Hangvezérelt autót fejleszt a Hyundai


A Hyundai Motor IT laborjában olyan új technológiákkal kísérleteznek, amelyek Bluetooth és hangvezérlés továbbfejlesztéseként segíthetik a jövő autójának hangalapú irányítását.

A dél-koreai Szöultól délre, Yangjae városában, a Hyundai Motor egyik titkos hangszigetelt IT laborjában a vállalat fejlesztői egy előre felvett hangüzenetet játszanak le egy autóban ülő törésteszt bábúról, aki csak annyit mond: „Starbucks Chino Hills közelében”.  A Hyundai IT központjának vezetője, Soon-kwon Paik elárulta, több száz ilyen üzenetet vettek fel különböző nemű, nyelvű és akcentusú emberrel, amelyek mondatait a bábú elraktározott.  

A labor azt is teszteli, hogyan működnek ezek az automatikus hangutasítások a különböző forgalmi szituációkban. A hasonló környezeti tényezők biztosítására a labor munkatársai különböző hangszórókat helyeztek el a tesztautón belül, amelyek feladata az útzajok generálása.

Ahogyan versenytársai, úgy a Hyundai csoport is egyre inkább a hangutasításos rendszerekre koncentrál, amelyek később az önvezető vagy autonóm járművek kritikus részeit képzik a jövőben. Mivel ezen robotautók célja az érintés nélküli élmény megteremtése, a jövő autóvezetői hangjukkal és szavaikkal tudják majd irányítani azokat.   


A Google és az Apple IT óriáscégek folyamatosan fejlesztik hangutasításos rendszereiket, ám az autók nem okostelefonok. Az okostelefonok hangfelismerésében bekövetkező hibák nem hatnak a teljes mobil működésére, egy autóban viszont élet és halál kérdése lehet, hogy a rendszer felismeri-e a szavakat. Éppen ezért az autógyártóknak még sok dolguk lesz azelőtt, hogy piacra dobhatnák ezeket a funkciókat.

„A jelenlegi szinten az olyan utasítások, mint ’Menj 150 kilométer’ vagy ’Fék!’ nagyjából 90 százalékos felismerési aránnyal rendelkeznek” – mondja Paik. „Ez a 10 százalék hibaarány az, ami aggaszt minket.” A fejlesztő azt is hozzátette, hogy a végleges alkalmazásnak a való életben legalább 99 százalékos biztonsággal kellene működnie. 

A Hyundai Motor IT laborjában 13 hangfelismerésben jártas mérnök dolgozik, akik korábban a Samsung Electronics, az LG Electronics és a Motorola vállalatoknál szeretek szakmai tapasztalatokat. A vállalat más, Namyangban található fejlesztőközpontjával ellentétben az IT labor a Hyundai Motor központjának földszintjén található, amely jelzi a labor munkájának rendkívüli fontosságát és egyben megkönníti a labor együttműködését más IT vállalatokkal és a szöuli egyetemekkel.


Az IT fejlesztőrészleget Mong-koo Chung, a Hyundai Motor Group elnökének utasítására hozták létre azután, hogy a J. D. Power 2013-as minőségi felmérésében a Hyundai a legvégső helyek egyikén, a 30. helyen végzett a hangutasítás és Bluetooth használat terén. A labor felállításának célja az volt, hogy a lehető leggyorsabban reagáljanak a vásárlók panaszaira azzal, hogy fejlesztik a hangvezérlés és Bluetooth funkciókat.

A kutatócsapatnak a különböző akcentusok és különböző neműek tanulmányozásával sikerült jelentős mértékben csökkentenie a hangvezérlés hibáit. Ennek köszönhetően a Hyundai és Kia modellek megítélése évről évre folyamatosan javult a J. D Power felméréseiben, így a Kia Motors idén már az első, míg a Hyundai a harmadik helyet szerezte meg, ami egyben a legjobb eredmény, amit koreai autógyártó valaha is elért. A Bluetooth terén a Kia a második, míg a Hyundai az ötödik helyen áll-

Az amerikai Consumer Reports júniusi felmérése szerint a Hyundai „hangutasításos és Bluetooth rendszerei a a legjobb felhasználói élményt nyújtják”. A szaklap azt is kiemeli: „Egy 2015-ös Hyundai Sonata vásárló elmondta, mennyire egyszerűen működik a rendszer.”


A Hyundai Motor laborja olyan hangutasításos rendszert mutatott be, amely egyszerűsíti az egész folyamatot. Amennyiben egy úticélt szeretnénk megadni a navigációnak, jelenleg ezt úgy lehet megtenni, ha a sofőr egy emberi szájat formázó gombot nyom meg. Ekkor az autó kéri a sofőrt, adjon egy utasítást, amelyre az elmondja: „Cél beállítása”. Ezután az autó kéri a cél, amire a sofőr válasza az lehet, hogy pl. „Szöul” amennyiben az autó navigációs rendszere ezt elfogadja, a sofőr csak ezt követően tudja megadni azt pl. hogy „Starbucks”. Vagyis az utasításokat lépésről lépésre, tökéletes kiejtéssel kell végrehajtani ahhoz, hogy a rendszer működjön.  

A jövő évtől kezdődően azonban a hangutasításos rendszerek egyszerűsödnek és a vezetőnek a gomb megnyomása után azt mondani: „Cél beállítása”, majd ezek után egyszerűen: „Starbucks, Szöulhoz közel” és a navigáció megtalálja a keresett célállomást. Ezzel a Hyundai a Mercedes-Benz, BMW és a Toyota előtt jár, amelyet a jövő évben számos új modelljébe, így a Sonata, Grandeur és Genesis modellekbe épít majd be.   

„Az emberi beszéd számtalan variáció lehet, ezért a szabványosítás nagyon nehéz” – mondja Paik. „A végén azonban olyan beszélő autókat tudunk majd gyártani, mint KITT a 80-as évek Knight Rider sorozatában.”

Forrás: koreajoongangdaily.joins.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését