Akik a legtöbbet hozzák ki a Hyundai N sportautóiból


A Hyundai Motor nagyteljesítményű N sportautóinak szerves részeként az integrált vezetési üzemmód-választó, amelynek fejlesztői ennek születéséről és annak további fejlesztéseiről beszélnek. 

Kirobbanó teljesítmény, éles kanyarvétel és hangos kipufogó az a néhány olyan tényező, amely a nagyteljesítményű autókra irányítja a rajongók figyelmét. Az utóbbi időben egyre fontosabbá vált a vezetési mód, amely lehetővé teszi a vezető számára a teljesítményjellemzők egyéni beállítását. A Hyundai i30 és Veloster N tovább növelte vonzerejét egy integrált vezetési móddal, amely lehetővé teszi a vezető számára, hogy a vezető a lehető legtöbbet hozza ki az autóból. De hogyan hozták létre az N márka nagyteljesítményű modelljeit? Az N márka fejlesztői most megosztják történetét és a jövőképét.


Nagyon úgy tűnik, hogy szinte minden autó, beleértve a családi limuzinokat, a kis kompaktokat, a nagy terepjárókat és még a miniautókat is vezetési üzemmód választó kapcsolóval szerelik fel. Mindössze tíz évvel ezelőtt ez még egy ritka opció volt, de vajon miért van ez ma már minden autóban?

Úgy gondoljuk, hogy a legfontosabb ok az üzemanyag-hatékonyság javításának szükségessége. A vállalatoknak reagálniuk kellett az üzemanyag-hatékonyság javításának igényeire, de ha ezt javítjuk, ezt általában a teljesítmény szenvedi meg. Ezért volt szükség arra, hogy a jobb teljesítményhez vezetési üzemmódot hozzunk létre. Az elektronikus vezérlő technológiák fejlődésének köszönhetően lehetővé vált különböző működési üzemmódok létrehozása ugyanabban az autóban. Ennek eredményeként széles körben alkalmazzák azért, hogy választást kínáljanak a járművezetők számára.


Nincs más oka a nagyteljesítményű vezetési üzemmód létezésének, csak az üzemanyag-hatékonyság javítása?

Összességében az autók teljesítménye jelentősen javult az autók kibocsátott teljesítményének növekedésével. Ennek ellenére az ügyfelek különböző dolgokat szeretnének a nagyteljesítményű autóikban. Egyesek üzemanyag-hatékonyságot és nagy teljesítményt akarnak, mások csak a maximális teljesítményt akarják kihasználni. Következésképpen a vállalatoknak muszáj megtalálni a módját, hogy választási lehetőséggel kielégítsék a különféle vevőtípusok igényeit.

A nagyteljesítményű autók valahol a versenyautók és a hétköznapi autók között helyezkednek el. A nagyteljesítményű autó várhatóan alkalmas lesz munkába járni a hétköznapokon, majd hétvégén nagy teljesítményt nyújthat a pályán. Az üzemanyag-hatékonyság továbbra is számít, de jól kell teljesítenie két különböző környezetben, miközben eleget kell tennie a különféle ízlésű járművezetők preferenciáinak, ami a vezetési üzemmódot különösen fontossá teszi. A nagyteljesítményű autók rajongói nagyon eltérő ízlésvilággal rendelkeznek a szokásos vásárlókhoz képest, ezért alapvetően fontos a különböző vezetési üzemmódok kialakítása.


A nag teljesítményű N üzemmód sok élményt kínál a járművezetők számára. Más sportkocsik üzemmód-választóval rendelkeznek, de az i30 és a Veloster N sportkocsit egyedülállóan a kormányon található két gombbal szerelték fel, amelyek lehetővé teszik a vezető számára, hogy közvetlenül bekapcsolja az N módot. Miért volt fontos a kapcsoló fejlesztése?

A fejlesztői csapat tagjai mind felismerték a több üzemmód iránti piaci igényt, amikor elkezdtük az i30 N, az első nagyteljesítményű N-modellünk fejlesztését. Ezért úgy döntöttünk, hogy négy vezetési üzemmódot hozunk létre: Eco, Normal, Sport és Sport +. Ezután gyorsan rájöttünk, hogy jó lenne hozzáadni egy egyedi módot, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az összes elemet és alrendszert a pontos preferenciákhoz hangolhassák. Ezután egy lépéssel még tovább mentünk az „N mód” létrehozásával, ahol a rendszer az erőátvitel és az futómű elemeit a kiváló teljesítmény érdekében közvetlenül Sport + üzemmódba váltja. Az új üzemmódok hozzáadása megnehezítette egyetlen gomb segítségével a módok közötti váltást. Egyedi funkciót akartunk az N modellünkhöz is, így egy újabb gombot adtunk hozzá a mód megváltoztatásához, egy gombot a két N üzemmódhoz és egy gombot a többi üzemmódhoz. Így jött létre a kétgombos üzemmódváltó rendszer, amely fontos tervezési elemmé vált.


A nagyteljesítményű autókhoz újonnan közelítő vásárlók számára a Veloster N nagyon érdekes és izgalmas lehet, mivel a felfüggesztése felkeményedik, a kormányzás nehezebbé válik, sőt a kipufogóhangok csupán egyetlen gombnyomással megváltoznak. Hogyan változhatnak a jármű jellemzői egy ilyen egyszerű paranccsal?

Az ügyfelek egyszerűen az érintőképernyő használatával megváltoztathatják a jármű beállításait, de ez egy bonyolult rendszer. A kormánymű és a motorrendszer két független rendszer, mégis mindkettő egy másik, az integrált biztonsági vezérlőnek nevezett rendszeren keresztül irányítható. Amikor a vezető változtatásokat hajt végre a képernyőn, a rendszer ellenőrzi a jármű állapotát és beállítási parancsot küld a jármű különböző részegységeihez, például kormányműhöz, motorhoz, felfüggesztéshez és sebességváltóhoz. A rendszerek közötti kommunikáció centralizált parancsközpont nélkül összezavarodhat. Például, a parancsot, amellyel a felfüggesztést a Sport + beállításra lehet állítani, akkor is ki lehet adni, ha az autó nincs olyan helyzetben, hogy azt ténylegesen megváltoztassa. A parancsközpont felügyeli a rendszereket és fontossági sorrendbe állíthatja, hogy melyik parancs mikor hajtható végre..


Hogyan állították be a különféle üzemmódok közötti különbségeket? Mi volt a Sport és az N mód közötti megfelelő váltás fokozata mögötti gondolatmenet és a feltétel?

A nagyteljesítményű autóknak nevükhöz híven  „nagy teljesítmény”-t kell nyújtaniuk. Az i30 N-et és a Veloster N-t úgy hangoltuk, hogy az összes alkatrész minden körülmények között jól működjön, például amikor az autó a legnagyobb nyomatékot vagy maximális sebességet éri el. A maximális versenypályás teljesítmény túlságosan durva lehet a járművezetőkre és a benne ülő más emberekre is.

Arra a kérdésre, hogy „Miért működik egy a nagyteljesítményű autó versenypályán másként, mint a közutakon”, ennek segítségével megérthetjük a különbséget. Általában lehetetlen egy olyan autót létrehozni, amely versenypályán is ugyanolyan jól teljesít, mint hétköznapi autóként. Például, ha a gördülést finomabbra veszik és ezzel a vezetés kényelmesebbé válik, megkönnyítik ugyan az autó reagálását, de a karosszéria instabillá válik.


Noha a Veloster N-t kiváló teljesítményre tervezték, megpróbáltuk elérni, hogy ugyanolyan megfelelően viselkedjen a közúton történő mindennapi vezetéshez Normál üzemmódban az elektronikus vezérlésű felfüggesztés, kormányzási érzékenység és a motor reakciójának beállításával a maximális kényelem érdekében. Összegezve: az N módot a maximális pályateljesítményre állítottuk be, tekintet nélkül a kényelmi szintre, míg a Normál üzemmódot a maximális kényelemre hangoltuk. Ez nem azt jelenti, hogy a Sport mód a kettőmértani közepéhez van belőve. Ez még mindig nagyon sportos környezetet ad, amely lehetővé teszi a rajongók számára a sportos vezetést a közutakon. Az N modelleket három alapvető tulajdonság elérésére hozták létre: nagy kanyarodási képesség, hétköznapi sportkocsi és versenypályás képesség.


A különféle üzemmódok érzése minden bizonnyal az egyéni illesztőprogramtól függ. A kormánykerék beállítása néhány ember számára nehéznek érezhető, másoknak kevésbé. Melyek voltak a kihívások a különböző üzemmódok beállításában?

A különböző beállítások mennyiségileg mérhetők és osztályozhatók. A végső döntést azonban végül az emberek hozzák meg. A beállítás mögött meghúzódó technológiák meglehetősen bonyolultak és ugyanaz a beállítás az útviszonyoktól függően is eltérő lehet. Szerencsére a nagy teljesítményű járműfejlesztő központban az i30 N-en és a Veloster N-en dolgozva a szakemberek széle körét sikerült összegyűjtenünk. Ez lehetővé tette számunkra, hogy folyamatos párbeszédet folytassunk a szakértő mérnökökkel arról, hogy mely komponensek nincsenek szinkronban a többivel, milyen részeket kellene megerősíteni és hogyan kell kiegyensúlyozni a két alrendszert, miután az eredményeket minden tesztvezetés után felülvizsgálták. Valódi változást jelentett, hogy lelkes szakértő mérnökökkel teli központot hoztunk létre.


A Veloster N „Egyéni” üzemmódja kiemelkedik, amelyet az érintőképernyővel lehet beállítani és intuitív grafikus felülettel rendelkezik, ami felhasználóbaráttá teszi. Miért kellett az N mellett egy egyéni üzemmódot is kifejleszteni?

Kipróbáltuk a Hyundai Motor multimédiás képernyőjének jelenlegi elrendezését és gyorsan rájöttünk, hogy észrevehetően eltávolodik az N márka nagyteljesítményű vonzerejétől. Az N modelleket úgy tervezték, hogy különlegesek legyenek és nemcsak meg akartuk őrizni de rá is akartunk erősíteni erre a vonzerőre. A fejlesztői csapat azt gondolta, hogy szükség van egy speciális interfészre, amely megfelel a nagy teljesítményű autó imázsának.

Fontos megjegyezni, hogy a nagyteljesítményű autók rajongói élvezik, ha az autóval dolgozni kell, az autó hangolását és a felfüggesztés cseréjét, mielőtt a pályára lépnének. Tehát kerestünk módszereket a jármű tuningolási érzésének újrahangolására, és erre jött az ötlet, hogy egyéni üzemmód-beállítási képernyőmenüt készítsünk a különféle alkotóelemek grafikáival. A menüképernyőt ferde vonalak osztják, amit az N logó ihletett és a háttérszínt a „Performance Blue” képviseli.


További N modell érkeznek a jövőben és ez további lehetőségeket eredményezhet a grafikus felhasználói felület számára, mi a terv?

Azt tervezzük, hogy bővítjük a testre szabhatóság lehetőségeit az érintőképernyőn. A kialakítás vagy a háttérszín például az üzemmódhoz illeszkedő lehet. A képernyőn már megjelenik a turbótöltés, a nyomaték, a teljesítmény, a köridő és a G-erő, de minden bizonnyal további információkat is tudunk adni a jármű állapotáról. Előfordulhat, hogy olyan egyedi képernyőbeállítást találunk, amely lehetővé teszi az illesztőprogram számára, hogy saját információkészletet hozzon létre a kijelzőn.

Figyelembe véve az autók teljesítményének fejlődési ütemét, az N márka modelljei a jövőben még nagyobb teljesítményt fognak elérni. Ez a jövőben az autók testre szabásának is nagyobb teret kell adnia. Mennyivel több teljesítmény beállítás lesz lehetséges a jövőben?


Nehéz megmondani, hányféle különböző üzemmódot lehet létrehozni, de minden bizonnyal van még nagyobb testre szabási lehetőség a nagyteljesítményű autók számára. Például az új üzemmódok összekapcsolhatók lehetnek a légkondicionálóval vagy a világításrendszerrel is. Hasonlóképpen az üléspozíciót is beállíthatjuk a különböző üzemmódokhoz. Funkcionális és érzelmi szempontból egyaránt van még testre szabási lehetőség. A lehetőségek korlátlanok. Hozzáadhatunk változó hátsó vagy első légterelőket, akár a versenyautókban, amelyek csökkentik a leszorító erőt, amikor a jármű nagy sebességgel halad és növelik azt a kanyarodás során. A versenypályán történő nagy sebességű vezetés során minden apró elem jelentős különbségeket eredményezhet.

Nagyon sok olyan dolog van, amit a mérnökök megtehetnek, de végül az ügyfelek befogadóképessége határozza meg, mit valósítunk meg ezekből. Sok különböző üzemmódot hozhatunk létre, de ez nem biztos, hogy hasznos. Ezzel szemben lehetnek olyan jobb betekintéssel rendelkező emberek, akik javaslatot tehetnek a jobb módszerekre. Mindegy, hogy az új testre szabási lehetőségek létrehozása nem nehéz, az a fontos, hogy mennyi szórakozást és örömet tudnak biztosítani az opciókkal.


Utolsó kérdés. Mi lehet a következő lépés a nagyteljesítményű N márkás modellek üzemmódjaival annak biztosítása érdekében, hogy a vezetők a lehető legtöbbet hozhassák ki az általuk használt autókból?

Folytatjuk a fejlesztéseket, miközben megőrizzük a nagyteljesítményű N márka DNS-ét, mint alapvető minőségi márce. Előfordulhat, hogy a jövőben el kell hagyni néhány funkciót. Természetesen nem gondoljuk, hogy az i30 N és a Velsoter N a lehető legjobb munkánkat képviseli. Folytatjuk a nagyteljesítmény identitásának finomítását, további üzemmód testre szabási lehetőségekkel. Úgy gondoljuk, hogy az N üzemmódot szélsőségesebbé is tehetjük, kielégítve az ügyfeleket, kielégítve az igazi rajongók és a nagyteljesítményű autók keménymagjának igényeit. Minden típusú technológia beépíthető, beleértve a DCT-t, a hátsókerék-hajtást vagy az összkerékhajtást mindaddig, amíg ez a vezetést szórakoztatóbbá teszi. Minden bizonnyal készen állunk arra, hogy reagáljunk az N márkájú modellek rajongóinak igényeire.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Intagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A világ legviccesebb Hyundai kereskedése lett a hatvani Prémium Autóház Kft.

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését