Hangvezérelt autót fejleszt a Hyundai
A Hyundai Motor IT laborjában olyan új technológiákkal kísérleteznek, amelyek Bluetooth és hangvezérlés továbbfejlesztéseként segíthetik a jövő autójának hangalapú irányítását.
A dél-koreai Szöultól délre, Yangjae városában, a Hyundai
Motor egyik titkos hangszigetelt IT laborjában a vállalat fejlesztői egy előre
felvett hangüzenetet játszanak le egy autóban ülő törésteszt bábúról, aki csak
annyit mond: „Starbucks Chino Hills közelében”.
A Hyundai IT központjának vezetője, Soon-kwon Paik elárulta, több száz
ilyen üzenetet vettek fel különböző nemű, nyelvű és akcentusú emberrel, amelyek
mondatait a bábú elraktározott.
A labor azt is teszteli, hogyan működnek ezek az automatikus
hangutasítások a különböző forgalmi szituációkban. A hasonló környezeti
tényezők biztosítására a labor munkatársai különböző hangszórókat helyeztek el
a tesztautón belül, amelyek feladata az útzajok generálása.
Ahogyan versenytársai, úgy a Hyundai csoport is egyre inkább
a hangutasításos rendszerekre koncentrál, amelyek később az önvezető vagy
autonóm járművek kritikus részeit képzik a jövőben. Mivel ezen robotautók célja
az érintés nélküli élmény megteremtése, a jövő autóvezetői hangjukkal és
szavaikkal tudják majd irányítani azokat.
A Google és az Apple IT óriáscégek folyamatosan fejlesztik
hangutasításos rendszereiket, ám az autók nem okostelefonok. Az okostelefonok
hangfelismerésében bekövetkező hibák nem hatnak a teljes mobil működésére, egy
autóban viszont élet és halál kérdése lehet, hogy a rendszer felismeri-e a
szavakat. Éppen ezért az autógyártóknak még sok dolguk lesz azelőtt, hogy
piacra dobhatnák ezeket a funkciókat.
„A jelenlegi szinten az olyan utasítások, mint ’Menj 150
kilométer’ vagy ’Fék!’ nagyjából 90 százalékos felismerési aránnyal
rendelkeznek” – mondja Paik. „Ez a 10 százalék hibaarány az, ami aggaszt
minket.” A fejlesztő azt is hozzátette, hogy a végleges alkalmazásnak a való
életben legalább 99 százalékos biztonsággal kellene működnie.
A Hyundai Motor IT laborjában 13 hangfelismerésben jártas
mérnök dolgozik, akik korábban a Samsung Electronics, az LG Electronics és a
Motorola vállalatoknál szeretek szakmai tapasztalatokat. A vállalat más,
Namyangban található fejlesztőközpontjával ellentétben az IT labor a Hyundai
Motor központjának földszintjén található, amely jelzi a labor munkájának
rendkívüli fontosságát és egyben megkönníti a labor együttműködését más IT
vállalatokkal és a szöuli egyetemekkel.
Az IT fejlesztőrészleget Mong-koo Chung, a Hyundai Motor
Group elnökének utasítására hozták létre azután, hogy a J. D. Power 2013-as
minőségi felmérésében a Hyundai a legvégső helyek egyikén, a 30. helyen végzett
a hangutasítás és Bluetooth használat terén. A labor felállításának célja az
volt, hogy a lehető leggyorsabban reagáljanak a vásárlók panaszaira azzal, hogy
fejlesztik a hangvezérlés és Bluetooth funkciókat.
A kutatócsapatnak a különböző akcentusok és különböző neműek
tanulmányozásával sikerült jelentős mértékben csökkentenie a hangvezérlés
hibáit. Ennek köszönhetően a Hyundai és Kia modellek megítélése évről évre
folyamatosan javult a J. D Power felméréseiben, így a Kia Motors idén már az
első, míg a Hyundai a harmadik helyet szerezte meg, ami egyben a legjobb
eredmény, amit koreai autógyártó valaha is elért. A Bluetooth terén a Kia a
második, míg a Hyundai az ötödik helyen áll-
Az amerikai Consumer Reports júniusi felmérése szerint a
Hyundai „hangutasításos és Bluetooth rendszerei a a legjobb felhasználói
élményt nyújtják”. A szaklap azt is kiemeli: „Egy 2015-ös Hyundai Sonata
vásárló elmondta, mennyire egyszerűen működik a rendszer.”
A Hyundai Motor laborja olyan hangutasításos rendszert
mutatott be, amely egyszerűsíti az egész folyamatot. Amennyiben egy úticélt
szeretnénk megadni a navigációnak, jelenleg ezt úgy lehet megtenni, ha a sofőr
egy emberi szájat formázó gombot nyom meg. Ekkor az autó kéri a sofőrt, adjon
egy utasítást, amelyre az elmondja: „Cél beállítása”. Ezután az autó kéri a
cél, amire a sofőr válasza az lehet, hogy pl. „Szöul” amennyiben az autó
navigációs rendszere ezt elfogadja, a sofőr csak ezt követően tudja megadni azt
pl. hogy „Starbucks”. Vagyis az utasításokat lépésről lépésre, tökéletes
kiejtéssel kell végrehajtani ahhoz, hogy a rendszer működjön.
A jövő évtől kezdődően azonban a hangutasításos rendszerek
egyszerűsödnek és a vezetőnek a gomb megnyomása után azt mondani: „Cél
beállítása”, majd ezek után egyszerűen: „Starbucks, Szöulhoz közel” és a
navigáció megtalálja a keresett célállomást. Ezzel a Hyundai a Mercedes-Benz,
BMW és a Toyota előtt jár, amelyet a jövő évben számos új modelljébe, így a
Sonata, Grandeur és Genesis modellekbe épít majd be.
„Az emberi beszéd számtalan variáció lehet, ezért a
szabványosítás nagyon nehéz” – mondja Paik. „A végén azonban olyan beszélő autókat
tudunk majd gyártani, mint KITT a 80-as évek Knight Rider sorozatában.”
Forrás: koreajoongangdaily.joins.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!