A Hyundai bemutatta önvezető hálókocsiját

A Hyundai csoport új szabadalmaztatott „Mobility Ondol” koncepciója egy olyan fűtési rendszerrel van ellátva, amelyet egy különleges ülésszerkezettel együtt a koreai hagyományos „Ondol” hővezetés ihletett.

A közlekedési eszközként megszületett autó a technika fejlődésével újabb élettérként vagy új pihenőtérként születik újjá. A globális autógyártók ezt a jövőbeli mobilitási elképzelést már számos tanulmányautón keresztül bemutatták. Ilyen többek között a Hyundai Motor „Seven” koncepcióautója, amely azt az üzenetet közvetíti, hogy a mobilitás teljes pihenőtérré teszi a jármű belső terét, szabad ülésmozgatással és egy első osztályú társalgóra emlékeztető luxuskonfigurációval.

A Hyundai Motor Group által most bemutatott Mobility Ondol Concept is ezt az élet- vagy pihenőtérré átalakulást tükrözi. A Mobility Ondol egy olyan tanulmány, amelyet Korea egyedi fűtési módszere, az „Ondol” ihletett, és ehhez illeszkedő belső térrel rendelkezik. Az ondol szoba meghitt és meleg hangulatára emlékeztető érdekes névvel a régebben elképzelhetetlen lakóközpontú tér kialakítása jellemző.

A Hyundai Motor Group a Mobility Ondol belső terén keresztül a legkényelmesebb mobilitási élményt kívánta biztosítani az utasoknak. Először is, mivel a jármű az autonóm vezetési rendszerre épül, a Mobility Ondolban nincs külön vezérlőegység a vezetéshez. Az utasteret úgy alakították ki, hogy az utasok teljes mértékben a pihenésre koncentrálhassanak utazás közben. Az is látható, hogy az első és a hátsó ülések szimmetrikusan egymás felé néznek, ami az utasok közötti kommunikációt hangsúlyozza.

Mivel a Mobility Ondol elsősorban a pihenőtérre összpontosító mobilitásról szól, a jármű teljes magasságának és hosszú tengelytávjának köszönhetően karosszériája nagyobb belső térrel büszkélkedhet, mint a hagyományos autók. Mivel a hajtáslánc elektromos, a padlóba nagy kapacitású akkumulátor került beépítésre. Ezenkívül az ülés és az akkumulátor közötti szabad tér a mobilitás céljától vagy a felhasználó választásától függően poggyásztérként vagy segédakkumulátorok tárolására is felhasználható. Nyitott ajtónál a belső tér padlóján lábtartó és külön tárolóhely is található, megkönnyítve a ki- és beszállást.

A Mobility Ondol speciális ülésszerkezettel rendelkezik, amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy a lehető legkényelmesebb pozíciót vegyék fel. Az alapvető üléshelyzet nem sokban különbözik a mostani hagyományos autókban megszokottól. Az ajtókárpitban azonban egy összecsukható asztal található, így többféleképpen is használható, például holmik elhelyezésre vagy étkezésre. Ezenkívül az ajtókárpit zsebét egy kesztyűtartó méretű tárolórésszé alakították át.

A Mobility Ondol a speciálisan kialakított üléseinek köszönhetően olyan kényelmes testhelyzetben lehet pihenni, amelyet a hagyományos autókban nehéz lenne kialakítani. Az utas például elolvashat egy könyvet kinyújtott lábbal, vagy átalakíthatja ággyá és aludhat is. Emellett a tervezők gondosan ügyeltek az utasok kényelmére, például párnák vagy takarók elhelyezésére szolgáló helyet biztosítottak az üléstámla és az üléspárna között.

A teljes ágy használatakor az üléstámla hátrafelé mozog, hogy a lehető legkényelmesebb fekvőpozíciót biztosítsa, a lábtámasz pedig párhuzamossá válik az üléspárnával, így egy teljesen lapos szerkezetet képez. Az utas ilyenkor egy biztonsági takaró alatt pihenhet, amely biztonsági övként is szolgál. Ez a takaró a padlóhoz kapcsolódó rögzítővel rendelkezik, így alvás közben is biztonságosan mozgatható.

Az ilyen pihenés azért lehetséges, mert egy teljesen sima ülést alkalmaznak, amelynek szerkezete eltér a most használatos ülésektől. A Hyundai csoport által jelenleg fejlesztés alatt álló ülés új csuklópánttal és tartószerkezettel rendelkezik, így stabilan vehet fel olyan formát, amely csökkenti az utasok fáradtságát, illetve általános ülőhelyként is használható. 

A széles első és hátsó mozgathatósággal rendelkező, teljesen lapos ülést a síneken csúsztatható vázszerkezet jellemzi. Az egyes üléshelyzeteknek megfelelően a sín különböző irányokba is nagyon széles tartományban mozgatható, a párna és a háttámaszok pedig az üléspárna, illetve az üléstámla dőlésszögének beállításában játszanak szerepet. Az ülést mozgató motor is két egységből áll, így többféle üléshelyzetet is képes kezelni.

A másik oka annak, hogy ezt az új mobilitás koncepciót „Ondol”-nak nevezték, az a fűtési rendszer. A fűtési rendszer egy részét a hagyományos ondol fűtés hővezetési módszere ihlette. A hőforrás maga az akkumulátor. Az alapelv a mobilitás általános fűtési hatékonyságának növelése az elektromos járművek működése során keletkező akkumulátor hőjének hasznosításával. Ezen energiagyűjtési koncepcióra épülve a Hyundai Motor Group jelenleg fejleszti a PE rendszerrel és akkumulátoros hulladékhő-visszanyerési technológiával működő fűtési rendszerét.

Ezenkívül a Hyundai Motor Group olyan hősugárzó technológiát is fejleszt, amely a jövőbeni mobilitást szolgáló fűtési rendszer részét képzi. A meglévő klímarendszert hasznosító fűtéstechnika hátránya, hogy a helyiség hosszabb használat esetén szárazzá vált, az alsótest hőszigetelése pedig a hő konvekciója miatt nem volt megfelelő. Ennek kompenzálására a Hyundai Motor Group a sugárzó hő elvét alkalmazó fűtőelem alkalmazását fontolgatja a járművek padlóján. Az ilyen közvetett fűtési technológiát jelenleg a Hyundai Motor Group egyes modelljeiben térdmelegítőként alkalmazzák.

Ellentétben a térdmelegítővel, amelyet a kormányoszlop aljára szereltek fel, hogy kiegészítsék a vezető alsó testének melegítését, a jelenleg fejlesztés alatt álló hősugárzó technológiát az utastérben a padló nagy részén alkalmazni fogják, hogy ezzel is növeljék az általános fűtési teljesítményt. A padlószőnyeg anyagaként élénk mintázatú valódi fát használnak, hangsúlyozva ezzel a luxus érzését. A fűtőelem szénszövetből készül, amely hőt termel a szövetben. Ez a szénfonal szövésével készült anyag kiváló hővezető képességgel és alacsony hőkapacitással rendelkezik, ami magas fűtési hatékonyságot eredményez. Az alján hangelnyelő anyagként szolgáló szigetelőanyag megakadályozza az energiaveszteséget, amely a fűtőelemből a másik oldalra történő hőátadásból ered.

A Hyundai Motor Group a Mobility Ondol maradékhőjét és a hősugárzó közvetett fűtési technológiáját felhasználva a fűtési szerkezet komplex alkalmazásával tervezi az optimális fűtési rendszer kialakítását. A Mobility Ondol egyedülálló ülésszerkezetét és az akkumulátor hőjét használó fűtőszerkezet szabadalmi kérelmeit befogadták a világ különböző főbb országaiban, például az Egyesült Államokban, Japánban, Kínában és Európában. 

Forrás: hyundai.co.kr

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei