Hibrid úttörők - Hyundai Ioniq, Toyota Prius összehasonlítás


Futurisztikus formájával és takarékos hajtásával a Prius a hibrid autók úttörője immár két évtizede. Most az eddigi legerősebb ellenfelét kaphatja maga mellé, az új Hyundai Ioniq pedig néhány téren felül is múlhatja japán riválisát.

(Szabó Bence – Autó és Stílus)

Már húsz éve kínál hibridet a Toyota, hiszen a Prius első generációját 1997-ben mutatták be, és azóta is a japán márka a hibridautózás zászlóvivője. Időközben egyre több konkurense akadt, de egyik sem tudta megközelíteni a Prius népszerűségét, az ikonikussá vált hibridmodell pedig tavaly már a negyedik generációjába lépett. Most talán minden eddiginél komolyabb kihívója lépett elő az Ioniq személyében. A Hyundaitól nem egyszer láttuk már, hogy ha egy kategóriába beteszi a lábát, akkor ott komolyan számolni kell vele, és az Ioniq esetében is könnyen ez lehet a helyzet. A vezess.hu-val közösen szervezett összehasonlító teszten arra kerestük a választ, hogy melyik a jobb a két hibrid közül.


Megjelenés
Bár már egyre több típust kapni hibrid vagy konnektorról tölthető hibrid változatban, a Prius és az Ioniq közös vonása, hogy nem egy hagyományos típus átalakításával születtek, hanem eleve hibridnek szánták őket. Ezt azonnal észre lehet venni, amint egymás mellé állítjuk őket, áramvonalas formájuk eltér minden mástól, amit ebben a méretosztályban megszoktunk. Már nem lepődünk meg azon, hogy egy Priusnak futurisztikus a formája. A vonalvezetésén látszik, hogy mindent az aerodinamikának rendeltek alá, az egészet pedig extravagáns formájú fényszórókkal és hátsó lámpákkal tették jellegzetessé. 


Sokkal visszafogottabb stílusú az Ioniq, de ez nem jelenti azt, hogy kevésbé áramvonalas lenne, ugyanis mindkét típus légellenállási együtthatója egyformán 0,24. A Hyundaion nincsenek meghökkentő formai megoldások, ezért aki idegenkedik a Prius különcségétől, ezt az autót könnyebben megszereti majd. Az Ioniq arányai is természetesebbek, hiszen hét centivel rövidebb, hattal szélesebb és kettővel alacsonyabb, mint a Prius, ezért a 17 colos kerekein sportosabbnak is tűnik.


Utastér
Az új Priusban ülve továbbra is egy sci-fi film szereplőjének érezhetjük magunkat, amire csak ráerősít a középre helyezett színes műszeregység, valamint a kormánykerék és a középső konzol fényes fehér betétje. Futurisztikus részlet még a középkonzolból kiálló váltókar, amit kényelmesen elérünk, ha a könyöklőn pihentetjük a karunkat. 


Az Ioniq utastere ezzel szemben a hagyományos berendezést követi, mindent ott találunk benne, ahol a többi autóban keresnénk. De a műszeregység jelzi, hogy ez nem egy szokványos autó, hiszen az alapból 4,2 colos, de akár 7 colos színes képernyőre minden fontos információt lekérhetünk. A Prius szélvédője alatt két darab 4,2 colos színes képernyő alkotja a műszeregységet, jobb felbontásban, mint korábban, és a menetadatokat nemcsak itt, hanem a szélvédőre vetített head-up displayen is követhetjük, ami a Hyundaihoz nem elérhető. 


Puha tapintású burkolataival nagyot javult a minőségérzet a Toyotában, így már jobban illik a típus árához, míg a Hyundaiban sincs gond a minőséggel, ami az Ioniq esetében is korrekt. Modernebb hatást kelt a Prius hétcolos képernyője, oldalán érintőgombokkal, de az Ioniq 8 colos központi kijelzőjének menüje jobban használhatónak bizonyult. A hajtás folyamatábrája mellett különböző takarékossági adatokat is lekérdezhetünk itt. Furcsa részlet, hogy mindkét autó pedálos kéziféket kapott.


