25 éves lett a Hyundai Accent


Lehet, hogy hihetetlennek tűnik, ám az egykor nálunk is a legnépszerűbb Hyundai modell, az Accent első generációja idén 25 éve a legendás Pony utódjaként jelent meg a vállalat kínálatában.

A Hyundai Accent a koreai gyártó immár negyedszázados típusa, amely a Hyundai harmadik leghosszabban létező márkaneve a 34 éves Sonata és a 29 éves Elantra után. Az Accent első generációját 1994 közepén mutatták Dél-Koreában. Az autó mindössze 4,1 méter hosszú volt és még a legjobban felszerelt változatok is csak 975 kilogrammot nyomtak. Ez volt az egyik első olyan modell a Hyundai kínálatában, amelyet alapjaitól házon belül terveztek és fejlesztettek ki. 


A lekerekített formavilágú Accent négyajtós limuzin, valamint három- és ötajtós kompakt kivitelben volt elérhető, motorválasztéka pedig 1.3-as és 1.5-ös 12 és 16 szelepes DOHC benzinmotorokból állt. Érdekesség, hogy az Accent modellt eltérő elnevezésekkel árulták a különböző piacokon: Belgiumban és Hollandiában Excel, Franciaországban pedig az előd Pony nevét örökölte meg, miközben Venezuelában Dodge Brisa, Kínában pedig Kia Qianlima elnevezéssel forgalmazták, pedig abban az időben a két vállalat még külön utakon járt. Az Accentet 1997-ben frissítették, amelynek során frissítették az autó külsejét és enyhén módosítottak a motorokon.    


Az Accent második nemzedéke 1999-ben elődjénél sokkal sarkosabb formavilággal mutatkozott be. Az elődjéhez hasonlóan háromféle karosszériával (3 és 5 ajtós kompakt és 4 ajtós limuzin) kínált Accent LC új 1.5-ös 12 szelepes SOHC és 16 szelepes DOHC benzinmotorokat kapott, a 2003-ban módosított 1.3-as mellett pedig létezett 1.6 literes változat is. Az Elantra után ez volt a második olyan Hyundai személyautó, amely közös nyomócsöves dízelmotort kapott. Az olasz VM Motori által fejlesztett 1.5-ös háromhengeres CRDi dízelmotor a nagyobb testvér négyhengeres 2.0 literes egységének megkurtításával született meg.


A Hyundai ezzel az Accent generációval szeretett volna betörni a Rali-világbajnokság világába, ahol 2000 és 2003 között vett részt a versenyeken. A Hyundai Accent WRC raliautó a 2000-es Svéd-ralin debütált, de negyedik helynél jobbat sosem ért el. Az Accent WRC-t háromszor dolgozták át azért, hogy növeljék megbízhatóságát, ám ez sem segített jobb eredményeket elérni, ezért anyagi megfontolásból a vállalat 2003 szeptemberében bejelentette visszavonulását. 


A Hyundai ebben az időszakban kezdett terjeszkedésbe és nyitotta meg máig is működő gyárait. Indiában a Santro/Atos után 1999 októberében mutatták be az Accentet, kezdetben 1.5-ös benzinmotorral, később pedig ehhez az 1.5-ös háromhengeres dízelmotor is csatlakozott. Az autót a fejlődő országban 13 éven keresztül szinte változtatás nélkül gyártották és csak 2013 végén vezették ki a kínálatból. A globális modell eközben 2003-ban kapott egy jelentősebb ráncfelvarrást, amelynek során elsősorban az autó külsején változtattak, módosult az első és hátsó kialakítás, a köznyelv ezt az Accentet nevezte „békalámpás”-nak. Egyiptomban ezt a változatot Verna néven tavaly még gyártották. 


A harmadik generációs Hyundai Accent a 2005-ös New Yorki Autószalonon mutatkozott be. Az autó látványosan átalakult, kívül-belül nagyobb lett, miközben már csak kétféle karosszériával, egy háromajtós kisautó és egy limuzinformában lehetett 2006-tól megvásárolni. A külső mellett a motorkínálat is teljesen átalakult: a benzines 1.4-es és 1.6-os motorok mellett egy új fejlesztésű, immár négyhengeres 1.5 CRDi dízelmotor is bemutatkozott. Sőt, a 2005-ös Kantoni Autószalonon a Hyundai egy hibridváltozatot is kiállított Kínában. Ezt azonban az eredeti tervekkel ellentétben végül nem kezdték el gyártani.



Európában a Hyundai azzal vezette be az Accent harmadik generációját, hogy az „hézagpótló” modellként szolgál a vállalat érkező vadonatúj európai kompakt családi modelljének érkezéséig.  Így is történt, a Hyundai i30 európai bevezetésével és európai gyártásának megindulásával az autó egyszerre váltotta le a kisebb Accentet és a nagyobb Elantrát is. Utóbbit a limuzinokra fogékonyabb kelet-európai piacon megtartották. A típusváltás segített a márkának eltávolodnia az Accent puritánságától, miközben egy olyan autót tudtak az Accent helyett piacra dobni, ami valóban képes versenyre kelni a kompakt kategória legjobbjaival.


Az Accent negyedik generációja 2010. novemberben mutatkozott be Dél-Koreában. Az autó ismét jelentősen nőtt elődjéhez képest, „folyékony” formanyelve az aktuális Hyundai dizájnt követte, motorválasztéka pedig 1.4-es és 1.6-os benzines mellett egy új 1.6-os CRDi változattal is kiegészült. Hazájában az ötajtós változat az öregedő Getz helyére lépett, amely még a második generációs Accent platformjára épült. 


2010 szeptemberében a Hyundai Szentpéterváron felavatta oroszországi gyárát és bemutatta a Solaris modellt, amely az Accent helyi viszonyokhoz igazított négyajtós limuzinváltozata volt. Az Accent nevet azért nem használhatták, mert a második generációs modell gyártása a TagAZ taganrogi gyárában akkor még folyt. A Solarist módosított 1.4-es és 1.6-os benzinmotorokkal 2011. januártól kezdték gyártani, a limuzin mellett az ötajtóst is felvették később a kínálatba. 


Hat évvel később, 2017-ben újabb Accent generáció érkezett, amit először Kínában 2016 végén Verna néven mutattak be. Ezt követően Oroszországban a Solaris 2017 elején, Indiában Verna néven 2017 augusztusában mutatták be az új változatot, amely ismét nagyobb, szögletesebb és jobban felszerelt lett, viszont csak limuzinként érhető el. Ahogy az összes korábbi generációt, Amerikában az ötödik generációs modellt is Accent néven mutatták be 2017 decemberében. A korábbiaktól eltérően ezt a generációt már nem vezették be Dél-Koreában, helyette a Venue kisterepjárót fogják kínálni. A Kia mexikói gyárában is készülő Accent modell a legtöbb piacon 1.6-os benzines erőforrással, valamint egyes ázsiai piacokon az Indiában készülő Verna 1.4-es és 1.6-os dízelmotorjaival kapható.


25 év és öt generáció után úgy tűnik, az Accent még mindig a Hyundai egyik legnépszerűbb modellje, amely hosszú ideig Európában és nálunk is sokakkal ismertette meg a koreai márkát, annak megbízhatóságát és megalapozta a Hyundai hírnevét.   

Forrás: autoindustriya.com, wikipedia.org

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Intagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A világ legviccesebb Hyundai kereskedése lett a hatvani Prémium Autóház Kft.

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését