Hogyan ötvözi a Hyundai Motorsport a teljesítményt és a fenntarthatóságot
A Hyundai Motorsport hamarosan részt vesz a teljesen elektromos túraautók PURE ETCR bajnokságában, amely versenysorozat idén első alkalommal kerül megrendezésre.
A PURE ETCR az elektromos versenyzés mércéjét fogja jelenteni a világon és felgyorsítja a károsanyag-kibocsátás nélküli mobilitásra történő átállás átmenetét. A Hyundai részvétele a legújabb lépést jelenti a vállalat azon törekvésében, hogy a motorsport zöldebbé váljon. A Hyundai Motorsport a PURE ETCR-ben új, teljesen elektromos nagyteljesítményű Veloster N ETCR túraautójával kíván belépni. Ez egy izgalmas új korszak kezdetét jelenti a Hyundai számára, amelynek során az elektromos autóversenyzés a vállalat egyik alappillére lesz.
Villamosítási stratégiája mellett a Hyundai az üzemanyagcella-technológiában betöltött vezető szerepét is felhasználva fejlesztette ki hidrogéngenerátorát. Ez a generátor képes lesz az elektromos versenyautókat tölteni úgy, hogy a zöld hidrogént villamos energiává alakítja.
A Hyundai számára az autósport egy olyan terület, ahol a vállalat olyan új technológiákkal kísérletezhet, amelyek később a sorozatgyártású autóinak fejlesztésére is kihatnak. Ez a vállalat úttörő szellemét tükrözi, amely folyamatos innovációt és vezető szerepet tölt be a jövő mobilitásában. A Hyundai Motorsport és a Hyundai N sportmárka közötti ismeret átadása eddig eredményesnek bizonyult, hiszen mind a WRC, mind a TCR bajnokságon sikert arattak, valamint olyan új utcai modelleken, mint pl. a vadonatúj i20 N.
„Egy jobb világ megteremtése érdekében a Hyundai hatalmas erőfeszítéseket tesz a fenntartható mobilitás fejlesztésére és az autósport sem mentesül ezen cél alól” – mondta Andrea Adamo, a Hyundai Motorsport csapatfőnöke. „Ezért nagyon izgatottak vagyunk, hogy lehetőségünk van arra, hogy a közelgő PURE ETCR részeként építsünk a WRC és TCR sikereinkre. Holisztikus megközelítésünkkel jelentősen csökkenthetjük az autósport károsanyag-kibocsátását, miközben biztosítjuk, hogy az általunk ismert és szeretett látványos sport a versenyzők és a rajongók számára egyaránt továbbra is szórakoztató maradjon."
A motorsport a Hyundai „teljesítmény” pillérének kiterjesztése. Annak ellenére, hogy ezen a téren friss játékosnak számít, a vállalat máris letette névjegyét. A Hyundai Motorsport csapata 2012-ben, az alzenaui gyár létesítését és első i20 WRC raliautójának fejlesztését felügyelve alakult. A Hyundai Motorsport 2014-ben lépett be először az FIA Rali Világbajnokság porondjára, ahol öt, a sikert megalapozó szezon után a csapat 2019-ben nyerte meg először a rali világbajnokságot. Ezt a bravúrt tavaly sikeresen megismételték, amivel a Hyundai megerősítette helyzetét a globális motorsportban.
A sikeres WRC belépőt követően a Hyundai Motorsport 2018-ban az i30 N TCR modellel a őályaversenyek világába is belépett, ahol Gabriele Tarquini 2018-ban az WTCR-rangsor tetejére vezette az autót. Egy évvel később Michelisz Norbert az i30 N TCR-t vezetve a második egymást követő bajnokságban lehetett világbajnok.
A Hyundai Motorsport a WRC-ben az i20 Coupe WRC-vel versenyez, amely a Hyundai i20 utcai modelljének nagymértékben módosított változata. A WTCR-ben a csapat az i30 N TCR-rel küzd, ami pedig a vállalat első nagyteljesítményű sorozatgyártású az i30 N modelljén alapul. Mindkét autó azt demonstrálja ezzel, hogy a Hyundai utcai modelljei optimális alapot biztosítanak a Hyundai Motorsport versenyképes versenyautói számára.
Az i20 Coupe WRC 1.6 literes, közvetlen befecskendezéses turbómotorját egy hatfokozatú szekvenciális sebességváltóhoz csatlakoztatták. Az összkerékhajtású versenyautó maximális teljesítménye 380 lóerő, 450 Nm nyomatékkal. A vállalat nagyteljesítményű modelljei iránti elkötelezettségének további jeleként a Hyundai Motorsport jelenleg egy lágyhibrid hajtásláncot fejleszt az i20 WRC számára, amely a tervek szerint 2022-ben mutatkozik be és a világ első ilyen technológiával rendelkező raliautója lesz. Az i30 N TCR motorja kétliteres 4 hengeres soros turbómotor, amely hatfokozatú szekvenciális sebességváltóhoz kapcsolódik. Fronthajtással és 100 literes üzemanyagtartállyal rendelkezik. Maximális teljesítménye 350 LE, 450 Nm nyomatékkal.
A Hyundai a WRC-ben és a TCR-ben is az utcai autókon alapuló modellekkel versenyez, így az autósportot is az új technológiák teszttereként használja. Ez a megközelítés az ismeretátadás révén közvetlen hatással van a vállalat jövőbeni sorozatgyártású N modelljeire. A vállalat legújabb versenypályára is alkalmas sportkocsija, a vadonatúj i20 N fejlesztését az i20 WRC például közvetlenül befolyásolta. A vadonatúj i20 N súlya éppen annyi, amit a WRC-ben előírnak, valamint a fokozott aerodinamika érdekében a rali által inspirált tetőspoilerrel rendelkezik.
A Hyundai Motorsport Vásárlói Versenyrészlege nemrég mutatta be az i20 N Rally2 modelljét, egy teljesen új, privát csapatoknak és versenyzőknek szánt raliautót. Ez egy további példa arra, hogy a Hyundai Motorsport és a Hyundai N közösen fejleszti nagyteljesítményű járműkínálatát, hizen az i20 N Rally2 a vadonatúj i20 N futóművének erősen átalakított alapjain nyugszik. Az i20 N Rally2 az utcai autó dinamikus megjelenésére épít – a Hyundai új „Érzéki Sportosság” identitásának része és számos olyan motívumot tartalmaz, amelyet a motorsport világa ihletett.
A PURE ETCR bajnokság kezdete előtt a Hyundai Motorsport mérnökei a vállalat a németországi Alzenauban található székhelyén megtervezték és megépítették a vállalat első teljesen elektromos nagyteljesítményű járművét, a Veloster N ETCR-t. Az i30 N TCR és az i20 N Rally2 versenyautókhoz hasonlóan ez is egy további Hyundai N modell, a koreai és az észak-amerikai piacra szánt Veloster N modell erősen módosított változatán alapszik.
A Veloster N ETCR tesztelése 2019 szeptemberében egy prototípus tervezésével kezdődött, amelyet a csapat 2020 során továbbfejlesztett. Ez egy zéró károsanyag-kibocsátású, hátsókerék-meghajtású túraautó, középre szerelt motorral és kifejezetten az ETCR előírásoknak megfelelően megépítve. Az autó alváza a padlóban elhelyezett Williams Advanced Engineering 798 voltos akkumulátorcsomagjával, és egy dupla lengőkaros hátsó felfüggesztéssel gyökeresen eltér a Hyundai Motorsport korábbi projektjeitől. Az új villanyautó 500 kW (680 lóerőnek megfelelő) csúcsteljesítménnyel és 300 kW folyamatos teljesítménnyel büszkélkedhet. A Veloster N ETCR erőforrása négy – kerekenként kettő – motorból áll, amelyek egyetlen fokozattal rendelkező sebességváltóhoz vannak csatlakoztatva.
„Az ECTR a Hyundai jövőbeli mobilitási modelljeinek tesztelőhelye” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai Motor N márkamenedzsment és Motorsport alosztályának vezetője. „A Veloster N ETCR segítségével bebizonyítjuk, hogyan lehet az élvonalbeli technológiát a környezetbarát vezetéssel kombinálni azért, hogy a motorsport tisztább legyen. Az elektromos versenyautónk megépítésével bizonyítjuk, hogy a nagyteljesítményű villanyautó megvalósítható. A pályán szerzett tapasztalataink révén összegyűjtött ismeretek és adatok képezik a villanyautók és üzemanyagcellás modelljeink optimalizálásának és fejlesztésének alapját. "
A PURE ETCR lehetőséget nyújt a Hyundai számára, hogy villamosítási rendszereit a legszélsőségesebb körülmények között a végsőkig feszítse. Noha a nagy teljesítmény a vállalat kulcsfontosságú eleme, elkötelezett amellett, hogy a verseny, valamint a motorsport és a nagyteljesítményű autók jövője minél környezetbarátabbá váljon. A Hyundai számára ez nem áll meg a zéró károsanyag-kibocsátású hajtáslánccal. Inkább az egész ökoszisztémának fenntarthatónak kell lennie, az áramtermeléstől az üzemanyag-szállításig.
A Hyundai az elektromos járművek töltési rendszereként egy új hidrogéngenerátort kínál. A Hyundai Generátor az emissziómentes elektromos töltés legújabb vívmánya, amely két üzemanyagcellás csomagból épül fel. Elsőként a generátort sűrített hidrogén tartályok segítségével töltik fel. Az üzemanyagcellákban a hidrogén oxigénnek van kitéve, az ezt követő kémiai reakció pedig energiát generál. Ezt az energiát használják az elektromos túraautók akkumulátorainak feltöltésére, így a résztvevők biztosak lehetnek abban, hogy az autók töltésére felhasznált áram is kibocsátásmentes, fenntartható forrásokból származik.
A Hyundai Generátor két villanyautót képes egyszerre tölteni. A nagysebességű töltési képesség mellett a dízelgenerátorhoz képest jelentősen csökkentett zajszintet kínál. Az e-versenyeken túl a Hyundai abban is bízik, hogy hidrogénüzemű generátorának számos különböző lehetséges felhasználási területe lehet a jövőben, így például fesztiválok, építkezések és krízishelyzetek energiaforrásaként.
„A Hyundai számára fontos, hogy mindig holisztikusan szemléljük a zéró károsanyag-kibocsátású mobilitást” – mondta Thomas Schemera, a Hyundai Motor ügyvezető alelnöke és marketing igazgatója. „Az olyan megoldásokkal, mint a hidrogéngenerátor, nemcsak kibocsátásmentes járműveket tudunk üzemeltetni, hanem garantálhatjuk, hogy a generátor áramellátására használt zöld hidrogén is kibocsátásmentesen termelődik. A Hyundai intelligens mobilitási megoldások szolgáltatójává válásakor a zéróemissziójú eszközöket életünk különböző aspektusaihoz fejlesztjük tovább."
Az elektromos versenyzés tökéletes lehetőséget jelent a Hyundai számára, hogy a környezeti fenntarthatóságot és az autósportot ötvözze, összefogva a márka „Haladás” és „Teljesítmény” pilléreit. A jövőben az elektromos versenyzés a Hyundai Motorsport egyik alappillérévé válik. Az ETCR megmutatja, hogyan lehet kombinálni a jövőorientált technológiákat és a tisztább versenyzést. A villamosított motorsport a Hyundai számára új célcsoportok elérésének egyik módját is jelenti. A Veloster N ETCR-hez hasonló emissziómentes túraautó kifejlesztésével a vállalat bemutatja a nagyteljesítményű villanyautók megvalósíthatóságát. Ezek a modellek környezetbarátok, ugyanakkor szórakoztatóan vezethetők lehetnek.
Forrás: hyundai.news