Csehországban elindult a vadonatúj Hyundai Kona Electric sorozatgyártása
A Hyundai Motor Manufacturing Czech bejelentette, hogy az elektromos autó első generációjának sikereire építve a csehországi Nosovicében is megkezdték a Kona Electric modell második generációjának sorozatgyártását.
A Hyundai Motor már 2008. óta gyárt autókat az Európai Unió határain belül egyedüliként működő autógyártó üzemében, amely a csehországi Morva-Szilézia régiójában, Nosovice településéhez közel helyezkedik el. A vállalat benzines és dízelmotoros autók mellett elsőként még 2020 márciusában vezette be a teljesen elektromos Kona Electric modellt a gyártási programjába, amely most átadja helyét a nagyobb, modernebb utódjának.
„2020 márciusa óta gyártjuk a teljesen elektromos Konát Nošovicében, így ez lett az első új generációs elektromos autótípus, amelyet Csehországban állítanak elő. Nem kevésbé mérföldkőnek számító esemény volt ez gyártóüzemünk számára is.” – mondta Changki Lee, a HMMC elnöke. „Sikeres úton indultunk el a felvillanyozó jövő és a tiszta mobilitás felé, amelynek során számos új technológiát vezettünk be. A Hyundai erős pozícióval rendelkezik az elektromos autók szegmensében, így nincs kétségem afelől, hogy az új Kona Electric minőségi tulajdonságainak köszönhetően az előző generáció sikeres utódja lesz.”
Az új Kona Electric vonzó formatervet, nagyobb méreteket, az utas- és csomagterében több helyet, ezenkívül új technológiákat és hasznos felszerelési funkciókat is kínál, amelyek hozzájárulnak a biztonságos, összekapcsolt és kényelmes utazáshoz. Az információs rendszer új generációja, a térképek és az autó vezérlőegységei szoftvereinek vezeték nélküli frissítése, a két 12,3 colos kijelzőből álló panorámakijelző és egy digitális kulcsrendszer mind a kapcsolódás magasabb szintre emelését segíti elő. Érdekesség a V2L (Vehicle-to-Load) funkció, melynek köszönhetően az új Kona Electric a kétirányú fedélzeti töltőnek köszönhetően bármilyen elektromos eszközt képes árammal ellátni vagy épp tölteni.
A Kona Electric modellből továbbra is két különböző teljesítményű változatot gyártanak Nosovicében, amelyek kétféle akkumulátorkapacitással készülnek, de mindkét változat nagyobb teljesítményt és hatótávolságot kínál, mint korábban. A 160 kW-os (218 LE) villanymotorral felszerelt Kona Electric 65,4 kWh kapacitású akkumulátorcsomaggal kerül felszerelésre és kategóriájában a legnagyobb, 514 km-es hatótávot éri el a WLTP szabvány szerint. Az alapváltozat 48,4 kWh kapacitású akkumulátort és 114,6 kW teljesítményű (156 LE) villanymotort kínál. Az akkumulátorcellákat a lengyelországi wrocławi LG Energy Solution üzemben gyártják, amit ezután a Nošovice ipari zónában, a Mobis vállalat telephelyén, abban az egykori Převodovkárna 2. számú csarnokban szerelik össze végleges formájukba, ahol 2021 végéig kézi sebességváltókat gyártottak.
Az új Kona remek menettulajdonságokkal rendelkezik, valamint a legmodernebb Hyundai Smart Sense biztonsági és asszisztensrendszerekkel, valamint fejlett parkolást segítő rendszerekkel van felszerelve.
Az elektromos autók új generációja gyártásának megkezdése számos változtatást és újítást igényelt. A gyártásban például egy újonnan telepített, teljesen robotizált munkaállomáson az elülső radarok kalibrálására és a head-up kijelző ellenőrzésére is szükség van. Módosítani kellett a manipulátorokat és az összes robotot is, amelyekből több mint ötszáz van az üzemben.
A HMMC üzemének szakemberei is jelentős beleszólást kaptak az új modell fejlesztésébe. Míg korábban a nošovicei mérnökök attól a pillanattól kezdve működtek együtt a fejlesztőközponttal, hogy az ottani fejlesztők elkészítették a prototípust, addig most már a rajzdokumentáció elkészítésekor is részt vesznek a fejlesztésben. „Így már a rajzokat is befolyásolhatjuk, nemcsak a prototípusokat. Ennek köszönhetően lehetőségünk van befolyásolni az autó karakterét és paramétereit, de figyelembe kell venni üzemünk sajátosságait is” – mondta Martin Klíčník, a gyártási alosztály vezetője. A Nošovicei munkatársak szélesebb körű és szorosabb bevonása a fejlesztésbe nemcsak a Kona Electric modell új generációjára korlátozódott, hanem az összes többi közelgő modellinnovációra is. Szükség volt tehát a helyi mérnökcsapatok megerősítésére.
„Fokozatosan felvállaljuk a felelősséget az új modellek gyártásához kapcsolódó gyártósoraink teljes felkészítéséért. A tesztautókat európai utakon teszteljük és a Hyundai rüsselsheimi németországi fejlesztőközpontjával együttműködve ötleteket és javaslatokat fogalmazunk meg ezek az európai vásárló szemszögéből történő fejlesztésére” – teszi hozzá a gyártási alosztály vezetője.
A Kona Electric modell első generációjából csaknem 105 ezer autó készült a gyártás megkezdését követő három és negyed év alatt. Ez az elektromos autó a nošovicei üzem teljes termelésének körülbelül tizedét tette ki. A termelés több mint négyötödét négy európai piacra szánták, amelyek jelentős szerepet játszanak az elektromobilitás gyors fejlődésében az öreg kontinensen – ezek: Németország, Franciaország, Norvégia és Hollandia. A korábbiakhoz hasonlóan az új generációs Kona Electric Dél-Koreában is készül, elsősorban a helyi piacra és más globális célpontokra.
A HMMC várakozásai szerint a Kona Electric modell részaránya a gyár teljes termelésében idén eléri a 15 százalékot, elsősorban annak köszönhetően, hogy a jelenlegi helyzethez képest 20 országgal bővül a jármű szállítási célpiacainak száma (idén 22 kizárólag európai ország volt). A Kona Electric modell új generációjából 2023 végéig 21 ezer, a következő évben pedig már 50 ezer autót terveznek legyártani. A Kona Electric készül jobbkormányos változatban Nagy-Britannia, Írország és Ciprus számára. Törökország, Izrael, de az egzotikus Réunion és Guadalupe is új úti cél lesz a nošovicei elektromos autó számára.
Az elektromos autók iránti európai és globális kereslet gyorsabban növekszik, mint ahogy azt a piaci fejlődési előrejelzések várták. A Hyundai cseh üzemének termelésében is megmutatkozik az elektromos járművek iránti növekvő érdeklődés. A hibridek, a plug-in hibridek és az elektromos autók részaránya a gyártásban idén a 40 százalékot is meghaladja és folyamatosan növekszik. Nošovicében még 2019-ben sem gyártottak ilyen autókat.
A Hyundai márka 2035-től csak zéróemissziós járműveket fog kínálni az európai régióban. A tiszta mobilitásra való átállással összhangban a következő években bővül a HMMC-nél gyártott tisztán elektromos modellek portfóliója. Az elektromobilitás rohamos fejlődéséhez való alkalmazkodásának köszönhetően a nošovicei gyár rendelkezik a legjobb feltételekkel ahhoz, hogy a jövőben is fontos szerepet töltsön be az egész Hyundai csoport számára.
A széndioxid-kibocsátási célok sikeres teljesítése és a károsanyag-kibocsátásmentes járművek arányának növelése Európában nem a véletlen műve, hanem a Hyundai villamosításra és intelligens mobilitási megoldások szolgáltatójává való átalakulására irányuló stratégiájának célzott megvalósításának eredménye. A Hyundai továbbra is vezető szerepet tölt be az autóipar villamosításában. Más gyártókhoz képest a Hyundai kínálja a hajtások legszélesebb választékát – a belsőégésű motoroktól a lágyhibrid, hibrid és külső töltésű hibrid rendszereken át az akkumulátorral vagy akár hidrogén üzemanyagcellával hajtott elektromos autókig. A Kona modell új generációja esetében például a vásárlók elektromos meghajtású, hibrid meghajtású és belsőégésű motoros változatok közül is választhatnak.
Forrás: hyundai-motor.cz
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!