Belső méretek
A karosszériák arányai különböznek, de a tengelytávjuk egyformán 2,7 méteres, és a belső méreteik is nagyon hasonlóak. A hátsó üléseken szinte centiméterre megegyezik a helykínálat, mindkét autóban kényelmesen el lehet férni. A lábtér még magas termettel is elegendő, és a hátrafelé lejtős tetővonal ellenére a fejünk éppen csak nem ér a kárpithoz. 


Az ülőlapok egyformán elég hosszúak, de az Ioniq hátsó ülésein természetesebb pózban lehet ülni, és csak a Hyundai hátsó utasai kaphatnak saját szellőzőnyílást és ülésfűtést. Az első üléseken már nagyobb a különbség a méretek és az üléshelyzet között, itt a Hyundai vezetője ülhet alacsonyabban, a lábát jobban alátámasztja a hosszabb ülőlap, és a fejtere is jelentősen nagyobb. A kilátás hátra egyik autóból sem a legjobb az osztott szélvédő miatt, parkoláskor a széria tolatókamera segíthet.


Csomagtér
A magasra nyíló ötödik ajtón keresztül mindkét autó csomagtere egyszerűen pakolható, de a formájuk már különböző. A Prius raktere szabálytalan alakú, hátsó részében szélesebb tárgyat is szállíthatunk, a csomagok rögzítéséről pedig kihajtható fülek gondoskodnak. Szabályos formája van az Ioniq rakterének, ahol a csomagfedő roló sínben fut, így könnyebben kezelhető.


A padló alatti mélyedésbe is lehet pakolni, vagy szükségpótkereket rendelni, míg a Toyotánál erre nincs lehetőség, a padló alatti tárolóban csak az emelőnek és a defektjavító készletnek van hely. A csomagtér méretét mindkét gyártó 500 liter körülire adja meg, ezzel szemben a csomagfedő roló alatti tér valós mérete 350-400 liter között alakul.


Technika
A hasonló működési elvük ellenére a Prius és az Ioniq felépítésében akadnak különbségek. A Toyotánál az elődből származó 1,8 literes, 98 lóerős négyhengeres benzinest fejlesztették tovább, a termikus hatásfoka immár eléri a 40 százalékot. Pontosan ugyanekkora a hatásfoka a Hyundai benzinmotorjának is, az 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses, 105 lóerős négyhengeresnek. Mindkét motor Atkinson-ciklus szerint működik, amikor a szívószelepek tovább maradnak nyitva, a nagyobb teljesítmény helyett a még nagyobb hatékonyság érdekében. 


A Toyotában két elektromotor is van, az egyik önindítóként és generátorként szolgál, a másik pedig egy bolygóműves erőátvitelen keresztül a Prius mozgatásáért felel. A Hyundainál ezzel szemben csak egy elektromotor dolgozik a benzines erőforrás és a sebességváltó között, ami ebben az esetben egy hatfokozatú, duplakuplungos automatizált egység. Különbözik a két autó energiatárolási rendszere is, a Toyotánál megmaradtak a jól bevált nikkel–metál-hidrid akkumulátornál, míg a Hyundai a lítiumion-polimer telepet választotta a jobb energiasűrűsége miatt, így kisebb helyen elfér, és kevesebbet is nyom.


Menettulajdonságok
A Priust eddig nem a vezetési élményért szerették, de a Toyota változtatott ezen, az új padlólemezre épülő negyedik generációs modellt alacsonyabb súlypontjával, pontosabb és több visszajelzést adó kormányával és hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztésével vezetni is jobb lett. A fokozatmentes erőátvitelt úgy hangolták, hogy a benzinmotor fordulatszáma szorosabb kapcsolatban legyen a gyorsítással.


Persze még most is felpörög a motor, ha padlóig nyomjuk a gázpedált, ezzel pedig inkább a nyugodt vezetésre ösztönöz a Prius, amikor elég rugalmas tud lenni. Még úgy is, hogy a meghajtó elektromotor teljesítménye 82-ről 72 lóerőre, a kombinált teljesítmény pedig 136-ról 122 lóerőre csökkent. De az indulástól elérhető 163 Nm nyomatékával az elektromotor mindig könnyen lendületbe hozza a kocsit, akárcsak az Ioniq esetében, ahol a 44 lóerős villanymotor 170 Nm-re képes. 


Mivel az erőátvitelt a Hyundaiban egy hatfokozatú automata látja el, ezért a beindítása után nem pörgeti nagy fordulatszámon a benzinmotort, Sport módban még a fokozatok között is kapcsolgathatunk, ha ehhez van kedvünk, amire a Priusban nincs lehetőség. Agilisabban viselkedik a Hyundai, nem veszi zokon, ha gyorsan megyünk vele, kormányzása élettelibb, fékjei harapósabbak, és a feszesebbre hangolt, hátul multilink futóműve is jobban tartja a kanyarokban.


A Prius ezzel szemben inkább a nyugodt tempóban csillogtatja tudását a kifinomultabb, és ezért csendesebb futóművével, és nem utolsósorban kivételes hatékonyságával. A városi forgalomban, gyakori visszatöltéssel 3,5 literes fogyasztást is elérhetünk a Toyotával, és az érték autópályán sem ment 4,7 liter fölé. 


Az Ioniq néhány decivel többet fogyasztott, de még így is sokkal takarékosabb a hagyományos autóknál. A városi kört kereken 4 literes eredménnyel zárta, az autópályán pedig valamivel több, mint 5 litert fogyasztott, átlagban fél literrel maradt el a Prius mögött. Az akkumulátorok kapacitása csak azt teszi lehetővé, hogy a lassításkor megspórolt energián rövidebb, egy-két kilométeres szakaszokat tegyünk meg tisztán elektromosan. A Hyundaiban nincs EV gomb, de a gázpedál finom kezelésével pihentethetjük a benzinmotort, míg a Toyotában külön kapcsolóval jelezhetjük igényünket a tisztán elektromos hajtásra.


Felszereltség és árak
Az árakat nézve jelentős a különbség a két típus között, méghozzá a Hyundai javára, amit a Toyota gazdagabb alapfelszereltsége sem indokol. Már alapáron is jól extrázott autókat kapunk, mindkét esetben széria a kétzónás automata klíma, az adaptív tempomat és a tolatókamera, a biztonság terén pedig a hét légzsák, az autonóm vészfékrendszer és a sávelhagyásra figyelmeztetés.


Premium kivitelben kulcsnélküli rendszerrel és a xenon fényszóróval is 8,1 millióért vihető az Ioniq, amihez a 8 colos érintőképernyős navigáció és az Infinity hifi ajándékba jár, és ezt az ajánlatot akkor sem tudja felülmúlni a Prius, ha már alapból teljesen LED-es fényszórót ad automata távfénnyel. A Hyundainál egyenként is rendelhetünk extrákat, míg a Toyotánál a napfénytető az egyetlen opció, egyébként három szint közül kell kiválasztani a nekünk valót.


Értékelés
Két évtized alatt nagyot változott a világ, a hibridhajtás a különc Priusból a hétköznapi autókba költözött azzal, hogy a Toyota a Yaristól a RAV4-ig egyre több típusához teszi elérhetővé a dízel környezettudatos alternatívájaként. És valóban, ma már egy jól felszerelt automata dízelautó árán kaphatunk egy hasonló kényelmű, de jóval tisztább üzemű hibridet, mint amilyen a Hyundai Ioniq és a Toyota Prius.


Az utóbbi megtartotta úttörő szerepét a hibridek között, fejlett hajtása rendre igazolja, hogy takarékosságban még mindig verhetetlen. Az Ioniq azonban komoly veszélyt jelenthet rá, hiszen a felszereltsége és a helykínálata párban áll a Toyotával, ráadásul dinamikusabban vezethető, az ára pedig sokkal jobb ajánlatnak számít.

Megjelent az Autó és Stílus magazin 2017. június-júliusi számában.

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését