Húsz éve fejleszti a Hyundai üzemanyagcellás technológiáját
A Hyundai pontosan 1998-ban határozta el, hogy figyelmét az akkor még gyerekcipőben járó üzemanyagcellás technológia felé fordítja, a világ első szériagyártású üzemanyagcellás modelljével, majd az új Nexo bemutatásával a vállalat máig a technológia vezető szereplője maradt.
A környezetbarát járműtechnológiák utáni kutatás közben a Hyundai Motor már 1998-ban a hidrogénalapú üzemanyagcellás megoldás mellett tette le voksát. Az üzemanyagcella a hidrogént elektromos árammá alakítja át, amely egy villanymotoron keresztül hajtja meg a járművet. Az ilyen hajtáslánccal felszerelt autók sem szén-dioxidot, sem más károsanyagot nem bocsátanak ki, a kémiai reakció egyetlen melléktermékeként vízpára keletkezik. Ehhez jön még hozzá az is, hogy a tisztán elektromos járművekkel ellentétben az üzemanyagcellás autó hatótávja és újratöltési ideje is a hagyományos autókhoz nagyon hasonló, ahogyan a helykínálat és a menetteljesítmények is összevethetőek egy benzines autóéval.
A fejlesztés első eredményeként a Hyundai 2000-ben mutatta be először a Santa Fe első generációjából elkészített kísérleti járművet, amit 2004-ben egy Tucson FCEV követett. Ezt követően megkezdődött a rendszerek teljes körű tesztelése: sivatagi forróságban, sarkvidéki mínuszokban és nagy magasságokban, hiszen az alternatív meghajtású járműveknek is ugyanolyan szélsőséges körülmények között is meg kell felelniük, mint a hagyományos hajtáslánccal szerelt autóknak. Mindezeken túlmenően az igen nagy szilárdságú hidrogéntartályokat speciális tűzvédelmi teszteknek is alávetették. De nemcsak a tesztprogramban, hanem a környezetbarát prototípusok számára rendezett versenyeken és számtalan bemutató tesztvezetéseken a rendszer még ebben a fejlesztési fázisban is nagyon megbízhatónak bizonyult.
A vállalat 2005-ben a koreai Mabukban felállított saját Környezetbarát Technológiai Kutatóintézetével a Hyundai tovább erősítette úttörőszerepét ezen a területen. Egy évvel később, 2006-ban így a vállalat egy saját üzemanyagcellás busza részt vett a FIFA 2006-os németországi világbajnokságán is. Az utasokat szállító busz egy újabb lépés volt a technológia szériagyártása felé, amely így már a 2000-es évek közepén bizonyíthatta a technológia piaci érettségét.
A következő áttörést a Hyundai ix35 FCEV jelentette a vállalat számára. a Hyundai üzemanyagcellás technológiájának harmadik nemzedéke 2010-ben mutatkozott be a nagyközönségnek, amely három évvel később a világon elsőként került szériamodellként gyártósorra. Addigra az igen komplex technika már több millió kilométernyi próbautat tett meg sikeresen, minden probléma nélkül Európa útjain. A 600 kilométeres hatótávjával ás 136 lóerős elektromos motorjával a Hyundai ix35 Fuel Cell ugyanolyan menetteljesítményekre volt képes, mint hagyományos hajtáslánccal szerelt testvérei.
Vállalatok és magánszemélyek mellett elsősorban önkormányzatok szavaztak bizalmat az emissziómentes modellnek. Így került a Dániát, Svédországot és Norvégiát Németországgal összekötő SHHP (Scandinavian Hydrogen Highway Project, Skandináv Hidrogén Autópályaprojekt) keretében az első szériagyártású üzemanyagcellás autók Koppenhága és Oslo városába.
Ahhoz, hogy az alternatív meghajtástechnológia minél több emberhez elérjen. a Hyundai új koncepciót is kidolgozott. Így került 50 Hyundai ix35 Fuel Cell modell a Linde által alapított BeeZero autómegosztó flottájába, amely Münchenben azóta is sikeresen működik. Ezen túlmenően a francia startup taxicég, a STEP is egy üzemanyagcellás ix35 flottával szállítja utasait, amellyel éves szinten mintegy 800 tonna szén-dioxid kibocsátástól szabadította meg Párizst. A 2017-es évtől összesen 75 darab Hyundai ix35 Fuel Cell járja taxiként Párizs utcáit és ezzel jelentősen hozzájárulnak a francia főváros tisztább levegőminőségéhez.
Ezzel párhuzamosan a Hyundai a töltőállomások infrastruktúrájának kiépítését is támogatja. Egy évvel ezelőtt pl. az Air Liquide-del közösen saját töltőállomást nyitott a Hyundai offenbachi központja mellett. 2014 óta a Hyundai Motor Deutschland a Tiszta Energia Partnerség (CEP) tagjaként az üzemanyagcellás autók hétköznapi használhatóságát és a hidrogén energiaforrásként történő használatát mutatja be különböző rendezvényeken. A múlt év óta a Hyundai a H2 Mobility partnereként a hidrogén töltőállomások németországi kiépítésében vesz részt.
A Hyundai üzemanyagcellás technológiájának 20 éves évfordulójára a vállalat a 2018-as CES szórakoztatóelektronikai kiállításon mutatta be az ix35 Fuel Cell utódját, a Nexot. Az új modell már a kiállításon megjelenése kapcsán két díjat is kapott: A CES szerkesztőinek technológiai díja mellett a neves amerikai reviewed.com technológiai magazin a Digitális Trend Legjobb Technológiai Díját adományozta a Hyundai Nexonak. A márka technológiai zászlóshajója ezzel újra alátámasztotta a Hyundai vezető szerepét a környezetbarát hajtásláncok terén.
A Nexo egy teljesen új, önálló padlólemezre épült és nagyvonalú helykínálata mellett jelentős előrelépést jelent a jármű technológiájában is. Az üzemanyagcellás rendszer kisebb tömegével és nagyobb hatásfokával az új hobbiterepjáró az NEDC európai ciklus szerint majdnem 800 kilométeres hatótávra képes, ezzel pedig 30 százalékkal tovább megy, mint az ix35 Fuel Cell. Az autóba beépített vadonatúj vezetéstámogató rendszerek pedig részben önvezető funkciókkal látják el a Nexot, amelyek révén az autó önállóan képes parkolni anélkül, hogy a vezető benne ülne. Ez a modell valamikor 2018 nyarán érkezik Európába és elődjéhez hasonlóan elérhető lesz magánszemélyek, vállalatok és önkormányzatok számára is.
Az új Nexo az alternatív hajtású, különösen környezetbarát járművek csúcsát képviseli a Hyundai termékkínálatában. A Hyundai az egyetlen olyan gyártó a világon, amely hibrid, plug-in hibrid, elektromos és üzemanyagcellás modellt is kínál szériagyártású autóiban. 2020-ra a Hyundai 15 alternatív meghajtású - köztük a Kona Electric - modellt tervezi bevezetni a világpiacon.
Forrás: hyundai.news
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!