A limuzinok sosem halnak ki – a Hyundai tervezői a Sonatáról


Habár a Hyundai is igyekszik elmozdulni a limuzinoktól a crossoverek felé, a vállalat két fő formatervezője szerint az új Sonata formavilága révén sikeres lehet saját szegmensében. 

A 2020-as vadonatúj Hyundai Sonata hosszú, alacsony és széles – akárcsak a detroiti autók az 50-es évek végén. Annak ellenére, hogy a Hyundai is szükségesnek látja bővíteni crossover és SUV kínálatát és ezzel a trendeknek megfelelően eltávolodik az eddigi fő csapásiránynak tekintett limuzinoktól, A Hyundai formatervezési alelnöke, Sang-yup Lee és a márka főtervezője, Luc Donckerwolke  ezért az új Sonata formavilágát kulcsfontosságú tényezőként kezelve igyekeztek a népszerű trendek ellenére minél vonzóbb formákat alkotni. 


Lee hangsúlyozta, hogy a Hyundai a Sonata és más modelljeit is olyan „értékarányos” autókként ismertették meg a piaccal, amelyek sokat kínálnak az adott pénzért. „Ez tlejesen elég a jövőre nézve. Ez egy tökéletes alap, amivel a Hyundai a következő szintre léphet. A formatervezés arról szól, hogy értéket teremtsünk mindenki számára.” Lee az Apple-t tekinti inspirációnak, mint olyan vágyott tárgyat, amelyet a vásárlók megengedhetnek maguknak. Ennek ellenére visszautalt előző munkaadójára, a General Motors Chevrolet márkája ugyanis 1955-től a 80-as évekig híres volt olcsón kínált meglepően elegáns formákat. Lee tervezte a 2004-es hátsókerék-hajtású Buick Velite tanulmányt, amely után a 2010-es Chevrolet Camaro-t tervezte, ezt követően pedig a VW csoportnál a Bentley EXP tanulmányt rajzolta meg, utolsó munkája pedig a Bentayga SUV volt a Hyundai előtt.     

Úgy tűnik, a Hyundai helyi piaca, Dél-Korea más térségeknél lassabban reagál a SUV-ok növekvő népszerűségére. 1999-ben még elképzelhetetlen volt külföldről behozott autókat látni Szöulban, a legnépszerűbb hazai modellek mind olyan középkategóriás limuzinok voltak, mint a Sonata. Dél-Korea igényei ekkor sokkal jobban hasonlítottak az Egyesült Államok és a fejlődő Kína autópiacára.   

A mostani, nyolcadik generációs Sonata – gyári kódnevén DN8 – az első olyan Hyundai modell, amelyet az autógyártó új digitális formatervezési eljárásával formáztak meg, amelyben a tervezők úgy kezdenek hozzá egy adott személyautó vagy hobbiterepjáró megtervezéséhez, hogy megkapják a jármű platformjának adatait. „A Sonata tervezését három éve kezdtük el” – mondja Donckerwolke, aki 2016 elején Peter Schreyert váltotta a vezető tervezői poszton, miután Schreyert az egész Hyundai motor Group tervezési elnökének neveztek ki. Lee szintén ezen év májusában csatlakozott a Hyundaihoz, így mindketten már a kezdeti szakaszban részt vettek a DN8 modell tervezésében.   


„A Sonata volt az első autó, ami ezzel az új eljárással készült” – mondja Donckerwolke és elmesélte, hogyan is működik ez pontosan. „Ha anélkül kezded el tervezni bármit, hogy nem tudod, hol lesznek pl. a toronymerevítők, nem lesz belőle semmi. Mi félig mérnökök is vagyunk” – teszi hozzá Lee. Donkcerwolke hozzáteszi: „A formatervezési mérnökök a tervezés bírái is egyben. Már a platform meghatározásakor is jelen kell lennünk.” 


A DN8 Hyundai Sonata méretei és arányai is drámaian változtak azzal, 4,57 centivel hosszabbra, 3 centivel laposabbra és 2,5 centivel szélesebbre húzták, mint a 2015 és 2018 között futó LF Sonata modellt. A tengelytáv is 3,6 centivel nagyobb, az autó rövid első és hátsó túlnyúlásai pedig azt az érzetet keltik mintha az autó hátsókerék-hajtású lenne. Az új modell Amerikában a New Yorki Autószalonon debütált, míg a helyi gyártás idén októberben kezdődik Alabamában.   


Akárcsak a 2018-as Genfi Autószalonon bemutatott Le Fil Rouge tanulmány esetében, a DN8 formáit is az „érzéki” és a „sportosság” szavakkal jellemzik. A széria Sonata limuzin irányjelzőit a hűtőmaszkbe rejtették, míg a nappali menetfény a fényszóró alul indulva felkanyarodnak motorháztető ívére. A sárvédő ívek felé haladó fényelemek lencséi krómozottak a LED-ek alatt. A Sonata motorházteteje a mostani alumíniumtrendek ellenére a Hyundai csoporthoz tartozó Hyundai Steel acéljából készült és Jaguar modellekre emlékeztetően domborodik, míg az első sárvédők ebben az árszegmensben szokatlanul mélyen húzódnak.   


A mérnökök az első tengelyen hátrébb tolták az erőforrást és mélyebbre ültették az autó futóművét, amivel Donckerwolke és Lee csapata lehetőséget kapott a motorház vonalát alacsonyabb szintre hozni és ezzel javítottak a láthatóságon. Lee elárulta, az oldalablak B oszlopánál az övvonal így 2,4 centiméterrel lejjebb került, mint a kifutó modellnél, amivel a tervezők lehetőséget kaptak arra, hogy az övvonalat a C oszlopig megemeljék és ezzel az autó négyajtós kupéjellegét hangsúlyozhatták anélkül, hogy a hátsó utasok terét csökkentették volna. A tető kecses hátsó része az utasok ülőhelye mögött kezd ereszkedni és vele együtt a hátsó láb- és válltér is lenyűgöző, miközben a fejtér még a napfénytetős kivitelekben is tisztességes.       


Az új 2020-as Hyundai Sonata nyolcfokozatú automata sebességváltóját a vezető könyöktámasza közelébe helyezett nyomógombokkal lehet vezérelni, a műszerfal pedig tiszta, vízszintes elrendezése pedig visszahozza a „hosszabb, alacsonyabb, szélesebb” érzetet. A csomagtérnyílás nagyon széles, a hátsó lámpatesteket vékony műanyag burkolja, a tetején apró aerodinamikus bütykökkel. A konkáv hátsó megjelenést egy elegáns hátsó légterelő koronázza meg.   


Lee szerint a formavilág összességében „hétköznapi egzotikus” és akármilyen furcsának is tűnhet, emlékezetőnek szánják, hogy az utakat manapság ellepő nagyjából egyforma hobbiterepjárók soha nem fognak tudni ilyen jól kinézni. A Hyundai új formatervezési stratégiájának középpontjában olyan formailag egyedi modellek megalkotása áll, amelyek illeszkednek a márkaképhez és inkább sakkfigurák lesznek, mint martjoska babák. „Mindannyian tudjuk, hogy ez a piaci szegmens egyre szűkül” – mondja Lee. „De azt is tudjuk, hogy a limuzinok sosem halnak ki. Egy hobbiterepjárót könnyű megtervezni, de egy limuzint nem olyan egyszerű.” 

Forrás: automobilemag.com

Dönci Hyundai Blogja a Facebookon és az Intagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését