportage, a Hyundai Tucson, illetve Elantra, Sonata, Santa Fe és Palisade, Genesis G70, G80, G90 és GV80 modellek készülnek. Maga Anton Alikhanov, a régió kormányzója ígérte meg pár napja, hogy az üzem továbbra is működni fog, a koreai partnerek pedig biztosítják az alkatrészutánpótlást, de a jelenlegi készletek is nagyjából 3 hónapra elegendőek. Az Avtotor más partnerei közül a BMW már felfüggesztette tevékenységét Oroszországban és ezzel együtt a kalinyingrádi üzemben is leálltak a bajor cég modelljeinek összeszerelésével.
Az ukrajnai orosz invázió elhúzódásával a globális autógyártók egymás után hirdetik meg Oroszország bojkottját. A BBC és más sajtóforrások szerint a Ferrari és a Lamborghini március 8-án jelentette be oroszországi értékesítésének felfüggesztését. A Nissan Motor a lehető leghamarabb felfüggeszti az oroszországi szentpétervári üzeme működését, amely több mint 45 ezer autót gyártott 2021-ben. A Toyota március 4-én bezárta oroszországi üzemét. Emellett 15 autógyártó, köztük a General Motors, a Mercedes-Benz, a BMW, a Volkswagen, a Citroen, a Mazda és a Honda is csatlakozott az oroszországi export és értékesítés felfüggesztéséhez.
Ugyan a dél-koreai termékek, így a Hyundai Motor Group áruira sem vonatkoznak egyelőre a szankciók, a világ negyedik legnagyobb autógyártója folyamatos nyomás alatt áll, hogy csatlakozzon ehhez a bojkotthoz. A Hyundai Motor és a Kia 377 614 járművet értékesített Oroszországban 2021 során, ezzel a második helyen áll a Renault-Nissan csoport mögött. A Hyundai Motor Group globális értékesítésének mintegy 6 százalékát Oroszország adja.
A dél-koreai vállalatok közül ráadásul a Hyundai csoportnak van a legtöbb érdekeltsége Oroszországban. A Hyundai Motor, Kia mellett a Hyundai Steel, a Hyundai Engineering & Construction, Hyundai Glovis, Hyundai Engineering, Innocean Worldwide és Hyundai Materials 18 vállalata található meg az országban, üzleti tevékenységük pedig az acélgyártástól kezdve a szoftverfejlesztésen, az építőiparon, a logisztikán és az üzleti tanácsadáson át egészen az autóalkatrészek értékesítéséig és a kész autógyártásig terjednek.
Forrás: businesskorea.co.kr, pulsenews.co.kr, motor.ru