A Hyundai nehéz útja a világbajnoki címig 2. rész: Mindent a győzelemért


A Hyundai idén a Rali-világbajnoki cím elnyerésével felért a versenysport csúcsára, ez az út azonban sokkal hosszabb és gyötrelmesebb volt, mint azt sokan gondolják és még a Hyundai Motorsport megalakulásánál is jóval távolabbra nyúlik vissza.

A visszatérésre végül több mint tíz évet kellett várni. A Hyundai 2012 őszén, a Párizsi Autószalonon jelentette be, visszatér a WRC világába. Az új kihívás új külsőt igényelt, ami mellett a versenyautókat is teljes egészében házon belül fejlesztik és a csapat tagjait is közvetlenül választják ki. És habár ez a 10 éves kihagyás kívülről üresnek tűnik, a Hyundai berkein belül a felkészülés folyamatos volt. A versenyautó alapja az i20, amiből Európában nagyjából ugyanannyit adtak el, mint konkurenseiből. A szériaautót a namyangi fejlesztőközpont alakította át a WRC homologizációjának megfelelő versenyautóvá.


2012 decemberében a németországi Alzenauban megalakult a Hyundai Motorsport Gmbh, amelynek első vezetője Michel Nandan lett, aki korábban számos ralicsapatnál szerezte tapasztalatait. Fő szponzornak sikerült a Shellt megnyerni, így a csapat hivatalos neve Hyundai Shell World Rally Team lett. Kezdetben úgy tervezték, hogy az új Hyundai versenycsapat még a 2013-as szezon vége felé debütálhat, ám ezt a versenyautó versenyképességének tovább fokozása miatt elhalasztották. Ebben az évben felállították a szervezetet, tehetséges embereket vettek fel, fejlesztették az autókat és még nagy sebességű teszteket is végeztek. A Hyundai egyedi vállalati kultúrája és szellemisége itt is megmutatkozott.


A Hyundai újkori WRC történelme 2014 januárjában, a Monte Carlo ralival indult, amikor az ifjú tehetség, Thierry Neuville mellett Dani Sordo és mások először versenyeztek az i20 WRC versenyautóval. Emellett a versenyautók számának korlátozásai miatt a Hyundai két csapatot is benevezett, így a Hyundai Motorsport N Team csapatával is növelte jelenlétét a mezőnyben. A WRC kíméletlen természete azonnal nyilvánvalóvá vált, hiszen a csapat egyetlen autója sem tudta befejezni a szezonnyitó ralit. A szerencse azonban a szezon előrehaladtával melléjük szegődött, hiszen mindössze két versennyel ezután, a Mexikói-ralin Neuville a dobogón debütált és a csapat első trófeáját ünnepelhette.


Ezt követően 2014 magas lécet állított fel a csapatnak a Német-ralin elért első kettős dobogós 1-2 helyezésével. Ráadásul ezt nagy küzdelmek és drámák előzték meg, hiszen a verseny előtti Shakedown folyamán Neuville felborult és hatszor megpördült, mire megállt. Mindenki arra gondolt, hogy az autó kuka, de az autót helyreállították és megnyerte a versenyt. Neuville ezzel egy csapásra a csapat sztárjává vált, ám a Hyundai első WRC győzelme a világ motorsport rajongóit is meglepte. A visszatérés első évében Neuville egyéniben megszerezte a hatodik helyet, miközben a két csapattal induló Hyundai Motorsport a negyedik és hetedik helyen végzett a nyolc indulóból.


A Hyundai Motorsport 2015-ben és 2016-ban is tovább tudott fejlődni. 2015-ben Neuville második lett a Svéd-ralin, Olaszországban Hayden Paddon és Neuville második és harmadik, míg Spanyolországban Dani Sordo a harmadik helyen végzett. Neuville szinte ugyanolyan teljesítményével 2015-ben ismét a hatodik, míg Sordo hetedik, Paddon pedig a kilencedik helyen zárta az idényt, ami jelentősen hozzájárult a csapatok teljesítményéhez. A Hyundai két csapata a harmadik és a hatodik lett a konstruktőri ranglistán. A 2016-os szezonban az új i20 alapjain egy új versenyautó állt rajthoz. A szabályok ugyan egyetlen idényt engedélyeztek, ám a nagy cél érdekében a Hyundai sokat fektetett bele. A versenyzők is sokat fejlődtek, Paddon először Argentínában nyerte meg a ralit, míg Neuville összesen ötször állhatott a dobogó legfelső fokára, a szezon végén pedig Neuville és a Hyundai is a második helyen tudott végezni.


A Hyundai 2017-ben mutatta be jelenleg is futó új i20 Coupe WRC versenyautóját, amit már a legújabb versenykövetelményeknek megfelelően alakítottak ki. Neuville ebben az idényben nyolc dobogós helyet, köztük négy győzelmet ünnepelhetett, míg 2018-ban hármat. Közben hiába szállt ki a nagy rivális Volkswagen, Neuville és csapata mindkét szezonban csak a második helyig jutott. Ebben szerepet játszott a Toyota, amely a 90-es évek három világbajnoki cím és 18 év kihagyás után 2017-ben egy nagyon erős csapattal tért vissza. A japán csapatot 2018-tól Ott Tanak is erősítette, aki a Fordtól átigazolva ugyanebben az évben megnyerte a Toyotának a konstruktőri világbajnokságot. Ennek eredményeként a Hyundai másodikként immár harmadik éve toporgott a világbajnoki cím küszöbén. 


A WRC közösségének teljes mértékben integrálódott tagjaként versenyezve a Hyundai Motorsport 2017-től rendszeresen szerepelt a tempót diktálók és a győzelmi esélyesek között és ritkán volt olyan rendezvény, amelyen Hyundai pilóták ne keveredtek volna dobogó közelébe. 2019 elejétől Andrea Adamo csapatfőnök irányítása alatt a Hyundai Motorsport célja egyértelmű volt: harcolni az első világbajnoki címért. A versenyképes riválisok heves ellenállása ellenére a csapat mélyen eltökélte magát, hogy fenntartsa – és aztán kiterjessze – előnyös helyzetét a tabella tetején, mielőtt a szezon lezárulna.


A Hyundai Motorsport a bajnoki címhez vezető úton összesen négy győzelmet szerzett 2019 során – a Korzika-ralin, az Argentin-ralin, Szardínia-ralin és a Spanyol-ralin – és emellett 13 egyéni dobogós eredményt is ünnepelhetett. Ez volt a csapat egyik legváltozatosabb teljesítménye, mivel a Hyundai i20 Coupe WRC következetesen és versenyképesen teljesített minden terepen. Ezekből a győzelmekből a Thierry Neuville és Nicolas Gilsoul alkotta belga páros hármat tudhat magáénak azzal, hogy Neuville emellett második helyen végzett az idei versenyzői ranglistán. Dani Sordo és Carlos del Barrio pedig első győzelmüket idén a Hyundai Shell Mobis World Rally Team tagjaiként szardíniai versenyen szerezték meg. Eközben Andreas Mikkelsen és Anders Jæger-Amland három dobogós helyezésre tett szert és nagy szerepük volt abban is, hogy a csapat megszerezhette a szezon legjobb eredményét, amikor első és második helyen végeztek az Argentín-ralin. Sebastien Loeb és Daniel Elena Chiláben harmadik helyezettként szintén a dobogóra állhatott, alátámasztva ezzel a csapat idei erősségét.


A bajnoki címet Hyundai Motorsport csak visszafogott hangulatban ünnepelhette, miután a 2019-es szezon utolsó futamát, az Ausztrália-ralit az Új Dél-Walesben pusztító bozóttüzek miatt a szervezők törölték. A versenycsapat gondolatban továbbra is azoknak kíván a legjobbakat, akik valamilyen módon érintettek ebben a rettenetes helyzetben.    


A WRC közösségének teljes mértékben integrálódott tagjaként versenyezve a Hyundai Motorsport 2017-től rendszeresen szerepelt a tempót diktálók és a győzelmi esélyesek között és ritkán volt olyan rendezvény, amelyen Hyundai pilóták ne keveredtek volna dobogó közelébe. 2019 elejétől Andrea Adamo csapatfőnök irányítása alatt a Hyundai Motorsport célja egyértelmű volt: harcolni az első világbajnoki címért. A versenyképes riválisok heves ellenállása ellenére a csapat mélyen eltökélte magát, hogy fenntartsa - és aztán kiterjessze – előnyös helyzetét a tabella tetején, mielőtt a szezon lezárulna.


„A Hyundai Motorsport valóban megragadta a Hyundai és az N nagyteljesítményű sportmárkánk szellemiségét” – mondta Thomas Schemera, a termékfejlesztési részlegének vezetője, a Hyundai Motor Group ügyvezető alelnöke. „Hihetetlen volt végignézni azokat a sikereket, amelyeket sok év alatt elértek és a Hyundai szériamodelljeire gyakorolt hatásukat sem szabad alábecsülni. Kiváltság, hogy megfigyelhettük a csapat eltökélt harcát a bajnoki címért – és láthatjuk, hogy ilyen kemény ellenfelek mellett szerezték meg a Hyundai első WRC bajnoki címét. A motorsport és a nagy teljesítmény kéz a kézben járnak; Most arra fogunk összpontosítani, hogy ezt a győzelmi érzést az ügyfeleknek a világ minden táján átadjuk, és ezzel fokozzuk a Hyundai járművek vezetésének örömét."


„Ez egy nagyon különleges utazás volt számunkra és örömmel mondhatjuk, hogy most FIA Rally Világbajnokság győztes csapata vagyunk” – mondata Thierry Neuville. „Ez egy csodálatos eredmény. Olyan sok csúcspont volt az út mentén; minden győzelem fontos volt, de az eredményeknél fontosabb, hogy a csapat hatalmasat nőtt a hat szezon során. Fantasztikus csapatunk elkötelezett, tehetséges és profi emberekből áll, ez az eredmény pedig mindegyikük érdeme. ”


Nekem és Carlos-nak is nagyon fontos, hogy a FIA Rali-világbajnokságot a Hyundai Motorsporttal közösen nyerttük meg” – mondja Dani Sordo. „ Az elmúlt hat évben végig a csapat tagja voltam, évek óta keményen dolgozunk ezen cél elérése érdekében. A szezon nagy részében vezettük a bajnokságot és azt hiszem, ez az egész csapat nagyon megérdemelt elismerése is. Láttam, ahogy a Hyundai Motorsport családja szezonról szezonra egyre tovább növekszik és fejlődik, nagyon örülök, hogy együtt végre megszerezhetjük első címünket!”


„Örülök, hogy bár bizonyos értelemben elég szélsőséges körülmények között, de a csapat megszerezte a konstruktőri bajnoki címet” – mondta Craig Breen. ”Idén egyértelmű volt, hogy a csapatban mindenki hatalmas erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy megpróbálja megvalósítani ezt az álmot. A csapat stratégiája részeként különböző versenyeken más pilótákat alkalmazott, ez pedig lehetővé tette számunkra, hogy képesek legyünk elvégezni a munkát. Köszönet a csapatnak, hogy a munka egy részét rájuk bízhattuk.”


A csapat most a szezonon kívüli időszakot arra használja fel, hogy átalakított pilótáival felkészüljön a rali-világbajnokság következő, 2020-as szezonjára, és még nagyobb hangsúlyt fektessen a sikerre.


Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Intagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A világ legviccesebb Hyundai kereskedése lett a hatvani Prémium Autóház Kft.

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését