A Hyundai Ioniq Electric nyaraláskor is megállja helyét


Egy osztrák család frissen vásárolt Hyundai Ioniq Electric autójukkal indult nyaralni a horvát tengerpartra, tapasztalataikról pedig pontosan vezetett útinaplót vezettek.

Ki mondta, hogy az elektromos autók csak városon belüli használatra, vagy napi ingázásra alkalmasak? Erre a legjobb ellenpélda az az osztrák család, amely két gyerekkel és telepakolt csomagtartóval indult el a horvát tengerpartra, hogy oda-vissza több mint 1 200 kilométeren keresztül próbálják bizonyítani a Hyundai Ioniq Electric képességeit. 


Markus persze jó előre felkészült az útra és nemcsak a köztes, elsősorban nagyvárosok közelében fekvő gyorstöltő állomásokat tervezte meg, de arra is ügyelt, milyen terepviszonyok (emelkedők, lejtők) között kell majd az autót vezetnie. Közben pedig azt is kitapasztalta, hogy a Hyundai Ioniq Electric kijelzett hatótávjára bátran alapozhat, egy-egy erősebb gyorsítás még nem okoz rögtön hatalmas hatótáv csökkenést. 

Odafelé, az osztrák Münichreithből a horvát Poreč városába vezető 549 kilométeres úton két gyorstöltést terveztek be. A saját garázsban 100 százalékosra feltöltött autóval eredetileg a nagyjából 200 kilométerre fekvő Graz egyik töltőállomását célozták meg, ám a nagyváros előtt több helyen útépítés miatt 80-ra lekorlátozott autópálya-szakaszoknak köszönhetően végül úgy döntöttek, a 30 kilométerrel odébb fekvő Leibnitzban töltik fel a még így is 17 km tartalékot mutató Ioniq akkuit.


A Smartics gyorstöltővel 94,5 százalékosra töltött autóval autópályán 130-ra beállított tempomattal, de a néhány 100 km/órás korlátozással az autó műszere szerint 103 km/órás átlagsebességgel jó másfél órával és 160 kilométerrel később már a szlovéniai Ljubljana egyik 45 kW-os ingyenes gyorstöltőjén lógott az Ioniq Electric kábele, ahol ismét 94,5 százalékra töltődtek fel az akkuk.


Innen ismét egy 160 kilométeres autópályás etap várt az utazókra, a 130 km/órás tempót pedig a távolságtartó tempomat és az aktív sávtartó tette igazán könnyeddé, miközben a kinti 35 fokos melegben a klíma is és a fűtés mellett levegőztetést is tartalmazó bőrülések folyamatosan működtek. A család végül 20 százalékos akkukkal és 40 kilométeres tartalékkal érkezett meg Poreč városába, ahol a Valamar szállodalánc parkolószemélyzete készséggel átvette az autót, feldugta tölteni, végül egy árnyékos helyen helyezte el az Ioniqot. A július 9-én megtett 549 kilométeres távon az Ioniq 12,5 kWh-t fogyasztott 100 kilométerenként, ami a vezetési körülményeket tekintve kifejezetten jó értéknek számít.


Tíz nap nyaralás után Markus és családja újra megpakolta az elektromos Ioniq csomagtartóját és teljes létszámban hazaindultak. Ezúttal azonban kissé hosszabb útvonalat, több autópályát és kevesebb hegyi szakaszt és ezzel együtt kettő helyett három töltést terveztek, mivel a kisebbik gyerek az odaút kanyargós szakaszait nehezen viselte.

Habár egy közeli aquapark meglátogatása után a parkolóban teljesen feltöltötték az autót, hat nappal később, az induláskor már csak 98,5 százalék volt az akkukban, vagyis 1,5 százalékot vesztett az Ioniq a hőségben álláskor. Porečből Ljubljana felé vették az irányt. Az út szinte teljes egészében 130-ra állított tempomattal haladtak, a ljubljanai ingyenes töltés közben pedig a család pizzaszeletekkel „tankolt fel”.


Összesen 38 perc alatt 10-ről 94,5 százalékos szintre töltve indultak tovább Ausztria felé, ahol másfél órával később Leibnitz McDonalds gyorséttermében már fagylaltozhattak is a gyerekek. A jég az Ioniq akkuinak is jót tett volna, hiszen a hőség és a tartósan nagy tempó (130 km/óra) igencsak megviselte a szerkezetet, így a gyorstöltés csaknem egy órát vett igénybe, miközben az akkupakk hőmérséklete a normális 30 helyett az 50 fokot is elérte. 

Mindezek után a család Bécs felé vette az irányt és ugyan ezen az úton nagyobb emelkedők is vannak, ahol az Ioniq hatótáv-jelzője a céltávolság alá esett, ám az emelkedők utáni lejtőkön bőven sikerült behozni ezt az elvesztett  energiát. Újabb 166 kilométert követően így végül 21 kilométeres tartalékkal érkeztek a túra utolsó köztes pontjához, a bécsi Billa áruház ingyenes töltőoszlopához.


Sajnos itt is jelentkeztek viszont a nagy igénybevételből adódó lassú töltési nehézségek, így 45 perc után, 89 százalékos töltöttséggel a család úgy döntött, a hazáig hátralévő 135 kilométerre bőségesen elég lesz az addig felszívott energia. Sőt, Markus itt igazán elengedhette az Ioniq 120 lovas ménesét, a 150 és 155 közé beállított tempomat mellett egy kevésbé forgalmas szakaszon elérte a 176 km/órás végsebességet is.


Fentiek miatt persze az autó fogyasztása is magasabbra, egészen pontosan 15,7 kWh/100 km-re jött ki, miközben az átlagsebesség pontosan 100 km/órára adódott a hazafelé vezető 618 kilométeres úton.

Összességében kijelenthető, hogy az Ioniq Electric teljes egészében alkalmas hosszú távú utazásokra is. Feltéve persze, ha úgy 150-200 kilométeres távolságban van olyan CCS gyorstöltő, ahol 30-40 perc alatt 94 százalékosra újratölthető az autó. Ráadásul Markusék egyáltalán nem kímélték az autót, nem vetettek be semmi olyan trükköt, amitől még jobb hatótávolságot érhettek volna el, viszont éppen ez volt a céljuk, vagyis főleg a gyerekek miatt semmilyen kompromisszumra nem voltak hajlandóak. 


Így persze gyakran a határon autóztak, de hatótáv tekintetében mindenképpen joggal bízhattak az Ioniq képességeiben. A start-stop rendszerrel kiegészített adaptív távolságtartó rendszer különösen jó szolgálatot tesz például sűrű forgalomban, dugóban, vagy éppen a határátkelőknél, így pedig az aktív sávtartó rendszerrel együtt igazán kényelmessé teszik az utazást. 

Az utazás teljes költsége a Smartics oszlopoknál történt háromszori töltéssel 26,76 euróba került, míg az utazás előtt otthon a ház napelemes rendszeréről teljesen ingyen lett feltöltve az autó. Ljubljanában és Porečben szintén ingyenesen töltötték fel az autót 100 százalékra. Markus egy 14 éves Volvo V40-et cserélt le a Hyundai Ioniq Electricre, így pontosan tudja, hogy legutóbbi nyaralásukkor ugyanide nagyjából fél-háromnegyed órával korábban ért oda, ami elhanyagolható előny. Idén viszont már azt is megtapasztalhatták, hogy nyaraláshoz sem kell félretenniük új elektromos autójukat, bátran elindulhatnak vele hosszabb kirándulásokra is.

Forrás: aufstrom.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei